Umožněte už konečně nástup všemi dveřmi, vyzývá Středočeský kraj Prahu. Ta se bojí o tržby
Elektrobus SOR EBN 10,5 v Chrudimi. Foto: Arriva
Nástup do regionálních autobusů PID pouze u řidiče způsobuje zpoždění. Praha čeká na analýzu.
Zdravím, naprosto souhlasím „s Londýnem“. Rychlé pípnutí jakoukoliv kartou bez hotovosti. V PIDu to zdržuje dlouhý přenos při platbě kartou a každodenní neschopnost cestujících „být připraven“ na odbavení, nemluvě o ksichtech studentstva když mají automaticky ukázat průkaz na slevu. Dnes a denně se tomu hrozně diví. To ať si kontrolují následně revizoři s pokutou 5000 a bude klid. Nástup všemi dveřmi bude mít za následek odchod více slušných lidí z veřejné dopravy, protože uvidí stále více socek s různou barvou pleti a národností, kteří začnou jezdit beztrestně ve velkém. Slušní buď přestanou jezdit nebo platit, když uvidí a ucítí svoloč,… Číst vice »
Naprosto souhlasím
Instalace „pípadel“ do všech vozů PID, včetně části vlaků, co jezdí po celé republice, nebo naopak do 500 železničních stanic okolo Prahy a ještě stavba light turniketů s množstvím „pípadel“ na každém vstupu do metra, jsou tak nákladné, že by několik let většina vybraného jízdného v Praze, vzhledem k jeho levnosti, padla na úhradu výstavby systému na výběr jízdného… Cílem je v budoucnu přejít na check-im/out na základě mobilů – vlezu/vylezu z prostředku PID a podle toho mi to strhne odpovídající jízdenku. Ale to ještě pár let potrvá.
Nemůžete dát cestujícímu pokutu 5000 Kč, když platná legislativa umožňuje dávat pokuty jen do 1500 korun 😉
Pamatuji si před 10 lety v Londýně Oyster Card, bylo to fakt rychlý, pípnutí 1 vteřina, nástup jen přes řidiče ve všech autobusech v centru. Nerozumím, proč tady nemůžeme mít něco podobného. Zlepšilo by to i počítání cestujících. Totéž turnikety v metru.
to je nesmysl a zavádění něčeho co je pravěk a pokud si každej jenom pípne tak už tuplem nedává smysl nastupovat předníma, řidič má řídit a ne něco kontrolovat, to je hlavní smysl toho co se teď řeší
Zase ještě něco není a už víme, že to nebude fungovat.
Odhadl bych tedy ztráty, nahnal revizory z metra a nechal je vybrat pokuty v odhadované výši. Pokud nebude tolik času, můžou chvíli kontrolovat vystupující lidi na zastávce.
Pokuta (dobrovolná) by mohla být třeba 2000, případně podle toho, kolik bude potřeba vybrat.
To bude v autobuse zima a v létě horko..a kdo bude jezdit až řidiči budou v zimě na nemocenské 😄 první nachlazení a já osobně nic přecházet nebudu..dopravce nesežene náhradu,a ROPID bude vybírat pokuty za neodjetí spojů 😂
Když se nebude nastupovat 5 nebo 10 minut, ale 20 vteřin, a nebudou muset všichni courat kolem řidiče, tak kvůli tomu budou řidiči víc nemocní? To nějak nedává smysl.
Tak si sedněte za volant, otevřete všechny dveře a poznáte jaký teplo vám bude..
Když budou dvacet vteřin otevřené všechny dveře (anebo třeba jen prostřední a zadní), tak mi asi bude menší zima, než když budu mít pět nebo deset minut otevřené přední dveře hned vedle sebe.
všechny dveře se otevíraj už teď, akorát lidi nesměj zadníma nastupovat, tohle jsou bláboly
Dokonce bych se nebál navrhnout Jirku na blábol měsíce.
