Úleva pro České dráhy. Rakušané vysoutěžili ETCS do stovek vozidel, včetně modrých railjetů

Railjet Českých drah v pohraniční stanici Summerau. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRailjet Českých drah v pohraniční stanici Summerau. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Do doby instalace ETCS přijde sedmička netrakčních jednotek railjet v prosinci dočasně o výhodu konceptu push-pull.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Practicus

a taky jim tam v noci budou šíleně svítit displeje do xichtu, při nastaveném minimálním jasu, jak na českých vozidlech?

vbb

Vy myslíte, že pro instalace v ČR dodávají výrobci ETCS nějaké „extra svítivé“ displeje?

Jan

Ale jelikož údajně Siemens neměl dát nějaké razítko k provozování rj + Vectron spojené horním vedením UIC (558), tak pravděpodobně přijde rj i o vlastnosti jako je TBS nebo NBÜ. Tedy takhle, provozovat se to může, ale jakákoliv závada tímto způsobená se bude muset opravit na náklady ČD. Nebo je to jinak? Prosím jen konstruktivní odpovědi.

gringoAD

A heleme se, on to umí i někdo jiný než ten jediný správný český dodavatel …. Tak to můžeme soutěžit i jiné instalace a nedávat to jen tomu jedinému …

Jaaa

A hlavně to nestojí 10M, ale polovinu…

Bez přezdívky

Třetinu…

Vbb

Kdyby bylo persinku ci brejlovcu 500, tak by byly po 5 milionech.

Vbb

A kdo je ten jediný správný český dodavatel? Telematika? CMZO? AZD?Skoda?

Čenda

Rakušáci vědí jak dělat kvalitu. Za rozumné peníze. ČR 15 mil a podobně.

Radek Janata

Vliv má ovšem i velikost zakázky. ČD tak velkou zakázku ani vypsat nemohou, protože railjetů mají pouze 7.

Leinad

Protože do víc počítat neumí. 7 Pendolin (teď už 6,5), 7 Railjetů.
A kdyby chtěly ETCS do šukafonů, taky musí být každej jinej (809, 811, 814, 814.2)

tarten

50 Vectronů. Celkem 111 Vectronů.

Michal Němčanský

Nějak si nedokážu představit těch 25 000 palubních jednotek, kterými se chlubí Alstom. Dá se někde dohledat nějaký alespoň částečný seznam vozidel, nebo rozdělovník? Je v tom např. i ex Bombardier? Kolik je dalších dodavatelů mobilek ETCS 5? 6? a jak velký mají koláček trhu? To to už musí být snad i v Lunochodu…

Apollo 17

Mobilky Alstom jsou i na Vectronech od Siemensu, Esech od Škody atd..

Lukáš

Takže ETCS budou mít i ty, které mají ČD pronajaté od ÖBB pro railjety?

bakiy

Nerozumět řeči tvého kmene…

janvagala

….rakouský kontrakt přitom po dohodě obou dopravců zahrnuje i railjety ČD. Když nestačí titulek, tak aspoň číst dál.

Opět bez trestu viníci co zablokovali koupi

Nejlepší nákup CD všech dob. Škoda že nekoupili všechny co mohli a nešli sedět a nebyl zabaven majetek těm to co překazili tj. Rusnok a spol

Vendelin

Predevším Žak

Jan

Kdopak za nás vysoutěží ETCS pro 810 až 814, Slováci, nebo Maďaři?

Petr Šimral

Metalšrot Tlumačov?

Bram

Tak k zabudování ETCS do 814 nepochybuji, k tomu zcela jistě časem dojde, ač se tvrdí opak. To by byla za pět let konečná pro osobní dopravu například na tratích Olbramovice – Sedlčany či Čerčany – Zruč nad Sázavou.

Bert

Do Sedlčan půjdou Spidery.

Tomáš Záruba

Nebo další vlna ojetin (Desira, Spidery, RS apod). Plus něco “propadne” díky novým elektrizacim (a následně elektrickým jednotkám nebo holt různým těm BEMU). V tomto směru mám celkem nemalá očekávání třeba v KHK, kde relativně nevelký usek troleje na sever od Jaroměře uvolní hodně vozidel, totéž dost možná Rychnov. Nepodcenoval bych ani Vysočinu (240, 238, 251) nebo Karlovy Vary (ty motorkách na trati 140 musí taky někdy skončit). K tomu Kladno, Nučice, Zlín,…

Bram

Ty ojetiny ale musí být k dispozici, přičemž nám stále jezdí hromada vozidel řady 810 na osobních vlacích a dále zcela nevhodná vozidla pro osobní vlaky řady 854 + 954, stejně tak soupravy 750.7 + 054 + 954. Je toho fakt ještě moc k nahrazení a předpokládám, že kraje jsou raději, když jezdí 814, než když jezdí velké soupravy bez nízké podlahy. Viz třeba trať Tábor – Písek, kde si řadu 814 vymohli zpět do doby, než bude otevřen nový most a na trať budou moci nové soupravy.

