Autobusy Dopravci Železnice

Účet za Babišovy slevy: 1,462 miliardy korun za čtvrtletí

Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet
Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet

Ministerstvo dopravy vyplatilo za první tři měsíce existence nového systému slev pro vybrané skupiny cestujících dopravcům na kompenzacích celkem 1,462 miliardy korun. Slevy byly zavedeny loni v září, ministerstvo má zatím čísla do listopadu. Za celý rok 2017 přitom stát na kompenzacích za slevy vyplatil necelé čtvrt miliardy korun.

Vyplývá to z dat za měsíc listopad, které zveřejnilo ministerstvo dopravy. Podle nich v listopadu objem vyplacených kompenzací mírně klesl v meziměsíčním porovnání z 512 milionů na 488 miliónů korun. „Odhad čerpání za kalendářní rok ve výši zhruba šesti miliard korun se tedy nemění,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Od 1. září platí nově část cestujících v autobusech a vlacích jen 25 % ceny základní jízdenky, zbytek její hodnoty proplácí dopravcům stát. Jde o seniory nad 65 let, děti a mládež od 6 do 15 let a studenty do 26 let. Podle odhadů dopravců takto cestuje zhruba 40 % všech zákazníků. Do konce srpna měli studenti a děti nárok na slevu 25 %, senioři státní slevu neměli vůbec. Například České dráhy jí ale z vlastní iniciativy částečně poskytovaly.

U linek v závazku veřejné služby by se měly peníze vrátit zpět do systému veřejné dopravy a o tuto částku se snížit platba za prokazatelnou ztrátu, i když někteří dopravci (např. TD Bus) už zkouší tvrdit, že jde o jejich peníze a požadují po krajích stále stejnou sumu. V případě komerčních spojů jde plně o příjem dopravců, kterým tak státní slevy mohly výrazně vylepšit hospodaření.

O novém systému slev rozhodla vláda Andreje Babiše loni na jaře, a to ještě v době, kdy neměla důvěru Sněmovny. Při současných cenách je částka šest miliard srovnatelná zhruba s dvaceti kilometry nově postavené dálnice.

Přehled dopravců s největším objemem faktur za listopad
– autobusy:
ARRIVA MORAVA, a.s.        16 808 520,00
ARRIVA CITY s.r.o.                  15 302 725,37
STUDENT AGENCY, s.r.o.    15 012 527,96
ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o.    13 353 950,99
ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY, a.s.    12 783 952,94

vlaky:
ČD                                       207 537 860,10
Regiojet                         29 072 092,00
LEO Express a.s.             8 814 290,26
GW Train Regio a.s.              1 668 657,29

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Petr.r.: Musím přiznat, že jeden z důvodů, proč čtu tento server jste Vy. Mě by to snad ani nebavilo, kdybych tady nenašel Vaše komentáře. Naprosto úžasná zábava. 👍

Riki
Host
Riki

Je to celé pichovina. To se to rozdává.
A místo rezerv pro budoucí generace se všechno prožere a projezdí.
Čecháčkové myslí jen na svůj momentální nacpanej pupek, ale na své potomky už ne.
Jo to například Norové jsou jiní kabrňáci.
A mimo to, každý produkt, každá služba má mít svou optimální cenu se ziskem na který nikdo nedoplácí.
Staří hospodáři se v hrobech obrací, jak je svět deformovanej.

Jiří
Host
Jiří

V případě komerčních spojů jde plně o příjem dopravců, kterým tak státní slevy mohly výrazně vylepšit hospodaření.

Není to špatně napsané? Nebo jsem ti blbě pochopil?
Když si jako student koupím lístek, zaplatím jen část ceny a zbytek dosti stát. Tady nemá jak dopravce vydělat. Vydělat může jen na tom, že mu tam bude jezdit víc studentů. Nebo se pletu?

Jiří
Host
Jiří

Omlouvám se za chyby:
Dosti = dostane

Jiří
Host
Jiří

Ach jo, zase špatně. Tak snad naposled a celou větu:
Když si jako student koupím lístek, zaplatím jen část ceny a zbytek doplati stát.