Tak já otevírám nejdříve zadní na výstup,a potom přední na nástup..a nepřijde mi,že bych na lincee měl zpoždění 😄
Takže ještě ke všemu máte ty dveře otevřené vcelku dvojnásobnou dobu než normální řidiči. No tak to jo.
První dveře se otevírají povinně, řidič musí lustrovat nastupující. 😀 když nebude povinnost, věřím že spousta řidičů přední neotevře, jako dneska na městu.
Tip pro redakci: zkuste zjistit, kolik má IDSK revizorů.
Není moc těžké odhadnout počet černých pasažérů. V autobusech se postupně nasazují sčítače cestujících/vystupujících. Srovnat tento počet v reálném čase s počtem koupených jízdenek by nemusel být až takový problém. Jaké jsou potencionální překážky/možnosti řešení? -Lidé se zakoupeným kupónem – v různých implementacích napříč ČR se nemusí pípat na odbavovacím zařízení v MHD (zavést takovou povinnost u příměstských linek by nevytvořilo dodatečnou frontu u odbavovacícho zařízení, protože v současném modelu se u řidiče musí také pípnout) -počet kontrolorů – místo do autobusů rozmístit kontrolory na zastávky a požadovat předložení jízdenky při vystupu (obsluha více linek najednou) -turniket na vstupu do… Číst vice »
A jak započítáte ty s předplatní či přistupující? 😉
Pokaždé by se museli odbavit. V době, kdy máme k dispozici cyklosčítače, automatické sčítače vozidel, sčítání chodců si nemyslím, že je nějaký velký problém sčítaní cestujících. Neříkám, že to je jednoduché a už vůbec, že to musí být na každé zastávce/autobusu. Největší riziko černých pasažérů je asi na nejvytíženějších linkách. Stejně tak by možná mohlo být řešení, že u spojů s největším zpožděním by třeba cestující neodbavoval řidič, ale autobusový stevard/průvodčí za jízdy? A u těch méně vytížených by to zůstalo postaru. Nebo třeba další řešení: automat na odbavení už na zastávce, který se sesynchronizuje s autobusem a u řidiče… Číst vice »
Podstatou IDS je, že se zpravidla nekupuje lístek pro každou jízdu zvlášť. A sčítače vám moc nepomohou v plných autobusech, kde musí několik lidí vystoupit a zase nastoupit, aby uvolnili průchod vystupujícím.
Zdá se, že ropidí superodborníci se sotvamaturitou mají příliš velké pravomoci. Ten úřad se vymkl kontrole a potřebuje nOvý status, nové vedení a reorganizaci. Bohužel jsou v takto šíleném stavu všechny městské podniky a organizace v Praze.
Někdo jiný by pod pražským zastupitelsvem, odborem dopravy, rozhodoval jinak?
