Úleva pro vytížené varšavské letiště, zvažuje se výstavba terminálu pro nízkonákladové dopravce
Dálková letadla na varšavském letišti. Foto: Letiště Varšava
O rozšíření Letiště Frédérica Chopina bylo rozhodnuto i přes pokračování projektu zcela nového megaletiště CPK.
To moc nechápu. Varšava má pro nízkonákladovky především letiště Modlin, případně letiště v v Radomi.
Navíc mají v plánu finančně sanovat výstavbu toho megaletiště mezi Varšavou a Lodží (CPK), tím že následně zruší stávající letiště Frederika Chopina, a prodají ho na stavební parcely pro novou Varšavskou čtvrť. Tak proč tam teď najednou zvažují investovat hafo peněz do nového terminálu. Ale třeba počítají s tím že jim na to přispěje dotacemi EU (jako ostatně na spoustu věcí v Polsku. Na čerpání dotací jsou Poláci prostě machři a měli bychom se v tom od nich učit).
Pár poznámek…CPK je vládní projekt a bude financováný PPL (ze státního rozpočtu), takže se to stávajícího WAW nedotýká a proto si může dovolit zainvestovat takový terminál. Pokud jde o Modlin a Radom, tak na první létá prakticky jen RYR a nedá se předpokládat, že by se našel někdo další, i Wizz odtud utekl, Radom je omyl vzniklý na základě politického rozhodnutí a tam nepůjde vůbec nikdo… Samotná investice do LC terminálu nemusí být nijak vysoká, předpokládám, že to plánují jako lehkou stavbu, třeba podobnou A1 ve VIE, takže určitě nepůjde o hafo peněz. Vzhledem k tomu, že bude trvat pár… Číst vice »
Centralny port komunikacyjny (CPK, alias plánované megaletiště) je skutečně vládní projekt. Současně je CPK 100% akcionářem (vlastníkem) společnosti Polskie Porty Lotnicze S.A., které mimo jiná polská letiště spravují i letiště Frederika Chopina ve Varšavě. Takže výstavba letiště CPK se skutečně přímo dotýká hlavního varšavského letiště a alespoň za minulé polské vlády bylo v plánu po dostavbě CPK zrušit Letište Frederika Chopina a rozprodat ho na stavební parcely.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Polskie_Porty_Lotnicze
Budapest je podle me dobrym prikladem – ten low-cost terminal je pro dany ucel fakt dobrej. Zato “puvodni” terminal pro klasicke aerolinky je dost hroznej a potrebuje renovaci.
Ryanair umí být kreativní v názvu destinace. Co takové letiště Warszsawa – Ostrava…
O tom silně pochybuji, když toho není schopný ani Pardubic, kde by název Praha – Pardubice, nepůsobil vzhledem k rychlému spojením vlakem ani tak blbě.
Kde na ty projekty ti Polaci berou peníze?
Kde by na to asi brali? Tam, kde na své aktivity bere peníze Pražské letiště – obě dvě jsou docela slušně výdělečná a na své rozšírující aktivity si vydělaji celkem spolehlivě sami.
Přesně, když si na sebe vydělají Budějovice a Pardubice, tak proč by si nevydelaly v Praze a Varšavě…
Nevydělají 🙁
Loni to letiště odbavilo 18 mil. cestujících. Stačí každého „sedřít“ o 1 Złoty po dobu 10 let (cca 1 mld Kč).
Potřebujete 2 Zł, protože pouze cestující, který odlétá, platí odletovou taxu, takže jde o to vytěžit přibližně 9 milionů cestujících.
To nestačí Modlin? Mezi dnešní 16 a zítřejší 10 hodinou 14 odletů, 100% Ryanair
Čtěte trošku podrobněji text, ne jen nadpisy 🙂
I když v nadpisu je to prezentováno, jako terminál pro „lowcosty“, tak v textu najdete, že se jedná o nový terminál pro lowcosty i klasické dopravce.
Nikoliv, je tam napsáno: zvažuje vybudování samostatného terminálu určeného výhradně nízkonákladovým a charterovým leteckým společnostem – tím uleví klasickým dopravcům v hlavním terminálu 😘
ouha, no, ja vychazel zas z tohohle odstavce
Alternativa k rozšíření stávající budovy v podobě samostatného objektu by provoz v hlavním terminálu výrazně neovlivnila, přičemž by dokázala uspokojit poptávku nízkonákladových aerolinií a pokračující expanzi tradičních dopravců.
a tohle ve mě evokovalo to, že je pro obojí . nicmene i zahranicni zdroje teda pisou o lowcostech, takze … mate pradu 🙂