Úleva pro České dráhy. Rakušané vysoutěžili ETCS do stovek vozidel, včetně modrých railjetů
Railjet Českých drah v pohraniční stanici Summerau. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Do doby instalace ETCS přijde sedmička netrakčních jednotek railjet v prosinci dočasně o výhodu konceptu push-pull.
a taky jim tam v noci budou šíleně svítit displeje do xichtu, při nastaveném minimálním jasu, jak na českých vozidlech?
Vy myslíte, že pro instalace v ČR dodávají výrobci ETCS nějaké „extra svítivé“ displeje?
Ale jelikož údajně Siemens neměl dát nějaké razítko k provozování rj + Vectron spojené horním vedením UIC (558), tak pravděpodobně přijde rj i o vlastnosti jako je TBS nebo NBÜ. Tedy takhle, provozovat se to může, ale jakákoliv závada tímto způsobená se bude muset opravit na náklady ČD. Nebo je to jinak? Prosím jen konstruktivní odpovědi.
A heleme se, on to umí i někdo jiný než ten jediný správný český dodavatel …. Tak to můžeme soutěžit i jiné instalace a nedávat to jen tomu jedinému …
A hlavně to nestojí 10M, ale polovinu…
Třetinu…
Kdyby bylo persinku ci brejlovcu 500, tak by byly po 5 milionech.
A kdo je ten jediný správný český dodavatel? Telematika? CMZO? AZD?Skoda?
Rakušáci vědí jak dělat kvalitu. Za rozumné peníze. ČR 15 mil a podobně.
Vliv má ovšem i velikost zakázky. ČD tak velkou zakázku ani vypsat nemohou, protože railjetů mají pouze 7.
Protože do víc počítat neumí. 7 Pendolin (teď už 6,5), 7 Railjetů.
A kdyby chtěly ETCS do šukafonů, taky musí být každej jinej (809, 811, 814, 814.2)
50 Vectronů. Celkem 111 Vectronů.
Nějak si nedokážu představit těch 25 000 palubních jednotek, kterými se chlubí Alstom. Dá se někde dohledat nějaký alespoň částečný seznam vozidel, nebo rozdělovník? Je v tom např. i ex Bombardier? Kolik je dalších dodavatelů mobilek ETCS 5? 6? a jak velký mají koláček trhu? To to už musí být snad i v Lunochodu…
Mobilky Alstom jsou i na Vectronech od Siemensu, Esech od Škody atd..
Takže ETCS budou mít i ty, které mají ČD pronajaté od ÖBB pro railjety?
Nerozumět řeči tvého kmene…
….rakouský kontrakt přitom po dohodě obou dopravců zahrnuje i railjety ČD. Když nestačí titulek, tak aspoň číst dál.
Nejlepší nákup CD všech dob. Škoda že nekoupili všechny co mohli a nešli sedět a nebyl zabaven majetek těm to co překazili tj. Rusnok a spol
Predevším Žak
Kdopak za nás vysoutěží ETCS pro 810 až 814, Slováci, nebo Maďaři?
Metalšrot Tlumačov?
Tak k zabudování ETCS do 814 nepochybuji, k tomu zcela jistě časem dojde, ač se tvrdí opak. To by byla za pět let konečná pro osobní dopravu například na tratích Olbramovice – Sedlčany či Čerčany – Zruč nad Sázavou.
Do Sedlčan půjdou Spidery.
Nebo další vlna ojetin (Desira, Spidery, RS apod). Plus něco “propadne” díky novým elektrizacim (a následně elektrickým jednotkám nebo holt různým těm BEMU). V tomto směru mám celkem nemalá očekávání třeba v KHK, kde relativně nevelký usek troleje na sever od Jaroměře uvolní hodně vozidel, totéž dost možná Rychnov. Nepodcenoval bych ani Vysočinu (240, 238, 251) nebo Karlovy Vary (ty motorkách na trati 140 musí taky někdy skončit). K tomu Kladno, Nučice, Zlín,…
Ty ojetiny ale musí být k dispozici, přičemž nám stále jezdí hromada vozidel řady 810 na osobních vlacích a dále zcela nevhodná vozidla pro osobní vlaky řady 854 + 954, stejně tak soupravy 750.7 + 054 + 954. Je toho fakt ještě moc k nahrazení a předpokládám, že kraje jsou raději, když jezdí 814, než když jezdí velké soupravy bez nízké podlahy. Viz třeba trať Tábor – Písek, kde si řadu 814 vymohli zpět do doby, než bude otevřen nový most a na trať budou moci nové soupravy.