Coby kdyby jsou spekulace bez reálného podkladu. Systém je ale špatně nastaven, pokud se úřad nebo podnik ve veřejném vlastnictví dokáže úspěšně vzepřít politickému rozhodnutí. Takový stav by měl nastat jen ze zákonných důvodů. A nejen v Praze ale v celém Česku se majetek i úředníci politickým rozhodnutím vzpírají soustavně a mnohdy bez opory v zákonech. Příkladem jsou lípy na Václaváku. Jedna razítkem vybavená úřednice nacistka si svévolně bez opory v zákonu postavila hlavu, že platany neodsouhlasí a politici ji nedokázali přetlačit, přestože s platany souhlasili. To je naprosté pošlapání demokracie v samotném jejím základu. Vadný systém, který musí být… Číst vice »
Něco proti -Nevěřím, že nedojde k únikům trzeb. Dopadne to jako v Praze kde známí z Prahy, pokud nemají litacku jezdí na okrajích jak busem tak i tram zadarmo. Pravdepodobnost že tam potkají revizora je nulová. To samé bude i v kraji. – Autobusy nejezdí jen pár km kolem Prahy ale i dál, Hodne lidí jezdí denně domu busem SID 40 minut a víc.Po 12 hodinové směně si ti starší třeba potřebují sednout. Zatím to řeší tak, že přijdou na stanici o chvíli dříve a sednou si, ti co chodí na čas odjezdu stojí . Pokud to změníte na nástup… Číst vice »
Míru pravděpodobnosti, že cestují potká revizory, má přece v rukou organizátor dopravy. Kdyby revizoři nekasírovali na Muzeu cizince za to, že jim DPP nebyl schopen prodat správnou jízdenku, mohli by být víc vidět na příměstských autobusech. To, že je v Praze systém kontrol jízdenek nastaven tak, aby bylo co nejvíc pasažérů, je problém nastavení kontrol, ne nástupu předními dveřmi. To, aby mladší pustili starší v autobuse sednout, přece nevyřeší to, že bude nesmyslně dlouhé odbavení a ti starší budou stát ve frontě před autobusem. (Tak to totiž je – pokud chtějí být první v autobuse, musí přijít na zastávku dřív… Číst vice »
Souhlasím, starší musí přijít o chvilku dřív, nebo počkat na další spoj, ale mají jistotu že budou 60 minut sedět. O to přijdou, nebudou pak jezdit autem?
O co dříve přijdou, o to déle musejí stát v té frontě. A mimochodem, uspořádané čekání ve frontě může fungovat i u dvojdveřových či vícedveřových autobusů, takže ani tam se lidé nemusejí cpát jeden přes druhého, jak to funguje v necivilizovaných zemích.
A jak zajistíte aby fungovalo, děkuji za Vaše návrhy.
Mezi slušnými lidmi to funguje, mezi hulvátskými primitivy ne. Na tom toho moc nezměníte, ať uděláte předpisy jakékoliv.
Zapomněl jste, že se nejezdí jen z výchozí zastávky v Praze, ale že i starší cestující jezdí také ráno do Prahy.
(Navíc často auto nemají nebo s ním jezdit nechtějí.)
Ano jezdí, u nás si tak prvních 5-10 lidí sedne, další stojí. A kdo si myslíte, že si sedne když se cestou místo uvolní?
Ti, co byli první ve frontě na zastávce?
Ti co se tam nacpou nejrychleji a odstrčí ostatní.Ohledy rozhodně neberou.
Ještě horší jsou ti, co si sami ani nesednou, ale postaví se tak, že zablokují třeba deset míst k sezení a dvacet k stání. Poloprázdný autobus, do kterého se už nikdo další nevejde. Tohle taky nástup všemi dveřmi trochu pomůže řešit.
No vida. Takže těm starším nástup předními dveřmi nijak nepomůže, naopak musí o to déle stát na zastávce.
Hlavne prosím nie ten bordel že každá linka má rôzny spôsob odbavenia, ideálne ešte sa líšiaci podľa času alebo dňa v týždni. To je pre občasného cestujúceho peklo.
Kdyby to bylo správně oznámeno, nemám problém.
Já naopak jsem pro, aby na dveřích byla kontrolka „nástup povolen/zakázán“, podle toho by (ne)fungovalo poptávkové otevření zvenku. Zadek odblokovat, když je v čase pravidelného odjezdu ještě fronta lidí na odbavení.
Tržby neklesly, neboť byly pokleslé už z toho důvodu, že řidič na strojku nemá přesný přehled; kdo mu teda ukázal lístek z Prahy, už nemusel řešit kde vystupuje. Viděl jsem teda na vlastní oči, že řidič na dvě holky zařval, ať si dokoupí 2 pásma (z Podolanky do Brandýsa), ale seděly vepředu.
