Ukrajina obnovila další přeshraniční železniční trať s Rumunskem
První vlak po 15 letech na trati Rachov - Valea Vișeului. Foto: Ukrajinské dráhy
Trať prošla rekonstrukcí, vlaky zde naposledy jezdily v roce 2007.
Trať prošla rekonstrukcí, vlaky zde naposledy jezdily v roce 2007.
Spíš politická záležitost… I ten relativně nový silniční přechod Solotvino je věcně prázdný. Maramureš nemá na Ukrajinu žádnou vazbu a v Rumunsku patří mezi nejchudší regiony. Všechni tam makají po fabrikách nebo polích v celé Evropě. Co nevidět přijde Schengen a s tím tolik problémů, že to zase potichoučku ustane. Třeba doteď je zelená hranice Ukrajina – Rumunsko skrz Karpaty normálně průchodná.
Třeba Solotvino má velký turistický potenciál kvůli zatopeným solným dolům, infrastruktura je tu už docela slušná. Válka na Ukrajině nebude trvat věčně, ani přilehlá oblast Rumunska nebude věčně zemí chudoby, takže věřím, že jak silniční přechod v Solotvinu, i tato trať budou využívány.
Asi by bylo lepší, kdyby se alespoň na části trati udělal normální rozchod, to by ale asi trvalo moc dlouho.
To by znamenalo, ze v Rachove by musela byt splitka, protoze do Rachova jezdi vlak ze Lvova par couraku. Neni to izolovana trat.
Mezi Sighetu Marmației a Valea Vișeului je splítka, kam chcete jinam cpát normální rozchod?
Rumunům by se tak hodilo prodloužit splítku do Halmeu a měli by peáž jak za 1. republiky (ČSR).
Tak nápad na splítku je zajímavý, ale mělo by to smysl? má pak ta trať dál v Rumunsku příznivý sklon pro nákladní dopravu a umožňuje alespoň teoreticky nějaké slušné rychlosti? O rychlosti dosažitelné na splítce nemám strach, trať vypadá že by klidně dala 160+ pokud se zmodernizuje i bez přeložek. Problém trochu je že splítka by asi potřebovala navrhnout všechno nově. V současnosti je to takové trošku nešikovné že se před stanicemi musí rozchody rozplést, jsou příliš blízko sebe. Takže by to asi chtělo vymyslet vzájemný posun os kolejí tak aby se daly dělat výhybky aniž by bylo třeba před… Číst vice »
Smysl by byl obsluha Sighetu Marmației ze západní strany Rumunska tak jako to bylo v letech 1918-1938. Jaký je přesně v Rumunsku sklon nevím. Hrubým odměřením z mapy.cz to vychází z obou stran na 10 promile. Rychlost bych odhadoval do 80 km/h. Já mám naopak obavu, že na splítce nebude nikdy 80+. Nedá se to pořádně podbít (ale zase můžou být pořádně těžké pražce). Z technického hlediska bych řekl, že výhybka pro tyhle dna rozchody je běžnými konstrukcemi neproveditelná, právě pro blízkost kolejnic a nemožnosti udělat i normální upevnění kolejnic, natož tam do těch míst nacpat jazyky, které taky potřebují… Číst vice »
Chcete mi říct že v Uhersku se stavělo méně úsporně než v Rakousku? Ale pokud by tam opravdu bylo jenom těch 10(12) promile, tak asi není moc co řešit. Na druhou stranu se ta splítka dá udělat s pevnou jízdní dráhou, ale bude to drahé. 😉 Zcela jistě nejde udělat výhybka pro trojkolejnicový systém, na to tam opravdu není místo a už jenom návrh takové kolejnice by byl na dvě věci. Na druhou stranu se zdá že nejmenší rozdíl na kterém se dá něco podobného realizovat je mezera 165 mm mezi kolejnicemi, což by mělo být v Austrálii na souběhu… Číst vice »
Trať Salva – Vișeu de Jos byla stavěna až Rumunskem, dokončena byla až po 2. světové cca rok 1950 +-. Kdy začali stavět nevím, vypadá to, že začali stavět Maďaři za 2.s.v., kdy jim kus tohoto Rumunska patřilo. Roztáhnout ještě víc osy aby tam šly udělat výhybky by asi šlo, ale zase jen v prostoru výhybek, třeba do otvorů na mostech by se to vejít nemuselo. Pak by mě zajímalo, jak by k tomu vycházely nástupiště (když se nepadá rovnou do štěrku), které jsou dneska v extra v rozpleteném kolejišti. Asi by to musel někdo spočítat kolikrát by se to… Číst vice »
K*urva, to znamena funkcni prejezd mezi Kostylivkou a Kruhlyi. Urcite tam daj stopku a bodou hlidat jako stopku v Solotvinu.
Ted vazne, jestli z Mukaceva (Chop/Uzhorod) bude moznost se dostat na Rachiv/Ivano-Frankovsk bude to fajn. Nic proti mistnim „dalkovym autobusum“ (i kdyz jizda vlakem nebude trvat 8 hodin).
