Ukrajina obnovila trať do Moldavska, vlaky po ní nejezdily 25 let
První vlak na obnovené trati mezi Ukrajinou a Moldavskem. Foto: Twitter / @leschenkos
Obnovou tratě získá Ukrajina přístup k přístavům na Dunaji.
Obnovou tratě získá Ukrajina přístup k přístavům na Dunaji.
Realizovat takovouto akci za tak krátkou dobu je opravdu obdivuhodné. Otázka je jestli to válka ulehčila, nebo naopak komplikovala. Snad jim ta trať dostatečně pomůže. Jinka včera vyšel článek o plánu Ukrajiny na změnu rozchodu: www. unian. ua/economics/transport/rozshiryuyemo-vikno-v-yevropu-yak-ukrajina-bude-modernizuvati-sviy-zahidniy-kordon-novini-ukrajina-11950323. html en. thepage. ua/economy/ukraines-switch-to-european-railway-gauge Pokud se k tomu přikročí, mohla by to být zajímavá příležitost i pro Český průmysl a zároveň by to mohl být impulz pro rozvoj železniční dopravy i v našem regionu. Přece jenom by se otevřely přepravní trasy na značné vzdálenosti. Hrubým měřením je Lvov od prahy přes 700 km, Kyjev přes Žitomir přes 1200 km. Na druhou stranu… Číst vice »
Já se té rychlosti zas tak nedivím, protože jaké tam měli překážky? Spodek byl netknutý a nemuselo se s ním nic dělat. Svršek tam zřejmě už nebyl, což je lepší, než kdyby tam zůstal starý nepoužitelný, co by se stejnak musel vyměnit. Největší fyzický problémem mohl být příhradový most nedaleko hranic, ale jestli ten byl v poho, tak obnově nic vážného nebránilo, jelikož na trase není jediná výhybka. Tím že trať na obou stranách jen pokračuje ze stávajících provozních kolejí (nezaúsťuje do nich výhybkou), nebyl problém ani u zab zař. Největší problém u čehokoliv je vždy legislativa (díky ní by… Číst vice »
Jo málem bych zapoměl, že na dvou místech tam chyběly krátké ocelové mostní konstrukce přes polní cesty, tak s tím si evidentně lehce poradili.
Změna rozchodu má nejspíš i strategický rozměr – na jednu stranu umožní napojení na evropskou síť, na druhou stranu znemožní Russákovi v případě agrese použít železnici pro vlastní logistiku.
Strategie tam jistě hraje také roli, nicméně spíš bych tu opravdu viděl ten komerční a dopravní rozměr. Když si na open railway maps najdete Ukrajinu, tak ta síť není ani hustá ani dobře směřovaná. Navíc se skládá ze systémů několika bývalých zemí. Kus je tam podle Rakouských zvyků, kus podle Uherských, kus podle Ruských, kus tam je myslím ještě i Německý (ale nevím teď, neberte mne za slovo) a na to je jen tak trochu polepené dohromady za SSSR. Takže toto je taky příležitost jak to změnit.
Tady je o plánování na přechod UIC pěkné povídání včetně plánovaných směrů, kudy začít a aspektů jako nápravový tlak, šířka vozidel a nebo spřáhlo. A to ještě nepíší o ETCS, digitálním spřáhle a dalších budoucích investicích
https://en.thepage.ua/economy/ukraines-switch-to-european-railway-gauge
Tak digispřáhlo na Ukrajině asi tolik nehoří jako tu.I když bych řekl že to možná dopadne tak že se na vozy a lokomotiv rychle dosadí redukce a samotná digitalizace bude ještě na dlouhé roky.
Ale jedním dechem píší, že přerozchodovat celou Ukrajina na „úzký evropský rozchod“ nelze. Že je žádoucí vybudovat (nebo přebudovat?) „novou trať jako „úzkokolejku“ do určitých uzlů tak, aby se dalo dostat z Evropy na Ukrajinu po „úzkokolejce“ nejméně ze dvou směrů. (S tím označením „útkokolejka“ to teda pos … Za to s nimi do rána nepromluvím 🤭🙃
A taky v těch textech píší že je to práce na 40 let… Samozřejmě teď není doba na nějaké rozsáhlé plány a asi primární bude rozjet co nejrychleji to co už mají + ta trať do Lvova, ale pokud ty plány v poslední době zásadně neaktualizovali (na což asi nemají čas), tak to je pořád do značné míry podle toho předválečného. Problém pro spojení Ukrajiny a EU představují Karpaty, takže na rychlé řešení zbývají snad akorát ta Mostyska a pravděpodobně nějaké řešení dvojkolejné splátky až do Lvova. (Na druhou stranu by to mohlo vést na trochu moc komplexní řešení stanic.… Číst vice »
Spíš by mě zajímalo, jak vypadá zbytek tratě, protože veškerý provoz v úseku Arcyz – Berezine byl 2x za týden čmelák s jedním vozem a velmi nízkou rychlostí…
Tady pro představu jak to tam vypadalo:
https://youtu.be/2Xsn64tWsb8
Právě proto, že tento stav pamatuji, proto by mě zajímalo, zda se tam někde koplo?