Lze si dokoupit v aplikaci Lítačka dřív, než bus opustí pásma, která má člověk zaplacená (tedy typicky Prahu). Dělám to běžně ve vlaku (občas přijde průvodčí předčasně, tak prostě řeknu, že na ten zbytek jízdenku ještě nemám, ale budu mít – a pokud bych čirou náhodou neměl, včas vystoupím), párkrát i v busu. Tohle by fakt neměl řešit řidič, jen to zdržuje a odvádí pozornost od řízení.
Tohle otevírání jen nějakých dveří je šílené. Nemám auto, tudíž jezdím pouze veřejnou dopravou a přesto se nevyznám nejen v tarifech ale ani v tom, jakými dveřmi se má nastupovat. Středočeský kraj: výhradně prvními dveřmi. Plzeňský kraj: výhradně předními dveřmi MHD v Plzni: všemi dveřmi mimo předních (přední jsou určeny pro invalidy. Už na mě párkrát řidič kvůli tomu řval, že kudy to nastupuju). MHD v Praze: Všechny dveře Vlaky v Indii: Pro vstup slouží dveře, okna a při správném držení i horní etáž. No ale teď bez vtipů: fakt ty omezení pro vstup určitými dveřmi nechápu. Jak ty ve… Číst vice »
V Japonsku se nastupuje do autobusů výhradně zadními dveřmi a vystupuje se předními, platí se při výstupu.
A kdo nemá dost peněz, toho už nikdy nepustí z autobusu ven? To dává smysl. 🙂
V Japonsku je spousta zvyklostí a tradic, které nám Evropanům nedávají smysl… 🙂
Zrovna na platbě po čerpání služby nevidím nic nesmyslného. Kdo nemá dost peněz, toho u nás nepustí z hospody či z taxiku ven. 🙂
Za zajímavější považuji, že dýžko berou jako urážku nebo minimálně jako stížnost a důvod k volání nadřízenéhi.
V restauracích a hospodách se taky platí až po konzumaci a kupodivu to funguje, např. i v tom, že za studenou svíci nezaplatim. To jen stát, prostitutky a dopravci chtějí platbu předem před dodanou službou. Pro zákazníka by to mělo jenom výhody, třeba by nemusel reklamovat vracení jízdného při ujetém přípoji, prostě by za nedodanou službu nezaplatil a ještě by se ušetřilo za pracovníky vyřizující podobné reklamace.
No obava o tržby v silně dotovaných příměstských linkách… jistě, ale jsou i jiné priority, jako právě nepostávat po zastávkách ale trochu jet…
Ano, kolikrát už jsem si říkal, jestli by v pár případech úspora náležitostí nepřevýšila ztrátu tržeb i tehdy, kdyby jeli načerno všichni…
Kdyby jeli načerno všichni, tak těžko. Ale oni zdaleka ne všichni jezdí načerno, i když není kontrola. A ti, kteří chtějí jezdit na černo, různě podvádějí už teď (např. mají jízdenku jen na kraj Prahy).
Na jednu stranu obavám z úniků tržeb rozumím, bohužel u nás není standardem u řady lidí si lístek koupit, když není slušná pravděpodobnost kontroly. Na druhou stranu, jako cestující co si kupuje jízdenku kartou nebo v aplikaci, tak to pro mě bude úleva, protože u řidiče platba kartou zkrátka v PID trvá dlouho (kvůli online autorizaci, naopak třeba v ODIS to problém není), a načítání postupně více QR kódů také trvá dlouho (když stále Lítačka z nějakého důvodu neumí jeden kód pro více lidí (ODIS opět umí) anebo jeden kód pro kupón + zakoupenou jízdenku (možná inspirace např. v Mém… Číst vice »
Ukazování dvou qr kódů je opravdu hodně otravné. Kdyby aspoň byly na jedné stránce a šlo jen posunout obrazovku…
No hlavne ze si Praha kdysi slavne zavedla nastup vsemi dvermi smerem do centra. Pamatuju si tehdejsi proces, spousta lidi i na prazskem useku kupovala listky u ridice, po zmene nahle jen sem tam nekdo a skoro zasadne vsichni druhymi dvermi. Takze krasne pokrytectvi, protoze stredocesi s kuponama tohle delat nemohli (a stale nemuzou) a musi si potupne vystat dlouhe fronty a jedinej, kdo to blokuje, je Praha s absurdne dotovanym jizdnym. Takze ano, probuh uz tu vec zruste. At si kupuje u ridice jen ten, kdo potrebuje. Atraktivite MHD to ma obrovsky potencial pomoct a ridici budou mit rano… Číst vice »
Bylo by vhodné uvolnit pravidla na vybraných silných svazcích linek, nikoliv na vybraných linkách.
