Úbytek cestujících ve vlacích a autobusech pokračoval i v době bezrouškové, ukazují statistiky
Lokomotiva Vectron v čele dálkového vlaku ČD. Pramen: České dráhy
Data za třetí čtvrtletí ukazují, že lidé jezdili na kratší vzdálenosti.
Dokud budou ve veřejné dopravě povinné roušky, tak se nevzpamatuje nikdy.
To je promo pro objednatele, aby tu dopravu podle zdejších čísel zredukovaly? Nemělo by se to počítat takto, ale když už teda statistika, tak čísla bych bral z uplynulých dvaceti let a ne všechno podle roku 2019.
Nezvládnutý kovid, kovidová anarchie má své následky.
Statistika je přesný součet nepřesných čísel.
A co misto rousek nahradit uzavrenou klimatizacni okruh otevrenym? Cili by se z venku nasaval cisty vzdu a jen se ohral? Jako takovy rousky vadi malokomu ale tim duvodem bude spis chaos v jejich pravidlech. Cestovat s tim ze se slusnou pravdepdobnosti me nekdo zacne poucovat jak mam mit oblecenou hubu je neprijemny pro vetsinu dospelych lidi. Tohle jsou dve reakce pruvodcich ktere mam z prvni ruky (byl jsem u toho): „tu rousku si nechte behem jidla dole, behem jidla to nemusite mit“ (nejaky student jedl housku a po kazdym kousnuti si ji nandal) „upozornujeme cestujici ze nenasazena rouska blablablabla… Číst vice »
To rousky nenahradi, poprskat vas spolucestujici muze i u otevreneho okna. Prisavani vzduchu zvenku klidne zvednout, ale pokud jsou v ty klime kvalitni a spravne meneny filtry, nemel by imo byt problem ani bez toho.
Ono by stačilo nahradit Karosy, šukafony a Citybusy něčím moderním nízkopodlažním a ekologickým a počty cestujících se rychle zvednou
Třeba malým Lintem (27)…
Klimatizaci to má, záchod taky…mělo by to mít to ETCS…
“ lidé vlakem jezdí na kratší vzdálenosti než v minulosti“
Takze naopak temi karosy, sukafony a citibusy mely mensi propad nez moderni dalkovy vlaky.
Což nebude až tak prostředky, ale tím, že u delších cest ještě o dost častěji odpadl důvod vůbec jet.
A u kratší je zase snesitelnější ta rouška.
Z malého základu není kam klesnout.
Zrušené festivaly a další kulturní akce, s výjimkou 14 dnů zavřená divadla, sportovní akce bez diváků, minimum turistů ze zahraničí (= téměř prázdné mezinárodní vlaky), vysoké školy zimní semestr od začátku distančně, střední školy zčásti distanční výuka, hromadná školení jen ta bezpodmínečně nutná a se sníženým počtem účastníků, konference zrušené nebo on-line… Spíš mě překvapuje, že meziroční pokles nebyl ještě vyšší.
Evidentně to zachraňují lidé dojiždějící vlakem do zaměstnání.
A ti, co dojíždějí autobusem, ne?
A nebylo by tak na miste redukovat o tu petinu? Verejna doprava by mela jezdit, aby se lide bez auta mohli dostat kam potrebuji, ale pobizet lidi nadbytkem spoju k zbytecnym cestam je dnes nezadouci naopak je bezpecnejsi a pro zdravotnictvi ulevou, kdyz je lide delaji autem nebo vubec. Z ekonomickeho hlediska pak je z automobilu pro stat prijem, z dotovani vlaku a autobusu je jen ztrata. A v soucasne dobe je potreba hodne setrit, podivejme se na shodek.
