U ostravských hasičů se představila elektrická cisterna, kvůli předpisům zatím jen na ukázku

Elektrická cisterna Rosenbauer RT na centrální hasičské stanici v Ostravě. Foto: Jakub KozákElektrická cisterna Rosenbauer RT na centrální hasičské stanici v Ostravě. Foto: Jakub Kozák

Na podvozkové akumulátory lze buď 1,5 hodiny jet, nebo stejnou dobu provádět zásah.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RoBe

– tak snad nebude hořet dlouhou nebo nepřijdou zápalavy a nebudou muset několik dní v kuse čerpat sklepy.
– když budou mít štěstí, tak jim baterie nechytnou přímo na stanici.

Filip Jirsák

Co teprve takový žebřík. Čerpat sklep s ním nejde, hasit oheň vodou taky neumí. Buď tomu, co potřebují, vůbec nerozumí hasiči, nebo vy. Já bych sázel na druhou možnost.

Hafan

Pro výrazně více informací a kontextu si rozklikněte tuto: https://www.hasicovo.cz/cs/zpravy/je-cas-na-elektromobily-u-hasicu Je tam i video s informacema navíc. Bohužel v šumu a slabším článku od Požárů, který zde byl použit asi jako primární zdroj, zaniklo to gro, co auto vůbec nabízí a kde jsou jeho silné stránky a vhodnost použití. Když to velmi nahrubo shrnu: má to brutální zrychlení (do města nutnost) spolu s nízkým těžištěm, je to užší a dokáže to výrazně líp manévrovat včetně krabího chodu (do města a obecně stísněných prostor velká výhoda). Tím se celkově významně může zkrátit dojezdový čas a tím i někde předejít větším škodám… Číst vice »

knedlo

Hasičii hádam vedia, čo potrebujú. Ak im to vyhovuje, tak prečo nie? V prípade mediálne sledovných požiarov elektromobilov je tento možno schopný uhasiť aj sám seba. Alebo?

Filip Jirsák

Mediálně sledované požáry elektromobilů jsou sledované jen proto, že je to něco nového. Jinak na počet ujetých kilometrů hoří méně elektrických aut než těch se spalovacím motorem. Což může být dáno i tím, že ta auta se spalovacím motorem jsou v průměru starší. Ale nic nenasvědčuje tomu, že by elektroauta hořela častěji nebo by znamenala pro hasiče větší problém. Je to prostě jen něco jiného.

Matěj

Dyt tuhle konfiguraci sedacek mely i Tatry

MP22

Momentálně naprosto ideální řešení, palivová nádrž zůstává o totožné kapacitě a k tomu baterie, která při 66kw váží opravdu málo vzhledem k váze vozu a v podstatě se ztratí, baterku o stejné kapacitě má Enyaq. Zároveň to ale může při cvičeních a přejezdech po městě mimo zásahy jezdit lokálně bezemisně a pokud to bude operovat v husté aglomeraci, věřím že to k většině zásahů a zpět na stanici v klidu dojede na proud. A když se podíváme jaký okamžitý výkon dokáže podat elektromobil oproti spalováku, tak věřím že to výjezd k zásahu i urychlí, vzhledem k lepší akceleraci, což se… Číst vice »

Jiří Kocurek

Naprosto ideální to není, na velké neštěstí, kdy se sjíždějí hasici z celé ČR i z okolních zemí. Do Hodonína jeli hasiči až z Čech, byli tam kolem půlnoci. Tohle auto by potřebovalo cestou 3x-4x na nabíječku … a na místě nešla elektřina.

Ale na zásahy „okolo komína“ to stačí, to nepopírám.

Michal Marek

A proto to má tzv. range extender. Tedy naftový generátor, který je schopen za chodu dobíjet baterie.

Jiří Kocurek

Nebojte, četl jsem. V článku se o něm píše, elektrický výkon 18 kW, což je málo.

Jiří Kocurek

Ups, beru zpět. Viz info od p. Šimrala níže.
Spalovák má 200 kW, to stačí.

Permonik

Ideální to je pro prvosledové jednotky. To jsou první vozidla co vyjižději k poplachů (dojezd je max 20min.)

U toho Hodonina se posilali jiné jednotky. Ze Zachraného Útvaru, velkokapacitní cisterny a speciálně určené odřady. Pro tyhle tenhle vůz není.

František

Tohle ale není auto, který posíláte na větší události – ale auto na první reakci (byty, nehody). Pokud něco pošlete přes půl republiky, tak to není první vyjezdovy auto.

Petr.Michalech

Objem cisterny je pro hasiče zásadně důležitý parametr, stejně jako cena vozu pro toho, kdo ji hasičům pořizuje. Ani rámcový náznak těchto veličin nalézt v článku nelze. Tak alespoň doufejme, že likvidace elektroodpadů v budoucnosti nezlikviduje lidstvo. Ohni zmar, Petr.

Josef

Lidstvo už se zlikvidovalo fosilnim svinstvem dostatečně. Tak že argument opravdu nepochopim. A jinak už je na čase, aby EU dotace byly u autobusů, vozidel městských služeb a právě vozidel záchraný služby vázané poze na elektrovozidla, protože to zkrátka dává. Ty auta víc stojí než jezdí, a když stojí tak z nastartovanym motorem v centrech měst.