Například ze Zličína na západ, z budějovické na jih,směr líbeznice atd…. Revizoři by mohli přeskakovat ve směru tam a zpátky mezi autobusy poblíž hranice Prahy. Díky tomu by byl 1 revizor na mimopražských linkách několikanásobně efektivnější než dosud. Na méně obsazených a single linkách (převážně jsou to ty, které nezajíždějí do Prahy) a dálkových linkách směrujících do sousedních regionů, by mohla dlouhodobě zůstat stávající pravidla.
Nestojím o řidiče který má přehled o to kam který cestující jede. Lepší je řidič, který se místo toho pořádně koncentruje na řízení.
Myslíte, že tuhle informaci může řidič zneužít? Navíc v tom množství cestujících si to asi těžko bude pamatovat.
Moje 2. věta dává jednoznačný kontext 1. větě. Tedy jde o to že se nesoustředí na svou práci a pokradmu sleduje zda cestující vystoupil v pásmu pro které má lístek.
Docela mě překvapuje tato nepochopitelná interpretace, to chce fakt pořádnou fantazii:–)
Dodatek: pokud se řidič opravdu koncentruje na řízení potom těžko stíhá kontrolovat zda lidé vystupují tam kde mají, tedy jeho kontrolní funkce je stejně nedostatečná.
Jemu je to srdečně jedno.
Jak kterému
Nemělo by být, v krajské dopravě je revizor většinou nepřítelem řidiče. Ale možná SČK jenom trestá za špatné vydání jízdenky, pokud cestující jede tam kam nemá, asi už za to nemůže.
Nemůže, protože řidič to nemá jak zkontrolovat. Cestující má mimo jiné možnost navazující jízdenku si aktivovat až v autobuse. Proto se hlásí změna pásma.
Choď pěšky a řidič už nebude mít přehled,kam jdeš 😂
Jakože poslední dobou to je otřes. Rudná – Chrášťany, do zálivu se pomalu nevejde ani jeden kloubák a kolikrát stojí za sebou i 3 busy. A než přes řidiče všichni nastoupí, tak to je docela doba a už se tam tvoří fronty aut, protože objet je odpoledne v tom provozu, je nadlidský výkon.
Samozřejmě správný krok a doufám, že to bude co nejdřív. On problém současného stavu je i „hloupá“ aplikace PID Lítačka. Příměstem cestuji nepravidelně, takže si kupuju jednotlivé jízdenky k ročnímu pražskému kuponu. Znamená to nejdřív „pípnout“ pražský kupon, pak na telefonu přejet na jednotlivou jízdenku a pípnout znovu. A nedejbože, když kupuju jízdenku pro víc lidí, to se pak musí pípat každá jízdenka zvlášť a to je ještě časově náročnější. Nechápu, proč to nemůže fungovat jako v MujVlak, kde je jeden proměnný QR kód, na kterém je úplně všechno a jehož načtení trvá průvodčímu chvilku. Jo a NFC, jehož symbol… Číst vice »
Celá „elektronizace“ jízdenek podle většiny IDS je totiž mentálně nastavená tak, že je to vlastně papírová jízdenka, jen nahrána do mobilu/na kartu. Viz i nedávná diskuze o IDSJMK, kde mají napsané, že jejich super-duper validátory neumí odečíst při nákupu jednorázové předplacené zóny a cestující si to má spočítat sám.
