Účet za státní slevy: 11 kilometrů dálnic, 20 lokomotiv nebo 333 autobusů projeto

Cestující FlixBusu. Autor: FlixBusCestující FlixBusu. Autor: FlixBus

Ministerstvo dopravy zveřejnilo, kolik loni daňoví poplatníci zaplatili za levnější cestování dětí, studentů do 26 let a seniorů od 65

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Ono všechno jde přepočítat na něco jiného, třeba rozpočet armády. Ale tyto peníze z daní občanů, alespoň využijí zase občané. Nemám sice nárok na žádnou zmíněnou slevu a platím daně jako zaměstnanec , ale tohle studentům i seniorům nezávidím. A ty lokomotivy, nebo silnice by se z těch peněz stejně nekoupily a nepostavily.

Lokálkovej

Budu asi za kacíře, ale mě se ta sleva hlavně pro děti a studenty líbí. Sám mám děti a vím, že rodina z dětmi denně čelí něčímu nataženýmu pařátu. Málo kdo roztáčí kola ekonomiky, jako rodina z dětmi. To máte učitele, doktoři, plíny, boty, školní tašky atd atd. Nevím, proč rodinám trochu neulevit. Možná by stačilo, aby si všichni a tedy i studenti odložili svá zavazadla že sedaček nahoru a ve vlacích bude místa dost. A propos, jsem zaměstnanec ČD, takže máme ty nenaviděné režijky.

IGCT

„odložili svá zavazadla ze sedaček nahoru“

Líná huba hotové neštěstí. Přitom stačí říct a lidi zavazadla odloží nahoru.

Kajman

Jako režistu vás omlouvá, že jste si nevšiml plíživého zdražování pro dospělé (zejména tam, kde není konkurence, čili například u nás). Takže co ušetřím na dětech, vypláznu navíc za sebe a manželku. Takže jestli si myslíte, že zrovna tohle je cesta, jak rodinám ulevit… sancta simplicitas.

PeVo

Otázka na autora : z jakých cen je ten účet počítaný? Pokud z plných cen tak ani před zavedením tyto skupiny obyvatel nejezdily za plnou taxu ale většinou za polovinu a třeba v systému IREDo to bylo už taky za 1/4. Takže rozdíl mezi poskytnutými slevami není tak velký (a třeba u toho IREDA (pardubický+královéhradecký kraj) to místo z peněz rozpočtu kraje jde z rozpoču ministerstva)

PeVo

to jistě ne a to netvrdím, nicméně vidíte že nelze vytrhnout jen to jedno číslo z kontextu financování veřejné dopravy.

Jan Tichavský

Podle mě je teda férové porovnávat kolik se platilo celkem předtíma kolik teď, protože to je celkový důsledek zavedených slev a nyní se hradí z rozpočtu více. Čím větší sleva tím víc lidí to bude využívat, i když to předtím pro ně nebylo zajímavé a nepotřebovali to. Co je příliš levné nebo zdarma se začne zneužívat a lidi si toho neváží, nehledě na tom že v tomto případě je to prachsprosté podplácení voličů.

PeVo

opakuju že nelze vytáhnou jedno číslo z kontexu apokud je nárůst v ve spojích které předtím nebyly moc využívané tak je to přece snad i plus . Ostatně dopravci mohli spoje ve špičkách vyjmout z této slevy a nikdo to neudělal

Frantisek

K využívání spojů jsou i jiné cesty než nechat si doplácet plnou cenu (za niž by mnozí ani nejeli, neb by rádi využili jinou slevu) z eráru, například vhodné časové polohy, přípoje, přijatelná cestovní doba a pohodlí. Plus taková politika, která nebude podporovat vysídlování celých krajů a následné přetěžování větších měst.

Hanzí

Takže de facto úsek D1 – Běchovice, pražského okruhu je proježděný ve slevách. Na druhou stranu to mají zmáklé. Čím více postávání v kolonách, tím více propálené nafty a tím více do státního rozpočtu. Šikovná matematika.