Město na moldavské straně se dá na mapách.cz najít jako Basarabeasca, asi by to byl lepší přepis i do článku. Obnovená trať umožní také spojení Oděsy a Kišiněvu mimo hlavní město Podněstří Tiraspol, totéž platí o trase Oděsa-Reni.
Spojení Oděsy a Kišiněva mimo Podněstří ano, ale s jízdní dobou minimálně devět hodin, což je naprosto nepoužitelné.
Osobní dopravu tam asi nikdo moc neplánuje, a nákladům je to jedno.
Moldavský ministr zřejmě plánuje. https://www.youtube.com/watch?v=A20lwlQ9-40
Pardon, ředitel Moldavských drah.
Teď už to plně chápu, do teď je to nezajímalo, za vše může most v Zátoce přes Dněstr a jeho zranitelnost… Jinak by se na nic nehráblo…
Jak se to vezme, vyšší rychlost znamená větší propustnost trati. A vyšší přepravní kapacitu.
Dle mého vědomí, na dostupnosti Izmailu z Oděsy se nic nemění. Ale samozřejmě je přínos spojení do Reni a obejití Podnestří.
Mate mensiu chybu v clanku. Do Izmailu ide zeleznicna trat cely cas po uzemi Ukrajiny mimo „novej“ trate do Moldavska.
A nebyl pro ně přístav Izmail (ten se nachází na Ukrajině) dostupný neustále? Trať do Izmailu vede pouze po Ukrajinském území. Samozřejmě nemusela být používaná a svezla se s opravou odbočky do Moldavska. I přístav Reni se nachází na Ukrajině, ale trať z Oděsy vede přes území Moldavska. Ve městě Artsyz se trať větví právě na trať do Moldavska a dále do Reni a na trať do Izmailu.
No jo, zase jsou někde dál. Propojit Moldavu s Holzhau a opravit budovu nádražní budovy v Moldavě. To první se snad podaří, ale to druhé? Než se k tomu někdo rozhoupe tak spadne. každým dnem jen chátrá víc a víc :- (
Mě by jen zajímalo co by jste s tím mega objektem na konci světa dělal, v místě kde je jen jeden vietnamec , jedna restaurace a jinak tam chcípl pes. V době kdy odevsud slyšíme jak nebudou a nebo budou ale hodně drahé energie by jste vytápěl a udržoval tenhle megabarak?
Penzion třeba? Co?
Jasně, je to úplně to nejlepší a nejrušnější místo Krušných hor. Koneckonců můžete se realizovat, obec už to nějaký čas nabízí k prodeji, ale dobrodruha zatím nenašla, můžete být první.
Ne, turisti tam nejezdí, v zimě nesněží… Na penzion musí být nejrušnější místo? Mít na to peníze, klidně. Lepší, než hraběcí rady některých zdejších. A minusování za nepohodlnou pravdu.
Aha, takže jste si nakonec sám odpověděl. Mít na to peníze… A ty do toho zřejmě nikdo zatím dát nechtěl. Možná lepší hraběcí rady, než přesvědčení i své genialitě, řešící všechno a neřešící vlastně nic.
Jenže ty peníze byly!
A proč jste to nevzal, když jste ty peníze měl?
Když máte dobrý záměr, tak vám banka půjčí… Ale asi ještě nikomu nepůjčila, protože tomu banka nevěří.
nebo Hithit, Zonky ….
