Trochu mě zaráží, že s 14T je v Praze jeden problém za druhým a v Brně jsou technologicky obdobné 13T poměrně spolehlivé…aspoň teda bez takových průšvihů. Čím to?
Ten příčník, co se v Praze měnily, nicméně poprvé praskl v Brně. 🙂 To že pak Praha všechny odstavila je spíše tím, že to je nechtěné dítě co rozbíjí tratě, než že by to byla akutní nutnost.
Nechte těch řečí, podívejte se na autobusy co mi chodí dílnou a to jsou autobusy všech značek a vždycky to z většiny dopadne prasklým rámem………taky to asi mají podceněné, že ? To by to muselo vážit jak letadlo…………..
Tahle je robustní až moc. 🙂 Přesto s poddimenzovanými díly.
Problém, dle mého naprosto ničím nepodloženého názoru, je, že to může být dáno dynamickými vlastnostmi tramvaje. „Lomcováním“ trpí jak cestující tak neúměrně namáhané nosné prvky konstrukce. A když do 14T sedne digitální řidič (0/1), je to k nesnesení a najdou se tací.
Původní Pražák
3 let
Nemůžu souhlasit s nářky níže. Je to nejúspěšnější tramvaj vůbec. Pro bývalé majitele Škody a určitě i Béma, Kolibříka a spol. A o nic jiného nešlo, stejné jako v případě řady 380 pro ČD.
Bohužel to byla jen zakázka, aby se sehnaly prachy na vývoj pořádné tramvaje, tedy 15T. I ty mají své mouchy, zákazník si tam bez svolení (=další zakázka) Škody nemůže dodělat ani klimatizaci.
Já s váma ale musím nesouhlasit, já mám totiž nářky v komentářích výše. 😉 Přijde mi to tak lepší řadit příspěvky od nejstaršího jako první, pak se dá číst diskuze pěkně chronologicky.
Gwann
3 let
únava materiálu po 10 letech provozu? a to už ty popraskane rámy začali opravovat cca před 5 lety…
Vzpomeňte na únavové lomy v pražském metru…na to se milosrdně zapomíná, řekl bych…
Y.K.
3 let
Tohle je utra nepovedený typ tramvaje. Mizerné uspořádání, mizerné jízdní vlastnosti a už druhá verze strukturální závady. Příčníky u podvozků opravovány teprve nedávno.
Za mě jsou boční sedačky lepší, stejně jako původní v metru. Vejde se tam víc lidí, kteří maj si kam dát kolena a nemusejí se vysoukávat z nějaké čtyřsedačky a schodu.
Sice souhlasím, ale jak se říká, člověk si zvykne i na šibenici a mě se se 14T nakonec jezdí docela pěkně. Halt třeba oblouk u Výstaviště a nebo třeba Havlíčkova x Na Poříčí je třeba najíždět tak do 7km/h, ale v Karlíně nebo na Libeňáku se to pak dožene 😄. A aspoň dobře brzdí a topí (v kabině:-).
Tomáš
3 let
Neprošla tahle tramvaj rekonstrukcí (sice částečnou…)? To se neprohlížejí i další části?
Nejhorší tramvaj, která v Praze kdy jezdila, jak pro cestující, tak pro dopravce.
– Nevhodně umístěné sedačky (ani po změně to není žádné terno)
– Vysoká hmotnost a související otřesy v celém okolí. (Na Strossmayerově náměstí vidíte vibrace i v kelímku od kafe)
– Kvůli konstrukčním nedostatkům musí jezdit po co nejrovnějších tratích (a jak vidno, stejně praskají)
Bohužel. Přitom od dob nezvanovanejch T3 dosud jediná zvenčí pěkná, která v Praze jezdí. Strašná škoda, že ten povedenej design exteriéru Škoda zazdila konstrukcí a na nástupce s lepší konstrukcí pustila Kotase.