AAA

neschopnost postavit úsek D1 – Běchovice fakt není o penězích….

Hanzí

O tom nikdo nepolemizuje, to je uvedeno jako příklad co se kilometricky hodí k uvedenému číslu

náhodný kolemjdoucí

Asi netřeba přidávat další oprávněně kritický komentář na adresu pana Babiše. Ale vzpomněl jsem si u toho na nedávné výhrady ČSSD vůči tomuto systému slev. Přišel jim nespravedlivý. A jejich návrh na vylepšení? Zrušit slevu pro juniory a studenty a důchodcům to dát úplně zadara! 😀 😀 😀 Volební stratégové si konečně spočítali, že je u nás víc důchodců než studentů, z nichž dobrá polovina navíc ještě nemůže volit.

jan

Asi by bylo fajn si připustit, že když ty ekonomické odhady nejsou tak dobré, snížit slevu na 50%. A taky podle mě si na rovinu říct, že není na tak podstatné zvýšení důchodů. Loni dostali přidáno dost. A zas tak špatně na tom nejsou. Stejně jako ostatní státní zaměstnanci. Kromě sester..

jal

Fajn titulek.:)
Ještě by mohlo být srovnání, kolik by to bylo piv nebo fábií v délce fotbalových hřišť.
To si fakt někdo myslí, že za ty peníze by se kupovaly lokomotivy nebo stavěly dálnice?

Frantisek

Dálnice by se možná i stavěly. Odkudkoli kamkoli…

Petr

Pane Sůro,vážím si Vás i Vašeho webu,ale s tou přehnanou zaujatostí proti Babišovi to už trochu přeháníte,nemyslíte?Zdůrazňuji,že nejsem v žádném případě fanoušek Babiše ani jeho slev.Ale to co tu občas používáte za až se nebojím řčíct dezinformace ohledně těchto slev,je vzhledem k jinak velké kvalitě tohoto webu smutné.K vůli slevám rozhodně nedošlo k žádnému masovému „vytahování koženek z kopřiv“ v podání Čd ani ničemu podobnému.Ostatně nárust 4% to dokazuje.Tak velký nárust to opravdu není,aby bylo nutné nějak zoufale posilovat kapacitu koženkami.Tam,kde se to částečně dělá(tzn např v pátky a neděla na některých expresech na ex1 či 2,se to dělo dávno… Číst vice »

xyz

„K vůli slevám rozhodně nedošlo k žádnému masovému „vytahování koženek z kopřiv“ v podání Čd ani ničemu podobnému.Ostatně nárust 4% to dokazuje.“
Z logiky věci předpokládám, že ta 4 % jsou PRŮMĚRNÝM nárůstem, tzn. někde mohl počet cestujících narůst o 1 %, jinde třebas o 20 %.

Michal

V okolí Prahy se chvíli před slevami rozšířila možnost cestovat na výrazně výhodnější jízdné IDS. To vedlo ke skokovému nárůstu počtu cestujících, ale koženky ještě nejezdily. Od září už ano…

Michal

Ano, že někdo kurví R17, kterou kurvil sto let, už asi tolik nebolí. Ale Jižní expresy jsou hezký nápad, který se povedlo zafinancovat a trochu rozjezdit. A je velká škoda, že se to zase ČD stylem nechá vyhnít do srágor stylem „rychlíků vyšší kvality“…

Jižní expresy mimochodem opět přímé zadání Kupcovi – evidentně bez kvalitativních standardů.

Kajman

Kdyby aspoň „rychlíky vyšší kvality“. I těch pár, co ji na R17 mělo, už je zase od prosince v béčkách…

dopravak

Jako pravidelný plně platící cestující můžu říct, že se kvalita cestování po zavedení slev zhoršila. Je to zřejmě tím, že dříve se studenti rozložili díky částečně leteckému systému do více spojů v méně oblíbených časech. Dnes to díky extrémním slevám moc neřeší a jedou tak, jak potřebují. Takže v průměru je sice nárust 4%, ale ve vytížených časech jsou vlaky plnější a dražší.

