Certifikace v EASA se připravuje, pokud se nestane něco neočekávaného, nemusel by to být nějaký superproblém. Jsou to konkrétní požadavky, které se měří a kontrolují, a zatím vždy EASA pracovala apoliticky. Věc, kterou ukáže až ostrý provoz je spolehlivost a náklady na údržbu. Nemám v úmyslu hádat z kávové sedliny, jak to dopadne. Hádat spolehlivost je vůbec velmi ošidné, vzpomeňme třeba na Space Shuttle. Ostatně i konkurenční motory měly své dětské nemoci. Čistě konstrukčně vzato je motor na výši světové konkurence, obdobná teplota před VTL turbínou, keramické pokrytí, orientované monokrystalické lopatky, intermetalické slitiny, zkoušely se jak duté titanové, tak kompozitní… Číst vice »
Bože to jsou kraviny. Certifikace nedokáže zjistit, jestli produkt nemá absolutně žádnou skrytou vadu. To prostě není v lidských silách. Ověřuje se nějaký definovaný minimální rámec co produkt musí splnit. Je to velmi přísné, ale i tak to nedokáže to ověřit všechny myslitelné stavy. Logicky.
Motor prostě musí splnit soubor požadavků a pokud ano, certifikát dostane. Jestli bude výborně spolehlivý, nebo se časem najde materiálová vada nebo problém se životností nějakého prvku, to určit nedokáže. Jako by nebylo dost příkladů u západních motorů.
Jen pro doplnění – pokud bychom chtěli kontrolovat, jak moc kvalitně jsou vyrobeny třeba lopatky VTL turbíny, museli bychom umět vidět materiál na atomární úrovni. Tak daleko jsme už došli při snaze o vylepšování proudových motorů. Celé se to točí kolem teploty spalování, nyní jsme už vylezli asi na 2000°C (to už se blíží teplotě vlákna žárovek a nevím, jestli to není už poslední navýšení). S touto teplotou si musí materiály nějak poradit, v USA i v RF, musí mít pořád extrémní pevnost, neoxidovat atd. Je to prostě něco nepředstavitelného. Proto je je také klub výrobců podobných motorů tak omezený… Číst vice »
A k tomu se přidávají jevy co jsou hrozně špatně pozorovatelné a měřitelné. Modelovatelné jsou jen do určité míry, ne na 100 %. Jako jsou kvalita proudění v motoru, kmitání, roztažnost materiálů, deformace motoru při výkonu, přetížení či v tubulenci, do toho nasávané nečistoty ze vzduchu (prach atp.).
Při tom jak málo prostoru je na rezervy je právě tohle to know how, tedy zkušenosti.
Ciba
3 let
Pro autora i další obdivovatele velké země na východě: to, že je napsáno na trupu MC, tak neznamená, že to MC opravdu je…
To „C“ v azbuce je v latince S, to M zůstává. Správně tedy S-M. Rusové ale používají nesprávný tvar MS a jsou tak pozadu stejně jako VŘSR měli až v listopadu.
Už jsem to tu jednou psal, jsou to dva různé znaky znakové sady: M (U+004D) v latince a Μ (U+041C) v azbuce. V některých fontech vypadají stejně, v jiných mohou vypadat různě. Podobně znak C/С. Dávejte na to pozor při vyhledávání Ctrl+F, tam musíte zadat to správné písmeno, jinak nic nenajdete.
RF vyrábí řádově 300 letadel a 300 vrtulníků ročně, ale sériová výroba u jednotlivého typu tam znamená vyrobit pár ks nebo max. několik desítek ks/rok. I u MS-21 bych očekával rychlost tak 20 ks ročně. Tj. cca 200 ks za 10 let jako u SSJ-100.
Nicméně na tom není nic k smíchu, resp. v případě ČR spíše k pláči. ČR vyrábí asi jen 4 malá letadla ročně, a to ještě v ruské firmě. Je to asi 150x méně než RF.
Malá dopravní letadla…
Malých letadel se u nás vyrábí kvanta.
Ono jsme také od „poněkud“ menší země než RF. Většina zemí na téhle planetě už nemá vlastní letadla. Těžké je konkurovat. Co mají říkat Britové nebo Němci, kteří měli obrovský letecký průmysl a teď nic moc.
paja.k
3 let
Pd-14 je jedním z nejmodernějších motorů na světě. Nedávno o něm byl článek v Letectví a kosmonautice a ani zde se chválou nešetřilo. technické vyspělosti ani dílenského zpracování bych se nebál. Motor dokonce i co se týče efektivity spalování paliva dosahuje velmi dobrých hodnot. Jediné co mu zatím trochu brání v rozšířen po světě je rozšíření servisních středisek a distribuce n.d. zde se jen těžko může někdo rovnat R&R i P&W mají nedostižné. Na tomhle poli mají všichni jiní výrobci moderních motorů mimo těchto dvou hodně těžkou pozici a je jedno odkud jsou. Ono to stojí hodně moc peněz a… Číst vice »
Asi bohužel máte pravdu ,ale o to víc si jich vážím , protože to nevzdávají ,mají to ve své nátuře , prakticky od 2. svět. války , je Evropa ,USA bojkotovaly a přesto mají v některých oborech srovnatelné výsledky s jinými vyspělými zeměmi . Vzhledem k nutnému přesunu financí na obranu státu ,kde vojenské letectvo dominuje, nezbývá tolik na civilní letectví financí a technické podpory.