Standa
Host
Standa

V případě ČD stát ty slevy zaplatí sám sobě, respektive svojí a.s.
Když je zaplatí soukromníkovi, tak tyhle peníze navíc Jančura vydělá, protože si nechává doplácet na první třídu, ne do nejlevnějšího tarifu ( tedy lowcoast),

Karel
Host
Karel

To je demagogie. SA postupuje v souladu s požadavky MF. MF stanovilo, co je základní úroveň u jednotlivých dopravců. V případě ČD neplatí sám sobě, ČD není stát (management si třeba peníze může vyplatit na odměnách, zvýšit zaměstnancům mzdy nebo je nějak jinak utratit nebo prošustrovat a nic se státu nevrátí). A úplně nejdůležitější je, že skutečnými příjemci nejsou ani ani ČD, ani SA, ale důchodci a studenti. Student zaplatí jen část lístku a zbytek za něj zaplatí stát.

babilon
Host
babilon

Je tam několik faktorů, které to hospodaření vylepší:
1) Někteří dopravci dříve dávali slevy pro studenty či důchodce ze svého. Nyní to dopravce nestojí nic, vše zaplatí stát.
2) Státní slevy zvýšily počty cestujících.
3) Dopravci si mohli dovolit zdražit. Úbytek plně platících se bohatě vykompenzoval nárůstem jízd cestujících se slevou.
4) Slevy nejsou na všechny druhy jízdenek. Tam, kde dříve student použil např. síťovou jízdenku, dnes pojede na dražší (z hlediska tržeb dopravce) jednotlivé jízdenky.

Jiří
Host
Jiří

P. Sůro, nešlo by ty hodnoty přepočítat na nějakou srovnatelnou hodnotu? Třeba ve vztahu k celkovému počtu připravených osob nebo něco podobného.

Pak se třeba RJ dostane na první místo a bude se nám líp na něj nadávat 😆

petr.r
Host
petr.r

Co kdyby stát dal pokyn, aby města co mají sportoviště je přastala dotovat? Mám pokračovat, je tady schůze tvrdýho jádra komunistů nebo co? Měli bychom přerušit dotace do čd od státu, to bychom ušetřili a mohli jsme mět celou železnici zdarma.

Rampa
Host
Rampa

?

martin
Host
martin

Mě tak připadne, že profitovat nejvíce budou soukromí dopravci, jak již bylo zmíněné v článku. Slevy, které doteď museli poskytovat v rámci konkurenčního boje z vlastní kapsy jim plně uhradí stát v rámci kompenzací. Myslím, že o pomoc důchodcům a studentům vůbec nejde. To je pouze přidružený efekt, který pomohl k tomu, že to tak hladce prošlo vládě bez důvěry.

T.H.
Host
T.H.

Profitovat nejvíce budou soukromí dopravci? Já tam nejvíc vidím přes dvě stě mega pro nesoukromého… (a to v tom zřejmě nebudou např. IDS, kde peníze nejdou přímo přes dopravce).

Ovšem nejvíc se teda těm fujfuj soukromníkům zatne tipec, když ten Burešův populismus co nejrychleji zruší. Už aby to bylo.

Hans-Jurgen
Host
Hans-Jurgen

Ale procentuálně nejvíc má ale RJ

Miloň
Host
Miloň

Regiojet určitě neprovozuje 7x méně vlaků než ČD, to je docela brutál bijící do očí, stejně tak autobusy, jak je možné že se dostal na 3.místo a třeba takový BusLine či ICOM, které toho určitě odvozí násobně víc nikde?

T.H.
Host
T.H.

Jenže třeba kompenzace za slevy dle tarifu PID, IDS-JMK, ODIS, IDP, IDOL atakdále nejsou mezi kompenzacemi do ČD, protože je (za vlaky ČD a cestující nasčítané u ČD) inkasuje koordinátor.
Dtto bude u těch busů – třeba u Busline v Libereckém kraji jezdí za tarif Busline málokdo (existuje vůbec? Možná na lince Jablonec-Praha…).

Hele, a co je vlastně potřeba „dokázat“ šotovýpočty, že Regiojet má větší podíl kompenzovaných?

Bruno
Host
Bruno

No profitovat z toho budou hlavně i podvodníci cestující, co těch slev budou zneužívat.

petr.r
Host
petr.r

a jak se to dělá, návod jste našel na internetu?