Ondřej

Přesně tak a na nás, co platíme plnou cenu, často nezbývá místo.

petr.r

pánové….vy chcete říci, že nejste schopní si tu nějakou slevu najít?

Ondřej

Já platím plnou cenu dobrovolně, Petře. O slevu nestojím, dokud jí nebudu reálně potřebovat. Viz můj příspěvek níže. Ovšem, pokud platím, také vyžaduji splnění toho, za co jsem si zaplatil.

Frantisek

Tady je ale hlavně kritizováno utrácení miliard bez nějakého kvalitativního efektu do budoucna. Pravda, že se nestavějí „dálnice do každého kraje“, je efekt na jednu stranu kladný, zvláště pro železnici, ale tím to asi tak končí.

suri

Stát by udělal líp, kdyby u dálkové dopravy, kterou objednává, konečně zalepil dìry v taktu a na hlavních tratích doobjednal některé chybějící okrajové spoje, než vyhodit prachy oknem na slevy….

Roman Svačina

Resort dopravy čekají „chudé roky“? Já doufal, že ty „chudé roky“ skončí… třeba spojení vlakem Wien-Berlin. Přes Prahu to je jak projížďka muzejní železnicí, takže časově kratší je jízda odklonem mimo ČR, přes den oklikou přes Norimberk, v noci přes Wroclaw.

Michal

Děkujeme, že jste nám otevřel oči, proti Polsku je v ČR železnice velmi muzejní, což lze snadno vidět: https://bit.ly/2tIE2qE

A nechci vědět, co budete říkat o PKP IC a OeBB až zjistíte za kolik to z Vídně do Berlína lítá letadlo…

Roman Svačina

Kdyby jste ze Zebrzydowic jel o kousek dál tak se dostanete na CMK „centrální magistrála kolejowa“ kde se už delší dobu jezdí pod ETCS 200 km/h. Ale to je stejně jedno, protože z Vídně do Berlína se přes Zebrzydowice samozřejmě nejezdí. No a dá se trasu Wien-Berlin jet, vlakem, autobusem, letadlem. To je pravda. Tak proč OBB ve spolupráci s ostatními dopravci objíždí Prahu?

Michal

Ó pardon – jestli se jezdí přes Chalupki, tak to je stejný skanzen totáče v bledě modrém.

No jak to říci – prostě zjistili, že pro jejich účel jsou tratě přes Polsko rychlejší (KFNB i tratě ve Slezsku jsou v nížinách, čemuž odpovídají jejich směrové poměry a rychlostní profil).

Zásadnější problémy na české železnici nemáme?

xyz

Přes Wroclaw to není časově kratší než přes Prahu. Ale v noci se „nehraje“ na rychlost, ale na to, aby naopak vlak jel natolik dlouho, aby se cestující v primární relaci vlakového spoje mohli dostatečně dlouho vyspat. P. S. Část „viny“ na relativní pomalosti relace Wien – Berlin přes Prahu má i „pomalost“ úseku Wien – Břeclav (max. 120 km/h) a zatím i nedokončená modernizace úseku Elsterwerda – Berlin.

