Umělá inteligence nastupuje na železnici, ve stanici rozpozná rizikové situace. Testy začaly v Adamově
Stanice Adamov má nově ostrovní nástupiště, přístup je přes nadchod. Foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Umělá inteligence upozorní například na dlouho odložená zavazadla, vytažení zbraní nebo člověka ležícího na zemi.
🤣 sranda bude až pyrotechnik z druhého konce republiky bude jezdit k zapomenutým dětským batůžkum. Já ani syn Al nejsme. Nedávno ho nechal na zastávce MHD. Jeho sestra dokázala navíc rozhodit i mou pozornost a když jsem se cca po půl hodině vrátil, tak batoh fuč.
To budou Bohnice pak fakt tuplem
AI by mohla (neříkám že vždy bude) regovat na bágl na kameře lépe než ochrankář, který při ťukání dovmobilu v místnosti s 50 monitory potřebuje ukázat svou nepostradatelnost.
1) odcházíte od něj = pustit hlášení „nenechávejte nehlídaná zavazadla“
2) vracíte se k němu = asi nejdete do epicentra budoucího výbuchu.
Vždyť žádná umělá inteligence neexistuje… Co člověk do toho počítače vloží, to počítač udělá. Ale to nejni žádná umělá inteligence, blázni…
No a člověk snad funguje jinak, než že má nějaké vstupy a nějaké nastavení a podle toho z něj padají výstupy? Pokud do počítače vložíte schopnost, aby se sám učil ze zkušeností, tak jste mu dal inteligenci – bez ohledu na to, jak se vám to povedlo.
V téhle zemi nejsou peníze už skoro vůbec na nic, ale SŽ vesele vyhazuje veřejné prostředky za inteligentní kamery a protipěchotní zábrany na regionálních nádražích: https://www.facebook.com/photo/?fbid=344847544609286&set=pcb.344847657942608
Musí přece nějak vykázat svou činnost a když je tak impotentní dělat něco užitečného, vymýšlí píííípoviny.
Blá blá. Patříme k nejbohatším zemím světa. Máme na vše, na co pomyslíme.
Zas další vyhazování peněz oknem. Místo aby si v Adamově hráli s počítačovými programy, by to radši chtělo někoho (a ne umělýho, ale živýho) vedle v Blansku, aby konečně nakopal do zadku každýho, co tam leze přes koleje, kde nemá co dělat, a kolikrát těsně před vlakem. S tím si neporadí žádná „umělá inteligence“ (leda by to byl Terminátor), ale živej policajt sázející mastný pokuty.
Pokud někde někdo vleze na koleje mimořádně, tak je to možná blbec. Pokud tam lezou lidi soustavně, tak byl blbec projektant.
A nebo spíš ten, co projekt zadával?
U všech projektů SŽ vidím projektanty, jak doslova škemrají “tak nám řekněte, jak to chcete” a na druhé straně stolu až na čestné výjimky sedí lidi, co vůbec nemají ahnung, co je vhodný požadavek a jak jeho vhodnost zhodnotit.
Ideální by bylo, kdyby AI vrazila facku každému, kdo si zapálí na perónu a nemá alespoň tu slušnost odejít na jeho konec.
A druhou, když toho vajgla zahodí pod sebe.
… vcetne zeleznicaru. 🙂
Vytažení zbraně. Tak to nevím, vytáhnu starou Nokii a svět se nadechne: Přepadení?
Z definice v zákoně je zbraň cokoliv, co může učinit útok důraznějším. Deštník, špacírka, fofrklacky … lyže, cokoliv.
To jo, ale patrně bylo myšlena střelná palná.
Ten systém ví, jak vypadá zbraň a myslí se tím samozřejmě střelná zbraň. Má vzorky, jak to může vypadat a pistoli rozezná hravě. Samozřejmě nerozezná, jestli je pravá nebo maketa. Posílá alarmy a vyhodnotit to musí vždycky člověk. A u vás je přesná shoda se vzorkem internetového trolla:-)
Jojo, denně někdo na nádražích vyndává z batohu kulomet a ohrožuje cestující.