Bruno
Host
Bruno

to taky, psalo se tu o tom v předešlém článku, ale i bývalý spolužák to tak měl. Nevím teda jak u důchodců, tam mě žádný způsob nenapadá, ale co brání takovýmu člověkovi do 26 let si dát přihlášku na vš/sš, nechat si potvrdit že je studentem a skončit a celý rok tak využívat slevy. Já teda nevím, jak je to s vydáváním a rušením průkazek či na co se ted jezdí, už jsou to nějaké roky po škole. Ale jak jsem psal, spolužák tehda neměl žádný problém si nechat potvrdit oranžovou průkazku a skončit ve škole. A to tehda byla… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

joo tak, já jsem mysle fiktivní cestující.

Ondra
Host
Ondra

Podle mě se bude jednat o marginální počty takových cestujících.

Rampa
Host
Rampa

Jako ještě nedávný student mohu potvrdit, že sleva pro studenty je populismus. Neznám nikoho ze svých spolužáků, kdo by měl problém zaplatit si cestovné. Naopak – u většiny to tvořilo zlomek částky, kterou byli ochotni dát za alkohol, kosmetiku, vlastní auto a exotické dovolené.

Starým lidem to přeju, ti už takto mají život těžký dost. Navíc to dává smysl i z ekonomického hlediska, poněvadž senioři tvoří podle statistiky jen čtvrtinu těchto cestujících, takže pokud by se sleva omezila jen na ně, stálo by to státní kasu čtyřikrát méně.

petr.r
Host
petr.r

dobře píšete, ale méně Vám to myslí, student co méně dá čd a více utratí někde jinde je pro republiku prospěšný. Víte vůbec kolik připadne státu z toho alkoholu.

Rampa
Host
Rampa

A víte Vy vůbec, kolik stojí léčba alkoholika?

petr.r
Host
petr.r

nevím, protože kvalitní alkoholik se nenechá léčit, ten se uchlastá k smrti.

František
Host
František

I tak má ale část důchodců větší příjem, než jaké jsou nejnižší mzdy, takže bych zůstal u té původní slevy pro důchodce, která platila dříve, a nedával to zbytečně skoro zadarmo. Paušalizace vždycky zkresluje realitu.

Prngr
Host
Prngr

Ten blbec snad ani nevěděl, kolik to bude dělat
Ročně to je 600 na každého Čecha.
Kolik % lidí je ekonomicky aktivních? Půlka? Takže 1200 ročně musí každý vydělat …
Škrtneme státní zaměstnance a a každý „normální zaměstnanec musí ročně jen na tyto slevy v dopravě vydělat 2000???

Miroslav
Host
Miroslav

to se studentum a duchodcum jezdi 1.tridou u Jancury, kdyz jim to pracujici zaplati

vendelín
Host
vendelín

Mají posvěcené Ministerstvem dopravy, že tarif Relax je druhá třída. Tak proč ne.

Marie
Host
Marie

Minimalně ve vlaku se cena na první třídu tato sleva neuplatňuje. Ostatní nevím.

vendelín
Host
vendelín

RegiJet oficiálně první třídu nemá, má myslí mvozy vozy kategorie LowCost, Standart, Relax a Bussines a k tomu odpovídající tarify a ceny. Za první třídu je oficiálně uznána jen kategorie a tarif Bussines, i když existují i názory, že i Relax odpovídá 1. třídě.

Hans-Jurgen
Host
Hans-Jurgen

„Druhou třídou se rozumí nejnižší poskytovaný standard, které dopravci nabízí,“ vysvětluje Němec. Tak je to napsané i v novém výměru ministerstva financí. Dopravci podle něj o těchto změnách už vědí.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/regiojet-a-finta-s-kompenzacemi.A150204_223027_eko-doprava_neh

Alexandr
Host
Alexandr

No jestli dobře čtu Výměr Ministerstva financí, tak dopravce nemusí nutně poskytovat slevu ve 2. třídě, ale v katagorii „odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“ (viz. můj komentář níže). Takže soukromník sice může nabarvit vozy do 2. tříd, poskytovat slevy všude, ale stát vyplatí slevu jen ve třídě poskytující „nejnižší standard.“ Pokud MD proplácí slevy i ve třídě Relax, můžou to poškození konkurenční dopravci (ČD/LE) napadnout u soudu.

vendelín
Host
vendelín

U RJ je ale nejnižší LowCost.

Y.K.
Host
Y.K.