„…prakticky od 2. svět. války , je Evropa ,USA bojkotovaly“… Tak to je buď naprosté historické ignoranství nebo mimořádně ubohý pokus o fake news… Vzhledem k tomu, že po válce SSSR víc než desetinu Evropy násilně anektovat (stačí si dohledat předválečné a poválečné hranice) a na téměř polovině Evropy násilně beze zbytku uplatnil dosazení místních loutkových vlád (Maďarsko v r. 1956 a my v r. 1968 jsme krásným příkladem toho, jak se SSSR choval při pokusu o vymanění se z jeho vlivu). Takže (svobodná část) Evropy i USA nikdy SSSR nebojkotovala, ale (naštěstí úspěšně) se celou dobu jen bránila tomu,… Číst vice »
Ignorant jsi ty , chápeš vůbec v jakým stavu byl tehdejší svaz po válce ,města ,dopravní infrastruktura rozbombardovány, lidi bez domova ,bez elektřiny ,vypálené vesnice ,města a nějaký trouba bude psát o fake news .Násilně anektovaná desetina Evropy, ? Neznáš ani dějiny ,když nevíš o rozdělení sféry vlivu vítěznými mocnostmi .Nepapouškuj „hlupáky“.
Hlupákům se vyhýbám, takže tě papouškovat určitě nebudu, neboj 😉 Rozdělení sféry vlivu ? Rád se poučím, jak tvoje „sféra vlivu“ souvisí s anexí Podkarpatské Rusi, Litvy, Lotyšska, Estonska, Východního Pruska, (předválečným) útokem na Finsko, Polsko (těm ukradli skoro polovinu území a čtvrtinu polského obyvatelstva na ní jednoduše vyvraždili) i Rumunsko (Bukovina a Besarábie). Rád se od tebe dozvíme, který z těch států předal své území SSSR ze své vůle… A klidně i vysvětli, proč na západě zůstaly předválečné hranice zachované, že ony ty západní demokracie neuměly správně používat tu tvoji „sféru vlivu“, co?
Souhlasím pouze s tím, že v Jaltě a Teheránu byla Evropa rozdělena dle sféry vlivu. Také tam bylo dohodnuto, ale už nikde písemně nezakotveno, že za 50 let od konce války skončí Status Quo a státy se svobodně rozhodnout jak chtějí pokračovat…Ale Gorbačov to trochu urychlil.😆
No tak to je hodně pokroucené. Jistě na ruské poměry je to obrovský skok kupředu, jestli se zpracování bojíte nebo ne je irelevantní, důležité je co ukážou provozní data a ta ještě nejsou. Také není certifikace u jiných autorit než v Rusku. Ani se nedá řici, že by byl jedním z nejmodernějších, nicméně ano, snaží se dostat na úroveň nejmodernějších, což je solidní laťka.
Takže „jediné co mu brání v rozšíření“ je nedostatek servisních středisek je tak trochu úletové prohlášení. Zatím je brzo na vavříny.
Tou druhou polovinou jste uhodil příslovečný hřebíček na hlavičku… Kdo by si koupil motor, který není kde servisovat a bude mít problematickou dostupnost náhradních dílů (ve srovnání s RR a PW)? Takže v rámci podpory domácího průmyslu si ho asi pořídí domácí přepravci, a to hlavně na vnitrostátní linky a možná z vděčnosti pár ruských vazalů (Sýrie, Venezuela,…). To pro ekonomickou stránku nejsou dobré vyhlídky… A při předpokládané kusové výrobě 2-3 motorů měsíčně musí vycházet i reálná cena motoru výrazně vyšší, než u sériové výroby konkurence.
leviathan
3 let
Též drzím palce. Rusko je v pohodě a technologicky roste bez reklam rychleji než by kdo čekal.
A vy ne? Bývalý vysoce postavený důstojník KGB, který díky kontaktům zlikvidoval konkurenční mafii a vybudoval monopol v zemi ve, které vlastní všechnu ropu a zemní plyn. A jeho tajná agentka Merkelová navzdory varováním USA a EU s ním buduje plynovod! Obsazuje Krym! Destabilizuje EU díky trolím farmám. Rozpoutává občanskou válku na Ukrajině! A když se z toho poučil tak drasticky zničil opozici v Bělorusku. A teď se nejbohatšímu Rusovi podlamuje půda ve vlastní zemi tak dělá zoufalé věci. Již jste zapomněl na otravu Sergeje a Julije Skripalových? Otrava Alexandra Litviněnka! Otravu Navalného přiznal i agent FSB! A Jelcinova abdikace?… Číst vice »
Souhlasím se vším kromě útoku na Merkelovou. Ta se jen snaží vybalancovat současnou situaci ve světě. Otázka je, co všechno lze ještě Rusku a Číně tolerovat…Ve finále si stejně Číňani namažou Rusko na chleba. Spojenectví je jen účelové.
Tak zrovna tomu věřím. Pro Putina a jeho režim je ten člověk naprostá osina v zadnici, co si nedá pokoj vytrvale odkrývá pozadí toho jak Rusko ve skutečnosti funguje (všechny ty oligarchické vztahy a byznysové vazby) a to ještě velic poutavým způsobem. Bourat image taťušky Vladimira, to se nesmí.
Vám by měla máma dávat do trenek dětský aviril ,pořád máte dětský rozum.
JMM
3 let
Jen ať makaj…Držím jim palce!
Daniela Tichá
3 let
Mně tedy přijde ten motor nějaký malý. Moderní motory mají mnohem větší průměry. A co ty lopatky z čeho jdou je to postaru nějaká slitina, nebo už soudruzi vykročili do 21. století a použili kompozit?
Lopatky kompresoru nebo turbiny jsou vzdycky kovove, vzhledem k teplotnimu a dynamickemu namahani. Ale jinak mate pravdu, ze Rusaci zaostavaji ve vsem, vcetne metalurgie, kdy bez odpovidajicich slitin nemuzete vyvinout odpovidajici stroj.