Moje slova. Je to zvlášť zepředu a zezadu elegantní a nadčasová tramvaj. A to ještě původní design od Porsche byl Škodovkou dost osekán (viz původně navržená futuristická světla). Bohužel byla dělána technologií a postupem z 90. let jako Astry, Anitry.
Bohužel už jsem ho nenašel (hlavní rozdíl byly světla, které tvořily jeden pás ve tvaru prodlouženého písmene U). Našel jsem už jen původní návrh lokomotivy 109 E od Porsche.
To je nepochopení pojmu „nadčasový“. O nadčasovosti si můžeme popovídat tak za 10-20 let, nicméně design 14T je příliš poplatný době vzniku, takže ani zub času k němu nejspíš nebude milosrdný.
to mate divny vkus, ked vam ten sklopeny predok akoby nalepeny z uplne inej elektricky pripada ako pekny exterier, moj syn skolkar by to navrhol estetickejsie
predpokladam, ze sa vam paci aj Roomster zlepenec z dvoch aut v strede
…dokud se nezačnete šťourat v tom, jak je ta šalina těžká, kolik kvůli tomu žere šťávy a jak málo lidí do ní za ty pořizovací a provozní náklady narvete. 😉
Z hlediska celkové hmotnosti a spotřeby energie je na tom 14T/13T podobně jako jiné 30 m dlouhé tramvaje. 13T má 38 tun, KT8 má taky 38 tun, 2x VarioLF má 42 tun. Akorát má 13T větší nápravové tlaky, protože má jen 6 náprav.
Z hlediska kapacity není problém ve velikosti, ale mizerném uspořádání interiéru. Hodně sedadel za cenu nedostatku místa pro pohyb ve vozu a míst na stání.
„Hodně sedadel za cenu nedostatku místa pro pohyb ve vozu a míst na stání.“
No – spíše ne právě hodně sedadel, ale nedostatek místa pro pohyb ve vozu a míst na stání kvůli různým bednám, jejichž vrchy slouží aspoň pro těch několik málo sedadel ….
Ani ta rekonstrukce interiéru příliš nepomohla (protože ani nemohla): dávné přísloví přece praví, že „ze starý kurvy panenku nenaděláš“ …
Dvojice T3 nebo T6 (se sedadly po jedné řadě na obou stranách) má méně míst k sezení, než jedna 13T/14T. Osobně jsem „bedny“ ve 13T zaznamenal akorát v článcích s podvozky. Těm by víc pomohla vyšší podlaha jak v 03T (Anitry), aby šla dobře využít celá šířka článku.
Jinak s nedostatkem místa pro pohyb (a stání tak, aby člověk pořád neuhýbal) ve vozu naprosto souhlasím.
Nejhorší krámy hned po Astrách. Klíčové slovo pevné podvozky. Hoši z vrchní stavby by mohli vyprávět. Vyhlodané oblouky, vymlácené srdcovky. Zadarmo drahý. A to ten hňup koloťuk Onderka neměl koule na to, aby šel do sporu se Schadwerkem a neodebralo se dalších dvacet kusů. Sice s lepším interiérem, ale podvozky stejné.
Jedna storry, nevím odkud: Pánove z vrchní stavby opravovali oblouk navařováním. Měli ho opravdu hezky udělaný. Přijel tenhle šrot. Projel obloukem. Za ním zůstal oddělený oddělený pás čerstvě navařeného materiálu a původní oblouk. Následovalo jen mnoho sprostých slov.
Hej, něco mi říká, že ten navařený materiál špatně držel na původním. Projet tam Astra, stane se totéž, projet tam 10x T3 urve se to taky. A 10x T3 je hodina provozu.
Ano, na rovné rychlodráze a při polovičním obsazení je fajn, taky v lichých článcích pěkně topí a málo táhne. Ale do Prahy s úzkými a klikatými ulicemi se vůbec nehodí.
Schade Qualität par excellence.
