Ukončí ETCS provoz historických vozidel? Správa železnic výjimky nepřipouští
Zavádění zabezpečovacího systému ETCS může z tuzemských kolejí vytlačit historická vozidla, především parní lokomotivy. Upozorňují na to majitelé a provozovatelé
Zavádění zabezpečovacího systému ETCS může z tuzemských kolejí vytlačit historická vozidla, především parní lokomotivy. Upozorňují na to majitelé a provozovatelé těchto strojů. Správa železniční dopravní cesty stanovila, že po roce 2025 budou muset mít všechna vozidla jedoucí po tratích vybavených ETCS mobilní část systému. A výjimky nepřipouští.
„Výjimky z výhradního provozu na tratích vybavených ETCS po roce 2025 SŽDC nepřipravuje, to by mimo jiné vedlo i k neefektivnímu využití prostředků vložených do traťové části zabezpečení ETCS. Především z hlediska bezpečnosti je možné výhody nového systému plně využít pouze v režimu výhradního provozu pod dohledem ETCS, to znamená, že na daném úseku se budu moci pohybovat pouze vozidla s palubní částí ETCS,“ uvedl mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
„To bude opravdu velký problém, bude to fakticky likvidační. Pokud nebude existovat žádná výjimka, skončí provoz historických vozidel. Vybavit parní lokomotivu systémem ETCS je nesmysl,“ reagoval Bohumír Golda, který je v tuzemsku uznávanou autoritou v oblasti parních lokomotiv. Dodal, že u muzejních vozidel žádný zásah ani udělat nelze.
Podobný problém se řešil nedávno i kolem vysílaček. O půlnoci ze 14. na 15.ledna příštího roku vyprší přechodné pětileté období, které dala dopravcům vyhláška na dovybavení vozidel. Poté nebudou moci na trať vyjet vozidla bez funkční radiostanice. Správa železnic nicméně připustila několik výjimek, z nichž jedna se týká právě historických vozidel. Parní lokomotiva tak vysílačku potřebovat nebude.
Systém ETCS se stal v poslední době předmětem mnoha debat. Mluví se například o tom, že by mohl provozně odříznout lokálky od hlavních tratí. Ministerstvo dopravy nicméně argumentuje především nutností zvýšit bezpečnost na železnici.