U „zaříznutí“ Depa Zličín nejde o peníze, říká Hřib. Srovnání s lanovkou v Troji odmítá

Vizualizace vítězného návrhu stanice Depo Zličín. Zdroj: Petr Stolín ArchitektVizualizace vítězného návrhu stanice Depo Zličín. Zdroj: Petr Stolín Architekt

Ukončení příprav nové stanice metra je podle opozice promarněná příležitost.

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dominic

Stanici metra Zličín jsem koncepčně moc nepochopil. 1. Proč se každá stanice u depa musí jmenova „Depo …“, nestačil by třeba „Nový Zličín“, kdyby se stanice zrealizovala tak bychom měli 3 konečné stanice Depo… něco. 2. I když proběhla architektonická soutěž tak mi připadá že výsledný záměr odkazuje spíš na ne příliš povedené stanice z 90. let (možná je to záměr) s různými zákoutími a následou drahou údržbou. 3. V Praze jsou mnohem potřebnější stanice než je tato s obsluhou pro pár paneláků, tak by bylo lepší směřovat práci na výstavbu tam a když by se to podařilo tak až… Číst vice »

Juraj

1. Nemusí, ale když je v areálu depa, tak to jaksi dává smysl. Nemluvě o tom, že kdyby se např. stanice Depo Hostivař měla jmenovat např. Terminál Hostivař, tak už to bude geograficky nepřesné, protože se nachází ve Strašnicích 😀 Jo a na konci céčka žádné depo není, takže pohoda. 2. S čím srovnáváme? Taková Rajská zahrada je výrazná, ale noční můra na údržbu. Stanice na V.A jsou viditelně low cost, ale bez nápadu a ambice. Třeba existuje něco mezi. 3. Kde konkrétně jsou na stávající síti místa pro potřebnější stanice? Celá pointa DZ měla být, že depo se stejně… Číst vice »

Dominic

Mnohem potřebnější je např. prodloužení metra A směr Řepy, prodloužení céčka do Uhříněvsi nebo béčka do Horních Počernic. Oblast depa určitě nějaké investice potřebuje, ale než dávat miliony/miliardy na novou stanici, která bude jen 800m od stávající konečné a nějaký výraznější rozvoj tam plánovaný není tak je lepší dát ty peníze na rekonstrukci terminálu a stanice Zličín, protože ty vypadají úplně příšerně zchátrale a součástí toho může být lepší pěší přístup do části, kterou měla obsluhovat stanice Depo Zličín?

MartinS.

Tak třeba potřebnější by byl druhý vestibul Hradčanské. Hodil by se i druhý vestibul Bořislavky. O různých výtazích ani nemluvím.

Michal82

V Česku chybí odvážní politici, kteří by meli jasnou vizi a té se drželi celou svou politickou karieru a to i proti silné opozici. Bez toho se proste město ani země nerozhýbe a bude stále stagnovat.

Jarda

Nactileti odbornici z IPD tam nenasli stojany pro kola, tak cely projekt logicky zrusili,
V souvislosti se snizenim kapacit na prijezdech z tohoto smeru to dava dokonaly dopravni smysl…tak nejak po Piratsku.

Jan Sůra

IPD je prosím co?

Petr

Prodloužení má mít jasný směr a to stanice Strojírenská a stanice Dlouhá míle.

MartinS.

Stanice Strojírenská, která by se vyhnula největší možné zástavbě Zličína by byl stejný nesmysl… nemluvě o teréním zlomu v trase a zdrojích pitné vody….

RDP

Bez ohledu co je dopravní prioritou … tak jak je možné, že mají v Praze přednost investice do pasivní zábavy dospělých před investicí do dopravní infrastruktury ?
(= výrazná část dopravní zátěže asi nebude generována dopravou pro/za zábavou?)

