U Přerova začala stavba posledního úseku dálnice D1

Nedokončená D1 u Přerova. Pramen: MDČRNedokončená D1 u Přerova. Pramen: MDČR

Nejdelší česká dálnice bude po dokončení v roce 2026 měřit 377 kilometrů.

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jadeko

Dálnice podporují islám a Putina.

Daniel Bečvář

Do 20. ledna chtějí Děti Země podat žalobu proti vydanému pravomocnému stavebnímu povolení. „Chceme se zaměřit především na stav ovzduší, to znamená, že budeme namítat zastaralost rozptylové studie. Pak se chceme zaměřit na zásahy do krajinného rázu,“ připomněl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

A co stav ovzduší v Přerově, přes který teď musí jezdit veškerá tranzitní doprava? To je v pořádku?

kodl

Nerozcilujte se, jsou to jednoduse psychicky nemocni lide, kteri ziji tim, ze skodi a to vsemu a vsem. To nezmenime.

Petr David

V pořádku by bylo, kdyby tranzitní doprava jezdila po kolejích.

J.K.

Jak by se tam vešla jako? Silniční doprava odveze asi 80% nákladů u nás a železnice je přetížená i tak.

Petr David

Přesně tak, jak se vejde na silnici. Zkapapacitněním. Stavět se dají i koleje, ne je silnice.

Mysel

JJ, koleje jsou univerzalni odpovedi na vsechno. :o)
(Teda krome prazske dopravy, tam je univerzalnim resenim velociped.)

Petr David

Možná bve vaší hlavě.

Jiří Kocurek

A vy teda jako přijdete na firmu za majitelem a budete mu vykládat, jak má vozit zboží? A když vás majitel firmy neposlechne, tak na něj zavoláte policii?
Nebo chcete uzákonit železniční povinnost a kdo nebude vozit po kolejích, toho… vaši zakleknou?

Petr David

Ani jedno, ani druhé, odvádíte pozornost od hlavního problému, vnucujete totální koniny. Švýcaři mají na kolejích tři čtvrtiny nákladu, protože vytváří smysluplné podmínky. Peníze z vysokého mýtného vkládají dio železniční infrastruktury.
Američani mají 40% nákladu na kolejích. Bez nařízení a vámi uváděných nesmyslů.

Jiří Kocurek

A to má Švýcarsko prakticky hotovou dálniční síť.

Ano, tranzit pře Švajc je velký, to udělá hodně. Místní dorava do 50 km je po železnici nesmysl – vyjma elektrárenského uhlí.

Petr David

Ano, celou dobu se bavím jen o tranzitu.

Aleš

Poněkud jste opomněl rozdíly Evropy a USA. Je jich dost, v návaznosti na tuto problematiku.

Petr David

Příčinou je zoufalá politika EU, zanedbaná infra. Z toho plyne nepružnost, slabá konkurenceschopnost. Naproti tomu Švýcarsko je jasným příkladem, že to jde.

J.K.

Tak SŽ plánuje třeba nové spojení do Německa jako částečně jednokolejné a s rychlostí 70-80 pro nákladní vlaky, tak si nemyslím že železnice u nás má jakoukoliv budoucnost. Teda miliardy se proinvestují, to ano, ale co z toho bude?

Jiří Kocurek

To jste si to hoooodně poupravil…

Co další dvě koleje pod názvem VRT Moravská Brána, která by měla uvolnit kapacitu na Ferdinandce? Nehodí se do krámu?

Petr David

Psal jsem něco o SŽ? Vidíte to tam někde? SŽ rozhoduje o základních dopravních stavbách? Nespletl jste si ji s MD?
Aby bylo jasno, psal jsem o systémovém řešení, současná dopravní politika je zoufalá právě tím, že železnice dostává na frak.

Aleš

Ozve se dědek z Tetčic jako tuhle. A nemůže se čekat, dokud natáhne bačkory.

Frantík

Takže jistota ještě není? No bude to jak u D49 (která ale teprve začáíná)

kodl

Jeste mne napada, hlavne aby nekoho nenapadlo zrusit po 2/3 letech stavebni povoleni, jako tomu bylo u D48 ve Frydku-Mistku…

JanO

A ekoteroristi už se opět chystají házet vidle. Pořád bude někdo tvrdit, že je za jejich žalobami špatná práce úředníků.