To nepopírám. Řeč byla ale na téma, zda se do nich bude dávat ETCS. A ja proste myslím, ze se s nimi zvládne “postupně uhybat” = jezdit tam, kde ještě postupně bude zabývat možnost bez instalace nebo aspoň výhradního provozu.
Tak takový optimista fakt nejsem. Mám velké obavy, že ETCS dostane nakonec i řada 854. Je to sice těžký bizár, ale očekávám ho z více důvodů.
Vždyť ta se vyrazuje snad už aktuálními Foxy, ne?
Ty Foxy nahradí jen část vozidel, ne vše.
Cena za vozidlo v Rakousku je třetina ceny instalace v ČR
pri tom mnozstvi, co objednali naraz …se neni co divit
U 100 vozidel cena v ČR 13,75mil/vozidlo, u 450 vozidel v Rakousku 5,6 mil/vozidlo. Chápu, co je množstevní sleva, např. úspora na projektu a sériovosti výroby, ale nepresvëdčil jste mě, źe v takovém (ne)poměru.
To ale není množstevní slevou. Ta na ten Atlas Alstomu možná bude, možná ne, poptávka je velká, ale i když bude, tak jen pár procent. Rozdíl je v tom, že musíte udělat (a zaplatit) projekt, prototypovou zástavbu, zkoušky, papírování na DU nebo ERA, což dalece, dalece, překonává cenu jedné ETCS OBU. Je v tom spousta práce a času. Není to o 100 vozidlech v ČR, ale o řadách. Třeba 7 (resp. 6 pendolin), tak to je jeden prototyp na 5 sériových. To vyjde drahé jako prase. Railjety by na tom byly úplně stejně s malým počtem, proto je dobře, že… Číst vice »
Soutěž v ČR byla vypsána na 102 vozidel příbuzných řad 362, Ř362WTB..
No jo no, ale nezahrnuje to 4 řady? 162, 162 WTB, 363, 363 WTB? Něco lze asi odvodit a je společné, ale pořád čtyři řady ke schvalování a prototypování. Pořád fragmentace. Kolik si přihodí AŽD jako prostředník pochopitelně netuším, ale přímo výrobcům OBU se do toho nechce, což taky žene cenu nahoru.
Pardon, oprava, těch více než 400 je rámcová smlouva i na další řady. Nevím kolik řad by to mělo být.
Čistě trojčlenkou by to odpovídalo modelu “miliarda za vyvinutí, schválení a prototyp(y), potom 3,3 mil. za kus.” To mi od oka nepřipadá jako zase takový úlet.
Jaká instalace v Česku byla na 449 vozidel ?
Nic nebránilo ČD soutěžit ETCS do všech relevantních vozidel najednou. Akorát by vzniklo nebezpečí, že by taková velká zakázka mohla přilákat konkurenci, a to na železnici rozhodně nepotřebujeme.
Bránilo – různorodost vozidel a zejména jejich řídícího protokolu, která je prej i mezi některými verzemi Panterů/Morávií, které vypadají jako stejně – maximálně modifikované jednotky, ale ne všechny se prej dovedou spolu tzv bavit při spojení do viceclene soupravy. Zatím co všechny Tarusy, Vectrony a RailJety od Siemens mají stejný řídící protokol již desítky let, tak na ně všechny jde instalovat stejný systém s nutnym zapojenim na řídící systém vozidla.
Matlate dohromady vnitro- a mezivozovou komunikaci. Jablka a morske rasy.
Zajímavé by bylo vědět, jaké typy vozidel jsou v té objednávce OBB zahrnuty. Předpokládám ale, že to bude taky o unifikaci. OBB má velkou flotilu Taurusů a Railjetů. Sice několik provedení, ale pořád velmi unifikované. Srovnejte to s vozovým parkem ČD, kde jsou to u každé řady moderních lokomotiv či jednotek řádově jednotky či nižší desítky kusů.