Juraj

Jak byl Zdeněk Hřib celkem dobrým primátorem (pravda, laťka je nastavena velmi nízko), tak ve funkci náměstka pro dopravu je jeho působení spíše zklamáním. Zatím veškeré výstupy jsou víceméně jen dokončení projektů z dob Adama Scheinherra, nového není na obzoru nic. V programu je mega-ambiciózní tramvajový okruh, který je aktuálně finančně i politicky nereálný, ale mimoto se spíš škrtá a osekává. Náměstek se fotí na insta kvůli každé ceduli v metru, kvůli nátěru tramvaje nebo displeji na zastávce, ale přitom dopravní politika je absolutně bez ambice, „hlavně nikoho nenaštvat a nepotopit se ve volbách.“ Problém je, že své odpůrce tímto… Číst vice »

laska

Podepisuji.

hyper9

Hezky napsáno. Nikdy nezapomenu na fotku pana Hřiba rozdvojeného na tramvajové zastávce Biskupcova, kde dodělali novou část úplně jinou dlažbou a oko estéta zaplakalo. Přitom mohli použít dlažbu stejnou jako na původní části, a pak by to vypadalo i hezky.

Daniel Jablonecký

Třeba nemohli. Nevíme, jak to bylo povoleno, ale jako trvalá stavba určitě ne.

MartinS.

No já bych ho tak neodsuzoval, i když vím, že to od mínusářů schytám. Za Adama Scheinherra se vymyslelo plno projektů (více či méně smyslných) a teď se to zasazuje do ekonomického rámce… Chtít můžeme cokoliv, ale musíme na to také mít.

Kuba2

Mně přijde naopak zcela správné, že po megalomanovi Scheinherrovi je tam někdo střízlivější, kdo řekne, co z toho má vlastně smysl. Zatím mi přijde, že Hřib vybírá docela rozumně. Projektů, které zařízl, mi není vůbec líto.
Ještě k tomu rozvoji cyklodopravy: On někdy nějaký byl? Ne, malování cyklopruhů bez rozmyslu úplně všude není rozvoj cyklodopravy.

Juraj

Já nechci na Hřiba a priori kydat, ale škrtat v projektech dokáže každý. Tady ale chybí vize a nějaký principiální postoj. Ono se dobře rozhoduje o projektech, když mi někdo předem připravil celý zásobník. Ale z čeho budou čerpat za deset let? Pokud je to takový pragmatik, proč tu pořád mluvíme o tramvajovém okruhu, který stejně nemá splněné ani základní předpoklady? Do toho se vymýšlí dotace na cargokola, které stejně nemají kde jezdit. Anne Hidalgo v Paříži šla do komunální politiky s tím, že udělá maximum, i když tam bude jen jedno období. Přesto byla zvolena znovu, protože lidé oceňují… Číst vice »

Jmeno

Ten nesmysl s tramvajovym okruhem je jen dobře že se zrušil…protezovani cyklodopravy v Praze je enormni- kolikrát na nesmyslných místech…co se absolutně v Praze neřeší je dořešení vnitřního okruhu, dodělání radial apod. Doprava se jen a jen zhustuje a zhoršuje díky řádění obou náměstka pro dopravu. (Jak současného,tak minuleho). Vzhledem k tomu že nejsou hlavni průjezdni trasy (okruhy, radialy) tak auta jezdí všude kde se dá….a dokud tohle nebude, tak se nemůžeme divit že doprava je v takovém stavu jako je a doplácí na to vsichni- MHD,cyklisti,chodci, vnitřní osobní i dálková doprava.

Juraj

A ty radiály dopravu nezahustí? Tuto logiku mi prosím objasněte.
Stejně tak okruhy nejsou „průjezdné trasy“, ale hlavně drtivá většina lidí v centru tam není proto, že projíždí, ale proto, že do toho centra jede.

MP22

Srovnání s Motolem nebo Letňany značně pokulhává, to snad nemůže myslet Scheinherr vážně. Vždyť v okolí toho depa vůbec ale vůbec nic není, co to má společného s Letňany kam se sjíždí tisíce lidí každou hodinu z obrovské spádové oblasti? Tam nikdo nepředpokládal že nebude mít stanice využití, nikdo soudný. On toho Adam hrozně moc odpracoval u tramvají a zasadil se o zkvalitnění zbytku MO, to je super, neudělal ale nic pro cyklo a zároveň jsou některé jeho tendence velmi zvláštní. Třeba lpění na této stanici je silná ješitnost a snahy o zachování Železničního mostu čiré aktivistické Nimby. Nevím co… Číst vice »

Petr Barta

Ja z toho ctu, ze nesrovnava samotne stanice, ale skepticismus, jaky byl. Do Motola se rikalo, ze nikdo jezdit nebude, ze ve vecernich hodinach budou soupravy prazdne a dnes tam zajizdi kazdy spoj.