Jaja, scheise qualität von Pilsen…
Trochu mě zaráží, že s 14T je v Praze jeden problém za druhým a v Brně jsou technologicky obdobné 13T poměrně spolehlivé…aspoň teda bez takových průšvihů. Čím to?
13T jsou novější, tak možná je éra poruch teprve čeká. Hlavně to ale bude náročnými pražskými podmínkami a vytížeností.
Ten příčník, co se v Praze měnily, nicméně poprvé praskl v Brně. 🙂 To že pak Praha všechny odstavila je spíše tím, že to je nechtěné dítě co rozbíjí tratě, než že by to byla akutní nutnost.
V Brně i ve Wroclawi se projevily ty samé problémy co v Praze, rozdíl je pouze v medializaci.
V medializaci a taky v počtu odstavených kusů…
Zlomená páteř vždy hovoří o podceněné robustnosti.
Nechte těch řečí, podívejte se na autobusy co mi chodí dílnou a to jsou autobusy všech značek a vždycky to z většiny dopadne prasklým rámem………taky to asi mají podceněné, že ? To by to muselo vážit jak letadlo…………..
Tramvaje vzhledem ke své životnosti bývají a mají být robustnější.
Tahle je robustní až moc. 🙂 Přesto s poddimenzovanými díly.
Problém, dle mého naprosto ničím nepodloženého názoru, je, že to může být dáno dynamickými vlastnostmi tramvaje. „Lomcováním“ trpí jak cestující tak neúměrně namáhané nosné prvky konstrukce. A když do 14T sedne digitální řidič (0/1), je to k nesnesení a najdou se tací.
Nemůžu souhlasit s nářky níže. Je to nejúspěšnější tramvaj vůbec. Pro bývalé majitele Škody a určitě i Béma, Kolibříka a spol. A o nic jiného nešlo, stejné jako v případě řady 380 pro ČD.
Bez 14T by nevznikly 15T, což by byla ohromná škoda a musely by tady jezdit nějaké šroty od Siemensu 🙂
Už 8 lidí nepochopilo ironii.
A národ by ušetřil mnoho finančních prostředků…
Bohužel to byla jen zakázka, aby se sehnaly prachy na vývoj pořádné tramvaje, tedy 15T. I ty mají své mouchy, zákazník si tam bez svolení (=další zakázka) Škody nemůže dodělat ani klimatizaci.
A tu pořádnou tramvaj už máte? A mohl bych ji vidět?
Ale prosím, jak si přejete, ozvalo se ze sluchátka. https://www.youtube.com/watch?v=G8_yOYxKgLM
15T není pořádná tramvaj. Není to jen taková katastrofa jako 14T.
15T je uvrzaná rachotina.
Já s váma ale musím nesouhlasit, já mám totiž nářky v komentářích výše. 😉 Přijde mi to tak lepší řadit příspěvky od nejstaršího jako první, pak se dá číst diskuze pěkně chronologicky.
únava materiálu po 10 letech provozu? a to už ty popraskane rámy začali opravovat cca před 5 lety…
mno, toto není nejvyšší kvalita vyroby
Z toho několik let stály odstavené, často mají nájezdí menší než novější 15T.
Vzpomeňte na únavové lomy v pražském metru…na to se milosrdně zapomíná, řekl bych…
Tohle je utra nepovedený typ tramvaje. Mizerné uspořádání, mizerné jízdní vlastnosti a už druhá verze strukturální závady. Příčníky u podvozků opravovány teprve nedávno.
Zrovna tahle konkrétní tramvaj má přeuspořádaný interiér a už tam nejsou ty hrozné boční sedačky, takže docela OK.
Za mě jsou boční sedačky lepší, stejně jako původní v metru. Vejde se tam víc lidí, kteří maj si kam dát kolena a nemusejí se vysoukávat z nějaké čtyřsedačky a schodu.
Mám pocit, že jste tím nikdy, v bočním uspořádání, nejel.
