Unikátní kolesový remorkér Beskydy dostane dokormidlovací zařízení
Díky zadním kolesům remorkér bezpečně propluje i mělčími vodami, kde klasický lodní šroub selhává.
Unikátní zadokolesový remorkér Beskydy se po čtyřech letech ve službách státu dočká větší modernizace. Ta spočívá v instalaci dokormidlovacího zařízení na příď lodě, což umožní bezpečnější a přesnější manipulaci s plavidlem. Remorkér byl vyroben v roce 1956 a je památkově chráněný.
Zakázku na modernizaci získala děčínská společnost České loděnice, hodnota činí 4,185 milionu bez DPH. Hotovo má být podle smlouvy, kterou s firmou uzavřelo Ředitelství vodních cest, do 120 dnů.
„Instalace zahrnuje vlastní zástavbu dokormidlovacího zařízení v rouře do trupu plavidla, zajištění jeho pohonu pomocí nového dieselagregátu s elektrickým přenosem výkonu, neboť stávající lodní elektrická síť nemá pro pohon dokormidlovacího zařízení dostatečný výkon. S tím souvisí nejen ovládání dokormidlovacího zařízení a dieselagregátu z kormidelny, ale pomocné systémy jako naftový, výfukový, vzduchový a elektrický,“ píše se ve smlouvě.
Unikátní zadokolesový remorkér Beskydy odkoupilo Ředitelství vodních cest v roce 2016 za deset milionů od společnosti EVD, aby pomáhal lodím překonat kritické mělčiny mezi Hřenskem a Ústím nad Labem. Státu se zde dlouhodobě nedaří prosadit stavbu zdymadla, čímž lodní doprava trpí. Přípřež je při snížené hladině zdarma.
Stát se lodi ujal, neboť je na Labi jediná svého druhu a pro EVD bylo její vlastnictví ekonomicky neudržitelné. Díky zadním kolesům remorkér bezpečně propluje i mělčími vodami, kde klasický lodní šroub selhává. Slouží i k vyprošťování uvízlých lodí. V roce 2016 remorkér například vyprostil loď EVD v Drážďanech.
Remorkér BESKYDY opět pomáhá proplutí proti proudu Labe 137 m dlouhé sestavě nákladní lodě, která na maximum využívá parametrů vodní cesty. Právě proplouvá úžinou v centru Děčína pod zámkem a směřuje do Ústí nad Labem. pic.twitter.com/y0WAkeo4Uu
— Ředitelství vodních cest ČR (@rvc_cr) October 31, 2020