To je jako kdyby dali na nádraží alarmy na náhodně procházející slony 😀
Ten systém hlídá obecně mnoho druhů rizik a ano, na nádraží bude prakticky hlásit hlavně opuštěná zavazadla nebo ležící osoby. Zatímco třeba v bankách mají naopak nejvíce zájem právě o tu detekci střelných zbraní – zatímco u nich je pravděpodobnost, že tam někdo ožralý usne na zemi, srovnatelná s náhodně procházejícími slony:-)
No kulomet asi těžko, ale krátkou spíš. Takže až se zase bude někdo chtít pochlubit plynovkou co si právě koupil bude mít rázem problém.
https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/zbran-vlak-policie-zasahova-jednotka-plynova-pistole.A220610_110057_hradec-zpravy_kvi
Předpokládám využití standardizovaných funkcionalit od Hikvisionu, které umí už roky a kdy některé z nich dnes obsahuje každý jejich rekordér za 10k. Využitím AI bych to tedy nenazval. Prostě to bude posílat alarm, když se překročí něco z nadefinovaných věcí. Zejména to bude pohyb osob mimo vymezenou zónu. Umí to řešit i ponechaná zavazadla, rvačku, zahalený obličej apod.
Zahalený obličej.. 😀
rouška? 🙂
Nenasazená. 😎
Tak hlavně aby nezačal model modelovat modré zábradlí s bezpečností…
Tak pokud rozpoznávání vzorů je inteligence, tak to máme inteligentních politiků ní jeje… Ale teď vážně, dokud k zapojení rozpoznávání vzorů a všech tadytech „inteligenci “ není zákon (ochrana osobních údajů, odpovědnost za skodu) tak nikam nedávat…
Právě že zákon na kamerové záznamy už máme. Jde například omezený čas po který můžete video uchovávat a zveřejňuje se až na žádost policie při vyšetřování. Známé GDPR ještě zpřísňuje a zavádí nové standardy při manipulaci s osobními údaji, takže v tomto ohledu bych se nebál.
To GDPR, za jehož porušení se státním orgánům neukládají pokuty? Tak to mě naprosto uklidňuje.
https://ekonom.cz/c1-66576110-ceska-cesta-urednici-se-pokut-bat-nemusi
Když se bude cestující chovat „nestandardně“, bude následovat reakce. To je cesta do pekel.
https://youtu.be/ZrCzEvWcA3A?t=666
A sakra. Jen se podívejte. Hodil jsem vám odkaz na přesný čas dokumentu a teď koukám co tam je.
Minority report již brzy
Už chybí jen automaty co budou rozdávat pokuty za porušení slovního morálního statutu
a tři mušličky
Celých 30 let přemýšlím nad tím, jak to měli vymyšlené.
To uz vymysleno bylo: Demolition Man (film).
Zase ta umělá inteligence. Už mnohokrát mi i „chytrý“ mobil ukázal, aže jsem pořád chytřejší než on. To bude planých poplachů až umělá inteligence vyhodnotí dítě s plastovou pistolkou jako teroristu a naběhne na něj zásahovka. Pořád to bude chtít někoho kdo ověří, že se o riziko skutečně jedná.
Samozřejmě že někdo to hlášení podezřelé činnosti musí zpracovat ale to může být jeden čověk na mnoho stanic. Už dnes se na železnici praktikuje centrální řízení, akorát bez té umělé inteligence. Chytrý mobil sám o sobě nic neznamená záleží na aplikaci, algoritmu, přístupu k datům i k přístupu ke službě někde na serveru. Ve spoustě situací je prostě digitální řešení problému o dost napřed před člověkem, spíš si to nechceme připustit. Jde jen o to mít systém s dostatečným množstvím dat a mít ho řádně natrénovaný, zvlášť když jde o docela jednoúčelové zařízení.
Nevím proč, ale mám neodbytný pocit, že v článku je uvedeno, že systém bude varovat operátory dohledového centra a ti rozhodnou.
Tak to jsem asi přehlédl.
To bych tak nějak očekával, i kdyby to v článku napsáno nebylo.
