Úleva pro RegioJet i Alstom. První nové lokomotivy TRAXX mohou jezdit s ETCS
S výhradním provozem skončí na vlacích na Ostravsko dočasně Peršingy.
Společnost RegioJet začala s provozem lokomotiv TRAXX 3 MS pod novým evropským zabezpečovačem ETCS. Druhý největší osobní dopravce na české železnici tak již má téměř jistotu, že lednové zahájení výhradního provozu na části české železniční sítě pod ETCS stihne.
Povolení ke zkušebnímu provozu s ETCS potvrdil šéf strategie RegioJetu Jiří Schmidt. „Zatím se to týká šesti nových lokomotiv, které jsme nedávno přivezli. Očekáváme, že v příštích dnech získáme povolení i k provozu dalších osmnácti,“ dodal Schmidt. Firma okamžitě začala s provozem pod ETCS s vyškolenými strojvedoucími, jak to žádá v létě vydané opatření Drážního úřadu. Cílem je získat co nejvíce zkušeností s provozem pod ETCS.
I když jsou jím lokomotivy dodané společností Alstom vybavené ETCS od výroby, neměla dosud aktuální verze software na hnacích vozidlech příslušná povolení. To je od tohoto týdne u prvních lokomotiv minulostí. Schválení ke zkušebnímu provozu je úlevou i pro Alstom: pokud by RegioJet nemohl od ledna vyjet kvůli neschválenému ETCS, šlo by očekávat požadavky na náhradu škody ze strany dopravce.
Peršingy čeká dualizace
Povolení ke zkušebnímu provozu získaly konkrétně lokomotivy 388.219–224. Patří společnosti RegioJet Pool, jezdí na rakouských značkách. Jde o lokomotivy s OBU ETCS EbiCab 2000.
Výhradní provoz ETCS přinese konec nasazení lokomotiv 163 přezdívaných Peršing na vlaky z Prahy na Ostravsko. RegioJet s nimi ale počítá dál: nejprve začne jejich dualizace, poté instalace ETCS.
Počet vozidel s ETCS v síti Správy železnic se aktuálně blíží tisícovce. Tuto středu čelil systém výpadkům v úseku mezi Kolínem a Pardubicemi. Správa železnic to vysvětluje větším množstvím finálních úprav na všech infrastrukturních systémech, které se podílí na provozu ETCS. Cílem je maximalizovat jejich spolehlivost. „V takto složitém a komplexním systému, kterým ETCS je, znamenají některé úpravy i nechtěné dočasné ovlivnění ostatních částí systému. Konkrétně 20. listopadu došlo v souvislosti s plánovanou činností na přenosové síti v oblasti MSC Praha k dočasnému zvýšení chybovosti na části datových spojů určených pro propojení páteřních komponent GSM-R. Systém ETCS na tento stav reagoval automatickým, rutinním a bezpečným způsobem, tj. zastavením. Stav byl opraven automatickou rekonfigurací přenosové sítě,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.