Uchycení pylonu motoru zříceného MD-11 vykazovalo únavové trhliny, ukazuje předběžná vyšetřovací zpráva

Klíčové momenty nehody MD-11 UPS. Zdroj: NTSBKlíčové momenty nehody MD-11 UPS. Zdroj: NTSB

Motor se při startu utrhl od křídla. Neštěstí si vyžádalo 14 lidských životů.

Odebírat
Upozornit na
guest
4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Tichavský

V té odkazované zprávě jsou pěkné fotky ulomených ok, které jsou dvojité a podle všeho hliníkové, nikoliv ocelové. Což znamená, že se únava materiálu střádá s každým cyklem namáhání. A motor se utrhnul právě v moment, kdy jsou síly na uchycení motoru největší, tedy když se letadlo odlepuje od země a začíná stoupat na plný výkon. Horší je, že ty oka se nedají bez demontáže motoru prověřit nějakou defektoskopií (vizuálně by to nemusí být vidět už vůbec) a do další podrobné inspekce zbývalo ještě hodně cyklů. Takže při stáří těchto letadel to může znamenat kompletní ukončení provozu tohoto typu. Doporučuji… Číst vice »

Y.K.

U jakéhokoliv kovu se stres střádá s každým cyklem, i u oceli. Proto se u letadel cykly počítají. Vzhledem k (celkem malé) síle materiálu stěn ok na těch fotkách ve zprávě se domnívám, že tohle slitina hliníku není, i kvůli poměru s masivností kulových ložisek v těch okách uložených. Možná by to šlo někde dohledat, ale teď nemám čas. Buď ocel nebo titan bych myslel – můžu být samozřejmě úplně vedle. Mimochodem extrémní stres závěsů při rotaci není přímo kvůli plnému výkonu (tak je největší na začátku rozjezdu), ale kvůli extrémním gyroskopickým silám, kterými se motor brání změny osy při… Číst vice »

Bohouš

Proč naše DI také nevydává předběžné zprávy? Na mnohé závěrečné zprávy se čeká hodně přes rok (ze zákona je přitom lhůta jeden rok, ale nijak se nevymáhá).

Dejf

Neblbněte, ještě by se pak zachtělo zavádět další novoty z letectví, třeba kultura bezpečnosti. Kam bychom s tím na dráze došli?

Konec sarkasmu…