Infrastruktura pro auta stojí tolik, že z hlediska státních financí je naopak dobře, když co nejvíc lidí jezdí hromadnou dopravou a co nejmíň autama. Zejména v okolí velkých měst a v nich. Pomaličku to začínaj chápat i v USA, kde si vnucením závislosti na autech zadělali na velmi nehezký problémy. Během pandemie se to samozřejmě posunuje, ale ukazuje se, že zas tak nebezpečný ty prostředky hromadný dopravy nejsou (pokud lidi dodržují pravidla a nejezdí zbytečně). Viz některý asijský země, který se bez plný hromadný dopravy neobejdou a pandemii řešej velmi slušně. Co se týče redukce spojů, jo, při velkým poklesu… Číst vice »
Az budete potrebovat sanitku nebo mit chut na cerstve pecivo, tak vyrazite na nadrazi? A novou lednici take povezete na voziku od nadrazi? Po cem jezdi autobusy podle vas? A cykliste si zrejme maji do jednoho nakoupit horska elektrokola a hacknout je aby jela sama a ve meste jezdit po chodnicich, protoze infrastruktura pro auta vam nevoni. Myslim, ze nevite co pisete.
Píšete nesmysly. Základní infrastruktura pro auta je samozřejmě potřeba pro IZS, ale i pro ty autobusy, taxíky a nějaká ta doručovací a soukromá auta. Protože světe div se, v dnešní, na auta zvyklý době, to úplně bez nich opravdu nejde. Nebo jde, ale se zbytečným omezováním se. Co ovšem jde, pokud na to máte města stavěná, je obejít se s minimem aut. A ušetřit tím obrovské peníze za parkovací místa, mnohaproudé dálnice a vůbec roztahování měst do obrovské plochy s minimální hustotou…
Ta lednice by se stěhovala docela blbě. Ale nevím, proč by (především na vesnicích) nemohla pošta být na nádraží…
V Anglii totiž existovala služba výměny dopisů za jízdy vlaku. Zanikla proto, že vlaky začaly jezdit rychleji než 120 km/h…
Zrovna ta lednice je na odpovídajícím vozíku a pokud by na to člověk nebyl sám, ale aspoň ve dvou (dobře, na americkou spíš ve čtyřech), naprostá prkotina. Stěhováci a dopravci je běžně vozej i tam, kde se až k baráku autem nedostanete, vyvážej na jednoduchým rudlu po schodech, i do vysokejch pater, když se nevejdou do výtahu, atd. Nejsme na to dávno zvyklí, ale ve skutečnosti člověk na naprosto primitivním vozíku uveze docela hodně. A když je jich víc a maj k němu lano na tahání, tak i do kopce a z kopce. Oproti autu je to samozřejmě větší dřina… Číst vice »
Prestehujte se do jeskyne a jiste tam budete stastny. 🙂
V Americe, kde neziju, pouze jsem tam uz temer 10x jel na dovolenou a k vasemu prekvapeni jsem dost pouzival vlaky, nebot mym cilem byly transamericke trate, jsou jine rozmery a celkove pojeti dopravy je jine. To se neda popsat, jedte tam aspon na mesic a pochopite sam. Ano, vetsi mesta, zejmena jablko je celkem evropske, nebo je snaha se tomu priblizovat, ale verejna doprava na americkem venkove nebo malomestech temer nedava smysl. Ta z ni dava smysl vazne jen ten dalkovy vlak nebo autobus, protoze na jednodenni vylety jako u nas by tim nikdo nejezdil. Jestli si myslite, ze… Číst vice »
Ucpané silnice tam bývají, obvykle ráno a odpoledne…
Hlavně ale mají na kolejích náklad, tady bychom se mohli trochu inspirovat. Ne už tak stylem „všude autem“.
Jen nic nerušit, stačilo jarní omezení a bylo to totálně naprd. Zrušen poslední spoj, ranní druhý zrušen… Ne, děkuji.
„je potreba hodne setrit, podivejme se na shodek“
Jestli mate schodek 500 miliard nebo 510 miliard neni zadny rozdil. Pamatujete jirku paroubka s tim kdo plati a kdo neplati dluhy?
No tak pripomenu heslo devadesatek: kdyz uz mate dluhy, tak aspon takovy abyste je nemusel splacet.
Soucasny dluhy stejne nikdy nikdo nesplati takze uz je jedno jestli budeme dluzit bambilion nebo bambilion a nekolik miliard.
A co se redukce tyce tak naopak by se melo v doprave dodrzovat vetsi rozestupy takze naopak by se mely pridavat alespon vagony kdyz uz ne spoje.