Roman Svačina

Když u NJ 456 Wien-Berlin odečtu cca 100 minut pobytu v Břeclavi,Bohumíně a Raciborzi tak jsme na cca 9,5 hodin… Přes Prahu to dělá 9,5 hodin…pravda v Praze je 85 přestup…ale přes Wroclaw to je o cca 90km delší… Ještě by to chtělo kouknout na hnací vozidla, zda využijí max. traťovou rychlost…no…

Roman Svačina

Když kouknu na spojení Wroclaw- Berlín tak třeba přímé vlaky přes den tuhle trasu zvládnou za 4 hodiny a 14 minut. NJ 456 za 6hodin a 5 minut. Bohužel mi při odečtení pobytů EN 456 v délce 99minut a od toho odečtu tu brutální vatu NJ 456 v úseku Wroclaw-Berlin, tak je spojení Wien-Berlin rychlejší přes Wroclaw, než přes Prahu. Je to fakt smutné…

Hodně štěstí

Nejsem zastánce takových velkorysých státních slev. Jen by mě zajímalo jakým legální způsoben by stát v EU mohl darovat těch imaginárních 20 lokomotiv nějakému dopravci. Ono vlastně díky těm státním slevám si těch 20 lokomotiv mohou legálně železniční společnosti koupit, když ty peníze získaly. Tudíž nic vlastně projeto být nemusí a může být obnoven vozový park. 🙂

xyz

Nebýt těch slev, získaly by ty samé peníze (resp. téměř ty samé; očištěno o ty cestující, co začali jezdit nově „díky“ zavedení oněch slev; ovšem takoví cestující mohou naopak generovat nutnost posílení souprav a tím pádem např. i pořízení nových lokomotiv) od cestujících.

Hodně štěstí

Jestli to pokryje frekvenci, tak proč ne. Ono pořád je lepší něco vytáhnout z kopřiv, než nevytáhnout nic jako u jiných dopravců. A jestli si stát předem nezajistil u dopravců kapacity, než spustil slevy, tak to není chyba Českých drah, ale ministerstva financí a dopravy.

Kylchap

Tak, tak. Lepší je postupovat jako LeoExpres a spoje odřeknout.

Hodně štěstí

Jenže programy OPD mají nevýhodu, že dopravce vozidla nemůže použít podle svých aktuálních potřeb a po danou dobu je musí využívat na daných výkonech .

Hodně štěstí

Například v tom, že při nějaké mimořádné události např. nehoda na přejezdu nemůže toto vozidlo operativně použít, které je v daném čase volné a nevyužité v depu využít a nasadit ho na rychlík a poslat ho mimo danou oblast.

Michal

Asi jste natvrdlej, článek ukazuje na protihodnotu slev. nevymýšlí konkrétní program a jeho detaily.
Technikálie opravdu neřešme, klidně by to mohl být státem vlastněný pool lokomotiv nebo jednotek.

Michal

Ještě se sluší doplnit převod na jednotky obvyklé pro čtenáře iDNES.cz: státní slevy stály jako 8000 Fabií nebo 2 fotbalová hřiště na Letné.

Ondřej

30 a půl mega koblih.

A.R.

Asi nejsem typickým čtenářem iDnes, možná snad ani nejsem typickým Čechem, ale o měrných jednotkách „1 Fabie“ nebo „1 fotbalové hřiště“ nic nevím.

petr.r

tak jsem si přečetl diskuzi a nazpět články o tratích kde mizí čd a spočítal jsem si, že jestli zmizí čd ještě na 40% tratí, tak stát může dát tu dopravu zdarma. Spočítejte si kolik stát(kraje) ušetří když dopravu dá soukromníkům a jak se píše, že kdyby ty slevy nebyly, tak by bylo 20 lokomotiv a proč pak? soukromník si na rozdíl od předraženýho leasingu čd ty lokotky koupí bez přispění státu.

Honza

Petře R vy jste fakt tupec. Ta vaše nenávist k ČD je diagnóza. Běžte se léčit, ostatně máte to v Kroměříži blízko.

Tronda

No jo pravda bolí a nejvíce se pro ni vztekáte.