Tomáš Záruba

To nepopírám. Řeč byla ale na téma, zda se do nich bude dávat ETCS. A ja proste myslím, ze se s nimi zvládne “postupně uhybat” = jezdit tam, kde ještě postupně bude zabývat možnost bez instalace nebo aspoň výhradního provozu.

Bram

Tak takový optimista fakt nejsem. Mám velké obavy, že ETCS dostane nakonec i řada 854. Je to sice těžký bizár, ale očekávám ho z více důvodů.

Tomáš Záruba

Vždyť ta se vyrazuje snad už aktuálními Foxy, ne?

Bram

Ty Foxy nahradí jen část vozidel, ne vše.

AZa

Cena za vozidlo v Rakousku je třetina ceny instalace v ČR

Air Traveller

pri tom mnozstvi, co objednali naraz …se neni co divit

AZa

U 100 vozidel cena v ČR 13,75mil/vozidlo, u 450 vozidel v Rakousku 5,6 mil/vozidlo. Chápu, co je množstevní sleva, např. úspora na projektu a sériovosti výroby, ale nepresvëdčil jste mě, źe v takovém (ne)poměru.

Y.K.

To ale není množstevní slevou. Ta na ten Atlas Alstomu možná bude, možná ne, poptávka je velká, ale i když bude, tak jen pár procent. Rozdíl je v tom, že musíte udělat (a zaplatit) projekt, prototypovou zástavbu, zkoušky, papírování na DU nebo ERA, což dalece, dalece, překonává cenu jedné ETCS OBU. Je v tom spousta práce a času. Není to o 100 vozidlech v ČR, ale o řadách. Třeba 7 (resp. 6 pendolin), tak to je jeden prototyp na 5 sériových. To vyjde drahé jako prase. Railjety by na tom byly úplně stejně s malým počtem, proto je dobře, že… Číst vice »

AZa

Soutěž v ČR byla vypsána na 102 vozidel příbuzných řad 362, Ř362WTB..

Y.K.

No jo no, ale nezahrnuje to 4 řady? 162, 162 WTB, 363, 363 WTB? Něco lze asi odvodit a je společné, ale pořád čtyři řady ke schvalování a prototypování. Pořád fragmentace. Kolik si přihodí AŽD jako prostředník pochopitelně netuším, ale přímo výrobcům OBU se do toho nechce, což taky žene cenu nahoru.

Y.K.

Pardon, oprava, těch více než 400 je rámcová smlouva i na další řady. Nevím kolik řad by to mělo být.

Tomáš Záruba

Čistě trojčlenkou by to odpovídalo modelu “miliarda za vyvinutí, schválení a prototyp(y), potom 3,3 mil. za kus.” To mi od oka nepřipadá jako zase takový úlet.

bkv

Jaká instalace v Česku byla na 449 vozidel ?

Neodrážet Nespouštět

Nic nebránilo ČD soutěžit ETCS do všech relevantních vozidel najednou. Akorát by vzniklo nebezpečí, že by taková velká zakázka mohla přilákat konkurenci, a to na železnici rozhodně nepotřebujeme.

Milan

Bránilo – různorodost vozidel a zejména jejich řídícího protokolu, která je prej i mezi některými verzemi Panterů/Morávií, které vypadají jako stejně – maximálně modifikované jednotky, ale ne všechny se prej dovedou spolu tzv bavit při spojení do viceclene soupravy. Zatím co všechny Tarusy, Vectrony a RailJety od Siemens mají stejný řídící protokol již desítky let, tak na ně všechny jde instalovat stejný systém s nutnym zapojenim na řídící systém vozidla.

Vbb

Matlate dohromady vnitro- a mezivozovou komunikaci. Jablka a morske rasy.

Dan

Zajímavé by bylo vědět, jaké typy vozidel jsou v té objednávce OBB zahrnuty. Předpokládám ale, že to bude taky o unifikaci. OBB má velkou flotilu Taurusů a Railjetů. Sice několik provedení, ale pořád velmi unifikované. Srovnejte to s vozovým parkem ČD, kde jsou to u každé řady moderních lokomotiv či jednotek řádově jednotky či nižší desítky kusů.

