U Moskvy spadl prototyp nového nákladního Iljušinu, posádka nepřežila
Za havárií je nejspíš porucha motoru, letadlo přistávalo a mělo nízkou výšku a nízkou rychlost.
Za havárií je nejspíš porucha motoru, letadlo přistávalo a mělo nízkou výšku a nízkou rychlost.
Kefalín, čo je to takéy „nezapraporovaná vrtule“?
Odhlédneme-li od této tragérie, tak mě jako daňového poplatníka v ČR, zajímá akorát jediná věc na plánech ruského státu pro obrovskou spoustu nových letadel, vyvíjených/uváděných na trh téměř SOUBĚŽNĚ: Mé jediné přání je, aby z našich kapes už nešly další desítky miliard za nepovedené půjčky do Ruska… Za těch posledních pár roků to už stačilo, a taky kvůli tomu byla státní Česká exportní banka sloučena se státní Exportní garanční a pojišťovací společností, protože pak bylo míň vidět o jak velké peníze šlo z našich kapes na různé projekty do státního sektoru v Rusku…. https://www.e15.cz/byznys/finance-a-bankovnictvi/egap-letos-planuje-pojistit-vyvoz-za-45-miliard-korun-1178778 A obávám se, že většina těchto… Číst vice »
Když vidím ty forky trajektorie přiblížení na přistání, můj úsudek je nezapraporovaná vrtule stojícího motoru (letoun měl veliký aerodynamický odpor na jedné straně), nebo porucha vztlakových klapek (letoun měl málo vstlaku na jedné straně). Následkem této nesymetrie padl do vývrtky po klesnutí rychlosti pod nějakou mez. Obojí bych připisoval požáru motoru. Pochybuji, že by tak zkušená posádka páchala tak hloupé chyby. Stroj by zkutečně měl být schopen letu na jeden motor, byť s omezenou rychlostí a dostupem. Takové to katastrofy se občas dějí u všech výrobců letadel. SAAB/JAS takhle také přišel onehdá o jeden Grippen. Udivuje mě ale, že stroj… Číst vice »
Zkušená posádka je u experimentálních prototypů dost relativní pojem. Viz VSS Enterprise.
Grippen se zřítil kvůli nezapraporované vrtuli?
Letadlo podle obrázků točilo pravou zatáčku, tedy zatáčku na stojící motor. Posádka musela být ve veliké nouzi, když takový manévr podnikla. Většinou se zatáčka přes stojící motor nedoporučuje, u některých typů je výslovně zakázaná. Všechno je to ale souhra momentálních podmímek- rychlost, výška, stav letadla, tady navíc poloha letadla vůči VPD a v takových to momentech je vteřina příliž dlouhá doba a rozhodnutí které se udělá nejde vrátit (letadlo nejde zastavit a počkat až se pilot rozhodne). Myslím si, že na vině opravdu bude nezapraporovaná vrtule stojícího motoru a to z důvodu požáru.
Obávám se, že to co popisujete jako zatáčka není žádná zatáčka, alespoň to tak z fotek vypadá. Takže spíše ten konec, prapor. Pokud se nepodařilo zapraporovat, tak ta série prostě ukazuje zpomalení letounu pod pádovku a samozřejmě křídlo s vysazeným „brzdícím motorem“ se zbrzdí více a ztratí vztlak první, což je de-facto úplně čistý přechod do vývrtky na stranu vysazeného motoru, která nepokračovala do rozvinuté fáze, kvůli blízké zemi. Nicméně rotace až do převrácené polohy ji naznačuje.
Skusal som najst ci EMB KC-390 ma ejection seats, co je asi najnovsie vojenske dopravne lietadlo, ale zrejme nema. Celkovo sa nazdavam, ze u lietadiel tejto kategorie sa od tejto specifikacie uz upustilo. Ak niekto vie, skuste ma prosim doplnit, ktore vojenske transportne lietadla maju ejection seats prosim. Na tej ruskej stranke co tu niekto pripojil sa uvadza ze to mal byt prelet medzi dvomi letiskami pred vystavou vojenskej techniky. Tomu by podla toho videa asi zodpovedalo aj zaradenie do okruhu. Uvadzaju tam, ze umyselne nasmerovali lietadlo do neobyvanej oblasti, ale podla mojho odhadu, to lietadlo sa dostalo do takeho… Číst vice »
Civilní letadlo dokáže letět na jeden motor docela dlouho. Součástí certifikace je i dokončení vzletu na jeden motor.