Honza

Další pacient, ostatně vy dva jste už takový známý místní kolorit u kterého se vždy rád zasměji 🙂

noerf

Honza: Možná by nebylo od věci zjistit rozdil v cenách nákupu lokomotiv, vagonu, oprav, rekonstrukci. Z hlediska pořizovacích nákladů a době užívání dopravnich prostředků mají vlaky Regiojet podobné náklady na sedacku (u vozu Astra) jako autobusy Student agency. U vozů railjetu je ta cena přibližně dvojnásobná.
Můžeme se bavit o tom, že railjet ma lepší podvozek vozy Astra zajímavější vybavení, ale vozy Astra maji v ceně konkurenční výhodu pro dopravce.

Gwann

Vzhledem k tomu, že Railjety kupovaly ČD z kontraktu OeBB, tak bych tam neviděl moc nějakou levou v ceně. Je to prostě lepší stroj než rumunský Astra-dobytčák 😉
Ale samozřejmě, dobytčák bývá levnější než solidnější vozidlo.

petr.r

a jsme u toho, proč někdo musí čd dotovat raijleta a pendolíno, když s něma nejezdí? Vyškrtnout ze slev by nebylo špatný.

Tronda

Tak z hlediska cestujícího je dobytčák mnohem více railjet – tvrdá nepolohovatelná sedadla s malým místem na nohy, obdoba Jančurova lowcostu a ne Astry…

Gwann

V tom, za kolik kupujou zvláště produkty z Plzně a jakou mají kvalitu (nejlepší ilustrace jsou slavné vozy z PRAS Šumperk pro linku do Hamburku), by se dalo asi vyzistit mnohé…

petr.r

Jestli někdo na dálku zvládá zdravotní diagnozu, tak asi má stím neblahé zkušenosti. Honzo, ptám se máš zdravotní problémy, nebo jsi se z blbosti nějak upsal čd a jen smrt vás rozdělí?

Ondřej

Tyto slevy nejsou ničím jiným, než mrháním penězi. Studenti už mají zadarmo školu a slev už měli dostatek, tak by snad aspoň něco mohli za cestu do školy zaplatit. Věci něco stojí a je normální za ně zaplatit. Kvůli věcem zadarmo také mají lidi nízké platy. Jak ti, kteří v těchto dotovaných služách pracují, tak ti, kteří je reálně financují za pomoci poměrně vysokých daní a drtivě ohromujících odvodů firem za zaměstnance. Ty státu odvedené peníze pak chybí na zvýšení platů zaměatnanců, kteří by si bezpochyby lepší platy zasloužili. Nemyslíte?

Ondřej
VRT

Dokud se nesáhne na důchody, tak to pořád bude mít 30 %. Bohužel.

Ondřej

Se nemůžete divit. Lidi jsou chudý, sami nemaj na jídlo, pak jim chuděrkám vyhladovělým někdo hodí koblihu a to je v tu chvíli spása, možná i záchrana před smrtí hlady. To se hodně lidí nachytá…
😀

Hans-Jurgen

a proč by se mělo sahat na důchody? co příspěvky a úlevy na děti?

VRT

Děti tu sektu nevolí 😀

Gejza

No tak platy v eráru mohou být také mrháním penězi. Pokud ta neproduktivní část eráru (úřední šiml) stále bobtná…
Tím rozhodně nemyslím žádoucí profese jako zdravotnický personál, učitelé, sociální pracovníci, policisté…

Ondřej

Souhlasím.

Kylchap

Důchodci mají doma dřepět na zadku t a ne furt někde rajzovat jako Němci.

Ondřej

😀

xyz

„studenti už mají zadarmo školu a slev už měli dostatek“
Plus dostávají tzv. ubytovací stipendium, které ale není podmíněno ubytováním na koleji/privátě (atd.), může být použito např. i na dojíždění.

Aleš Vybíral

Ubytovací stipendium je jenom na VŠ. Středoškolák nedostane ani halíř. Navíc výše stipendia (2 500 na semestr) nepokryje ani náklady na dopravu, natož tak ještě něco jiného.