Jan

Zkoušel jsem hledat konkrétní řady zahrnuté v té smlouvě, ale nic jsem nenašel. Všude se opakuje akorát to samé tiskové prohlášení.

Ale pokud tam budou české řv RJ, tak tam bude asi i upgrade těch rakouských. To už je nějakých ~80 vozidel. Co dál?

Rakousko je chytré a ČD hloupé

Česko mělo nakoupit dávno víc nových vlaků najednou a nesmyslný přístup a koupe po kusech byla hloupost vždycky

David

To Vam moc nepomoze. Aj keby ste dali dopyt na vsetky prevadzkovane rady vozidiel v CR naraz, co typ vozidla, to samotny projekt. Teda dalsie naklady a dalsie zvysenie ceny. Ono sranda este budu napriklad samotne Taurusy. Navonok vsade rovnake loko, konfiguraciou vsak odlisne verzie. Zastavba do vsetkych Taurusov co behaju po tratiach v EU by tak realne predstavovala niekolko desiatok roznych projektov.

Y.K.

Jenže do toho by nikdo nešel. Dodat OBU jistě, ale zajistit dokumentaci ke starým lokomotivám a k v Evropě neobvyklým řadám? To je poněkud problém.

Jiří Kocurek

Při instalaci do malých sérií různých vozidle to vyjde vždycky dráž, když dokumentace, prototyp a schvalování musí dělat furt dokola pro každou řadu zvlášť. … a ČD to soutěží po troškách.

Vesper

Proč railjet musí mít svoje vlastní ETCS a nemůže se použít to z lokomotivy „po prodlužce“?

bkv

Pokud má použít to z lokomotivy po prodlužce tak přeci musí mít nějaké ETCS nainstalované. Kam byste jinak připojil tu prodlužku?

vladki

Něco (hlavní počítač) by to asi sdílet mohlo, ale minimálně displej s ovládacími prvky a čtečku balíz potřebujete na obou koncích.

A z článku tak nějak vyplývá že ani ten Taurus (se kterým si to umí popovidat) nemá ETCS.

Jan

Taurusy ÖBB 1016/1116/1216 všechny ETCS mají, ale starší verzi, která funguje prakticky jen v Rakousku.

Milan

A proto jiate i Taurusy dostanou novou verzi etcs

Michal M

Rakouský taury jsou jeden velkej bizár. Lokomotivy mají před sebou ještě docela dlouhou životnost a jsem zvědav, jak se to vyřeší.
https://www.railvolution.net/news/a-complex-mix-of-problems-around-obb-s-and-other-tauruses-cd-railjets-and-etcs

Jiří Kocurek

Kabeláž z řidicího vozu od čtečky balíz do „hlavního počítače“ v lokomotivě, kabeláž od „hlavního počítače“ do kabiny strojvedoucího, při délce soupravy nutno signál zesilovat, při výměně lokomotivy kabely rozpojovat.

Aby nakonec ta kabeláž se zesilovači, konektory a ošterou okolo jejich čištění … nebyla dražší, než „hlavní počítač“ a vysílačky na střeše.

Jiří Kocurek

Latence signálu. Takhle dlouhá „prodlužka“ už ho nedovede doručit včas a s dostatečnou kvalitou. Maximum je okolo 70 metrů, co si pamatuju.

Druhý problém je, že lokomotiva „na prodlužce“ nebude vědět, jak dlouhé to má před sebou, takže hrozí situaci, kdy 5 vozů projede STŮJ a lokomotiva na konci bezpečně zataví před.

Vesper

Tak to snad jde vyřešit tak, že pro délku soupravy (a kabelu) se nastaví příslušný offset

Jan

Kdo to bude nastavovat? Bude tam zas prostor pro lidskou chybu? Co když pojedou dvě spojené jednotky?

Vesper

Strojvedoucí, kdo jiný. I dnes strojvedoucí nastavuje délku vlaku. A pokud pojedou dvě jednotky, tak ta zadní se jen veze a zabezpečovač neřeší.

Jiří Kocurek

Není náhodou cílem zabezpečení odstranit podmínky „fíra zadá a nesplete se“, popřípadě ohlídat, když se splete a korigovat?
Totéž u staničního zab. zař. a výpravčího.