Tohle nemělo spadnout pokud jenom vysadil motor. Bohužel Rusko, tam se to bude zatloukat a příčina se kvůli tomu neopraví.
Vzlet a přistání… trochu rozdíl… nevíte v jaké fázi přesně, nevíte všechny okolnosti, ale jasno máte… to o něčem svědčí…
Kde píšu o přistání? Píšu o tom, že vysazení jednoho motoru při vzeltu nemá vést k pádu letadla.
Právě, že nepíšete. Letadlo se zřítilo během přistávání, nikoliv během vzletu.
A pristani je snad narocnejsi manevr na tah motoru?
Co to s tím má společného? Vůbec nic. Při nižších rychlostech je letadlo náchylnější k pádu, proto je přistání rizikovější než vzlet.
Přistání je rizikovější kvůli komplexnímu manévrování a náročné pilotáži. Nízká rychlost je jak u vzletu tak přistání, liší se jen podle nastavení klapek, které je pro vzlet logicky nižší.
Žádný rozdíl, dopravní letadlo musí letět na jeden motor v naprosto jakékoliv fázi letu (i vzletu po V1).
Takže to bylo fatální selhání, otázka je čeho. Nezafungovalo praporování vrtule? Pád po křídle na stranu motoru tuhle variantu nevylučuje. Selhání posádky? Zkušební piloti s takovými věcmi obvykle dost počítají, těžko soudit.
Vzhledem k tomu, že nehoda měla tragický konec (R.I.P. a upřímnou soustrast pozůstalým), tak se od posádky žádné informace nedočkáme… Nevím jestli prototypy vojenských letadel v RF nosí černé skříňky.
Stručné info o tragicky zesnulých, kteří kvůli této nehodě jsou dnes už na Pravdě Boží
https://eadaily.com/ru/news/2021/08/17/pogibshiy-ekipazh-il-112v-uvodil-zagorevshiysya-samolet-ot-zhilyh-domov
To se opravdu nedočkáme. Zkušební letoun by nicméně měl mít dost záznamových zařízení, tak snad to někdo pořádně vyšetří, jestli se výsledek dozvíme, toť otázka, když to není civilní let.
Jestli Il-112T/V opravdu půjde do série, tak držím palce, ať jim to lítá…
Avherald se o FDR zminuje, nejaka data tedy budou.
Píšete nesmysly. Pokud by to tak bylo, tak by vysazení jednoho motoru během přistávacího manévru nemohlo k pádu fést a praporování vrtule u jednoho motoru také ne.
Nezapraporovaná vrtule vede 100% k pádu jakéhokoliv vrtulového letadla. Promění se v aerodynamickou brzdu, kterou nedokáže překonat nic. Proto vrtule praporování mají, ne pro srandu, ale pro přežití. Pokud jde (turbo)vrtulový letoun krátce po vysazení do pádu, je možnost selhání praporvání první možností na ráně, protože jinak letoun dokáže klouzat jako jakýkoliv jiný, klidně bez obou motorů, rozhodně nejde do vývrtky.
Vy jste tvrdil, že letadlo musí letět na jeden motor vždy.
Vy asi nechápete co je praporování vrtule, že?
Vždy je v uvozovkách. Jinými slovy „vždy v normální konfiguraci“. Normální a naprosto nutná konfigurace u zastaveného motoru je prapor. Letoun na jedem motor musí letět vždy, ale ten vadný MUSÍ být v praporu. Turbovrtulové motory většinou mají automat snímající negativní tlak na listy vrtule a přestaví ji do praporu samy – pokud to funguje.
Konfigurace je klíč k létání. Na přistání potřebujete správnou konfiguraci i s oběma motory. Na vzlet také. Na vysazení motoru či obou jinou.
Praporování vrtule je seřízení úhlu náběhu listů vrtule tak, aby vrtule nečinila žádny odpor. U takto Mnohalistých a širokolistých vrtulí je to nutné. Když se to nestane, letadlo je silně bržděno nesymetricky na jedné straně a to pak vede až k přechodu do vývrtky(letadlo se roztočí kolem svislé osy. Při takhle nízké rychlosti je to otázka času. Patrně to nefungovalo v důsledku požáru . bývá to ovládáno hydraulicky, nebo elektricky.