To rozhodně neplatí vždy. Dmychadel je kompozitových už hafo, existují i kompozitové lopatky turbín. Nicméně to není tento případ, zde má fan titanové lopatky.
Přesně tak! Od Bangladéšanů a Pakistánců zase kupují trička a pantofle. Ovšem ne proto, že by byly levnější, ale protože americký průmysl nedokáže vyrobit gumové sandály 🙂
Psssst, až do včerejška to bylo jejich největší tajemství – bavlněná trička jsou jejich Achillova pata! Od občanské války jim nemá kdo makat na polích s bavlnou a museli přejít na kukuřici. A až jim Bangladéš vypoví válku, tak ti američtí chudáci budou chodit nazí 😁😁 Je vtipné, jak si tu někteří Prokešové nevidí ani na špičku vlastního nosu…
No tak to není zrovna dobré srovnání. Za prvé to není moderní motor, ale naopak pěkně starý typ už z doby Eněrgie a zadruhé je používán jen u některých typů raket, ne v celém programu USA. Zrovna v téhle jednoúčelové technice je osvědčenost klíč, je to úplě jiné než v letectví. Ani Rusové nemají nový motor, vývoj není nic levného a snadného.
Tak velikost motoru je v zásadě irelevantní. Jde o objemový průtok, takže je více cest jak se k požadovanému výkonu dostat. Jedna je velký motor (a logicky malé otáčky turbíny – na koncích listů by byla obrovská obvodová rychlost) a nebo malý motor a vyšší otáčky. Kterou cestou se kdo vydá, to je na konstruktérovi – každá cesta má své nevýhody a lze to i kombinovat. Ad 2) Proč by slitina měla být postaru? I slitiny prochází vývojem a dnes jsou materiály, o kterých by se v roce 2000 ani nesnilo. Ke kompozitům – to je téma na delší dobu,… Číst vice »
Jestli by nebylo výstižnější napsat, že technická stránka motoru „je v zásadě irelevantní“… Pokud by se jednalo o vývoj vojenský, tj. financovaný státem, asi by kusově vyráběli (byť nákupy Armaty, Suchoje T-57+vývoj motoru, opravy a modernizace Adm. Kuzněcova, nákupy a jakési modernizace Mig-29/35 jsou spíše přehlídkou ruské bídy, tak alespoň šnečím tempem běží). Ale PD-14 je hlavně civilní, tj. komerční projekt, a to zřejmě bude mnohem větší problém, než velikost motoru, objemový průtok či materiál lopatek dmychadla… Že by se PD-14 prosadil do Boeingu či Airbusu je čisté sci-fi, o reálném použití PD-14 mimo MC-21-310 nemluví ani sami rusové. Do… Číst vice »
Jj, ale to se opět bavíme o nějakých nižších desítkách kusů ročně… A to ještě v případě, že to dotáhnou do úspěšného konce. Ono je po světě víc výrobců/států, kteří by vývoj a výrobu podobného motoru zvládli (třeba Japonsko, Jižní Korea…), ale je jim naprosto jasné, že bez výrazné státní dotace to nedává ekonomický smysl, takže nic nevyrábí. Nejde mi o nějakou kritiku – debata se tady vede zejména o technických parametrech, mě ale přijde, že mnohem důležitější je ta část ekonomická… Prostě když se Rusko rozhodne, že tohoto výrobce nebude považovat za „strategického“ a přestanou ho dotovat, tak to… Číst vice »
Rusko i Čína s vývojem zaostávají a snaží se dostihnout A+B v nejprodávanější kategorii letadel. Ale co mám informace, tak ta letadla jsou pořád z kovů, nikoliv kompozitů. Proto jsem se ptala na ty motory. Jinak ty kompozity mají i u těch lopatek motorů mnoho výhod minimálně nižší hmotnost a vyšší pevnost.
Tak to máte špatné informace. MC21 bude patřit spolu s B787 a A350 mezi letadla s největším podílem kompozitních materiálů. Dokonce Američané zakázali dovoz kompozitních materiálů z Ameriky pro MC21, což zdrželo vývoj letadla. Nyní si kompozitní části vyrábí Rusko samo.
vaše příspěvky nesou znaky averze vůči všemu ruskému nebo čínskému měla by jste si jestli vás to opravdu zajímá rozšířit znalosti Rusko je na tolik zaostalí že zvládli uzavřený spalovací cyklus u raketových motoru v 70 letech Američani to nezvládli až do doby než jim to Rusové ukázaly 90 letech. jistě patří to do raketové techniky tím chci jen naznačit že o zaostalosti nemůže být řeč, pokud ale vím tak kromě ultralightu není žádné letadlo 100% z kompozitu
No, zaostalost ruské techniky v obecném měřítku rozhodně existuje a je to nepřehlédnutelné. Raketovou techniku bych sem netahal, protože do zbrojení a včetně vesmírného programu SSSR cpalo tolik prostředků, že nebylo na nic jiného a lid si za to život nezlepšil.
Nic to nemění na tom, že se MC-21 snaží postavit na dnešní úrovni, i když západní technice se tak jako tak nevyhnou (avionika, komponenty, ovládání řídicích ploch, interiéry atp). Přelomovost se jim musí nechat v podílu kompozitů v křídle, tak snad jim ta odvaha vyjde. Trup naopak mají klasiku duralovou.
To si oprav znalosti.
Prvni motor s uzavrenym cylkem byl rusky S1.5400 na 4. stupni Molonya s prvnim uspesnym startem 1961.
Prvni americky byl RS-25 s prvnim uspesnym startem na raketoplanu v roce 1981.
Zacatkem sedesatych letech meli Nemci motor s uzavrenym cyklem, ktery jen prosel pozemnima zkouskama, ale nikdy neletel.
