Umělá inteligence nastupuje na železnici, ve stanici rozpozná rizikové situace. Testy začaly v Adamově

Stanice Adamov má nově ostrovní nástupiště, přístup je přes nadchod. Foto: Zdopravy.cz/Jan SůraStanice Adamov má nově ostrovní nástupiště, přístup je přes nadchod. Foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Umělá inteligence upozorní například na dlouho odložená zavazadla, vytažení zbraní nebo člověka ležícího na zemi.

Na českou železnici dorazila ve čtvrtek horká technologická novinka. Stanici Adamov, která nedávno prošla velkou modernizací, začala v pilotním provozu hlídat umělá inteligence. Jde o první takto vybavenou stanici v tuzemsku.

Takzvaná videoanalytika, která je technologickou nadstavbou ke kamerovému systému Správy železnic (SŽ), bude vyhodnocovat potenciálně rizikové situace. Testy probíhají v režii společnosti TTC Marconi, která systém dodala a pilotní provoz financuje.

Správa železnic provozuje po celé republice několik tisíc kamer, vyhodnocování obrazu ale zůstává na člověku. Jen ve stanici Adamov je kamer 60. „Nikdo nemá šanci sledovat všechny najednou,“ uvedl Martin Bajer, ředitel rozvoje obchodu TTC Marconi. Proto se SŽ rozhodla zapojit umělou inteligenci.

„Vyhodnocovat bude například dlouho odložená zavazadla, která by mohla být potenciálně nebezpečná. Software upozorní také například na vytažení zbraní, člověka ležícího na zemi a další nestandardní chování nejen ve stanicích, ale také v blízkosti technologických budov, serveroven a dalších objektů pro zajištění provozu železnice,“ sdělil ředitel odboru bezpečnosti a krizového řízení SŽ Vladimír Abraham.

Podle Bajera z TTC Marconi jde v Adamově o ověření technologie. Data proudí na bezpečnostní dispečinky, reakce na případné varování je na Správě železnic. Její dohledoví zaměstnanci mohou na místo vyslat například záchranáře nebo policisty. „Během pilotního provozu budeme ve stanici simulovat různé situace, nebudeme čekat, až nastanou,“ doplnil Bajer.

Správa železnic chce podle mluvčího Jana Nevoly „chytrou analýzu“ nasadit na co největší část sítě, a to nejen ve velkých stanicích.

„Užití předpokládáme i na menších zastávkách, kde sice není provozně a ekonomicky možné zajištění stálé ochranné služby, ale podobný dozor je vzhledem k frekvenci cestujících efektivní. Chceme zdůraznit, že chytrou analýzu budeme využívat pouze pro nestandardní chování ve veřejných prostorech železničních stanic a zastávek, a také v blízkosti našich provozních objektů,“ doplnil Nevola.

Tagy bezpečnost na železnici Správa železnic TTC Marconi umělá inteligence
78 komentářů