Frantisek

No jo, oni Vás terorizují snahou o celkově šetrnější přístup k životnímu prostředí, zatímco zplodiny z autodopravy, jež bude tímto dále podpořena, neprostupnost krajiny či kumulace srážkové vody (v zimě se solí) jsou hotovým požehnáním. 🙂

JanO

Vždyť je to pořád dokola. Ministerstvo přezkoumalo, soudy rozhodly, ale oni zase budou podávat žalobu.

BND30

Vítej Františku, chyběl si nám chlapče zvídavá, už jsem se bál, že si někde v závěji nebo si uklouzl na ledovce a máš zlomenou pravou ruku !

Pezos

Odlepili ho od silnice 😉

Josef

Toho bohdá nebude, aby František- milovník žel. vleček a lovec řidičů neprudil v sekci silnice. Připadá mi, že si tuto úchylku docela s chutí piplá. Zato v „železnici“ nic moc. A přitom by tam měl hafo palců nahoru. Ale to by asi nebylo „ono“.

Petr David

Rozdílný názor je úchylka?

Cestující

Jděte ty zplodiny rozptylovat do centra Přerova, troubo!

Jiří Kocurek

Přece stačí dorpavu zakázat, František má jídlo doma v lednici.

Vojtech

Holt se 20.12.2022 zapíše do historie jako datum, kdy přišla Morava o pitnou vodu…. (Narušení jejich pramenů výstavbou dálnice )

bipe

Můžete mě prosím jako rodilému přerovákovi říci, kde jsou na dané části výstavby prameny pitné vody? Byl jste se tam někdy podívat?

Vojta

Hanácka kyselka – Horní Moštěnice. Sice je to od stavby cca. kilometr, ale nějaké pochybnosti o ovlivnění zdroje, doufám, že to je v podmínkách výstavby nějak ošetřené

Vojta

Něco málo tam je:
https://www.mdcr.cz/getattachment/Ministerstvo/Uredni-deska/D1-0136-Rikovice-%E2%80%93-Prerov,-spolecne-rozhodnuti-min/D1-0136_spolecne-rozhodnuti-ministra-dopravy-o-6-rozkladech.pdf.aspx
Navrhnout vhodný způsob zimrií údržby komunikace snížující využití posypových solí s ohledem na průchod dálnice D1 vnějším ochranným pásmem 2. stupně jímajícího území Tovačov, Troubky, Brodek, územím chráněné obÍasti přirozené akumulace vod Kvaúér řeky Moravy a ochranným pásmem zdrojů přírodních minerálních vod Horní Moštěnice

mimochodem

No moment, Hanacka je prece z celkem hlubokych vrtu, nejhlubsi ma snad pres 250 metru.

No a jako zdroj pitne vody jsou az jezera u Tovacova, zejm. Troubecke jezero. To mi, coby laikovi, na prvni pohled pripada coby v dostatecne vzdalenosti od dalnice.

Nemluve o tom, ze nejaka zimni udrzba jiste probiha i na okresce, ktera je v tesne blizkosti Troubeckeho jezera.
Ale v zime jsem tam vlastne nikdy nejel, tak nevim, jaky druh udrzby se tam pouziva, kdyz uz teda jednou za deset let na deset dni spadne par vlocek.

Jiří Kocurek

A po kolejích tam vozdí chemikálie do chemičky. Ty koleje jsou blíž k prameni a na rozdíl od silncie se po nich při údržbě pohybuje podbíječka. 20 tun na nápravu vs. 8 tun na nápravu. Tolik k vibracím.

Zkoušel jste někdy vařit polévku s použitím minerálky? 😀
Nedějelte to, prát se v ní také nedá.

Jiří Kocurek

Ano, řešením toho problému mělo být vedení dálnice východně od přerova.

Ale někdo se holt rozhodl otrávit Vírskou přehradu, i hlubinné vrty v Březové, odstřelit přehrady Šance, Kružberk a další. A podřezat ovci. Jen proto, aby měl končně už pravdu.

Dusanh

Jsem nevěděl, že celá Morava bere pitnou vodu od Přerova…

JanO

Víte vůbec, kde pramení Morava?

Pavel Skládaný

Na toto se raději neptejte, nebo ještě někoho napadne vést dálnici přes Kralický Sněžník :-).

Josef

Jak dramatické. Vojtěch do národního divadla! Tady, mezi námi nehodnými, je ho škoda.

Asd

Není možné. 😃 Divím se i ušima. Každopádně 👍 A jen aby to nedopadlo jak u Hulína.