A nechtěla by raději SŽ raději umělou inteligenci nasadit na CDP ? Tuším, že by mohly vlaky jezdit více na čas. A dispečeři by řešili jenom mimořádnosti. V konečném důsledku by SŽ ušetřila za mzdové náklady.
To bohužel nejde, to by totiž mohlo fungovat.
Tohle. Jakože, jedná se přesně o model, kde AI skvěle sedí. Naučí se, jak dlouho se obvykle rozjíždí, jak v které stanici, jak který jak dlouhý jak těžký vlak a může pak mnohem lépe optimalizovat proklad nákladů s osobkou. Dispečer by to jen prokládal daty z hlasové komunikace se strojvedoucím.
To časem očekávám i u letecké dopravy. Rutinní provoz, povely, komunikaci, monitoring bude provádět AI a na dohled nebo mimořádné situace tam bude (zatím) člověk. Ostatně i starší modely AI umí rozpoznat nestandardní situace nebo oznámit, že si nejsou jistí s nějakým krokem, který mají provést (stejně jako autopilot Tesly pracuje s určitou jistotou rozpoznání značek, semaforů a dalších objektů) a požádat o převzetí řízení člověka. Naopak dlouhodbé plánování a počítání s mnoha proměnnými jde počítači řádově lépe než člověku s omezenou pozorností a operační pamětí.
Tohle se již na CDP je na některých úsecích tratí je (většinou těch po rekonstrukci). Systém ASVC umí ve stanici nezávisle stavět vlakové cesty bez zasahu člověka dle jízdního řádu. A člověk by měl zasáhnout až když to bude potřeba. Bohužel ne všichni dispečeři jej využívají.
ASVC se např. ve výhybně Dluhonice využívá nad očekávání často. Jen je třeba mu občas manuálně pomoct ve skupinách, kdy se sjíždí více vlaků, neboť opravdovou umělou inteligencí zatím zdaleka nedisponuje.
Fajn, že tohle dorazilo už i na naši železnici :)) Na letištích to funguje už dávno.
Tedy ne že bych byl tím nadšený… Ale to je prostě dnešní trend, nedá se čekat, že by dráha zůstala stranou.
Tomu se říká řešit problém, kterej neexistuje.
Problém klimbajícího strážného který radši sleduje filmy na telefonu než věnuje plnou pozornost 60 kamerám existuje už delší dobu.
To je uz taky vyreseno: kamera nasmerovana na oci strazneho pozorujici smer jeho zraku. Pouziva se uz dnes v autech (proti mikrospanku).
A bude umělá inteligence cvičena i na pohyb šotouše po nádraží? 🙂
Měli by si jich tam několik cvičně pozvat. A jestli pozná šotouše od sprejera.
To bude ještě legrace.
Nikde nikdo, nechám kufr na nástupišti a jdu si koupit pití do automatu do haly. Vracím se spokojeně s pitím a přijíždí URNA …
To zase ne , to umělá inteligence pozná a přijedou rovnou z Bohnic se podívat na exota co na nádraží „nechá kufr na nástupišti a jde si koupit pití“.:) Omyl vyloučen, maximálně jednou za deset let.:-)
A co je komu do toho kde jí si nechávám kufr? Je to moje riziko a pokud vyhodnotím, že ho tam mohu nechat a jsem srozumněn s tím, že když můj odkhad bude špatný tak o něj přijdu co mi do toho má kdo co kecat?
Běž si stoupnout do rychlýho pruhu na dálnici, do toho přece taky nikomu nic není a problém se vyřeší sám 😀
Špatný příklad. Tam do toho okolí musí být, protože až se mi bude chtít někdo vyhnout a skončí na štřeše někde v poli za svodidly a cestou vezme ještě další vozidla….. Srovnávat odložené zavazadlo na místě kde nikoho neohrožuje s člověkem stojícím v rychlém pruhu dálnice…No comment.
Tam jde spíš asi o bomby v zavazadlech 😀
Pochopil jsem ;- )
Jen si říkám, že to trochu zavání paranoiou kdy každé zapomenuté zavazadlo bude ta AI považovat za hrozbu a ke každému bude muset přijet pyrotechnik, protože nikdo jiný bezpečně nezjistí co v něm je. Ovšem pokud se trefí a riziko odhalí tak ok.