Pro zdravotnictví je úlevou, když zatěžujete zdraví provozem aut? Ale ale… 🙂 Z ekonomického hlediska auta samozřejmě také příjmem nejsou, jen to nemáte na jedné hromadě. Vždyť už ani nestíhá opravovat silnice, jak furt někde staví nové a zhoršuje tím místní klima…
Benzín tankuju většinou v Polsku (tedy i daň platím tam), jaký má náš stát z provozu mého automobilu příjem? Tedy kromě dálniční známky, kterou kupuju každý rok tak jako tak…
Ale ranní rychlíky z Pardubic do Prahy a odpolední zpátky jsou obsazené dost. Kupé nejméně po 5 lidech a vekoprostory na každé čtyřce taky tři lidi …… … Takže rozestup minimální …..
Kdo by se tomu divil, když některé vlaky nejedou vůbec a další se zkráceným řazením. Výborná jsou omezení vlaků ČD z Prahy hl.n. mezi 17. a 19. hodinou. Odjezdy směr Pardubice: 17.23, 17.40, 17.44, 17.57, 18.57.
Kontrolní otázka: Který vlak z pětice výše uvedených je nejvíc obsazený cestujícími do Kolína a Pardubic?
Ten v 17:57?
Ono to zas až tak horké není. Je tam ještě 17:50 RegioJet, 18:08 Leo Express a 18:20 RegioJet.
V březnu hodně lidí přesedlo do aut kvůli obavám z nákazy, a už v nich zůstali, protože zjistili, kolik času ušetří (tohle zdůvodnění kolem sebe slýchám nejčastěji). Nejvíc je to asi vidět uvnitř Prahy, kde metro jezdí prázdné, zatímco magistrála nad ním stojí jako před koronou (s ukončením jarních restrikcí byly zácpy dokonce horší než před koronou).
No, takhle si totiž nádherně i zkrátí život. Bohužel nejen sobě…
Hodně lidí má bohužel strach z nákazy a jezdí auty no a taky se nekonaly akce, které vlaky plnily (Festivaly).
To je pravda, krásně to jde nyní vidět v horských střediscích kde po náporem plechovek kolabuje doprava, ale i v okolí větším měst kde, jsou výjezdy z lesních cest i krajnice zaplaveny parkujícími auty.
Plechovky? Delate si srandu? Uvedomte si, ze ti lide si na ta auta museli vydelat, zaplatit z nej spousta dani a to dokola znovu znovu za nakup paliva, coz je obrovska nespravedlnost tady v Evrope. Jsme to my ridici, kdo vam plati vlaky, autobusy nebo metro. Co takhle trochu vdeku? Kdybychom zitra vsichni presedli do verejne dopravy, tak se do ni ani nevejdete. Ja jsem pro dotovani verejne dopravy, nechci aby dopadla jako v Americe, to je zas opacny extrem, ale s rozumem a vdekem. Auto neni plechovka, pro spousta lidi je to nutnost. Vy jste asi z mesta, co?… Číst vice »
Já a auto mám, a vím, že je někdy nenahraditelné. Ale taky opravdu není ničím víc než plechovkou. Dobře jsem si totiž vědom, že moje pohodlí je vykoupeno zhoršením prostředí vně auta. Proto se vždy snažím používat auto s vědomím, že tam, kudy projíždím, vytvářím hluk, emise, otřesy, prach, zvyšuji riziko nehody a mnohé další externality. Proto se snažím neparkovat tam, kde budu překážet nebo komplikovat situaci svým autem těm, kteří tam žijí nebo pracují. Proto vnímám Váš příspěvěk jako extrémně sebestředný, když se za použití svého auta snad chcete dočkat vděku. Ech.
Tak to je blábol ledna. Svoje auto za plechovku považovat můžete,ale to,že nepojedete se starou na nákup do Tesca, protože hluk,vibrace a přejeté babičky na přechodech,a donutíte ji místo toho jít nakoupit pěšky do Jednoty na návsi,kde je cenová úroveň asi tak o 25% vyšší,.urva vyšší,a navíc zavírají v pět, takže už po návratu z práce nemáte šanci,tak to můžete přednášet tak maximálně na setkání Dětí Země.
