Uchycení pylonu motoru zříceného MD-11 vykazovalo únavové trhliny, ukazuje předběžná vyšetřovací zpráva

Klíčové momenty nehody MD-11 UPS. Zdroj: NTSBKlíčové momenty nehody MD-11 UPS. Zdroj: NTSB

Motor se při startu utrhl od křídla. Neštěstí si vyžádalo 14 lidských životů.

Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států amerických (NTSB) zveřejnil předběžnou vyšetřovací zprávu k nehodě letounu McDonnell Douglas MD-11 v Louisville ze 4. listopadu, která si vyžádala životy tří členů posádky a 11 lidí na zemi.

Levý motor letounu přepravní společnosti UPS se při vzletu z dráhy 17R utrhl i s pylonem od křídla. Stroj s imatrikulací N259UP se po několika sekundách zřítil do s letištěm sousedícího průmyslového areálu a začal hořet.

Jak vyplývá ze záznamníku letových údajů a záznamů blízkých bezpečnostních kamer, letoun po ztrátě motoru zprvu stoupal, ale nedostal se výše než do 30 stop nad zemí. Když se dostal mimo plotem ohraničené území letiště, narazil levým hlavním podvozkem do střechy jedné z průmyslových hal.

Klíčové momenty nehody MD-11 UPS.
Zdroj: NTSBMotor z havarovaného letadla MD-11.
Zdroj: Breaking Aviation News & VideosPožár po zřícení MD-11.
Zdroj: Breaking Aviation News & Videos

Vyšetřovatelé zjistili, že konstrukce uchycení pylonu utrženého motoru vykazovala známky únavových trhlin.

„Po počátečním očištění lomových ploch byla při zkoumání zjištěna evidence únavových trhlin na zlomech ok zadního uchycení levého pylonu. Na zadním oku (aft lug) byly únavové trhliny pozorovány na vnitřní i vnější lomové ploše v místě, kde se otvor oka (lug bore) setkává s přední plochou oka. Na vnitřní lomové ploše předního oka byly únavové trhliny pozorovány podél otvoru oka. Vnější lomová plocha předního oka vykazovala pouze přetížení bez známek únavového lomového šíření,“ popisuje zpráva.

Letoun měl v době nehody nalétáno 92 992 letových hodin a 21 043 cyklů. Speciální inspekce daného uchycení pylonu měla být podle údržbového programu provedena až při 29 200 cyklech, tedy později, než kdy k nehodě došlo.

UPS v důsledku nehody uzemnila celou svou flotilu MD-11. Americký úřad pro civilní letectví (FAA) následně zakázal všechny lety MD-11, dokud nebudou provedeny inspekce a nápravná opatření. Později se zákaz rozšířil také na letadla DC-10, a to vzhledem k jejich konstrukční podobnosti právě s MD-11.

Vyšetřování neštěstí nekončí, závěrečná zpráva s více podrobnostmi by měla být k dispozici zhruba rok po incidentu.

NTSB poukázala v předběžné vyšetřovací zprávě také na podobnost nehody s havárií letu American Airlines 191 dne 25. května 1979. McDonnell Douglas DC-10-10 se tehdy při vzletu z dráhy 32R na letišti Chicago O’Hare zřítil krátce po oddělení levého motoru a pylonu od křídla. Nehodu nepřežilo 271 lidí na palubě, dva lidé zemřeli na zemi a další dva byli vážně zraněni.

Tagy letecká nehoda McDonell Douglas MD-11 NTSB UPS USA
3 komentáře