regio-vlak

Úleva po desítkách let sporů. Stavba D35 kolem Litomyšle začne během pár týdnů, ŘSD má smlouvu

Vizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSDVizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSD

Stát oproti odhadu na stavbě ušetří přes půldruhé miliardy korun, hotovo bude v roce 2027.

Po desítkách let různých sporů začne stavba dálničního obchvatu Litomyšle. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes udělalo poslední krok k zahájení stavby: podepsalo smlouvu se zhotovitelem stavby.

Skončil tak poslední a také nejkratší spor v případě celé akce:  o vítěze miliardové soutěže. Společnost Skanska podala v závěru loňského roku námitku proti výběru vítěze soutěže, kterým se stalo sdružení Strabag Silnice a Firesta Fišer, rekonstrukce, stavby. ŘSD nakonec námitky vypořádalo tak, že dnes došlo k podpisu smlouvy s vítězný sdružením. Nejprve námitky Skansky ŘSD odmítlo, současně vydalo nové rozhodnutí o nejvýhodnější nabídce. Proti tomu už žádné námitky nepřišly.

„Zahájení stavby očekáváme na přelomu ledna a února,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Rozdíl mezi prvním a druhým v zakázce za 2,799 miliardy korun byl 50 milionů korun. Námitky mířily proti potvrzení kvalifikace poddovatelem a proti posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny.

Vítězné sdružení v soutěži s odhadovanou cenou 4,45 miliardy korun nabídlo 10,4 kilometru dálnice postavit za 2,799 miliardy. Dálnice má již stavební povolení, hotovo má být v roce 2027.

Zahájení stavby bude znamenat tečku za desítkami let příprav a sporů dálničního obchvatu města. ŘSD se dlouho nedařilo najít kompromis s radnicí a okolními obcemi ohledně trasy, nakonec se ale stávajícímu řediteli Radku Mátlovi podařilo v roce 2021 dojednat společné memorandum o spolupráci.

D35 Litomyšl - JanovStav výstavby D35 k 1/2025. Foto: ŘSD

Příprava se zadrhla ještě loni, kdy stavební povolení napadl Český svaz ochránců přírody v Šumperku. Po vyhovění námitkám nakonec ekologové rozklad stáhli.

Součástí stavby je sedm mostních objektů na D35 a sedm mostů nad D35. Okolí dálnice bude od hluku chráněno celkem třinácti protihlukovými stěnami v celkové délce 5 796 metrů. Nejvýraznějším stavebním prvkem bude mimoúrovňová křižovatka Janov, která bude sloužit pro napojení Litomyšle na dálnici ve směru do/od Olomouce. Stavba je detailně popsána v informačním letáku.

Obchvat uleví obcím (především Litomyšli) od tranzitní dopravy. Ve směru z východu navazuje na úsek D35 Džbánov – Litomyšl, na jihovýchodě se napojí na úsek Janov – Opatovec, který se staví od května 2023.

Tagy D35 D35 Litomyšl - Janov Firesta-Fišer Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Strabag Silnice
46 komentářů