V padesatych letech meli Anglicani k dispozici motor, ktery se dal zapojit i s uzavrenym cyklem, ale nikdy tak neletel.
No a jasne, ze americani byli nadseny, kdyz po rozpadu sovetskyho svazu, tam nasli kvalitni motor za pac a pusu.
Ne všichni používají kompozit. Ono to není zase tak jednoduché. Lopatky jsou z titanové slitiny, tedy dnes stále nejběžnější technologie.
Za tenhle motor bych se jim nevysmíval, moderní vysokoobtokový turbofan rusům zatraceně chyběl a tady jej mají, zdá se, že se solidními parametry. Tak jen čas ukáže jestli a kde jsou mouchy. Jádro je prý částečně převzaté z vrtulníkového turbohřídelového motoru PS12, což je trochu neobvyklé (západní „jádra“ jsou spíše původem ze stíhaček), ale vadit to nemusí.
vyráběl jsem léta letecké motory v US firmě a kompozit ani omylem… vše jen z titanu nebo chromniklových ocelí, které se ještě potahují keramikou pro větší tepelnou odolnost. Kompozit nemá zdaleka takovou pevnost a vše jsou samozřejmě slitiny, žádný čisty kov se nikde nepoužívá
Chlape, neříkejte tomu větrák. 😀
Ne každý „fan“ lze přeložit jako větrák. Je to dmychadlo dle české termitologie.
Nicméně keramické kompozity (CMC – Ceramic matrix composite) už nachází cestu i do horkých částí motorů, třeba LEAP nebo GEnx. Lopatky zatím ještě v motorech pro letadla ne, ale v kogeneračním využití (pozemním) proudových motorů ano a je to slibné.
Není úplně pravda, že měl „původně létat s motory PW“. Od začátku se plánoval a možnost volby. Proto také ten motor vyvíjeli. Mimochodem, vyvinout nový motor trvá asi stejně dlouho a je podobně náročné, jako vyvinout celé letadlo. V současné době už nějakou dobu pracují na zmenšení verzi pro SSJ i na zvětšené pro widebody nebo transportní letadla (PD-35) s více než dvojnásobným tahem.
Přesně tak. Motor byl vyvíjen přes 10 let a MC21 byl od začátku zamýšlen tak, aby se prodával ve dvou verzích. Výrobci doufají, že se západními motory budou mít šanci na západních trzích. Verze s PD14 je pak spíše pro domácí trh a také pro udržení knowhow a vývoje vlastní produkce motorů, která stagnovala. PD14 generačně odpovídá nejnovějším motorům PW1000G a CFM LEAP. Zatím známé údaje o spotřebě vypadají slibně. Ale ještě se budou muset osvědčit v každodenním provozu.
Přesně tak. Ostatně v případě chudé země, kterou Rusko je, reálně nejdou dohnat dlouhá léta pracného a nákladného vývoje ve všech oborech u západních firem. To je prostě fakt. A i kdyby Rusové na to přeci jen měli finance, tak jim stále utekl čas.
To je s těmahle komikama na celém světě stejné, u nás zase soudruh Kliment prohlásil, že Československo se nebude věnovat vývoji polovodičů, my si počkáme až na celovodiče.
🤣🤣🤣Jsem opravdu zvědav, jestli se jim tu věc podaří schválit v EU. 🇪🇺🇪🇺🇪🇺
Certifikace v EASA se připravuje, pokud se nestane něco neočekávaného, nemusel by to být nějaký superproblém. Jsou to konkrétní požadavky, které se měří a kontrolují, a zatím vždy EASA pracovala apoliticky. Věc, kterou ukáže až ostrý provoz je spolehlivost a náklady na údržbu. Nemám v úmyslu hádat z kávové sedliny, jak to dopadne. Hádat spolehlivost je vůbec velmi ošidné, vzpomeňme třeba na Space Shuttle. Ostatně i konkurenční motory měly své dětské nemoci. Čistě konstrukčně vzato je motor na výši světové konkurence, obdobná teplota před VTL turbínou, keramické pokrytí, orientované monokrystalické lopatky, intermetalické slitiny, zkoušely se jak duté titanové, tak kompozitní… Číst vice »
Ono spíše půjde o to, zdali to bude chtít EU schválit. Ale když schválili do provozu Maxi, tak s tímto by neměli mít naprosto žádný problém.
Bože to jsou kraviny. Certifikace nedokáže zjistit, jestli produkt nemá absolutně žádnou skrytou vadu. To prostě není v lidských silách. Ověřuje se nějaký definovaný minimální rámec co produkt musí splnit. Je to velmi přísné, ale i tak to nedokáže to ověřit všechny myslitelné stavy. Logicky.
Motor prostě musí splnit soubor požadavků a pokud ano, certifikát dostane. Jestli bude výborně spolehlivý, nebo se časem najde materiálová vada nebo problém se životností nějakého prvku, to určit nedokáže. Jako by nebylo dost příkladů u západních motorů.
Jen pro doplnění – pokud bychom chtěli kontrolovat, jak moc kvalitně jsou vyrobeny třeba lopatky VTL turbíny, museli bychom umět vidět materiál na atomární úrovni. Tak daleko jsme už došli při snaze o vylepšování proudových motorů. Celé se to točí kolem teploty spalování, nyní jsme už vylezli asi na 2000°C (to už se blíží teplotě vlákna žárovek a nevím, jestli to není už poslední navýšení). S touto teplotou si musí materiály nějak poradit, v USA i v RF, musí mít pořád extrémní pevnost, neoxidovat atd. Je to prostě něco nepředstavitelného. Proto je je také klub výrobců podobných motorů tak omezený… Číst vice »
A k tomu se přidávají jevy co jsou hrozně špatně pozorovatelné a měřitelné. Modelovatelné jsou jen do určité míry, ne na 100 %. Jako jsou kvalita proudění v motoru, kmitání, roztažnost materiálů, deformace motoru při výkonu, přetížení či v tubulenci, do toho nasávané nečistoty ze vzduchu (prach atp.).