Karel Mio

Neuveritelne se stalo skutkem!

Martin von Bahnhof

Navrhuji dát 20. prosinec minimálně jako významný den, ne-li statní svátek. Sice to ještě není, ale už se začalo, a to nám v ČR stačí. 😀

Frantisek

Den vítězství automobilismu? Jo, to by sedělo. 🙂 Ať už nad železnicí, krajinou či zdravím. Jasně, možná se tam přesunou (důležité slovo – přesunou, ne odstraní) kolony z města. Jenže to jaksi neřeší příčinu problému.

Honza

Františku, ty jsi fakt postiženej, to už není možný. 🫣

Jiří Kocurek

A to řešení problému spočíváá v tom, že lid mají žít jak v koncentráku, kam jim to jídlo přivezeš vlakem, když se podaří?

vrána

No sláva. Musel jsem tu novinu zapít. Chvíli jsem dumal čím, nakonec byla volba jednoznačná: Co jiného než BE-TON 🙂

Daniel Bečvář

Díky všem, kteří se o to zasloužili, zejména pak řediteli ŘSD Mátlovi, který na tom má lví podíl.

Tomáš M

Dnešní večer budou mít dva “narušení” jedinci velmi špatný, většina se raduje a doufám, že přišla doba, kdy selský vyhrál selský rozum nad byrokracií….mimochodem poučení pro všechny strany!

Daniel Bečvář

Ve zprávách už Patrik oznamoval, že podá žalobu. Bude napadat rozptylovou studii, tedy to samé, co již napadal v rámci územního řízení. Ten člověk opravdu není psychicky zdráv.

Kdo já

Mně by třeba zajímalo jestli tomu co dělají opravdu věří, nebo to mají jenom jako na obživu?

Bob

Tak úplní dementi snad nejsou, takže to dělají účelově. Přece ze sebe někdo nebude dělat kreténa kvůli přesvědčení, to by mu za to nestálo.

Frantisek

Většina se raduje, protože si neuvědomuje poměr přínosů a ztrát do budoucna. Tady jde spíše o uspokojení konzumní touhy než o cokoli selského. Rozumné řešení možná tak krátkodobě. Rušíme koleje, lijeme asfalt, a divíme se, proč je všude pořád více aut.

Tomáš M.

Dobrý den, prosím o ten poměr přínosů a ztrát, alespoň v pěti bodech. A co je na tom konzumního, že se doprava vyvede mimo město. Děkuji za odpověď

Daniel Bečvář

František je místní troll, nemá smysl na něj reagovat.

Aleš

Dal jsem plus, ale dovolil jsem si taky velmi triviální otázku.

Aleš

Můžete uvést jediný příklad,kdy se na území dnešního Česka kdykoliv v dějinách rušila dálková trať? Protože tady se lije asfalt na dálkovou silnice. Ruší se nevyužívané lokálky a využívá se místo nich asfalt, který už byl dávno nalitý.

V. F.

Od té doby, co nastoupil na dopravu ministr Kupka, se rozhýbala spousta projektů, které dlouhé roky byli zablokované. Skvělá práce. Teď je na řadě SOKP511. Snad to také dobře dopadne.

Otansiho

Naprostý souhlas, zatim co Kupka řekl, tak i platilo. Jen tak dál:)

Martin

To určitě, dopravní stavby se schvaluje a připravují dlouhé roky dopředu tak Kupkova práce bude vidět až tak za 4 až 5 let.

Frantisek

Konečně vám zase začali prosazovat silnice, že? Ještě máme málo hal v polích, málo kolon ve městech a dost zdravotníků. 🙂

David

A není tento přístup nakonec správný? Alespoň v obecné rovině? Myslím tím, že nástupce pokračuje v práci svého předchůdce a nepřestává v tahu na bránu. Mně to přijde docela fajn, než aby rušil rozběhlé projekty, tak je jednoduše tlačí dál. Kontinuita mi často chybí.

Jestli tam nakonec něco přidá či ne se ukáže, ale já myslím, že co se týče dálniční sítě a železnic, tak tam jsou teď snad všechny velké stavby v nějaké fázi přípravy a je nutné jen tu výstavbu dál prosazovat a to za mě není málo.

mlokXCM

Neradoval bych se předčasně. Stále je možné podat žalobu a lze čekat, že podána bude. Mohou také podat návrh na odkladný účinek. Pokud by byl přiznán, stavba by se musela pozastavit. Pak by mohlo trvat zase několik let, než se to pohne.