Pardon, ne vy, ale nick Y.K.
Video:
https://9gag.com/gag/azMwdDb
Tak uz ho doplnili aj k clanku. Nevsimol som si, mea culpa
Moj sukromny nazor: Nevieme ci to bol skusobny let a co bolo predmetom skusok. Z videa sa zda ze lietadlo malo zavadu na motore c.2. Ta strata ovladatelnosti by mohla pripominat nespravnu funkcnost feather cerpadla, kde miesto full feathered sa listy vrtule prestavili na fine pitch a vykon motora c.1 uz nedokazal kompenzovat moment, ktory preklopil lietadlo „na chrbat“ a upset sa uz nedal vybrat. Samozrejme aj napriek urcite skusenej posadke, startle effect-u , suvisiaca strata ovladatelnosti prispeli v neriesitelnej situacii a leteckej katastrofe. Bude zaujimave, ci niekedy budu zaverecna sprava pristupna a nebude aj sfilmovana v air disaster investigtion.
Posádka asi opravdu neměla svůj den, ztráta jednoho motoru – narozdíl od názoru agenturního zdroje – sama o sobě k pádu určitě nevede, takhle nikdo příčetný dvoumotorová letadla nenavrhuje ani v Rusku.
Samotného motoru v technickém smyslu asi ne, ale spolu s poruchou stavění vrtule (která mohla být důsledkem, ale i příčinou požáru motoru) a třeba i navíc při letu na max. hmotnosti to není nic mimořádného, takových nehod byla v minulosti celá řada.
Pricina pozaru mohla byt prorazena nadrz od motoru.Uhasit samotny motor by nemel byt problem.Pokud se jim rozletel motor,tak doslo k poklesu tlaku oleje a motor se zapraporoval automaticky.Pokud ne,tak meli dost casu zapraporovat rucne.S tim ohnem,co za sebou tahli jim spis odeslo cele rizeni v kridle.
přesně, podle mého posádka neměla nad motorem a celým křídlem žádnou vládu.
Právě že může – pokud se nepodaří zapraporovat vrtuli (feather), tak ta má při ztrátě výkonu takový odpor, že to nevyhnutelně vede k pádu.
Bývají na to automaty, ale pár už jich selhalo, jsou známé nedávné případy s L410, které skončily v hlíně kvůli závadě stavění úhlu vrtule.
Ramenskovo nebo Ramenskoje (Žukovo)?
Je to paskvilní překlad z ruštiny, kde Раменского (čti Ramenskovo) je 2.pádem od názvu Раменское. Do češtiny by se to správně mělo převést jako „Ramenského“.
Proč by se názvy měst v zahraničí měly převádět do češtiny?
Protože se tak běžně děje a zrovna u slovanského jazyka to není nic neobvyklého. A když se něco přeloží, bude se to i skloňovat.
Přesně na to jsem narážel..;-)
Tak nevím kde udělali soudruzi chybu, první prototyp byl příliš těžký (oproti vypočteným hodnotám) a museli ho předělávat, teď jim to zase spadlo.
Ono je hlavně otázkou po smyslu vývoje takového letadla… (Snad se) s vypětím všech si podaří dokončit vývoj, aby letadlo létalo bezpečně… Ale kdo o takové letadlo (Il-112V/-112T či -114-300 či TVRS-44) bude mít zájem jej koupit a provozovat (aby provoz nebyl brutálně ztrátový po vzoru zoufalého Jak-40)? Když vidím to váhání Embraeru ohledně pokračování vývoje podobného letadla vzhledem k (ne-)úspěchům konkurence (viz osud DHC Dash8 Q400) a vzhledem k relativní penetraci na trhu (para-)vojenských letadel jako je Airbus C295 či Leonardo C-27J… Nemluvě o čínských a ukrajinských typech a o pokusech např. v Indii, Indonésii a v Evropě (D328Eco)…… Číst vice »
Tak zájemce je jasný, VVS. Potřebuje nahradit Ani 26.
Jakože proč importovat za 80, když od domácího výrobce můžu kupovat za 120 (prodražené kvůli malosériové produkci)??? Nemluvě o užitné hodnotě/doladěnosti a o sortimentu doplňků.