Zkoušel jsem hledat konkrétní řady zahrnuté v té smlouvě, ale nic jsem nenašel. Všude se opakuje akorát to samé tiskové prohlášení.
Ale pokud tam budou české řv RJ, tak tam bude asi i upgrade těch rakouských. To už je nějakých ~80 vozidel. Co dál?
Česko mělo nakoupit dávno víc nových vlaků najednou a nesmyslný přístup a koupe po kusech byla hloupost vždycky
To Vam moc nepomoze. Aj keby ste dali dopyt na vsetky prevadzkovane rady vozidiel v CR naraz, co typ vozidla, to samotny projekt. Teda dalsie naklady a dalsie zvysenie ceny. Ono sranda este budu napriklad samotne Taurusy. Navonok vsade rovnake loko, konfiguraciou vsak odlisne verzie. Zastavba do vsetkych Taurusov co behaju po tratiach v EU by tak realne predstavovala niekolko desiatok roznych projektov.
Jenže do toho by nikdo nešel. Dodat OBU jistě, ale zajistit dokumentaci ke starým lokomotivám a k v Evropě neobvyklým řadám? To je poněkud problém.
Při instalaci do malých sérií různých vozidle to vyjde vždycky dráž, když dokumentace, prototyp a schvalování musí dělat furt dokola pro každou řadu zvlášť. … a ČD to soutěží po troškách.
Proč railjet musí mít svoje vlastní ETCS a nemůže se použít to z lokomotivy „po prodlužce“?
Pokud má použít to z lokomotivy po prodlužce tak přeci musí mít nějaké ETCS nainstalované. Kam byste jinak připojil tu prodlužku?
Něco (hlavní počítač) by to asi sdílet mohlo, ale minimálně displej s ovládacími prvky a čtečku balíz potřebujete na obou koncích.
A z článku tak nějak vyplývá že ani ten Taurus (se kterým si to umí popovidat) nemá ETCS.
Taurusy ÖBB 1016/1116/1216 všechny ETCS mají, ale starší verzi, která funguje prakticky jen v Rakousku.
A proto jiate i Taurusy dostanou novou verzi etcs
Rakouský taury jsou jeden velkej bizár. Lokomotivy mají před sebou ještě docela dlouhou životnost a jsem zvědav, jak se to vyřeší.
https://www.railvolution.net/news/a-complex-mix-of-problems-around-obb-s-and-other-tauruses-cd-railjets-and-etcs
Kabeláž z řidicího vozu od čtečky balíz do „hlavního počítače“ v lokomotivě, kabeláž od „hlavního počítače“ do kabiny strojvedoucího, při délce soupravy nutno signál zesilovat, při výměně lokomotivy kabely rozpojovat.
Aby nakonec ta kabeláž se zesilovači, konektory a ošterou okolo jejich čištění … nebyla dražší, než „hlavní počítač“ a vysílačky na střeše.
Latence signálu. Takhle dlouhá „prodlužka“ už ho nedovede doručit včas a s dostatečnou kvalitou. Maximum je okolo 70 metrů, co si pamatuju.
Druhý problém je, že lokomotiva „na prodlužce“ nebude vědět, jak dlouhé to má před sebou, takže hrozí situaci, kdy 5 vozů projede STŮJ a lokomotiva na konci bezpečně zataví před.
Tak to snad jde vyřešit tak, že pro délku soupravy (a kabelu) se nastaví příslušný offset
Kdo to bude nastavovat? Bude tam zas prostor pro lidskou chybu? Co když pojedou dvě spojené jednotky?
Strojvedoucí, kdo jiný. I dnes strojvedoucí nastavuje délku vlaku. A pokud pojedou dvě jednotky, tak ta zadní se jen veze a zabezpečovač neřeší.
Není náhodou cílem zabezpečení odstranit podmínky „fíra zadá a nesplete se“, popřípadě ohlídat, když se splete a korigovat?
Totéž u staničního zab. zař. a výpravčího.
A vejde se 2x offset do časového limitu pro zpracování signálu a odpovědi na něj?