Treba si fakt koupil plechovku co vis stoji rozbita nez jezdeni, pak se nedivim, ze tomu rika plechovka. 😀 Tihle zeleni fanatici, co se vzdy na internetu vyroji, kdykoli nekdo napise, ze je auto soucast moderniho zivota, jsou evergreen. A vozeni 2 lidi ve vlaku nebo autobuse se spotrebou od 30 do 100 litru a s naftovym motorem jim zasadne nevadi. Elektrinu v zasuvce take maji jen z obnovitelnych zdroju a ty silene emise co produkuje Asie jsou take nepodatatne, hlavne aby nejel nikdo v Evrope autem na navstevu ci vylet, kdyz se to da udelat jen za 3x delsi… Číst vice »
Další sebestředný, ehm, jedinec?
Greta a Zeleni by na vas byli urcite hrdi, ale jestli ono za tim nebude spise to, ze urcite rad jezdite vlakem a tak je vam ekologie jen uzitecnou maskou, abyste nemusel pokrytecky priznat, ze ekologie na zeleznici vas nijak nezajima, tak jako vetsinu jejich fanousku. Nektere ceske zeleznice jsou totiz vylozene vysmechem ekologii zhruba tak na treti. K vasemu prekvapeni take neparkuji, kde se nema a co se tyce zbytecneho jezdeni autem, tak ja jezdim tim, cim mi to dava smysl. Deda s babickou sice koupili kdysi davno domek na vesnici jen asi 200 metru od zastavky autobusu, ale… Číst vice »
Mě do těch vašich žabomyších válek laskavě netahejte, vy USA.
No vidíte, a ani ty vysoký daně furt nestačí na to, kolik provoz našich aut v aktuálním množství stojí naše okolí… Takže nespravedlnost to je, ale naprosto opačným směrem, než si myslíte. V zemích, kde mají daně na auta a palivo ještě o dost nižší nebo nulové, je ta nespravedlnost ještě podstatně větší. To je celé.
Co takhle daň z ježdění autem (pouze!)
Ta mi přijde spravedlivá, protože auto které nejezdí neprodukuje zplodiny…
Dokud si neuvědomíte, že je způsobuje, i když nejezdí. Ze své výroby, z výroby spotřebáku a náhradních dílů, které odchází i stářím, nejen najetými kilometry, Z aut a dalších dopravních prostředků, které ho musí objíždět, pokud parkuje venku, ze stavby a údržby garáže, ve které stojí, pokud parkuje uvnitř…
Ono je to celkem jedno, nikdy se to nepodaří vyčíslit úplně přesně pro každý auto zvlášť. Nějak průměrovat je to samozřejmě nutný. Pro začátek by úplně stačilo nebrat to jako samozřejmost a být si vědom těch dopadů.
Blablabla 🙂
„Jsme to my řidiči, kdo vám platí vlaky“
S touto větou bych byl velmi opatrný, aby to brzy nebyla pravda…
Ale zatím budou pořád dálniční známky za pro některé směšných 1500,-…takže klid…
Chcete nám tím naznačit, že dřív jezdili lidi na hory vlakem a busem a teď tam jezdí plechovkama?
Asi ne viďte.
Jde o to, že dřív ty lidi jezdili lyžovat do zahraničí a nebo bydleli hned u sjezdovek, což teď nelze, takže se jezdí na hory autem na jeden den.
Vzhledem k tomu, že na rozdíl od tebe na tuzemské hory jezdím odmala tak ano, dřív jezdili na hory vlakem a busem, zažil jsem i situaci, kdy se už lidi do vlaku nemohli narvat jak byl přeplněný.
Hodně lidí má prostě strach z tzv.nakazy to je třeba si uvědomit protože lidi jsou zmanipulovany masáží sdel.prostredku:-((
Nojo, když se spoje osekají takovým způsobem, že se musí jezdit den předem, aby člověk stihnul být na místě včas, tak pak není divu, že se lidi naučí jezdit autem.