Jde o to, že validátory dopravci musí koupit a ty, které by to uměly, jsou dražší a prodražovaly by nabídkovou cenu.
Jo tvl. Vlaky najezdí stovky megametrů a my tu řešíme nějakou elektroniku za pár tisíc. Ok vlakvedoucí jsou úspora nezanedbatelná.
S těmi dvěma QR sice často zdržuji já, ale přijde mi, že většina ostatních cestujících tohle omezení nemá – mají předplaceno celé nebo celou jízdenku kupují. Jenže těch lidí, kteří musí všichni projít kolem řidiče, je na některých linkách prostě moc.
Na to ani není potřeba proměnný kód – vždyť druhá jízdenka jsou dvě čísla pásem a datum a čas. Nevěřím tomu, že by nyní používaný kód byl naplněný až po okraj a těch pár znaků by se tam nevešlo.
U toho NFC je poznámka, že to slouží pro rychlou kontrolu v bezkontaktním terminálu – není to pro ověření platnosti kuponu ve validátorech v metru? (Ty, co dříve sloužily pro OpenCard.) Jestli tam ještě jsou. Proč to nejde použít u pokladen v autobusech také nechápu.
Mě to nfc jednou zafungovalo v autobuse z hořovic do broum. Pak jsem to ještě několikrát zkoušel a nic.
Výhra v loterii. Měli vás vyfotit do novin a dát vám roční kupon zdarma 🙂
Tak problemem je pomalost techniky. Mnoho lidí dnes platí kartou, než platba proběhne , než se vytiskne jízdenka. Každý takový cestující pak zabere 25-40 vteřin. Minulý týden na 333 na Kačerově trval nakup jizdenek cestujících 8 minut. Mnoho z nich platilo kartou.
Svého času řidiči dost nadávali na víkend, kdy se do těch autobusů vyvalí lidi, co přes týden moc nejezdí, nemají tudíž různé ty předplacené kartičky a naopak platí většími bankovkami. To vracení na ně fakt zdržovalo. Placení kartou po drobných nesnázích na začátku se dost zrychlilo. Ale když třeba vidím v Anglii, kde je to fakt fakt rychlost a drtivá většina lidí jen přiloží nějakou kartičku (ať už platební nebo nějakou s předplaceným jízdným) jde dál, máme se pořád co učit…
Řešením je zdražit platbu v hotovosti a preferovat karty. To by mnohé probudilo. Když to může dělat IDOL, může to dělat i PID.
To je komické zvláště ve vlacích v DÚK, kde platba kartou ve vlacích leckdy zabere desetkrát i stokrát více času než předání hrsti mincí a průvodčí se proto snaží od platby kartou cestující odradit, ale tarif přesto platbu kartou o nějakou korunku zvýhodňuje, protože je přece moderní. Rychlost transakce v údolích bez signálu bohužel standardy neřeší.
Nepomůže hotovost je rychlejší než karta, někdy se nemůže načíst ani jízdenka z aplikace.
Dobře fungující karta je rychlejší, než průměrná platba hotovostí, ve spoustě případů i než nejrychlejší platba hotovostí.
Dobře fungující karta je podobně rychlá jako dobře fungující platba hotovostí. Problém je, že máloco dokonale funguje.
Rychlost fungování karty závisí na odbavovacím systému. Když bude fungovat rychle jednou, bude rychle fungovat vždycky.
Naproti tomu platba v hotovosti může být jednou rychlá, protože se platí částka odpovídající hodnotě platidel a cestující to má přesně. A pak to bude desetkrát pomalé, protože se budou muset peníze počítat nebo protože to nemá cestující přesně.