Tam je tolik místa na nohy, že mezi sedadly se nedá projít, aniž by se sedící cestující museli skrčit a nohy dávat bokem.
Z bočních sedaček za chvíli bolí záda a krční páteř, ještě že už jsou pryč!
Já vím, je to lepší, ale mizérii 14T to zásadně nezlepšuje. 🙂
Sice souhlasím, ale jak se říká, člověk si zvykne i na šibenici a mě se se 14T nakonec jezdí docela pěkně. Halt třeba oblouk u Výstaviště a nebo třeba Havlíčkova x Na Poříčí je třeba najíždět tak do 7km/h, ale v Karlíně nebo na Libeňáku se to pak dožene 😄. A aspoň dobře brzdí a topí (v kabině:-).
Neprošla tahle tramvaj rekonstrukcí (sice částečnou…)? To se neprohlížejí i další části?
jen zmena usporadani v interieru…
Prošla a prohlížejí. Přesto nelze vyloučit vliv únavy materiálu.
Je štěstí, že k prasknutí nedošlo třeba na vysokém náspu v oblouku mezi Ohradou a Krejcárkem.
A co by se tak stalo? Sedla by si na rám a zůstala trčet na místě, nejspíš. Podložit ji a stáhnout do přístupnějšího místa by zvládli i tam.
A jak by se z toho vystupovalo?
Skákali by šipku.
Nejhorší tramvaj, která v Praze kdy jezdila, jak pro cestující, tak pro dopravce.
– Nevhodně umístěné sedačky (ani po změně to není žádné terno)
– Vysoká hmotnost a související otřesy v celém okolí. (Na Strossmayerově náměstí vidíte vibrace i v kelímku od kafe)
– Kvůli konstrukčním nedostatkům musí jezdit po co nejrovnějších tratích (a jak vidno, stejně praskají)
Bohužel. Přitom od dob nezvanovanejch T3 dosud jediná zvenčí pěkná, která v Praze jezdí. Strašná škoda, že ten povedenej design exteriéru Škoda zazdila konstrukcí a na nástupce s lepší konstrukcí pustila Kotase.
Moje slova. Je to zvlášť zepředu a zezadu elegantní a nadčasová tramvaj. A to ještě původní design od Porsche byl Škodovkou dost osekán (viz původně navržená futuristická světla). Bohužel byla dělána technologií a postupem z 90. let jako Astry, Anitry.
Nemáte někde odkaz na ten původní design? Zkoušel jsem to rychle najít, ale bez výsledku.
Bohužel už jsem ho nenašel (hlavní rozdíl byly světla, které tvořily jeden pás ve tvaru prodlouženého písmene U). Našel jsem už jen původní návrh lokomotivy 109 E od Porsche.
https://www.zelpage.cz/clanky/skodovacka-odysea-je-u-konce-109e-a-15t-jdou-do-provozu?oddil=1
To je nepochopení pojmu „nadčasový“. O nadčasovosti si můžeme popovídat tak za 10-20 let, nicméně design 14T je příliš poplatný době vzniku, takže ani zub času k němu nejspíš nebude milosrdný.
V tomto případě bude čas hlodat jako červotoč…taky rychle…
Přesně tak. Devadásatkovej eklhaft z toho přímo stříká.
to mate divny vkus, ked vam ten sklopeny predok akoby nalepeny z uplne inej elektricky pripada ako pekny exterier, moj syn skolkar by to navrhol estetickejsie
predpokladam, ze sa vam paci aj Roomster zlepenec z dvoch aut v strede
Nejhorší tramky v Praze
A zároveň do příchodu EVO2, nejlepší šaliny v Brně. Jiná polarita a jedny smysluplněji využité dveře a co to udělá.