Při tom jak málo prostoru je na rezervy je právě tohle to know how, tedy zkušenosti.
Pro autora i další obdivovatele velké země na východě: to, že je napsáno na trupu MC, tak neznamená, že to MC opravdu je…
Výrobce to sám tak prezentuje pro ty se stejným typem písma jako máme my – tak by to asi chtělo napsat rovnou jim a upozornit je na chybu
Opravdu? Takže na trupu v latince, na motoru v azbuce? 😂
To „C“ v azbuce je v latince S, to M zůstává. Správně tedy S-M. Rusové ale používají nesprávný tvar MS a jsou tak pozadu stejně jako VŘSR měli až v listopadu.
Jmenujete se Tichá ,měla byste být na toto téma potichu. Spíš by vám slušelo jméno Jednoduchá.
tam ale C neni vite
S-M sado-maso?
Už jsem to tu jednou psal, jsou to dva různé znaky znakové sady: M (U+004D) v latince a Μ (U+041C) v azbuce. V některých fontech vypadají stejně, v jiných mohou vypadat různě. Podobně znak C/С. Dávejte na to pozor při vyhledávání Ctrl+F, tam musíte zadat to správné písmeno, jinak nic nenajdete.
Ne v azbuce „С“, v latince (v angličtině) „C“.
nejlip když se podiváte pod obrázek a tam je to jasně psane čest
Jaký obrázek?
Na motoru žádné C ani „S“ není, protože se jmenuje PD-14, v azbuce ПД-14.
ano na motoru v azbuce
Na motoru žádné MC není. Je tam označení motoru.
Na trupu je napsáno MS, na motoru PD. Obojí je v azbuce.
Ono je jedno, jak je to napsáno tam nebo jinde, to MS je zkratka „magistralnyj samaljot“.
a PD-14 na motoru,ale to už nejste schopna přečíst
Sériová výroba? Tak schválně, kolik ročně? 30? 35? 😂
Kolik letadel rocne vyrobi nase zeme?
RF vyrábí řádově 300 letadel a 300 vrtulníků ročně, ale sériová výroba u jednotlivého typu tam znamená vyrobit pár ks nebo max. několik desítek ks/rok. I u MS-21 bych očekával rychlost tak 20 ks ročně. Tj. cca 200 ks za 10 let jako u SSJ-100.
Nicméně na tom není nic k smíchu, resp. v případě ČR spíše k pláči. ČR vyrábí asi jen 4 malá letadla ročně, a to ještě v ruské firmě. Je to asi 150x méně než RF.
Malá dopravní letadla…
Malých letadel se u nás vyrábí kvanta.
Ono jsme také od „poněkud“ menší země než RF. Většina zemí na téhle planetě už nemá vlastní letadla. Těžké je konkurovat. Co mají říkat Britové nebo Němci, kteří měli obrovský letecký průmysl a teď nic moc.
Pd-14 je jedním z nejmodernějších motorů na světě. Nedávno o něm byl článek v Letectví a kosmonautice a ani zde se chválou nešetřilo. technické vyspělosti ani dílenského zpracování bych se nebál. Motor dokonce i co se týče efektivity spalování paliva dosahuje velmi dobrých hodnot. Jediné co mu zatím trochu brání v rozšířen po světě je rozšíření servisních středisek a distribuce n.d. zde se jen těžko může někdo rovnat R&R i P&W mají nedostižné. Na tomhle poli mají všichni jiní výrobci moderních motorů mimo těchto dvou hodně těžkou pozici a je jedno odkud jsou. Ono to stojí hodně moc peněz a… Číst vice »
díky sankcím na Rusko bohužel nikdy nedosáhne takového rozšíření
Ve vývozu svého zboží ruským firmám nic nebrání, sankce jsou na dodávky vybraného zboží do Ruska.
On to asi myslel tak, že Putin potrestá Západ tím, že na tyto vynikající motory uvalí vývozní embargo 😀
A nebo také obráceně.
Asi bohužel máte pravdu ,ale o to víc si jich vážím , protože to nevzdávají ,mají to ve své nátuře , prakticky od 2. svět. války , je Evropa ,USA bojkotovaly a přesto mají v některých oborech srovnatelné výsledky s jinými vyspělými zeměmi . Vzhledem k nutnému přesunu financí na obranu státu ,kde vojenské letectvo dominuje, nezbývá tolik na civilní letectví financí a technické podpory.
Ve kterých oborech? Kosmonautika a?
Třeba s atomem si docela rozumí.
„…prakticky od 2. svět. války , je Evropa ,USA bojkotovaly“… Tak to je buď naprosté historické ignoranství nebo mimořádně ubohý pokus o fake news… Vzhledem k tomu, že po válce SSSR víc než desetinu Evropy násilně anektovat (stačí si dohledat předválečné a poválečné hranice) a na téměř polovině Evropy násilně beze zbytku uplatnil dosazení místních loutkových vlád (Maďarsko v r. 1956 a my v r. 1968 jsme krásným příkladem toho, jak se SSSR choval při pokusu o vymanění se z jeho vlivu). Takže (svobodná část) Evropy i USA nikdy SSSR nebojkotovala, ale (naštěstí úspěšně) se celou dobu jen bránila tomu,… Číst vice »
Ignorant jsi ty , chápeš vůbec v jakým stavu byl tehdejší svaz po válce ,města ,dopravní infrastruktura rozbombardovány, lidi bez domova ,bez elektřiny ,vypálené vesnice ,města a nějaký trouba bude psát o fake news .Násilně anektovaná desetina Evropy, ? Neznáš ani dějiny ,když nevíš o rozdělení sféry vlivu vítěznými mocnostmi .Nepapouškuj „hlupáky“.