Není, v obchodě mám zaplaceno do 5 s v bude SID minimum 20 s,spíš o něco víc.
Který fyzikální zákon brání tomu, aby to i v buse bylo do 5 s?
Toto myslím fyzikální zákony neřeší, mohlo by to být rychlosti přenosu dat, nebo v železe či softu? Nevím. Ale alespoň je co zlepšit,a zdržení na zastávkách by bylo menší
Takže řešením není vracet se k pomalým platbám hotovostí, ale použít lepší techniku, která umožní rychlé a spolehlivé platby kartou.
To bylo rychlé, na Smíchově běžne 10imnut, obzvlášť když lidé platí kartou
Když jsem před lety byl „nucen“ jezdit často do Prahe a viděl , že potkat revizora v metru není žádná vzácnost, dával sem si o to víc pozor na to, abych s nima nemusel řešit nějakou nepříjemnost.
Pokud se mezi sprostým lidem roznese, že chodí relativně často i v busech, drtivá většina cestujících na černo nepojede.
Nesmíte bejt v tý Prahee tak zpovykani 🙂
U nás na Kladně se nastupuje do místní, toho času nezaintegrované ale PID tarif naštěstí uznávající MHD předními dveřmi už pár let (krom času od 20:00 někdy do rána). Nicméně potkat revizora je tu naopak velká vzácnost. Kolik lidí tu jezdí na černo nechci ani domyslet…
Zeptejte se na jak daří Středočechům nabírat revizory, už proběhly kontakty aby kontroly zajistili revizoři DPP (pravděpodobně odmítnuto), protože sehnat potřebný počet revizorů je velmi obtížné (asi si dokážete představit z jaké skupiny se noví revizoři rekrutují). Ztráta tržeb bude jednoznačná, bude to jen o tom zda to bude akceptovatelná ztráta nebo nikoliv. Stejně jako si málokdo kupuje jízdenku na krátké trasy po Praze (pár zastávek) tak si nebude nikdo kupovat jízdenky na kratší trasy v regionu (ve vlacích to je už běžné, zeptejte se např. Říčanských kolik z nich má dokoupeno pásmo “1”, kdo nepotřebuje v Říčanech pokračovat busem… Číst vice »
„potkat revizora v metru není žádná vzácnost“
Teď ještě to b), jak moc si vás budou všímat, pokud nevypadáte jako turista (nejlépe zahraniční), že. Praha je tím proslavená.
Ti co stojí u výstupu / na přestupu spíš ne, ale ti zvládnou zkontrolovat jen zlomek. Když jsou ve vagónu, tak mě kontrolovali snad vždycky.
Také ne, stačí se vic rozkaslat a dělají ze mne nevidí.
Jezdím metrem denně. Revizoři ve stanicích zásadně v centru města, turisti jsou oblíbené cíle. Ve voze mě berou tak jednou ročně. Určitě je vyšší aktivita na začátku měsíce a během září kdy začíná škola… Náhoda?
A navíc – černí pasažéři dostávají více pokut než ti, kteří poctivě platí. Náhoda? Nemyslím si. Je téměř jisté, že po nich někdo cíleně jde.
Nerozumím, ti co poctivě platí dostávají pokuty?
Známá z USA tu byla v létě na 3 týdny. Z toho 2 týdny dojížděla denně po Praze busem a metrem. Za tu dobu ji zkontrolovali 4x.
Protože úkolem revizorů v Praze není motivovat notorické černé pasažéry k placení, ale vybírat od cizinců přirážku za to, že jim není DPP schopen prodat správnou jízdenku.
4x za dva týdny je na pražské poměry docela hodně.
