Ukrajinští dopravci přicházejí o letadla kvůli pojištění, osm jich skončilo ve Španělsku či Srbsku
Zemi hrozí i omezení využívání vzdušného prostoru.
Přístup pojišťoven začal komplikovat byznys ukrajinských leteckých dopravců. Obavy z útoku Ruska na Ukrajinu vedou k tomu, že pojišťovny začínají místním dopravcům zakazovat létat.
Den poté, co společnost SkyUp Airlines musela z pokynu vlastníka letadla přistát s letounem v moldavském Kišiněvu, musel největší ukrajinský letecký dopravce Ukraine International Airlines (UIA) přesunout celkem sedm letadel k dočasnému odstavení ve Španělsku a Srbsku. Dopravce oznámil, že pojišťovny zrušily krytí některých letounů při letech v ukrajinském vzdušném prostoru. Podle serveru avianews.com další stroj poslaly do zahraničí Bees Airline. Server upozornil, že dopravci mohou na situaci zatím paradoxně vydělat: kvůli obecně slabší poptávce po létání po pandemii koronaviru mají letadel nadbytek a za ta, která si jejich majitelé stáhli do zahraničí, tak nemusí nyní platit.
Ukraine International Airlines sending a handful of leased 737s to storage today. https://t.co/KgIuVfjPNOhttps://t.co/lLdtoqZoTl pic.twitter.com/rcaD2Eckz4
— Flightradar24 (@flightradar24) February 14, 2022
Zatímco ukrajinské aerolinky musí řešit omezenou kapacitu, někteří dopravci se snaží novou poptávku po letech zejména z Ukrajiny naplnit. Například airBaltic přidal další lety na zítřek a pozítří mezi Rigou a Kyjevem, jako důvod uvedl vysokou poptávku. Bez omezení i nadále létají ČSA, KLM naopak lety na Ukrajinu zrušily.
Ukrajina čelí i jinému způsobu izolace: hrozí, že letecké společnosti začnou ukrajinský vzdušný prostor oblétat. Ukrajinská vláda vyčlenila téměř 13 miliard korun na zajištění pokračování provozu, jde o garanci pro pojišťovny. Ani to ale nemusí stačit: například Norwegian dnes oznámil, že Ukrajině se už bude vyhýbat.