Hlupákům se vyhýbám, takže tě papouškovat určitě nebudu, neboj 😉 Rozdělení sféry vlivu ? Rád se poučím, jak tvoje „sféra vlivu“ souvisí s anexí Podkarpatské Rusi, Litvy, Lotyšska, Estonska, Východního Pruska, (předválečným) útokem na Finsko, Polsko (těm ukradli skoro polovinu území a čtvrtinu polského obyvatelstva na ní jednoduše vyvraždili) i Rumunsko (Bukovina a Besarábie). Rád se od tebe dozvíme, který z těch států předal své území SSSR ze své vůle… A klidně i vysvětli, proč na západě zůstaly předválečné hranice zachované, že ony ty západní demokracie neuměly správně používat tu tvoji „sféru vlivu“, co?
Souhlasím pouze s tím, že v Jaltě a Teheránu byla Evropa rozdělena dle sféry vlivu. Také tam bylo dohodnuto, ale už nikde písemně nezakotveno, že za 50 let od konce války skončí Status Quo a státy se svobodně rozhodnout jak chtějí pokračovat…Ale Gorbačov to trochu urychlil.😆
Když se podívám na rozlohu Ruska, tak je schopno v pohodě uživit svůj letecký průmysl.
No tak to je hodně pokroucené. Jistě na ruské poměry je to obrovský skok kupředu, jestli se zpracování bojíte nebo ne je irelevantní, důležité je co ukážou provozní data a ta ještě nejsou. Také není certifikace u jiných autorit než v Rusku. Ani se nedá řici, že by byl jedním z nejmodernějších, nicméně ano, snaží se dostat na úroveň nejmodernějších, což je solidní laťka.
Takže „jediné co mu brání v rozšíření“ je nedostatek servisních středisek je tak trochu úletové prohlášení. Zatím je brzo na vavříny.
RR motory pro letadla velikosti A320 nevyrábí… 😉
Tou druhou polovinou jste uhodil příslovečný hřebíček na hlavičku… Kdo by si koupil motor, který není kde servisovat a bude mít problematickou dostupnost náhradních dílů (ve srovnání s RR a PW)? Takže v rámci podpory domácího průmyslu si ho asi pořídí domácí přepravci, a to hlavně na vnitrostátní linky a možná z vděčnosti pár ruských vazalů (Sýrie, Venezuela,…). To pro ekonomickou stránku nejsou dobré vyhlídky… A při předpokládané kusové výrobě 2-3 motorů měsíčně musí vycházet i reálná cena motoru výrazně vyšší, než u sériové výroby konkurence.
Též drzím palce. Rusko je v pohodě a technologicky roste bez reklam rychleji než by kdo čekal.
Země, která vyslala prvního člověka do kosmu, dokáže dnes technologicky překvapit svět maximálně tím, že opozičnímu politikovi nasype jed do trenek.
Vy té pohádce věříte?
A vy ne? Bývalý vysoce postavený důstojník KGB, který díky kontaktům zlikvidoval konkurenční mafii a vybudoval monopol v zemi ve, které vlastní všechnu ropu a zemní plyn. A jeho tajná agentka Merkelová navzdory varováním USA a EU s ním buduje plynovod! Obsazuje Krym! Destabilizuje EU díky trolím farmám. Rozpoutává občanskou válku na Ukrajině! A když se z toho poučil tak drasticky zničil opozici v Bělorusku. A teď se nejbohatšímu Rusovi podlamuje půda ve vlastní zemi tak dělá zoufalé věci. Již jste zapomněl na otravu Sergeje a Julije Skripalových? Otrava Alexandra Litviněnka! Otravu Navalného přiznal i agent FSB! A Jelcinova abdikace?… Číst vice »
Souhlasím se vším kromě útoku na Merkelovou. Ta se jen snaží vybalancovat současnou situaci ve světě. Otázka je, co všechno lze ještě Rusku a Číně tolerovat…Ve finále si stejně Číňani namažou Rusko na chleba. Spojenectví je jen účelové.
Tak zrovna tomu věřím. Pro Putina a jeho režim je ten člověk naprostá osina v zadnici, co si nedá pokoj vytrvale odkrývá pozadí toho jak Rusko ve skutečnosti funguje (všechny ty oligarchické vztahy a byznysové vazby) a to ještě velic poutavým způsobem. Bourat image taťušky Vladimira, to se nesmí.
Ano, věřím tomu, že Gagarin skutečně do vesmíru letěl.
A ještě to pokazí. Jo dnešní FSB nesahá někdejší KGB ani po kotníky a s Čeka se nemá smysl vůbec rovnat.
Vám by měla máma dávat do trenek dětský aviril ,pořád máte dětský rozum.
Jen ať makaj…Držím jim palce!
Mně tedy přijde ten motor nějaký malý. Moderní motory mají mnohem větší průměry. A co ty lopatky z čeho jdou je to postaru nějaká slitina, nebo už soudruzi vykročili do 21. století a použili kompozit?
Perune, vidíš tu jalovici?
Lopatky kompresoru nebo turbiny jsou vzdycky kovove, vzhledem k teplotnimu a dynamickemu namahani. Ale jinak mate pravdu, ze Rusaci zaostavaji ve vsem, vcetne metalurgie, kdy bez odpovidajicich slitin nemuzete vyvinout odpovidajici stroj.