Obec to koupila, dotaci získala, aby ji nakonec odmítla a peníze ze sbírky se vracely. Tohle je no comment. Když na Moldavské nádraží přijedete a vydáte se do infocentra zjistíte, že k moldavské dráze zde nemají vůbec nic mimo jenoho letáku, který je jeví jako výrazně zastaralý a dřevěné turistické známky. Leták obsahuje nějaké informace, ale naprosto opomíjí A.Branalda stejně jako se na posledních řádcích dočtete, že: “ Přestože jsou od roku 1989 pravidelně pořádány pochody po tělese zrušeného železničního hraničního přechodu Moldava-Holzhau, obnovení v současné době není příliš pravděpodobné“. Ovšem také se zde dočtete, že Moldava má k 1.1.2021… Číst vice »
Dotace na opravu je jedna věc a náklady na provoz a údržbu v budoucnu úplně jiná.
To ano, ale …Obecní úřad, knihovna , pošta, nádraží, infocentrum, třeba i muzeum, občerstvení, prostory k pronájmu, turistické ubytování….
Však se můžeš realizovat…
Berte do úvahy, že takto velkým objektem byste tak by očko zdesetinásobil celkovou ubytovací kapacitu Moldavy a to včetně obydlí a chat.
To že ten penzion vedle nádraží není tak velký, má nějaký důvod.
Co vím obec Moldava má jen jeden objekt ve kterém je infocentrum, úřad, pošta a knihovna .
https://mapy.cz/turisticka?pano=1&pid=71613148&newest=1&yaw=2.885&fov=1.257&pitch=-0.141&x=13.6879588&y=50.7192513&z=18
A evidentně jim to stačí.
Obec Moldava má dle Wiki 180 obyvatel.
„Moldava má k 1.1.2021 včetně přihlášených cizinců 183 obyvatel.“
Zdroj : leták obce Moldava
Pak je třeba se ptát proč tento není aktualizován
* Ne zdesetinásobil ale zdvojnásobil celkovou kapacitu. Pardon, zásah automatu 🤦
Byl jste někdy v Novém Údolí na Šumavě či na Bílém Křižíkova v Beskydech? Tam je ubytovací kapacita násobná oproti počtu obyvatel. Kam lidé jezdí do přírody na dovolenou totiž nemá co s počtem obyvatel moc co dělat. Ten důvod je ekonomická síla majitele a paragraf 1?
já nevím, ale hraniční přechod s Německem nazývat koncem světa????? Německo je konec světa nebo co?
Veřejné WC, občerstvení nebo alespoň přístřeší když jste po celém dni mokrý jako pes. Ty plány zde byly, ale….stejně jako zde byla sbírka, ale…
Na to stačí i unimobuňka.
Ten megaobjekt na konci světa je památkově chráněný !
takže spadne v původním stavu
Jj, jsou dál, mají tam válku. Příklad hodný následování ?
A nestavějí dvojkolejný koridor s trolejovým vedením na 160 km/h za provozu 10 vlaků do hodiny a s příslušným zabezpečením.
Ale veselé to není, 100.000? mrtvých.
Mícháte hrušky a jablka. Ale když chcete. Ano, mají tam válku a i tak jsou schopni „tvořit“.
Jako by se v ČR nestavělo. Sudoměřice-Votice, jinde zase D35. A taky most v Blansku, o něm je tu článek z dněška, to by si škarohlídi pamatova mohli.
Moldova není Moldava. Ale jinak hezký pokus o trolling.
Žádný pokus. Nezazímá mě jak se daří nekde v tramtárii, ale zajímá mě jak se daří tady. A tady se nedaří. Tečka
Tak proč to píšete pod článek o Ukrajině?
Moldava jako Moldava
Aťž se tady v říjnu objeví další článek o Moldavě budu psát tam.
tou dobou budete doufam nekde v blazinci.
Ne každý, koho bláznem zvou bláznem jest.
No a spousta psychiatrických pacientů si nepřizná, že mají nějaké psychiatrické onemocnění. Ono právě i uvědomění své diagnózy je první krokem k nějaké léčbě či nápravě…
Stejně jako by si někteří lidé měli přiznat, že mají problém s agresivitou nebo minimálně s odsuzováním druhých pro jejich odlišný názor.
Mě zajímá jak se daří Ukrajině i železnici obecně. A co jste udělal vy proto, aby se dařilo i u nás?
Dle možností, ale málo by toho nebylo.
Až si Vy koupíte jízdenku na vlak kterým nepojedete dejte vědět ;- )
Vy opravdu srovnáváte situaci v zemi zasažené válkou pod částečnou blokádou, kde je to velmi důležitá záležitost, s lokálkou v Krušných horách?
A čo taká Moldava nad Bodvou ! :-)))