P_V

Kolem stanici Motol vedou autobusové linky městské i příměstské. K depu Zličín nepovede nic, protože terminál s obchodní vybaveností je hned za rohem. Kdo by tam přestupoval, a proč by se měly autobusy zdržovat zastavováním zde. Tento „skepticicmus“ půjde těžko vyvrátit.

Petr Bárta

I kdyby tomu tak bylo, mohla už se dodělat dokumentace pro stavební povolení a poté rozhodnout. Nesmíte to vše brát jen k dnešní situaci. Projektant už stejně zasmluvněný byl. Zastavováním projektů rozvoj města neuděláte, naopak.

Kuba2

To, že tam zajíždí každý spoj, neznamená, že by tam bohatě nestačil každý čtvrtý. Je to jen politické rozhodnutí bez ohledu na skutečnou obsazenost.

MartinS.

Za využití Motola je vlastně zodpovědný Ropid, který vcelku dobře přeplánoval městské i příměstské autobusové linky a plno cestujících zjistilo, že se jim tu kombinaci autobus+metro vyplatí používat. Ostatně jsem příkladem. Kdybych měl jezdit z centra metrem na Dejvickou a tam přestupovat na 180 do Řep nebo na Zličín, tak to dělat nebudu, ale přestup na 180 až v Motole znamená, že do Řep to může být z centra rychlejší než tramvaj a do Zličína než metro B a přestup na 180 na Zličíně. U Depa Zličín nic takového nepřichází v úvahu. Tam městské linky jezdí minimálně a příměstské stejně… Číst vice »

MP22

No ale tento skepticismus razil jen těžký skeptik, dopravní modely jsou jiná věc a tedy rozhodlo to, co by to říkají dopravní modely. To je věc úplně jiná a nesrovnatelná. Je to argumentační faul.

Petr Barta

A teda pro cyklodopravu zadny jiny namestek neudelal tolik co on. Tuto vytku uz vubec nechapu.

Jarda

Cyklodoprava v Praze je vtip, nikoli skutecna doprava.
Je smutne, jak moc vysoka priorita se tehle zabave pro par privilegovanych jedincu dava na ukor skutecne potrebnych dopravnich staveb.

Kuba2

Tak co udělal? Povídejte, přehánějte.

zdeněk

to má být vtip ? Protože nikdo dopravu v Praze tak nedoku*vil jako piráti a jejich cyklopruhy

MP22

Co udělal? Nakreslil nejvíce piktogramů na silnici? Rozjel copak nějaké skutečné oddělené cyklostezky? Budeme donekonečna vyzdvihovat 500 metrů dlouhý dánský pás na nábřeží? Ano neměl těžké být v tomto ohledu nejlepší náměstek, ale za městy v zahraničí je to pořád hodně, ale hodně slabé.

Jarda

Je u toho poměrně velké sídlišťátko. Ale hlavně se plánovala výstavba velkého parkovacího domu … což by dávalo smysl … sjedete z dálnic D5/D6/D7, zaparkujete a skáčete rovnou na metro. Těch pár P+R míst na Zličíně brutálně nedostačuje … a lidé nechtějí zabírat místo nakupujícím u obchodního centra … Takže za mě nová zastávka ano, ve spojení s velkým parkovacím domem … jako třeba na Černém Mostě. A samozřejmě pokračování metra na letiště v budoucnu …

MartinS.

Velký parkovací dům by měl 600 nebo v budoucnosti 1200 míst. A sídlišťátko má asi 3500 obyvatel. To odvezete 3 soupravami.
Máte pravdu P+R u Zličína nedostačuje, ale tak se má postavit velké P+R tam a ne kvůli P+R stavět stanici metra.

Skippy

Mnohem lepsi by bylo prodlouzit metro az do zeleznicni stanice Zlicin. Koleje tam jiz jsou. Zatim je to jednokolejne, ale to be pro zacatek stacilo. Musela by se jen pridat napajece kolej. Tim by se dostaly cele Repy na metro.

Tomáš

Jako že by vlaky udělaly otočku o 270° po malých poloměrech areálu depa? https://mapy.cz/s/devogekote
Navíc to nádraží není pro Řepy zrovna centrálně umístěné, k tomu zajížďka přes Zličín, nevím, jestli by to pak bylo dostatečně atraktivní.

