U ostravských hasičů se představila elektrická cisterna, kvůli předpisům zatím jen na ukázku

Elektrická cisterna Rosenbauer RT na centrální hasičské stanici v Ostravě. Foto: Jakub KozákElektrická cisterna Rosenbauer RT na centrální hasičské stanici v Ostravě. Foto: Jakub Kozák

Na podvozkové akumulátory lze buď 1,5 hodiny jet, nebo stejnou dobu provádět zásah.

Na centrální hasičské stanici v Ostravě-Zábřehu se představila elektrická cisterna firmy Rosenbauer. V rámci ukázky možností a technologie si hasiči prohlédli sériově vyráběný model RT. Na sociální síti X o tom informoval mluvčí Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje Jakub Kozák.

Elektrická cisterna Rosenbauer RT na centrální hasičské stanici v Ostravě. Foto: Jakub KozákElektrická cisterna Rosenbauer RT na centrální hasičské stanici v Ostravě.
Foto: Jakub KozákElektrická cisterna Rosenbauer RT na centrální hasičské stanici v Ostravě. Foto: Jakub Kozák

Elektromobil podle Kozáka v tuto chvíli neodpovídá českým předpisům. Změnit by se muselo minimálně otočení sedadel pro osádku, která jsou nyní bokem ke směru jízdy. Zatímco v Česku není taková konfigurace možná, výrobce ji považuje za nejbezpečnější.

Kabina elektrické cisterny Rosenbauer RT na centrální hasičské stanici v Ostravě. Foto: Jakub Kozák

Kabina elektrické cisterny Rosenbauer RT na centrální hasičské stanici v Ostravě. Foto: Jakub Kozák

Jak uvedl odborný web Požáry.cz, elektrické cisterny Rosenbauer RT, respektive RTX, slouží u hasičů po celém světě už v desítkách kusů. Jako první je do služby zařadili v Berlíně, používají je však i ve Vídni či Los Angeles.

„Čerpací zařízení Rosenbauer N25 je nízkotlaké, jeho výkon je 2 500 litrů za minutu při sací výšce 1,5 metru. Celá nástavba je řízena přes sběrnici a Logic Control System – ovládá se na 17″ tabletu v kabině automobilu. Čerpací zařízení je ovládáno z postranních panelů na obou bocích tak, aby strojník mohl obsluhovat automobil ze strany, ze které je veden zásah,“ napsal web Požáry.cz.

Vozidlo je pro dlouhotrvající zásahy vybaveno záložním zdrojem, takzvaným range extenderem. Funguje jako elektrocentrála, tedy jen dobíjí, a to například i spotřebiče s odběrem až 18 kW. S pohonným ústrojím záložní zdroj žádné spojení nemá. Výfuk najdeme na střeše.

„Palivová nádrž má objem 90 litrů, motor se spíná automaticky při poklesu stavu akumulátoru pod 20 %, systém umožňuje i ruční spuštění. Na podvozkové akumulátory lze bez zásahu spalovacího agregátu přibližně buď 1,5 hodiny jet nebo 1,5 hodiny provádět zásah. Kapacita akumulátoru v podvozku je 66 kWh, dva elektromotory slouží k pohonu kol, třetí k pohonu požárního čerpadla,“ dodal web Požáry.cz

Rosenbauer je jedním ze tří největších světových výrobců hasičských vozidel a hasičské techniky. Dlouhodobě je označován jako jeden z nejlepších. Sídlí v rakouském Leondingu. Před dvěma lety představil na elektřinu také ikonický letištní speciál Panther.

Letištní speciál Panther electric.Foto: Jakub Kozák

Letištní speciál Panther electric.
Foto: Jakub Kozák

Tagy elektromobil elektromobilita hasiči Hasičský záchranný sbor Rosenbauer
43 komentářů