Ono možná podobná idiocie není vyloučena. Když si uvážím, že v SSSR nějací duševní giganti schválili SOUBĚH výroby zhruba totožných tanků T-62,T-64, T-72… Přičemž v téže době běžely dodávky pro Rudou armádu z licenčních výrob, např. z ČSSR (T-55). A různé bojové vozidla APC/IFV jako BMP-1. Plus samohybky např. tisícikusové série 2S1 Gvozdika.
rusko je velmoc a jako taková chce mít samozřejmě nezávislost na dovozu vybavení armády. Takže 80 nebo 120 je putna.
Ruská federace je zhruba stejně lidnatá jako Mexiko (nebo jako Egypt+Sudán). Pokud jde o ekonomicky výkonnost, tak HDP např. Itálie+Švýcarska je zhruba totožná jako HDP Ruské federace. Zhruba podobným státem je Brazílie, kde tamní dominantní dodavatel letadel – firma Embraer – zdaleka nepostupuje stejně bezhlavě jako vláda v Ruské federaci… Embraer jednotlivé typy letadel vyvíjí POSTUPNĚ, tj. nikoliv SOUČASNĚ (současně probíhající megalomanský plán totiž nijak nezvýší dostupné kapacity odborníků na konstrukci letadel i agregátů i kapacity firem pro infrastrukturu, doplňky a údržbu)… A brazilský stát nemá klapky na očích, neboť si spočítal, že je výhodnější mírně zredukovat počet objednaných dopravních… Číst vice »
Analýza od vás je to sice skvělá, ale Rusko není Brazílie a Brazílie není světová velmoc, tečka. Tudíž jestli se něco ušetří či ne je rusku celkem v paži, amíci taky nebudou kupovat místo C17tky A400 od airbusu :-))
Rusko není velmoc, je to upadající velmoc. Na velmoc potřebujete i nějakou tu soft power ve formě přitažlivého společensko-kulturního modelu, ne jen JZ a vesměs průměrné zbraňové systémy.
Problémem Ruské federace je vymírání… Ono si stačí uvědomit proč ruská vláda snížila náklady na starobní důchodce = statisticky průměrný věk dožití chlapů v ruské federaci je cca 67 roků… a nárok na starobní důchod pro chlapy je cca 65 let…
Problém Ruska je už po staletí ten stejný, totální neschopnost racionálně spravovat zemi a totálně apatické obyvatelstvo a to vše ještě umocněné paranoidním pohledem na svět.
Pokud byste žil v Rusku, tak bez jisté dávky apatie byste se patrně neobešel.
Já tam nějakou dobu žil, je to strašná země. Lež je tam nejněžnější způsob komunikace.Ta země je ztracená, byla je a bude.
Rusko mozna neni velmoc,nema HDP jako Svycarsko a Italie dohromady a ma obyvatel min jak Indie,ale porad muze smazat Cinu a Ameriku jednim tahem.Sebe pochopitelne taky.Zalezi na uhlu pohledu.Na Rusko se musite divat pohledem Rusa.
To je celé nesmysl, to z nikoho velmoc nedělá. A ten „pohled Rusa“ je právě to co je už stovky let táhne k zemi.
Z naseho pohledu.
Právě o tom mluvím. Že kdyby ruská vláda ubrala na „megalomanii“, tak by výsledek mohl být výrazně lepší…
Axon – americká vláda koupila pro své ozbrojené síly z Evropy např. PZL-28 nebo C-27 nebo C-235 (HC-144).
Nebo UH-72 (EC-145). Či AW-119 (TH-119). Nebo AW-139 (modifikovaný na MH-139).
A jaké je místo, kde vzniknul typ ze kterého vychází https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_VH-71_Kestrel ?
Např. Španělé velmi vážně zvažovali (?zvažují?) nákup jihokorejských KT-1 a T/FA-50.
Protože tu zemi nechápete, místo Ruska by se to mělo jmenovat Severní Asie. A v Asii je jednou z nejhorších, ne-li vůbec nejhorší věcí ztráta tváře. Takže tady jde nějaká ekonomika stranou, že to bude drahé a ne zrovna povedené? Koho to zajímá? Mužikovi se vysvětlí, že to „nemá analóga na celom mire“, VVS dostane potřebná letadla, civilní verzi nikdo jen trochu soudný nekoupí a pojede se dál.