Asi před měsícem ve všední den kolem poledne jsem jel tramvají z Národní třídy na Malostranskou, což je kousek, a prostřídaly se cestou 3 skupiny revizorů. Kontrolovali mě 2x, potřetí ke mě už nedošli. Přišlo mi to jako zcela evidentní akce na turisty, kterých v tomto úseku jede plno…
V tej Prahe (když už to chcete skloňovat takto babišovsky) se kupodivu nastupuje všemi dveřmi už 50 let. Bůhví proč zrovna na těch pár linkách, co jedou kousek za město do polí, by to najednou někomu tak vadilo.
Nezbývá než doufat, že brzy na takových linkách povinnost nastupovat předními dveřmi zanikne , stejně jako zanikne moc Velkouzenare z Maroka….
Už aby to bylo. Nastupování pouze předními dveřmi a placení u řidiče dost často prodlouží jízdu autobusu i o více než 10 minut a čas jsou peníze. Za tu dobu by už lidi mohli být v práci a vydělávat peníze a odvádět daně. Navíc i těch 10 minut navíc často rozhoduje jestli jet od práce autem nebo autobusem.
Kdyby jen 10 minut. Ze Střížkova jsem zažil skoro hodinové zpoždění, protože řidič 41 cestujících odbavoval skoro hodinu. Plynule – u nikoho neřešil žádný mimořádný problém. Kdyby aspoň v PIDu zavedli pravidlo, že jakmile má spoj zpoždění větší než 5 minut, tahle komedie se vynechá, protože dodržení jízdního řádu má prioritu. Vždyť i z hlediska časového tarifu je to absurdita – kdo si včas koupil jízdenku přes Lítačku, tak mu propadla ještě dříve, než autobus vyjel. Nikdo z řádně zaplativších nebyl dopraven do cíle včas, veškeré návaznosti ztraceny – protože rituál nekonečného pípání špatně fungující čtečkou prostě nelze vynechat.
Aspoň nelžete 🙂
Taky mi to přišlo tak absurdní, že bych tomu měl tendenci nevěřit, kdybych v tom autobuse tu hodinu neseděl. Jen na ROPIDu jim na tom nepřišlo nic zvláštního. Ani když to dostali pro jistotu zdokumentované, aby je nenapadlo zatloukat. Když jsem kopii stížnosti s popisem problému poslal několika větším obcím po trase linky, z jedné z nich mi odepsali, že takhle to na té lince funguje běžně a že si na to také pořád marně stěžují. Kdo zná místní poměry, ten už se ani nediví.
Ve vašim příběhu nevěřím, že u “nikoho neřešil žádné mimořádné problémy”, linky 400 / 410 občas využívám a spíše než se zpožděním tak zažívám že dojíždí do Prahy s náskokem (samozřejmě záleží na období, ve špičce ne). Jediná co je u nich trochu nestandardní je nakládka zavazadel do zavazadlového prostoru.
Míním tím, že tam nenastala situace, že by se u někoho na pět minut zasekl nebo se s někým hádal. Celou dobu to vypadalo jako plynulé, ale velmi, velmi pomalé odbavování. V následujícím, o něco méně zpožděném voze stejné linky, který se ve stejné zastávce pak odbavoval současně, ta rychlost odbavování byla podobná. Navíc zmatky, protože jeden vůz byl rychlíkový, jeden zastávkový, ale vnější označení měly oba stejné, takže lidé s místenkami a lidé jedoucí do mezilehlých zastávek tam zmatkovali a přebíhali. Prostě PID jak ho známe.
To je nějaké divné. U nás v Milovicích odpoledne ve špičce po příjezdu přímého vlaku z Prahy řidič odbaví klidně i 50 lidí (někdy se dokonce všichni do busu nenacpou) a netrvá to déle než 5 minut.
Možná tam řidič nemusí většině lidí prodávat jízdenky podle lomeného tarifu, v půlce případů ještě kombinovaného s pípáním pražské Lítačky. A přestupující lidé v odpolední špičce v 99 % už jízdenky mají, takže řidič v Milovicích nemusí téměř žádné vydávat, a kontroluje je jen tak jako aby se neřeklo.