Funkční přejezd? Sice tu nejezdí vlaky, ale průjezd fotovozu dokazuje, že ten přejezd je funkční i bez vlaků.
https://mapy.cz/s/kudunamola
Ubrzdit tam šlapací drezínku před případným autem není pro nezkušené turisty vůbec snadné. Brzdí to fakt víc než blbě.
Uvidíme jak dlouho to vydrží, brzy to bude hranice schengenského prostoru a s tím přijdou přísné hraniční kontroly.
tak to by se pomalu mohlo uvažovat o obnově spojení Praha – Jasine 🙂
Od Jasini do Aše, republika je naše.
Tak se to kdysi říkávalo…
Že by Námořnictvo ČR zdolalo proud Tisy a rozšířilo EU o Zakarpatí?
https://mapy.cz/s/bajasohope
Tak máme v námořních bitvách 100% úspěšnost, což se ani o jedné z v současnosti válčících stran říct nedá. 😉
Co jsem slyšel z historie téhle dvourozchodové trati, tak zrušení dopravy bylo proto, že vzhledem k celním prohlídkám (prodlužovala se jízdní doba)se s tím nedalo jezdit. A celní prohlídky tam byly proto, že se ve velkém pašovaly především cigarety a chlast. A tehdá je asi opravdu nenapadlo a nebylo to technicky možné projíždět Rumunsko bez otevření dveří a oken (dopravně to bez zastavení asi taky nepůjde).
Takže uvidíme, jak rychle si toho všimnou pašeráci teď.
Ideální by bylo, kdyby měla Ukrajina na své straně Tisy vybudovanou nezávislou širokorozchodnou trať.
A ta by jim umožnila spojení s Rumunskem?
Tak předpokládám, že propojovací tratě z Rachova do Valea Vișeului a z Teresavy do Sighetu Marmației by zůstaly. Kde by byly nějaké překládací body netuším, protože v současnosti žádné stejně nejsou (nebo jsou rozpadlé). Je potřeba vybudovat někde nějaké překladiště.
A jestli myslíte osobní dopravu, tak myslím, že tohle je moc netrápí, protože to by řešili už dávno.
A myslíte, že to udělali kvůli peáži, když je to stejně nesjízdné na rumunské straně dle té mapky? A protože o osobku nejde, tak jsou přípoj dál do vnitrozemí? Co si ten článek alespoň přečíst?
Ano, myslím si, že to zprovoznily kvůli peáži (osobní i nákladní). Pro nákladní dopravu je to bez překladišť jinak zbytečné, osobní doprava je doteď netrápila, viz můj první příspěvek.
Rumuni tam mají zrovna výluku, tak uvidíme, jestli zrovna neopavují kvůli logice propojení.
Tak když se dva páry z Ukrajiny nějak trefí na ty 3 páry co jedou opravdu do vnitrozemí Rumunska, tak to bude dobrý (jestli chce Ukrajina do Evropy, tak tohle je taky plus pro ni), ale opětně se zopakuji, do teď jim to nechybělo.
A v čem by ta nezávislá širokorozchodná trať pomohla? A na čem by měla být nezávislá?
Na peáži přes Rumunsko. Nebude muset být pasová a celní kontrola (2x) při jízdě z Rachova do Teresavy a zpět.
Samozřejmě tohle by odpadlo při Šengenu, kde není v současnosti ani Rumunsko.
Odpadne náročnější údržba splítky v Rumunsku.
Tohle by odpadlo jedině předěláním rozchodu v této části Ukrajiny, což by teoreticky mohlo mít pozitivní dopad pro Rumunsko, že by si zavedlo peáž z Teresavy do Halmeu.
Ukrajinci by si opravili trať do Velkého Bočkova, kde předpokládám navázání nové tratě.
Tak nová ŠRT by znamenala hodně velkou stavbu, na to teď asi nejsou prostředky, reaktivace existují tratě je jednodušší. Ledaže by tam bylo ještě něco po C.K. Mocnářství co nemají zanesené v open railway map.
Ano, znamenala, o tom žádná. 15-20 km v náročném terénu s několika tunely a mosty. V době míru by to ale v ukrajinských měřítkách byla drobnost.
Z CK mocnářství by se dala peáž zkrátit propojením (most přes Tisu) ve velkým Bočkově.
Tak tu trať na druhe straně Tisy už budovala ČSR. Do Solotvina a Byckiva je pozůstatek.
Proč negativní palce?? Není to snad pravda?
A Češi dnes uprostřed Schengenu stojí na hranicích z mavatkama ? Tak to tu žádnou demokracii podle tebe asi taky nemáme
Není to tak dávno, kdy stáli vojáci na hranicích okresů. Jenom nevím jestli je horší COVID nebo Putin..
Neni, kouknete na zpravy z 24. unora tohohle roku a treba vam to dojde. A pokud ne, tak nepochopite ani ty negativni palce.
To nemá s 24.unorem nic společného, páč vojáci na hraničních přechodech západ – Ukrajina jsou už desítky let, a jen očekávám, kdy začnou opět okrádat turisty o eura a dolary kvůli úplatkům. Omlouvám se, že sem tahám politiku, v tomto duchu již končím.
Končíte nejen v tomto duchu, ale především zde. Nashle.
Doufám, že na Rumusnké straně se podaří zprovoznit ty chybějící červené úseky na mapě.