Zbyněk19

baterie se z 98% recyklují. Jen v ČR jsou dvě firmy, které za tímto účelem baterie vykupují. To je samozřejmě až poslední krok – po dosloužení ve vozidlech, dále baterie fungují ve stacionárních zdrojích

Kubik

Lithiove baterie se recykluji? To je pro me novinka, podle toho, co jsem o tom cetl, je recyklace lithiovych baterii ekologicky neskutecne narocna…

Zbyněk19

v Evropě existuje sdružení Reneos, do kterého patří např. česká f. Ecobat. Recyklační linku v ČR provozuje např. Kovohutě Příbram. Recyklace Li baterií není až tak ekologický jako spíše energetický a ekonomický oříšek, ale pracuje se na tom :). Než kupovat drahou problematickou surovinu pro výrobu současných baterií, tak je cesta „těžit“ tyto suroviny recyklací z vysloužilých baterií. Druhou věcí je, že ta baterie by měla v autě sloužit po dobu jeho životnosti tzn 3-4tis nabíjecích cyklů tzn přes 1 mil km a pak jsou tu stacionární zdroje, takže sehnat „vysloužilou“ baterii z EV a ze stac. zdroje není úplně… Číst vice »

noerf

Bylo by zajímá porovnat jízdní vlastnosti (náklon, brodivost) v terénu. Protože předpokládám, že elektrická cisterna bude o něco těžší.

Permonik

Baterie je v podvozku (težiště posouvá spíše dolů). Náklon asi nebude jiný jak u ostatních vozů. Brodivost by mě zajimala.

Zbyněk19

při řádném utěsnění kabiny by teoreticky měla být tak velká, dokud cisternu nerozdrtí tlak vody… 🙂

MP22

Váha baterky se oproti váze cisterny a zbytku auta dost ztratí, tam bych nečekal změnu těžiště a váhy jako u osobního auta.

Jan Sova

No to těžiště by mělo být ovlivněno váhou baterie, takže by to mohlo mít menší náklony v zatáčkách. Ale nevím, jestli je to u zásahových aut nějaký porovnávací test nebo tabulka.

J.K.

Na YouTube jsou videa brodících se Tesel, voda až na čelním skle. Jsou na tom nesrovnatelně lépe než spalováky.

Permonik

Tesel? Nějaký nový hasický vůz? Odkaz by nebyl?

Kuba - Dopravní videa.cz

No ona by těžší asi být ani neměla. 66 kWh baterie je poměrně malá, ta se vejde do půl tuny. (Baterie 77/82 kWh u VW má 498 kg, jestli se dobře pamatuji.) Elektromotor samotný už pak neváží „skoro nic‘, ten může mít i pod 100 kg. Spalovací motor v autobusu / nákladním voze má kolem tuny + převodovka nižší stovky kg + chlazení + nádrž. Takže kombinace 66 kWh + el. motor + malý range extender může mít klidně i menší hmotnost, než klasická spalovací varianta. Mě by spíš zajímaly praktické zkušenosti z provozu, zda ta 66 kWh baterie dokáže… Číst vice »

PvvS

Výjezd 10-15 minut, max hodinu hasit a pak opatrně na základnu ?

František

Běžte jim to poradit, jestli vám to půjde, můžete s tím pak udělat díru do světa i v zahraničí! Budete bohatý!

Filip Jirsák

Pokud budete vlastníkem hašené věci, nebo něčeho v těsné blízkosti, budete rád, když to hašení bude méně než hodinu.Protože po hodině už by nebylo moc co hasit. A pokud jde o rozsáhlý požár, který se bude hasit hodiny, bude tam daleko víc jednotek a ta hodina je dost času, aby tam přijelo jiné auto.

Martas

Ani na webu pozary.cz nepíšou velikost nádrže (většinou uvádí), tak kdo ví, zda vůbec nějakou má. A i kdyby mělo, bude tam „pár litrů“ při velikosti auta a místa pro posádku. Tudíž to k žádnému velkému hašení požárů sloužit nebude.

PepaM

Podle webu přímo Rosenbauera může mít podle konfigurace zákazníka 1000 až 4000 litrů, tedy stejně jako běžné dieselové CASky.

Martas

Díky za info

Kicruj

Na twitteru někdo psal 3000l.

Jiří Kocurek

Pokud hoří stoh, tak zásah trvá až do dohoření, hasiči jen hlídají, aby oheň neutekl. A připomenu čerpání vody ze sklepů, které kolikrát trvá …
Dieselagregát o výkonu 18 kW mi přijde docela malý, čekal bych motor o výkonu okolo 40-50 kW, nemálo hasičských čerpadel je hnaných motorem ze Škody 1203.

Petr Šimral

Kdybyste si rozklikl odkaz, který je v článku, tak byste zjistil, že dieselagregátem je něco z BMW 7xx 6 válců o výkonu více jak 200 kW…

Jiří Kocurek

Ajo, tak pak to dává smysl.

Matěj

To, ale byva casto i vyhodou 🤷, tedy pokud jste radne pojisten😉. Na pul zniceny dum, za castecnou jeho cenu neopravite.

Petr Šimral

Než začnete psát do diskuze, přečtěte si prosím článek. Všichni si pak ušetříme čtení vašeho balastu.
Děkuji…

Václav

Navrknou centrálu, dobíjí a pojedou.

Jiří Kocurek

Jestli dává pouhých 18 kW, tak bude tu baterii dobíjet 2 hodiny z 20 % na 75 %.

Petr Šimral

Číst sakra i odkazy!!!

Jan Sůra

Prosím, diskutujte po přečtení textu. Tohle je speciálně pro Vás poslední varování, než skončíte tam, kde Axel.

Kubik

A na zakladne nekolik hodin nabijet a doufat, ze nezacne nikde horet.