U Štrasburku vykolejil TGV, nejméně 20 lidí bylo zraněno. Příčinou byl zřejmě sesuv půdy
Vykolejená jednotka TGV. Pramen: twitter SNCF
Na severovýchodě Francie ráno vykolejil první vůz vysokorychlostní soupravy TGV s více než 300 pasažéry, přičemž ve vlaku utrpěly zranění
Dle následujícího článku mám několik upřesnění, nicméně ve své předchozí analýze jsem nebyl daleko pravdy. Jsou tam kvalitní fotky.
https://www.welt.de/vermischtes/article206336681/Frankreich-TGV-entgleist-bei-270-km-h.html?wtrid=kooperation.reco.taboola.free.welt.desktop
To místo nehody bylo v pK 391, takže jsem se sekl jen o 1 km. SNCF tvrdí, že TGV jelo v tu chvíli 270 km/h. Podle mě jel o trochu pomaleji. Nevěřím, že by to do toho místa při daném profilu trati dokázal tak rozjet. No já nevím, počkejme na závěrečnou zprávu BEA TT z vyšetřování.
Pořád ale nevíme, poté co tam fíra nasypal nouzové brždění, v jaké rychlosti došlo k nárazu do překážky a následnému vykolejení.
Muselo to být drama. Źe souprava stojí našikmo bych chápal, ale že i ten železničář v oranžové vestě stojí „šejdrem“ to o lecčems svědčí. 😃
Jednou z nejčastějších příčin porušení stability svahu je jeho nedostatečné odvodnění.
Podle fotek teda všechna čest, jak to TGV patrák Alstom Duplex ustál! Je to skvělá kocepce, společné Jacobsovy podvozky, která zajišťuje vysokou stabilitu. Obávám se, že konkurenční vysokorychlostní jednotky s klasickými podvozky by se složili jak pravítko, nebo by se dokonce články rozházely po okolí.
Už jednou Duplex obstál, ve 300Km/h prolítl po podemletých kolejích aniž by vykolejil.
Nevím, jak by obstál Panter s klasickými podvozky a s koncepcí všechno nahoře jako bonus…
Příčina nehody nemá s bezpečností samotného vlaku nic společného, to jen pro rejpaly. Naopak „výsledek“ mimořádnosti je ještě velmi dobrý. Je otázka, jestli svah začal tlačil do TGV ze strany v době průjezdu nebo došlo jen k najetí do zavalené trati s degradovanou GPK a následnému vykolejení. V dané oblasti před několika dny intenzivně pršelo a další intenzivní srážky budou následovat. TGV ve Vendenheimu najíždí v pK 406 LGV na trať rychlostí 160 km/h, ale LGV začíná záhy dost výrazně stoupat. V kulminačním bodě někde okolo pK 392 je ten zářez (kde došlo k nehodě). Pak LGV klesá u obce… Číst vice »
Díky za info. Jen dodám, že podobný sesuv postupuje rychlostí 0,5 až 1 m za hodinu. Až příliš osobní zkušenost. Jestli se ten svah ještě hýbal nebo ne nemá až tak moc vliv na jízdu vlaku. Ten tím prohrčel tak rychle, že z pohledu pohybu svahu to nebyly ani milimetry.
Většinou když se něco na LGV stane, tak to není se sekundy na sekundu, ale celá akce nějaký čas trvá, takže po vyhodnocení a předání informace by šlo zavčas přijmout adekvátní opatření. Zde fíra „narazil do hlíny“ jen kvůli tomu, že nedostal včas informaci o překážce na trati nebo špatné GPK. Podobným nehodám by se v budoucnu mohlo zabránit permanentní sledování vysokorychlostních tratí pomocí dronů vybavených nejen kamerami, ale i dalšími senzory. SNCF Réseau to tomto projektu již nějakou dobu pracuje. Pracuje se na řešení, kdy senzory na dronu budou nejen schopny detekovat např. krávu na trati, ale i s… Číst vice »
Ohledně dronů se mluvilo o jejich každodenním používání před otevřením trati v tomto projektu – viz níže:
https://en.wikipedia.org/wiki/Haramain_high-speed_railway
, z důvodu vyloučení přenosu písku na železniční svršek v důsledku písečných bouří a případného vykolejení vlaku, ale jestli se to v praxi využívá jsem se nikde bohužel nedočetl:-(
OPRAVA: nejde samozřejmě o vyloučení přenosu písku, ale pouze o detekci výskytu takovýchto míst na trati.
Michal Štěpán: Čím komplikovanější je „zabezpečení“ provozu, tím je nejen dražší, ale především „zranitelnější“ = v tom smyslu, že stačí třeba pouhý výpadek napájení v nějakém dílčím segmentu, a celý sebedokonalejší systém je v tu chvíli k ničemu: jděte do háje s „sledovacími „drony“, které vám „sestřelí“ kdejaký idiot, a v tu chvíli budete (odhadem) hodinu stát úplně a pak třeba půl dne jezdit nějak nouzově „na hubu“, než ten systém nějaká mnohočlenná sestava dobře placených „pohotovostních servicemanů“ dokáže uvést do nějakého „normového“ stavu!
Tohle vypadá na zvodnělou patu svahu. Kolik tam bylo sněhu, kdy roztál, jak moc tam poslední týdny pršelo. Když člověk projíždí zkrz Ivanovice na Hané, tak se dívá na svah zářezu na sever od trati a říká si, jestli se tam něco podobného kdysi dávno nestalo taky.
Doufejme, že to fíra přežije a uzdraví se.
Nějaká začarovaná VRTka. Už druhá nehoda, přičemž TGV byly dosud až extrémně bezpečné a bezproblémové.
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/ve-francii-vykolejil-vysokorychlostni-vlak-tgv-pet-mrtvych/r~9264a8588ae611e5adcb0025900fea04/
To je přes 4 roky staré a stalo se „jen“ při testovací jízdě. Žádnou začarovanost bych v tom nehledal.
Navíc jel tehdy s vypnutým zabezpečovačem.
A chce se mi dodat, že sesův půdy se může stát i na lokálce lokálkovaté, trvalých 30 pojížděné.
Trať Trutnov – Železný Brod – Tanvald?
Nevím jakou jel zrovna rychlostí, ale z 300 lidí jen 20 zraněných a nikdo mrtvý bych bral jako úspěch.
Podle fotky je ta příčina snad jasná, co tam chtějí ještě ověřovat? Ale jiank je velká klika, že to ještě relativně dobře dopadlo. Co třeba kdyby tam v tu dobu nebo krátce potom něco projíždělo v protisměru….
Tak určitě. Ještě bych prověřil, příčinu sesuvu, resp. dostatečnost zajištění svahu v zářezu vzhledem ke známým geologickým podmínkám…
za to určitě může nějaká dálnice
Já bych řekl, že ta fotka ujetého svahu není z místa vykolejení, to by to tam vypadalo jinak, bylo by tam víc „zvoráno“.
Událost dosvědčuje, že i cesta vlakem může smrdět krchovem.