To rozhodně neplatí vždy. Dmychadel je kompozitových už hafo, existují i kompozitové lopatky turbín. Nicméně to není tento případ, zde má fan titanové lopatky.
lopatky dmychadel ano to je to velký kolo které je na motoru vidět nikoliv lopatky kompresorů a samotné turbíny
Já vím co to je dmychadlo a jak funguje proudový motor. Kompozity se dostávají všude, velké pokroky dělá hlavně GE.
https://www.ge.com/news/reports/space-age-cmcs-aviations-new-cup-of-tea
Zaostáváte Vy.
No a proto od nich Američani kupují motory do raket.
Přesně tak! Od Bangladéšanů a Pakistánců zase kupují trička a pantofle. Ovšem ne proto, že by byly levnější, ale protože americký průmysl nedokáže vyrobit gumové sandály 🙂
Psssst, až do včerejška to bylo jejich největší tajemství – bavlněná trička jsou jejich Achillova pata! Od občanské války jim nemá kdo makat na polích s bavlnou a museli přejít na kukuřici. A až jim Bangladéš vypoví válku, tak ti američtí chudáci budou chodit nazí 😁😁 Je vtipné, jak si tu někteří Prokešové nevidí ani na špičku vlastního nosu…
Kdo je Prokeš?Děkuji…
No tak to není zrovna dobré srovnání. Za prvé to není moderní motor, ale naopak pěkně starý typ už z doby Eněrgie a zadruhé je používán jen u některých typů raket, ne v celém programu USA. Zrovna v téhle jednoúčelové technice je osvědčenost klíč, je to úplě jiné než v letectví. Ani Rusové nemají nový motor, vývoj není nic levného a snadného.
Další pan Chytrý, taky zůstáváte pozadu,ale nemá to na nic vliv .
Tak velikost motoru je v zásadě irelevantní. Jde o objemový průtok, takže je více cest jak se k požadovanému výkonu dostat. Jedna je velký motor (a logicky malé otáčky turbíny – na koncích listů by byla obrovská obvodová rychlost) a nebo malý motor a vyšší otáčky. Kterou cestou se kdo vydá, to je na konstruktérovi – každá cesta má své nevýhody a lze to i kombinovat. Ad 2) Proč by slitina měla být postaru? I slitiny prochází vývojem a dnes jsou materiály, o kterých by se v roce 2000 ani nesnilo. Ke kompozitům – to je téma na delší dobu,… Číst vice »
Jestli by nebylo výstižnější napsat, že technická stránka motoru „je v zásadě irelevantní“… Pokud by se jednalo o vývoj vojenský, tj. financovaný státem, asi by kusově vyráběli (byť nákupy Armaty, Suchoje T-57+vývoj motoru, opravy a modernizace Adm. Kuzněcova, nákupy a jakési modernizace Mig-29/35 jsou spíše přehlídkou ruské bídy, tak alespoň šnečím tempem běží). Ale PD-14 je hlavně civilní, tj. komerční projekt, a to zřejmě bude mnohem větší problém, než velikost motoru, objemový průtok či materiál lopatek dmychadla… Že by se PD-14 prosadil do Boeingu či Airbusu je čisté sci-fi, o reálném použití PD-14 mimo MC-21-310 nemluví ani sami rusové. Do… Číst vice »
Přinejmenším se uvažuje o menší verzi pro Superjet.
Jj, ale to se opět bavíme o nějakých nižších desítkách kusů ročně… A to ještě v případě, že to dotáhnou do úspěšného konce. Ono je po světě víc výrobců/států, kteří by vývoj a výrobu podobného motoru zvládli (třeba Japonsko, Jižní Korea…), ale je jim naprosto jasné, že bez výrazné státní dotace to nedává ekonomický smysl, takže nic nevyrábí. Nejde mi o nějakou kritiku – debata se tady vede zejména o technických parametrech, mě ale přijde, že mnohem důležitější je ta část ekonomická… Prostě když se Rusko rozhodne, že tohoto výrobce nebude považovat za „strategického“ a přestanou ho dotovat, tak to… Číst vice »
Nemyslím si, že by lopatka z titanu bylo něco vyloženě z minulosti
Rusko i Čína s vývojem zaostávají a snaží se dostihnout A+B v nejprodávanější kategorii letadel. Ale co mám informace, tak ta letadla jsou pořád z kovů, nikoliv kompozitů. Proto jsem se ptala na ty motory. Jinak ty kompozity mají i u těch lopatek motorů mnoho výhod minimálně nižší hmotnost a vyšší pevnost.
Tak to máte špatné informace. MC21 bude patřit spolu s B787 a A350 mezi letadla s největším podílem kompozitních materiálů. Dokonce Američané zakázali dovoz kompozitních materiálů z Ameriky pro MC21, což zdrželo vývoj letadla. Nyní si kompozitní části vyrábí Rusko samo.
vaše příspěvky nesou znaky averze vůči všemu ruskému nebo čínskému měla by jste si jestli vás to opravdu zajímá rozšířit znalosti Rusko je na tolik zaostalí že zvládli uzavřený spalovací cyklus u raketových motoru v 70 letech Američani to nezvládli až do doby než jim to Rusové ukázaly 90 letech. jistě patří to do raketové techniky tím chci jen naznačit že o zaostalosti nemůže být řeč, pokud ale vím tak kromě ultralightu není žádné letadlo 100% z kompozitu
No, zaostalost ruské techniky v obecném měřítku rozhodně existuje a je to nepřehlédnutelné. Raketovou techniku bych sem netahal, protože do zbrojení a včetně vesmírného programu SSSR cpalo tolik prostředků, že nebylo na nic jiného a lid si za to život nezlepšil.