Ano, první dveře pro cestující a po novu uspořádaná sedadla ve vysokopodlažních dílech z toho opravdu dělají slušnou šalinu 🙂
…dokud se nezačnete šťourat v tom, jak je ta šalina těžká, kolik kvůli tomu žere šťávy a jak málo lidí do ní za ty pořizovací a provozní náklady narvete. 😉
Tohle jako cestující neřešíme 🙂 Ale teda i předtím ve výsadkové variantě uspořádání sedadel to bylo v pohodě.
Z hlediska celkové hmotnosti a spotřeby energie je na tom 14T/13T podobně jako jiné 30 m dlouhé tramvaje. 13T má 38 tun, KT8 má taky 38 tun, 2x VarioLF má 42 tun. Akorát má 13T větší nápravové tlaky, protože má jen 6 náprav.
Z hlediska kapacity není problém ve velikosti, ale mizerném uspořádání interiéru. Hodně sedadel za cenu nedostatku místa pro pohyb ve vozu a míst na stání.
„Hodně sedadel za cenu nedostatku místa pro pohyb ve vozu a míst na stání.“
No – spíše ne právě hodně sedadel, ale nedostatek místa pro pohyb ve vozu a míst na stání kvůli různým bednám, jejichž vrchy slouží aspoň pro těch několik málo sedadel ….
Ani ta rekonstrukce interiéru příliš nepomohla (protože ani nemohla): dávné přísloví přece praví, že „ze starý kurvy panenku nenaděláš“ …
Dvojice T3 nebo T6 (se sedadly po jedné řadě na obou stranách) má méně míst k sezení, než jedna 13T/14T. Osobně jsem „bedny“ ve 13T zaznamenal akorát v článcích s podvozky. Těm by víc pomohla vyšší podlaha jak v 03T (Anitry), aby šla dobře využít celá šířka článku.
Jinak s nedostatkem místa pro pohyb (a stání tak, aby člověk pořád neuhýbal) ve vozu naprosto souhlasím.
Všiml jste si, že T3 mají sedačky jen 1+1, ale 14T i 2+1?
Kdyby se chtělo, tak by každá T3R.P měla 35 míst k sezení…
T3 existují i ve variantě 2+1
Nejhorší krámy hned po Astrách. Klíčové slovo pevné podvozky. Hoši z vrchní stavby by mohli vyprávět. Vyhlodané oblouky, vymlácené srdcovky. Zadarmo drahý. A to ten hňup koloťuk Onderka neměl koule na to, aby šel do sporu se Schadwerkem a neodebralo se dalších dvacet kusů. Sice s lepším interiérem, ale podvozky stejné.
Jedna storry, nevím odkud: Pánove z vrchní stavby opravovali oblouk navařováním. Měli ho opravdu hezky udělaný. Přijel tenhle šrot. Projel obloukem. Za ním zůstal oddělený oddělený pás čerstvě navařeného materiálu a původní oblouk. Následovalo jen mnoho sprostých slov.
Hej, něco mi říká, že ten navařený materiál špatně držel na původním. Projet tam Astra, stane se totéž, projet tam 10x T3 urve se to taky. A 10x T3 je hodina provozu.
souhlas
Pokud pojedete z Výtoně do Modřan, tedy na rovném úseku téměř bez křížení, tak je to naopak z pohledu cestujícího nejpohodlnější tramvaj v Praze.
Ano, na rovné rychlodráze a při polovičním obsazení je fajn, taky v lichých článcích pěkně topí a málo táhne. Ale do Prahy s úzkými a klikatými ulicemi se vůbec nehodí.
Ideální do Mostu/Litvínova 🙂
Proč, tam není takových křižovatek jako v Praze?
Protože je tam rovná rychlodráha s minimem oblouků. V Mostě jen 2-odbočka k nádraží a oblouk u vozovny k Velebudicím.A na Litvínov taky tak podobně.
To dá rorum, že nejhorší tramvaje musí být Porsche 🙂
Kterému ostře šlape na paty Scheisewerke Pilsen 😁…