Jiří Kocurek

A vejde se 2x offset do časového limitu pro zpracování signálu a odpovědi na něj?
Co potom s tím offsetem, když pojede lokomotiva sólo popříadě si vezme nákladní vlak … Mám silné obavy, že ta úspora může být ve výsledku nepěkně drahá.

Y.K.

Podle mě to je věc, která u netrakční jednotky nepřipadá vůbec v úvahu, vzhledem k tomu, že lokomotiva k ní nepatří, i samotná loko má dvě stanoviště, což by tam vneslo konfigurační chaos. U klasické jednotky jistě, ale určitě tam bude omezení délky kabelů od snímačů balíz a radaru.

tarten

A jak ja mašina pak pozná, že už ji čtvrt kilometru čumák vlaku jede po jiné trati nebo podél jiného návěstidla, než je předpoklad?

Dušan

Zatím největší maximum jde jednotka řady 480 od Leo Expresu a i tam jsou dodatečně tuším dva repeatery a to má délku přes nárazníky cca. 91 metrů. Takže se všema těma záhybama kabelů to může být klidně 120 m.
Trojvozovej Ešus má taky jednu mobilku a délku přes nárazníky 79,2 m.

Jarda V.

Dotaz… sveze se s touto obri zakazkou i tech šest českých (nebo kolik jich maji) Taurusu?

Milan

Já jsem přesvědčen, že Tarusy k RailJetum CD přes svůj modrý polem nejsou CD, ale jejich vlastníkem je OBB, která jejich nasazením/zapůjčením vrací nasazení RailJetu CD na Rakouském území.

Avlaky

Bavíme se o second-hand taurusech co ČD kouoili

Ventura35

Dobrá otázka. Nedávno totiž kolovala internetem informace, že se jich ČD chtějí z důvodu atypičnosti zbavit. Snad by měly skončit v Polsku.

Avlaky

Ještě ze je kupovali kvuli intermobilite

Miroslav

Mě by to také zajímalo i včetně ČD Railjet (ÖBB) Taurusech, o kterých není žádná zmínka že by měli dostat ETCS, jenom soupravy Railjet.
Byla by to trochu škoda ale když tu máme dobu Vectronovou a navíc se osvědčil že může spolupracovat s Railjetem, tak není moc důvodů proč je nechat.

Bez přezdívky

ČD Railjet Taurusy patří všechny ÖBB a ETCS už dávno mají, jenže nemají dost paměťi na klíče či co, takže jsou v ČR na ETCS nepoužitelné. Tipl bych si že půjdou na vnitrostátní provoz do Rakouska.

Frantisek X

Hm, tak to je dost peklo. S tím ETCS bude ještě dost „legrace“. Jen se trochu obávám, co bude na konci… Aby s každou blbou aktualizací nepřišly komplikace a další snížení podílu železnice na přepravách.

Y.K.

Jenže ty taurusy jsou čtvrt století staré. Prostě si to udělali pro své potřeby v době, kdy nikdo u nás ani nevěděl co to ETCS je a teď to budou muset nějak upravit, aby to odpovídalo mezi tím vzniklému souboru specifikací pro mezinárodní provoz.

tarten

Cca 6 nestejných Taurusů koupených různým způsobem patří ČD.

Dušan

ČD, a.s. se rozhodli, co vím, že je zkusí všechny prodat a nechají si jen Vevctrony.

Bez přezdívky

Ale ani jeden z nich nejezdí s Railjety.

Y.K.

ETCS mají, ale vzhledem k věku lokomotiv a nějakým údajně snad nestandardním úpravám software OBU jsou schopné jezdit jen v Rakousku. Mají omezenou paměť na počet klíčů k RBC. Jinak by funkčně asi problém nebyl, ale tohle se musí vyřešit, protože OBB onehdy interoperabilitu neřešily.

Avlaky

Stejne modré taurusy tu skoro nejezdi

Nechápu proč se polepovali když momentálně jezdí v ČR jen jeden

Mates

Nebudú, prečo by mali? Píše sa iba o RailJetoch.

tarten

Přeštěte si znovu, především „až na 449 vozidel (jednotek a lokomotiv)“.

Mates

Ja som to čítal. Cez to všetko platí čo som napísal.

noerf

Krásná cena za ETCS, do kolika různých typů lokomotiv, vagónů a vozidel to budou montovat?

Milan

Za mne všeho od Siemens minimálně od stáří nejstaršího Taurusu, který je spravován i s netradičními příměstskými dvoupodlažními jednotkami s řídícím vozem.