Jakub

Nemohlo, soud má 3 měsíce a popravdě vše co mohli bylo již ve změně UR rozsouzeno NSS. Těžko si něco extra schovali do soudu o SP. Už cca týden po posledním NSS k UR tahají významně za kratší než ŘSD. Sláva

Pepin

Přátelé volejte třikrát SLÁVA !!!

Bob

Jak to vlastně dopadlo s ekoteroristy? Mohli zas napadnout stavební povolení u soudu, přestože by tro nemělo odkladný účinek, ne? Nebo konečně pochopili, že prohráli a vzdali to? No hlavně že se konečně staví.

Jan

Pokud 20.12. nabylo právní moci stavební povolení, mají do 20.1. možnost žalobu podat(stavba je v režimu liniového zákona, kde se všechny lhůty zkracují). Podle informací jí pravděpodobně podají se stejnými námitkami jako u územního řízení.

Granja

A když ani to nevyjde, přilepí se před otevřením k vozovce lepidlem, aby je pak museli vysekat i s kusem asfaltu/betonu.

Dusanh

Ne, zaválcují je tam…

PetrM

Tohle nechápu, jak je možné podávat stejné námitky v různých fázích řízení, a k tomu ještě námitky, které byly několikrát soudem „smeteny“ ze stolu? Je tohle nějaká specialita českého právního systému, nebo je to i v okolních zemích?

Lumír

specialita českého stavebního zákona… naštěstí už to nový zákon odstraní…

Kodl

Pane bože na nebesích… Konečně!

Jiří 3

Měli na zahajení dovézt Patrika a Tetčákem a nechat je hodinu s Přerováky.

Martin Peterka

Oba byli do Přerova několikrát oficiálně pozvání, „překvapivě“ nikdy nedorazili 😀

BND 30

Určitě nechtěli zanechat uhlíkovou stopu ☝️

Frantisek

Ono jde i o to, kým a za jakým účelem. Diskuse, konfrontace, lynčování (protože všechna auta jsou vždy zásadně tranzit a současně jiná možnost přepravy neexistuje)?

mimochodem

Safra chlape, a byl jste v tom Prerove vubec nekdy? Nebo jste se aspon podival na mapy, jake je tam vedeni linek MHD? Ze z nadrazi se clovek do nekterych casti dostane za 8-12 minut (to je bez problemu prijatelne), ale opacnym smerem je to bezne za minut 20-25 a v okrajovych casech nebo nedejboze o vikendech za 30-40 minut (navic bez navaznosti na dalkove vlaky)? Upozornuji, ze tady pisu o vzdalenosti trech kilometru vzdusnou carou, ktere je tak rychlejsi ujit sviznou chuzi. Apropo, jsem zvedavy, jestli dalnice a vyvedeni tranzitu z mesta bude spojena i s revizi nekterych linek… Číst vice »

mlokXCM

To se jim nedivím. Ale ochranu přírody nemůžete řešit podle názoru místních, kteří preferují (zpravidla) své zájmy nad zájmy ochrany přírody. Obdobně jako například teď otázka ohledně NP Křivoklátsko. Místní jsou zásadně proti. Ale co ví o ochraně přírody? To jsou věci, které musí posuzovat odborníci. Tím nehájím ekospolky. Jen říkám, že jejich zájmy nemusí být místními pochopeny, což ale neznamená, že místní mají pravdu.

Jiří Kocurek

A práva místních na důstojný život? Násilné přesídlení není důstojný život.

Někdy si říkám, že obroníci na ekologii dokážouuděla větší lidskou tragédii než Černobyl.

Aleš

Podněcujete k násilnému trestnému činu, s tím bych si moc nezahrával:-)

Růža

Práce na celý život.

zesp

Ještě bych nejásal. D 49 se taky už staví 12 let a je v podstatě na začátku a ještě ani tady není zcela vyhráno…. Nebo se pletu?

Dan

Štípněte mě někdo jestli se mi to nezdá

Jindřich Bohůnek
Jiří

To je úžasná zpráva, že se může začít stavět posledních deset kilometrů nejdelší české dálnice. Jak řekl šéf ŘSD, tak jde o nejdůležitější dopravní tepnu v České republice.
(Domácí oslava může proběhnout nebo probíhá stylově pivem z přerovského pivovaru…+ 2025 dokončení.)