Zkuste takhle odložit zavazadlo na letišti. Klidně i na Ruzyni.
A jestli chcete vidět fakt fofr, tak si takhle odložte kufr na nádraží třeba v Paříži.
Co máte co nechávat kufr bez dozoru?
No právě proto ho tam nechat můžu. Kdyby byl pod dozorem spoluobčanů, mohl by se záhadně vypařit.
Na některých místech je zakáz nechávat zavazadla bez dozoru, např. letiště. Nevím proč by tomu tak nemohlo být i na nádražích.
No jo. Co kdyby náhodou během nepřítomnosti majitele nastoupil sám do vlaku a muselo se po něm vyhlašovat pátrání, že? 🙂
Nejsem Al já ani kluk. Vloni nechal na zastávce MHD svůj batůžek i díky tomu, že jeho sestra dokázala zabavit s pozorností i mě.
Tak jsem zvědavý jestli pyrotechnik přes půl republiky bude pro příště jezdit i k takovým věcem. Nebo mu mám na věci našít jmenovkou, aby nám to příště přivezla PČR rovnou domů a já nemusel chodit oznámit ztrátu/ krádež 🤣
Od toho je ta AI, aby operátorovi napověděla, že majitel stojí ve frontě na pivo a jenom chce kufr darovat potřebným spoluobčanům, nebo se co nejrychleji vzdaluje od epicentra budoucího výbuchu.
Hlavně, abychom časem nezjistili, že náklady na pořízení a provoz (servis, dohled) těchto zařízení spolknou více peněz, než když člověk na DPP obejde jednou za čas nádraží a přitom provede drobné opravy.
Obojí je kravina
Jasně že to vyjde levněji. Na tomhle se opět napakuje hodně firem a jednotlivců nejspíš taky. A nebude to fakt levná záležitost 😀
Hlavně….další lidi zase nebudou mít na chleba. Všude zaměstnáme roboty a umělou inteligenci a budme se divit jak vysoká je nezaměstnanost. Však on nám ještě SkyNEt ještě ukáže zač je toho elektronka.
Při dnešní nízké nezaměstnanosti, kdy naopak v nemálo oborech zaměstnanci chybí, se automatizace naopak může hodit. Samozřejmě to není všelék.
Nízká nezamněstnanost sice být může, ale pořád tady máte ty co se nemohou uplatnit. Tak třeba lidi s vyšším věkem, které se zaměstnavatelům příliš zaměstnávat nechce.
*Nezaměstnanost
65letý pán je ideální hlídač… sice vždy dostane na budku, ale nemáme nezaměstnanost.
takto jste to myslel?
55 letý pán menusí být žádné ořezávátko.
Na dispečinku ty kamery (s pomocí AI) může hlídat člověk na vozíku. Mohl by někdo takový honit sprejera po nádraží?
Ti nezaměstatelní jsou povětšinou OTO a z dávek se nehnou …
jasně, vozíme pracovníky z mongolska, filipín a bův ví odkam, ale strašně vysoká nezaměstnanost.
alespoň se vy národovci budete moct těšit, že ubyde náplavy, ne?
pokud je člověk zdravý a ještě při síle, tak žije v zemi, kde se může mít opravdu dobře. pokud je ochotný pracovat a nedělá kraviny.
Právě že největší náklady jsou na lidi. Kvůli tomu probíhá automatizace ve skladech, továrnách, linkách pomoci, automatizaci řízení na všech úrovních i dohledu. Tady u šedesáti kamer prostě člověk nemůže držet pozornost pro všechny prostory a 8 hodin v kuse. Všechny nezáživné, rutinní, mechanicky opakující se činnosti mají být automatizovány a lidem přenechány kreativní, zajímavé činnosti a některé služby pro ostatní lidi. Tahle stanice bude třeba vzorová, ale ten systém může být zaveden na všech nádražích a pak už máte opravdu velké úspory z rozsahu, ne jen za pár lidí v kukani, kteří budou ze své podstaty méně spolehliví.
Ale ne všichni lidé jsou kreativní pro zajímavé činnosti. 🙂