AAA

Slevy pro studenty alespoň na cestu do školy a zpět tady ale byly vždycky, buď jako sleva na konkrétní linku nebo jako příspěvek na dopravu jehož využití nikdo nekontroloval. Vždy to obnášelo papírování, potvrzovaní průkazek….. Tohle je aspoň slovy Luďana z Mostu! „jasný a přehledný“

Cargo

Sleva 75% pro studenty byl dobrý nápad, ale do praxe se to uvedlo špatně. Pro studenty se měla poskytovat pouze sleva pro cestu z bydliště do školy ! Néé, že si budou cestovat po celé republice se slevou 75%.

Gejza

Však už slevu na cestu do školy dávno mají. A oproti obyčejnému jízdnému ČD se to těm 75 % blíží.

Radek Janata

Bylo to myslím 55% a to z obyčeného jízdného a v kombinaci s in-kartou (za kterou studenti dali alespoň těch 166 Kč za rok). Babišovy slevy, jsou 75%, počítají se z jízdného s komerční slevou a bez nutnosti koupit si in kartu.

JIrka

Pokud už chce naše populistická vláda rozházet co se dá, mohli by aspoň ty slevy dávat jen ze zákl. a nejnižších tarifů Cesta Praha Brno s RegioJet – low cost dospělý 99 Kč student dá 25 Kč z našich daní jde tedy 75 za cestu, dobře. Ale tarif relax ta stejná cesta s plným servisem a šampaňským dospělí 349 student 87 z našich daní příspěvek Regiojetu 262,- za tu stejnou cestu. Tady je něco špatně pane Babiš, tady to někdo neodmakal, spíš pořádně odfláknul. Takže my co se svezem klidně v low cost bez serviszu za stovku přidáme 260 ze… Číst vice »

Tronda

A já už se bál, že bude chybět pojednání o tom jak to Jančura zneužívá. Hele nejsou někde ty návody ROH pro správné diskutování je stažení? To musí bejt docela prča…

Gwann

Ale on z toho opravdu dost těží a zachraňuje ho to ekonomicky. A zda to žlutý baron (AB) nadělil žlutému tlučhubovi za podporu či ne, to je na uvážení každého…

Tronda

Tak to musíte pracovat u RJ poměrně vysoko, když znáte jeho účetnictví…

Vojta

Ať si klidně jede Relaxem, ale ta dotace by měla výt furt těch 75 Kč. Ale na druhou stranu furt nic proti tomu, co udělal pornovláček, kdy v principu mohou prodávat jízdenku za několik tisíc, neb stejně 25 % studentovi vrátí v kreditu a 75% vytáhnou ze státu. Myslím, že když už slevy, měla být stanovena maximální dotace třeba na 70 halířů na kilometr (a furt strop na těch dejme tomu 75 %).

Petr

Naprostý souhlas,omezit to na cesty do školy,pro důchodce např na regionální busy a vlaky,ať se dostanou k doktorovi,nakoupit,na nějaký ten kratší výlet….Tohle je ale opravdu mrhání

xyz

I tak bych za přiměřené sociální opatření považoval slevu max. 50 % (případně méně %; rozhodně ne více) pro studenty (a to jen na trasu mezi trvalým bydlištěm a školou) + starobní důchodce. Rozhodně ne populistických 75 %.

Butrusik

Takze předložit řidiči potvrzení od doktora, uctenku na základní potraviny a na kratkem výletě nákup zpáteční jízdenky do dvou hodin po výstupu v cílové destinaci.

Frantisek

Bývaly na to průkazky podle místa bydliště či školy, předkládání jednotlivostí opravdu netřeba.

Michal

Za bolševika jsem měl 50% slevu na trasu trvalé bydliště – škola a každý rok jsem musel předkládat potvrzení o studiu. Všechny ostatní trasy byly za plnou cenu. Myslím, že by se to hodilo obnovit.

Paja

To váš možná překvapí, že to platilo stejně až do loňska, než Babiš začal rozhazovat koblihy cestujícímu obecenstvu.