Frantisek

Doprava nejsou jen auta. Dokonce se tu hlásalo, že je třeba rušit lokálky, protože vlakům náleží kapacitní dálková doprava. Takže tu máme množství dálnic a vedle pár železničních „koridorů“ s parametry na úrovni silnic I. třídy, někdy ani to ne. Kdepak je asi chyba? Úspěšné (byť plíživé) omezování lokálek nepomohlo?

Jiří Kocurek

Motorák 810 zvítězí nad siniční nákladní dopravou i autobusem MHD!

s1mple

Řekněte mi prosím že to není sen, tohle je pro mě senzací normálně

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

YES!

Pavel

Neví někdo, proč je na MÚK u Lipníka n.B. dlouhodobě uzavřena polovina dálnice ve směru z Ostravy do Přerova (kdo chce do Přerova, musí to objíždět přes kolektor)? Nějakou dobu tam přitom provoz byl. https://www.google.com/maps/@49.5500984,17.6035263,3a,75y,255.69h,99.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1sa9_KUNdRjGm1JkEoUJGTFg!2e0!7i16384!8i8192

Dusanh

Je to kvůli „zvýšení situačního povědomí“ řidičů, zejm. NA. Ti se často dostali do Přerova, i když nemuseli a pak se tam otáčeli. Sice mě to taky krká, ale jezdím tam 2x ročně, tak to snad nějak přežiju 🙂

Pavel

Aha! Dík.

Swariner

Jak píše pan Dusanh. On tam je ještě jeden exit Trnávka, na kterém se sice dá otočit, ale na OC se od PR u Lipníku stejně nedá najet a je potřeba jet po staré a napojit se zpátky až na exitu Velký Újezd (anebo podobný vos.r přes Lipník). Čili nicmoc intuitivního (+ automatismy a navigace…) a navíc ten exit Trnávka je docela blízko na uvědomění si chyby. Výsledkem byly kamiony různě se pokoušející otočit se v Přerově atd. Jako ten kolektor vypadá na první pohled ujetě, ale jezdím tam několikrát týdně a nepamatuji nějaký zvláštní problém.

Aleš K.

A to je v planu to tak nechat uz naporad?

zesp

Bude to do pravděpodobně do doby zprovoznění posledního úseku D1. Situace v Přerově se totiž stávala neúnosnou. Dříve byli všichni navyklí, že D1 od Ostravy plynule přecházela v D35 a pokračovala do OC. Po zprovoznění úseku do Přerova se do OC naráz muselo u Lipníka odbočit a to mnoho hlavně kamioňáků z východu jaksi nepobralo. Končili tak ve velkém v Přerově, kde byl zákaz a v době budování průpichu i tragická dopravní situace. Tam se pak plantali všude možně, protože nevěděli kudy kam a zbytečně situaci zhoršovali… Proto byl vyvinut tlak na ŘSD, aby to řešilo. Nyní se tak musí… Číst vice »

Aleš K.

Super, diky moc za odpoved-info 🙂

PetrN

Tak ještě 3 roky, pak už budou kamiony kolem Přerova žádoucí, namísto D46 🙂

Michal

Od dob budování privadece a následného budování prupichu a nyní dostavby kruhace mezi privadecem a prutahem a prupichem, bylo nutnost omezit tranzit nad 3,5t v Přerově, kvůli stavbám… Teoreticky by to teď mohli už pustit, ale myslím si že, už to tak zůstane do otevření D1..
Jinak ta hlavní trasa je průjezdná, tedy až na nedávno, kdy tam opravovali mostovky, nebo něco, to tam byly díry… Za tu dobu jsem to tam projel tak 2x, kvůli nehodě a koloně

Martin Peterka

Tak se to vážně stalo! Neuvěřitelné! Díky za to 😀

Frantisek

A VRT Praha – Brno – Ostrava už máte? Ta by měla ulevit silnicím od dálkové dopravy především. Aha, není pořádně ani „koridor“, na nějž se pak mělo vejít víc nákladní dopravy – ze silnic. Místo toho už si proráží krajinou cestu D35. Nu, děkuji pěkně. 🙂

Jiří Kocurek

Vak Přerov a Vak Kroměříž postavily propojku vodovodu. Asi nenávidí vlaky, když tu pitnou vodu nechtějí vozit v cisterně.
A že je to naprosto nevhodný způsob přepravy? Vožení chleba a rohlíků vlakem do vesnického obchodu taky.