Co potom s tím offsetem, když pojede lokomotiva sólo popříadě si vezme nákladní vlak … Mám silné obavy, že ta úspora může být ve výsledku nepěkně drahá.
Podle mě to je věc, která u netrakční jednotky nepřipadá vůbec v úvahu, vzhledem k tomu, že lokomotiva k ní nepatří, i samotná loko má dvě stanoviště, což by tam vneslo konfigurační chaos. U klasické jednotky jistě, ale určitě tam bude omezení délky kabelů od snímačů balíz a radaru.
A jak ja mašina pak pozná, že už ji čtvrt kilometru čumák vlaku jede po jiné trati nebo podél jiného návěstidla, než je předpoklad?
Zatím největší maximum jde jednotka řady 480 od Leo Expresu a i tam jsou dodatečně tuším dva repeatery a to má délku přes nárazníky cca. 91 metrů. Takže se všema těma záhybama kabelů to může být klidně 120 m.
Trojvozovej Ešus má taky jednu mobilku a délku přes nárazníky 79,2 m.
Dotaz… sveze se s touto obri zakazkou i tech šest českých (nebo kolik jich maji) Taurusu?
Já jsem přesvědčen, že Tarusy k RailJetum CD přes svůj modrý polem nejsou CD, ale jejich vlastníkem je OBB, která jejich nasazením/zapůjčením vrací nasazení RailJetu CD na Rakouském území.
Bavíme se o second-hand taurusech co ČD kouoili
Dobrá otázka. Nedávno totiž kolovala internetem informace, že se jich ČD chtějí z důvodu atypičnosti zbavit. Snad by měly skončit v Polsku.
Ještě ze je kupovali kvuli intermobilite
Mě by to také zajímalo i včetně ČD Railjet (ÖBB) Taurusech, o kterých není žádná zmínka že by měli dostat ETCS, jenom soupravy Railjet.
Byla by to trochu škoda ale když tu máme dobu Vectronovou a navíc se osvědčil že může spolupracovat s Railjetem, tak není moc důvodů proč je nechat.
ČD Railjet Taurusy patří všechny ÖBB a ETCS už dávno mají, jenže nemají dost paměťi na klíče či co, takže jsou v ČR na ETCS nepoužitelné. Tipl bych si že půjdou na vnitrostátní provoz do Rakouska.
Hm, tak to je dost peklo. S tím ETCS bude ještě dost „legrace“. Jen se trochu obávám, co bude na konci… Aby s každou blbou aktualizací nepřišly komplikace a další snížení podílu železnice na přepravách.
Jenže ty taurusy jsou čtvrt století staré. Prostě si to udělali pro své potřeby v době, kdy nikdo u nás ani nevěděl co to ETCS je a teď to budou muset nějak upravit, aby to odpovídalo mezi tím vzniklému souboru specifikací pro mezinárodní provoz.
Cca 6 nestejných Taurusů koupených různým způsobem patří ČD.
ČD, a.s. se rozhodli, co vím, že je zkusí všechny prodat a nechají si jen Vevctrony.
Ale ani jeden z nich nejezdí s Railjety.
ETCS mají, ale vzhledem k věku lokomotiv a nějakým údajně snad nestandardním úpravám software OBU jsou schopné jezdit jen v Rakousku. Mají omezenou paměť na počet klíčů k RBC. Jinak by funkčně asi problém nebyl, ale tohle se musí vyřešit, protože OBB onehdy interoperabilitu neřešily.
Stejne modré taurusy tu skoro nejezdi
Nechápu proč se polepovali když momentálně jezdí v ČR jen jeden
Nebudú, prečo by mali? Píše sa iba o RailJetoch.
Přeštěte si znovu, především „až na 449 vozidel (jednotek a lokomotiv)“.
Ja som to čítal. Cez to všetko platí čo som napísal.
Krásná cena za ETCS, do kolika různých typů lokomotiv, vagónů a vozidel to budou montovat?
Za mne všeho od Siemens minimálně od stáří nejstaršího Taurusu, který je spravován i s netradičními příměstskými dvoupodlažními jednotkami s řídícím vozem.