Kdo si vyzkoušel, že místo 2x denně 2 hodin 13 minut veřejnou dopravou jde stihnout cestovat autem 35 minut dveře-dveře za jen cca 30% vyšší cenu, tak se do veřejné dopravy těžko vrátí…
Zajímalo by mě akorát, kolik z nich díky covidu tuto novinku zjistilo (a měli k dispozici dostatečný počet dosud nevyužitých aut v domácnosti nebo ho navýšili), a kolik z nich zjistilo že do práce nepotřebují jezdit vůbec – buď protože zaměstnavatel pochopil že denně je tam mít nepotřebuje, nebo protože práce zanikla. Navýšil se vůbec celkový počet jízd autem do práce?
Jsem zvědavý, kdy i naše ministerstva zjistí, že není nutné, aby ředitelé odborů a náměstkové jezdili do práce. To by nemohli rovnou zůstat doma?
Polovina uredniku by mohla zustat doma a nepoznal byse rozdil. Nemuseli by dokonce ani pracovat (nebo na zahrade).
Pssssst… po tomhle výroku by se mohlo ještě přijít na to, že kdyby někteří lidi na státních pozicích nepracovali vůbec, tak by byli společnosti více prospěšní 🙂
To je přirozené tržní chování lidí. Když si myslí, že jsou ohroženi, tak prostě nejezdí.
A to bez ohledu na nařízení nějakých orgánů.
Naopak regulace a zákazy ze strany státu mohou vést k tomu, že po ukončení všech opatření se více lidí do dopravy vrátí (pokud ovšem státu věří, že).
On ten pokles bude mít celou řadu důvodů. Mnoho firem přešlo po první vlně na částečné home officy, kdy už nenutili nikoho chodit 5 dní v týdnu do kanceláře, se služebními cestami to bylo pořád opatrnější, někteří se veřejné dopravy nadále báli, lidé si více vybírali dovolenou i když ji původně plánovali třeba už v květnu (kdy byly zavřené restaurace atd.) nebo až na podzim (protože se oprávněně báli druhé vlny), někdo byl v karanténě, některé školy v září otevřely a hned zase zavřely… a komu vadilo nosit roušku a potřeboval se dostat na nádraží pražským metrem, tam žádné bezrouškové… Číst vice »
Tak nějak, myslím, že nejsem sám, pro koho je omezení lákavých cílů o dost silnější důvod k omezení cestování, než nutnost mít roušku nebo respirátor.
Trochu jde také v některých případech o to, co bylo dřív. Zda slepice nebo vejce.
Třeba Arriva vcelku pochopitelně v době omezeného cestování zkrátila svůj autobusový spoj na Šumavu a ukončila ji v Písku. To samozřejmě ale přináší další výrazný úbytek cestujících – do Písku jezdí spojů hodně, přímý autobus z Prahy do Volar už nejezdí žádný.
V novém jízdním řádu to vypadá, že už se na Šumavu ani nevrátí. Ariiva tedy zřejmě dobrovolně odešla ze spojů, kde jí nikdo nekonkuroval a v nichž jezdilo lidí dost.
Konkrétně v tomto případě se možná dopravce svých cestujících zbavil rád.
A kolik lidí jezdilo až na Šumavu se ví?
Proč by se někdo zbavoval toho co mu vydělává?
Obecně třeba že jinde mu to vydělá víc.
Ale to se nevyjadřuji konkrétně k Arrivě na Šumavu – o tom nic nevím.
Vydělává mu to nejspíš jen tehdy, má-li autobus plný. To tu samozřejmě bylo jen někdy, zejména v sezóně. Tím trvalým zrušením spojů už to nebude nikdy.
Ti cestující mu tedy opravdu nevydělávají.
A vzhledem k tomu, že Jihočeský kraj jakoukoli snahu o slušnou dopravní obslužnost ignoruje, nedá se čekat, že by se to někdy vyřešilo.
Pro cestující to znamená prodloužení cesty o 1 až 3 hodiny, což je naštěstí ještě přijatelné.
Tam také jezdí jiní dopravci. Navíc tyto spoje jsou plné hlavně pátek, neděle zejména v létě. A v zimě to nic extra většinou není. A mít po celou cestu v autobuse 30 – 40 většinou nejde.
Pro nás z Volar je to trochu mrzuté, dřív jsme tu měli přímé spoje s Prahou denně, pak aspoň o víkendech. Teď už žádné.
Ale dá se na to zvyknout, jen ta cesta bude trvat o něco déle.