Unikátní lesní železnice v Kysuci prochází opravou, do provozu se vrátí dva kilometry
Oprava poničeného úseku má být hotová do konce května příštího roku.
Stavební společnost Eurovia SK začala s kompletní rekonstrukcí části železniční trati ve skanzenu Vychylovka, který je součástí Múzea kysuckej dediny. Jde o úsek, který je patnáct let uzavřený kvůli poškození při povodni. Oprava vyjde na 1,72 milionu eur.
O zahájení opravy informoval na svých stránkách Žilinský samosprávný kraj. Oprava se týká téměř dvou kilometrů od stanice Kubátkovia po depo před stanicí Skanzen. Trať byla uzavřena před patnácti lety kvůli havarijnímu stavu po přívalovém dešti a další erozi potoka Chmúra.
Rekonstrukce se týká železničního svršku a spodku, mostních objektů i samotného nástupiště ve stanici Kubátkovia a úrovňových přejezdů. Směrové vedení trati respektuje původní stav, dojde ale k mírným korekcím.
Kraj na rekonstrukci získal peníze z programu Interreg V-A Poľsko – Slovensko, ze svých zdrojů platí pět procent. Oprava potrvá 12 měsíců, příští rok v červnu se vlaky vrátit na celou délku trasy ze stanice Kubátkovia až do sedla Beskyd, nejvýše položeného úseku trasy.
Kysucká Historická lesná úvraťová železnica je jediná svého druhu v Evropě, je Národní kulturní památkou. Vznikla v roce 1926 jako Kysucko-oravská lesní železnice, sloužila pro přepravu dřeva. Jen loni se vlakem svezlo 23 tisíc cestujících. „Nový úsek trati nám umožní navýšit počet jízd a současně vyřešit problém s parkováním, protože část cestujících bude moci parkovat už u dolní části,“ řekla ředitelka Kysuckého múzea Helena Kotvasová.