Frantík

Do Řep by rozhodně mělo vést jenom áčko.

Jan

Spíš bych viděl prodloužení do pole na Sobín a tam začít ve velkém stavět hustou zástavbu. Žádné satelity, ale sídliště typu Stodůlky nebo Černy most. Na Řepy by bylo daleko lepší A z Motola.

MP22

Ano, přesně tohle by Praha se svojí bytovou krizí potřebovala. Stejně jako novou větev B do polí jihozápadně od Stodůlek a tam vystavět také obrovskou čtvrť. Na tohle ale dojde bohužel asi až v době, kdy se zastaví poslední brownfield a proluka. Což je věc záslužná, bohužel ale není možné stavět na nich tak rychle, aby to uspokojilo bytovou potřebu.

Jan

Větvení metra je složité a zmatečné. To bych nedělal. Spíš bych začal přemýšlet jak do té oblasti dotáhnout tramvaje.

XXXD

Metrem ze Zličína na Anděl to trvá 17 minut, tramvají ze Sídliště Řepy to na Anděl trvá 19 minut. Když už byste chtěl stavit nějaké metro do Řep, tak dává mnohem větší smysl prodloužit Áčko.

Twix

To ne, z centra Řep se jede tramvají na Anděl asi 16 minut (plus tedy doba přestupu na metro na Andělu, ale někteří jedou tramvají dál), zatímco při cestě s přestupem na metro na nádraží Zličín by se totéž už blížilo půlhodině. Zajímavé by bylo protažení metra spíš k nádraží Rudná, kde by se mohla ukončit většina příměstských bus linek a pomohlo by to spojení Jihozápadního města s Berounem – ať už vlakem, kde by se vytížila druhá půlka hrbaté, nebo busem po D5 i 605. Modernizace a elektrizace hrbaté je stejně v plánu, takže by na metru Rudná kromě… Číst vice »

Marťas

Jako nápad určitě zajímavý, ovšem malá výhrada je to, že nádraží Rudná je úplně na kraji městečka a v okolí není prakticky vůbec nic… Dobrá je až zastávka Rudná centrum… Ovšem zase proč tunely…? Vždyť v této části by mohlo být metro i povrchové, jen s krytými stanicemi… Ovšem netuším, jestli by tato varianta měla ekonomický smysl… Vlakem z Rudné přes Prokopské údolí na Smíchov je to pár minut a určitě by to bylo o nějakou minutu rychlejší, než se motat metrem přes Zličín a Butovice….

Marťas

To už by mi větší smysl davala trasa na jiné nádraží, a to Hostivice… To je městečko velké, aglomerace okolo zajímavá, nádraží kousek od centra… Tam ny bylo krásné napojení ve směru od Kladna, od dotyčné Rudné, vůbec od D6, v zásadě i od letiště, no a pokud by se, jak je jiným kolegou zmiňováno, zastavěla pole za Sobínem, šlo by to přes ně…

Jan

Tam B moc smysl nedává. Větší smysl by tam dávalo A přes Řepy.

Jan

Aby se někde vyplatilo stavět metro, potřebujete poptávku, kterou tvoří minimálně sídliště. Pro vesnickou zástavbu je to příliš velký luxus.

MartinS.

Ze Zličína se do Řep metrem nedostatene, resp. dostanete, ale stálo by to ranec. A efekt jet z Řep na Zličín a potom na Anděl? To je tam ta tramvaj rychleji.

Frantík

Kdyby se to dalo udelat aspon tak lowcost jako Depo Hostivař (které údajně low cost nebylo, protože se muselo předělat dost věcí), užitečnost by byla dobrá. Ale nějaké vymýšlení P+R, zakončování autobusu tam či onam, by byly náklady navíc které by asi nebyly tolik opodstatněné. Kdyby došlo k většímu rozmachu výstavby pak by se něco dalo dodělat.

Petr Barta

Projekt mel probehnout v ramci rekonstrukce a rozsireni depa, ktere ma samotne vyjit na 1mld. Kč, včetně nové stanice je to pak 1,4mld. Kč. A P+R v teto oblasti zalostne chybi, takze se nekde stavet bude muset tak jako tak.

Frantík

OK tak to beru, 400 milionů je snesitelné 😀

MartinS.

Připočtěte cenu toho P+R…