Jenže se neproplácí ta nejnižší, ale ta nejběžnější třída.

vendelín
Host
vendelín

Alexandr cituje z z výnosu „odpovídající nejnižšímu standartu nabízeném dopravce, a to je podle Vás i Relax??

petr.r
Host
petr.r

low cost je kolik vagonů?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, to je právě to …

petr.r
Host
petr.r

a kolik je 010? to je jaká třída?

Y.K.
Host
Y.K.

Není na mě abych to hodnotil. Za to jsou placení ouřadové MD.

Alexandr
Host
Alexandr

Podle Výměru č. 2/2018, přílohy č. 2, článku 5 platí zlevněné jízdné pouze ve „2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“. A někde se psalo, že RegioJet bude mít výjimku a slevy budou poskytovány i ve třídě Standard (nikoli Relax).

Pokud tedy RegioJet poskytuje slevy i ve vyšších třídách než Standard, neměl by za to dostávat kompenzace od státu.

petr.r
Host
petr.r

to se to studentům a důchodcům jezdí v 810 ve druhé třídě za stejný peníze jak v railjetu.

jal
Host
jal

Z dnešního tisku:
„Zájem o cestování vlakem v Česku atakuje rekordy, vždyť podle předběžných údajů dopravců využilo loni jejich služeb celkem téměř 190 milionů lidí.
Na masovém přílivu cestujících zatím nemají příliš velký podíl 75procentní slevy pro mladé a seniory, zavedené vládou od loňského 1. září. Dopravci odhadují, že díky těmto slevám jim přibylo jen čtyři až pět procent pasažérů.“

Jen aby tam ze stran dopravců nebylo něco „zvláštního“ při požadování kompenzací.

vendelín
Host
vendelín

Pokud myslíte tento článek je v něm i něco o vývoji cen vybraných dopravců:
https://www.novinky.cz/ekonomika/495810-ve-vlacich-je-draz-ale-cestujicich-pribyva.html

petr766
Host
petr766

Hlavně že najednou nádhera Schillerová vykládá, že se musí (začít) šetřit všude… a taky ta ukázková zbytečnost spolkne x miliard za rok zbytečně. Ceny/slevy/podmínky nastavené předtím byly dostačující a tolik nelákaly k tomu, že běžnému cestujícímu dopravce „osolí“ jízdné, aby pak mohli studenti / důchodci jezdit do Prahy na kafíčko zadarmo u LE. Nebo se opět nerozmohli obskurní autobusové linky vozící vzduch někam do Krkonoš a pak vykázal Mudroch a jemu podobní zoufalci plný autobus studentů na výletě….

Ondra
Host
Ondra

Ano, největší potenciál pro úspory je nechat vyhladovět darmožroutské neziskovky… Neziskové organizace získaly 58 miliard: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/neziskove-organizace-ziskaly-58-miliard-kolik-jim-prispel-st/r~959bc916ddea11e8b1a40cc47ab5f122/?redirected=1548754527

Kubrt
Host
Kubrt

Ty sis ten článek ještě pořád nepřečetl a nepochopil.

Štěpán
Host
Štěpán

Už se přestávám divit, že ANO atakuje 30% a Lobotomio sedí ve sněmovně s 22 poslanci, když tu máme voliče podobného typu.

hoholu
Host
hoholu

už zas? *_*

Y.K.
Host
Y.K.

Ach bože, kolik lidí cituje senilu a Pitomia (a pak pošlu děcka „do kroužku“ na čutanou). 😀

Y.K.
Host
Y.K.

…pošlou…

Martin Nosek
Host
Martin Nosek

ČD                                       207 537 86,10
Regiojet                         29 072 092,00

Je to tak naschvál, aby to vypadalo, že nejvíc pobraly ČD nebo je tam chyba v desetinné čárce? Protože takto to vypadá, že ČD pobraly 207 mega ale uvedeno je 20 mega 🙂

Petr
Host
Petr

Tak ČD logicky pobraly nejvíc, když mají největší přepravní výkon. Takže tam asi vypadla jedna cifra před desetinnou čárkou.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Samozřejmě je to schválně – protože autor si myslí, že čtenáři jsou úplní hlupáci a nedovedou udělat sumu z devíti dílčích částek a porovnat ji s tou celkovou …

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll