U ostravských hasičů se představila elektrická cisterna, kvůli předpisům zatím jen na ukázku
Elektrická cisterna Rosenbauer RT na centrální hasičské stanici v Ostravě. Foto: Jakub Kozák
Na podvozkové akumulátory lze buď 1,5 hodiny jet, nebo stejnou dobu provádět zásah.
– tak snad nebude hořet dlouhou nebo nepřijdou zápalavy a nebudou muset několik dní v kuse čerpat sklepy.
– když budou mít štěstí, tak jim baterie nechytnou přímo na stanici.
Co teprve takový žebřík. Čerpat sklep s ním nejde, hasit oheň vodou taky neumí. Buď tomu, co potřebují, vůbec nerozumí hasiči, nebo vy. Já bych sázel na druhou možnost.
Pro výrazně více informací a kontextu si rozklikněte tuto: https://www.hasicovo.cz/cs/zpravy/je-cas-na-elektromobily-u-hasicu Je tam i video s informacema navíc. Bohužel v šumu a slabším článku od Požárů, který zde byl použit asi jako primární zdroj, zaniklo to gro, co auto vůbec nabízí a kde jsou jeho silné stránky a vhodnost použití. Když to velmi nahrubo shrnu: má to brutální zrychlení (do města nutnost) spolu s nízkým těžištěm, je to užší a dokáže to výrazně líp manévrovat včetně krabího chodu (do města a obecně stísněných prostor velká výhoda). Tím se celkově významně může zkrátit dojezdový čas a tím i někde předejít větším škodám… Číst vice »
Hasičii hádam vedia, čo potrebujú. Ak im to vyhovuje, tak prečo nie? V prípade mediálne sledovných požiarov elektromobilov je tento možno schopný uhasiť aj sám seba. Alebo?
Mediálně sledované požáry elektromobilů jsou sledované jen proto, že je to něco nového. Jinak na počet ujetých kilometrů hoří méně elektrických aut než těch se spalovacím motorem. Což může být dáno i tím, že ta auta se spalovacím motorem jsou v průměru starší. Ale nic nenasvědčuje tomu, že by elektroauta hořela častěji nebo by znamenala pro hasiče větší problém. Je to prostě jen něco jiného.
Dyt tuhle konfiguraci sedacek mely i Tatry
Momentálně naprosto ideální řešení, palivová nádrž zůstává o totožné kapacitě a k tomu baterie, která při 66kw váží opravdu málo vzhledem k váze vozu a v podstatě se ztratí, baterku o stejné kapacitě má Enyaq. Zároveň to ale může při cvičeních a přejezdech po městě mimo zásahy jezdit lokálně bezemisně a pokud to bude operovat v husté aglomeraci, věřím že to k většině zásahů a zpět na stanici v klidu dojede na proud. A když se podíváme jaký okamžitý výkon dokáže podat elektromobil oproti spalováku, tak věřím že to výjezd k zásahu i urychlí, vzhledem k lepší akceleraci, což se… Číst vice »
Naprosto ideální to není, na velké neštěstí, kdy se sjíždějí hasici z celé ČR i z okolních zemí. Do Hodonína jeli hasiči až z Čech, byli tam kolem půlnoci. Tohle auto by potřebovalo cestou 3x-4x na nabíječku … a na místě nešla elektřina.
Ale na zásahy „okolo komína“ to stačí, to nepopírám.
A proto to má tzv. range extender. Tedy naftový generátor, který je schopen za chodu dobíjet baterie.
Nebojte, četl jsem. V článku se o něm píše, elektrický výkon 18 kW, což je málo.
Ups, beru zpět. Viz info od p. Šimrala níže.
Spalovák má 200 kW, to stačí.
Ideální to je pro prvosledové jednotky. To jsou první vozidla co vyjižději k poplachů (dojezd je max 20min.)
U toho Hodonina se posilali jiné jednotky. Ze Zachraného Útvaru, velkokapacitní cisterny a speciálně určené odřady. Pro tyhle tenhle vůz není.
Tohle ale není auto, který posíláte na větší události – ale auto na první reakci (byty, nehody). Pokud něco pošlete přes půl republiky, tak to není první vyjezdovy auto.
Objem cisterny je pro hasiče zásadně důležitý parametr, stejně jako cena vozu pro toho, kdo ji hasičům pořizuje. Ani rámcový náznak těchto veličin nalézt v článku nelze. Tak alespoň doufejme, že likvidace elektroodpadů v budoucnosti nezlikviduje lidstvo. Ohni zmar, Petr.
Lidstvo už se zlikvidovalo fosilnim svinstvem dostatečně. Tak že argument opravdu nepochopim. A jinak už je na čase, aby EU dotace byly u autobusů, vozidel městských služeb a právě vozidel záchraný služby vázané poze na elektrovozidla, protože to zkrátka dává. Ty auta víc stojí než jezdí, a když stojí tak z nastartovanym motorem v centrech měst.
baterie se z 98% recyklují. Jen v ČR jsou dvě firmy, které za tímto účelem baterie vykupují. To je samozřejmě až poslední krok – po dosloužení ve vozidlech, dále baterie fungují ve stacionárních zdrojích
Lithiove baterie se recykluji? To je pro me novinka, podle toho, co jsem o tom cetl, je recyklace lithiovych baterii ekologicky neskutecne narocna…
v Evropě existuje sdružení Reneos, do kterého patří např. česká f. Ecobat. Recyklační linku v ČR provozuje např. Kovohutě Příbram. Recyklace Li baterií není až tak ekologický jako spíše energetický a ekonomický oříšek, ale pracuje se na tom :). Než kupovat drahou problematickou surovinu pro výrobu současných baterií, tak je cesta „těžit“ tyto suroviny recyklací z vysloužilých baterií. Druhou věcí je, že ta baterie by měla v autě sloužit po dobu jeho životnosti tzn 3-4tis nabíjecích cyklů tzn přes 1 mil km a pak jsou tu stacionární zdroje, takže sehnat „vysloužilou“ baterii z EV a ze stac. zdroje není úplně… Číst vice »
Bylo by zajímá porovnat jízdní vlastnosti (náklon, brodivost) v terénu. Protože předpokládám, že elektrická cisterna bude o něco těžší.
Baterie je v podvozku (težiště posouvá spíše dolů). Náklon asi nebude jiný jak u ostatních vozů. Brodivost by mě zajimala.
při řádném utěsnění kabiny by teoreticky měla být tak velká, dokud cisternu nerozdrtí tlak vody… 🙂
Váha baterky se oproti váze cisterny a zbytku auta dost ztratí, tam bych nečekal změnu těžiště a váhy jako u osobního auta.
No to těžiště by mělo být ovlivněno váhou baterie, takže by to mohlo mít menší náklony v zatáčkách. Ale nevím, jestli je to u zásahových aut nějaký porovnávací test nebo tabulka.
Na YouTube jsou videa brodících se Tesel, voda až na čelním skle. Jsou na tom nesrovnatelně lépe než spalováky.
Tesel? Nějaký nový hasický vůz? Odkaz by nebyl?
No ona by těžší asi být ani neměla. 66 kWh baterie je poměrně malá, ta se vejde do půl tuny. (Baterie 77/82 kWh u VW má 498 kg, jestli se dobře pamatuji.) Elektromotor samotný už pak neváží „skoro nic‘, ten může mít i pod 100 kg. Spalovací motor v autobusu / nákladním voze má kolem tuny + převodovka nižší stovky kg + chlazení + nádrž. Takže kombinace 66 kWh + el. motor + malý range extender může mít klidně i menší hmotnost, než klasická spalovací varianta. Mě by spíš zajímaly praktické zkušenosti z provozu, zda ta 66 kWh baterie dokáže… Číst vice »
Výjezd 10-15 minut, max hodinu hasit a pak opatrně na základnu ?
Běžte jim to poradit, jestli vám to půjde, můžete s tím pak udělat díru do světa i v zahraničí! Budete bohatý!
Pokud budete vlastníkem hašené věci, nebo něčeho v těsné blízkosti, budete rád, když to hašení bude méně než hodinu.Protože po hodině už by nebylo moc co hasit. A pokud jde o rozsáhlý požár, který se bude hasit hodiny, bude tam daleko víc jednotek a ta hodina je dost času, aby tam přijelo jiné auto.
Ani na webu pozary.cz nepíšou velikost nádrže (většinou uvádí), tak kdo ví, zda vůbec nějakou má. A i kdyby mělo, bude tam „pár litrů“ při velikosti auta a místa pro posádku. Tudíž to k žádnému velkému hašení požárů sloužit nebude.
Podle webu přímo Rosenbauera může mít podle konfigurace zákazníka 1000 až 4000 litrů, tedy stejně jako běžné dieselové CASky.
Díky za info
Na twitteru někdo psal 3000l.
Pokud hoří stoh, tak zásah trvá až do dohoření, hasiči jen hlídají, aby oheň neutekl. A připomenu čerpání vody ze sklepů, které kolikrát trvá …
Dieselagregát o výkonu 18 kW mi přijde docela malý, čekal bych motor o výkonu okolo 40-50 kW, nemálo hasičských čerpadel je hnaných motorem ze Škody 1203.
Kdybyste si rozklikl odkaz, který je v článku, tak byste zjistil, že dieselagregátem je něco z BMW 7xx 6 válců o výkonu více jak 200 kW…
Ajo, tak pak to dává smysl.
To, ale byva casto i vyhodou 🤷, tedy pokud jste radne pojisten😉. Na pul zniceny dum, za castecnou jeho cenu neopravite.
Než začnete psát do diskuze, přečtěte si prosím článek. Všichni si pak ušetříme čtení vašeho balastu.
Děkuji…
Navrknou centrálu, dobíjí a pojedou.
Jestli dává pouhých 18 kW, tak bude tu baterii dobíjet 2 hodiny z 20 % na 75 %.
Číst sakra i odkazy!!!
Prosím, diskutujte po přečtení textu. Tohle je speciálně pro Vás poslední varování, než skončíte tam, kde Axel.
A na zakladne nekolik hodin nabijet a doufat, ze nezacne nikde horet.