Nic to nemění na tom, že se MC-21 snaží postavit na dnešní úrovni, i když západní technice se tak jako tak nevyhnou (avionika, komponenty, ovládání řídicích ploch, interiéry atp). Přelomovost se jim musí nechat v podílu kompozitů v křídle, tak snad jim ta odvaha vyjde. Trup naopak mají klasiku duralovou.
To si oprav znalosti.
Prvni motor s uzavrenym cylkem byl rusky S1.5400 na 4. stupni Molonya s prvnim uspesnym startem 1961.
Prvni americky byl RS-25 s prvnim uspesnym startem na raketoplanu v roce 1981.
Zacatkem sedesatych letech meli Nemci motor s uzavrenym cyklem, ktery jen prosel pozemnima zkouskama, ale nikdy neletel.
V padesatych letech meli Anglicani k dispozici motor, ktery se dal zapojit i s uzavrenym cyklem, ale nikdy tak neletel.
No a jasne, ze americani byli nadseny, kdyz po rozpadu sovetskyho svazu, tam nasli kvalitni motor za pac a pusu.
Američané motor s uzavřeným cyklem používali u raketoplánu, tak tz nelzete soudruhu.
Tato averze je mi velice sympatická…
Ne všichni používají kompozit. Ono to není zase tak jednoduché. Lopatky jsou z titanové slitiny, tedy dnes stále nejběžnější technologie.
Za tenhle motor bych se jim nevysmíval, moderní vysokoobtokový turbofan rusům zatraceně chyběl a tady jej mají, zdá se, že se solidními parametry. Tak jen čas ukáže jestli a kde jsou mouchy. Jádro je prý částečně převzaté z vrtulníkového turbohřídelového motoru PS12, což je trochu neobvyklé (západní „jádra“ jsou spíše původem ze stíhaček), ale vadit to nemusí.
vyráběl jsem léta letecké motory v US firmě a kompozit ani omylem… vše jen z titanu nebo chromniklových ocelí, které se ještě potahují keramikou pro větší tepelnou odolnost. Kompozit nemá zdaleka takovou pevnost a vše jsou samozřejmě slitiny, žádný čisty kov se nikde nepoužívá
Each GE90 engine has 22 carbon fiber blades.
https://www.ge.com/news/reports/the-art-of-engineering-the-worlds-largest-jet-engine-shows-off-composite-curves
Čemu nebo komu teďka věřit…
Z uhlíku jsou jenom lopatky „větráku“ vepředu, ale ne v samotné turbíně.
Chlape, neříkejte tomu větrák. 😀
Ne každý „fan“ lze přeložit jako větrák. Je to dmychadlo dle české termitologie.
Nicméně keramické kompozity (CMC – Ceramic matrix composite) už nachází cestu i do horkých částí motorů, třeba LEAP nebo GEnx. Lopatky zatím ještě v motorech pro letadla ne, ale v kogeneračním využití (pozemním) proudových motorů ano a je to slibné.
https://ceramics.org/wp-content/uploads/2019/03/April-2019_Feature.pdf
https://youtu.be/is1BBilkyUM
Když se vám zdá ,tak raději potichu.
Není úplně pravda, že měl „původně létat s motory PW“. Od začátku se plánoval a možnost volby. Proto také ten motor vyvíjeli. Mimochodem, vyvinout nový motor trvá asi stejně dlouho a je podobně náročné, jako vyvinout celé letadlo. V současné době už nějakou dobu pracují na zmenšení verzi pro SSJ i na zvětšené pro widebody nebo transportní letadla (PD-35) s více než dvojnásobným tahem.
Přesně tak. Motor byl vyvíjen přes 10 let a MC21 byl od začátku zamýšlen tak, aby se prodával ve dvou verzích. Výrobci doufají, že se západními motory budou mít šanci na západních trzích. Verze s PD14 je pak spíše pro domácí trh a také pro udržení knowhow a vývoje vlastní produkce motorů, která stagnovala. PD14 generačně odpovídá nejnovějším motorům PW1000G a CFM LEAP. Zatím známé údaje o spotřebě vypadají slibně. Ale ještě se budou muset osvědčit v každodenním provozu.
Po trapasu se slavnym letounem ‚Superjet‘, { jenz mel mimochodem tez motory P&W, pozdeji francouzske Snecma } si na velkem trhu nemohou skrtnout.
Zahr. sankce vedou Rusy k soběstačnosti. Snad jim to nebude padat.
K soběstačnosti a zaostávání. To se nevzájem nevylučuje a Rusko je toho učebnicovým příkladem.
Přesně tak. Ostatně v případě chudé země, kterou Rusko je, reálně nejdou dohnat dlouhá léta pracného a nákladného vývoje ve všech oborech u západních firem. To je prostě fakt. A i kdyby Rusové na to přeci jen měli finance, tak jim stále utekl čas.
Ještě je tu průmyslová špionáž.
Ještě je tu věda. A tu měli vždycky dobrou.
Kterou vědu a kdy měli dobrou? Kromě fyziky a matematiky mě žádná nenapadá. A dnes?
Matematika a fyzika jsou základ. Bez nich si ani v např. v genetice neškrtnete, o vývoji a výrobě letadel nemluvě.
Abych mohl dělat genetiku, musím mít 8 biologů, 1 chemika a 1 matematika. S 10 matematiky genetiku neudělám.
„Kybernetika je buržoazní pavěda“ prohlásil J. V. Stalin a zakázal ji.
To je s těmahle komikama na celém světě stejné, u nás zase soudruh Kliment prohlásil, že Československo se nebude věnovat vývoji polovodičů, my si počkáme až na celovodiče.
Ty jo chlubit se vlastní blbostí a neznalostí na Internetu to chce fakt odvahu.
Místo planého žvatlání se tam zajeďte podívat a potom plkejte nesmysly.
A co uvidí?
To same co u nas a jeste k tomu narodni hrdost…