A VVS nemá šanci ty letadla koupit jinde i kdyby to politicky šlo. C27J nebo C295W jim s ohledem na sankce nikdo neprodá a tím výčet moderních lehkých transportních letadel končí.
životaschopné řešení? : použít čínské motory pro drak vyvíjený spolu s brazilci resp. ruské motory pro čínské draky…
Ono totiž tenhle megalomanský plán vlády RF na souběžný vývoj/prodej spousty různých typů bez přímé návaznosti na dřívější konstruktérské zkušenosti … vypadá podobně megalomansky jako budování těžkého průmyslu v 30.-tých letech.
Obrovské částky na budování obrovských továren brala sovětská vláda brutálním zdaněním venkovanů (což byl jeden z důvodů smrti ?desítek? milionů hladem = „holodomor)… A investice se nevyplácela – i kvůli této obrovské katastrofě si odpovědný šéf – stalinův gruzínský „kámoš“ – Ordžonikidze prohnal kulí hlavu.
Pořád to nechápete, ztráta tváře.
mluvím o POSTUPNÉM vývoji, zavádění do praxe… Nikoliv o megalomanském SOUČASNÉM vývoji, zavádění do praxe…
Ten zásadní rozdíl zná každý rodič, který měl „štěstí“, když se narodí trojčata či čtyřčata. A obtíže nekončí ani během puberty. Např. do klasického osobáku se vejde 5. Pro čtyřčata je potřeba něco jako Fiat Multipla či 7-mi místná Honda apod.. Anebo dodávka se sedačkami…
Zase až natolik asijští Rusové nejsou.
Ale blamáž se lehce nepřiznává nikomu, ani v Evropě.
Jsou, to, že vypadají jako my z nich Evropany nedělá.
Blamáž se nepřiznává. Přiznává se chyba, aby z toho nebyla blamage – tedy obviňování všech okolo.
Typická blamáž je to, že Černobyl odpálila americká ponorka.
je to následnicky stát zlaté hordy. to mluvi samo za sebe
Z pohledu Evropana:
Čím víc Rusko utratí za nesmysly, tím míň mu zbude na montování se do ostatních.
V ideálním stavu by za nefunčkní předražené domácí projekty mělo utratit všechno co má.
Protože při importu jde 80 do zahraniči. Jelikož je ovšem výrobce statní, tak stát platí skoro sám sobě….. Ikdyby nebyl stát majitel výrobce ,tak stejně obrati na daních z těch 120 nějakých 40-65……
Já si myslel že cenu letadla určuje vybavení, cena člověkohodin atd… nikoliv cena podle státu výroby…
Skutečně tvrdíte proč vyrabět T-72, když se licenčně kupuje T-55?
Dobrý den, pane Permoníku odkud jste vzal informaci, že firmy zabývající se výrobou pro aerospace se sídlem v Rusku jsou zatíženy daněmi v celkové výši 33% až 55% (viz Váš názor „na daních z těch 120 nějakých 40-65“)…? Pokud je mi známo, tak naopak ruský stát proplácí úvěry od ruských komerčních bank, které byly poskytnuty ruským výrobcům pro aerospace… tj. z toho mi logicky vyplývá, že ruské firmy v oboru aerospace neplatí žádné daně, neboť by ruský stát mohl poskytnout dotaci těmto firmám, kdyby firmám odpustil daně (a nemuselo by se řešit složitěji např. přes trojúhelník: banka-firma-ruský stát) Například v… Číst vice »
Z ekonomických analýz vojenské výroby. Tím nemyslím, že stát zaplatí na daních 33-55 procent. Ale obratí se mu postupně na daních. Jednoduchý příklad. Stát zaplatí uvěr bance. Z toho uvěru se zaplatila výroba = materiál + práce člověka + další náklady. Pro laické vysvětlení na českém „systému“ práce: Let Kunovice dodá armadě letoun L-410 za 100 mil. kč. 1, firma by měla mít zisk a ten daní -> 1, přijem 2, největší podíl má lidská práce cca 70mil z celkové ceny (započteno práce i subdodavtelu) přijde na platy. Plat zaměstance se daní, odvadi se sociální což ve finale je nějakých… Číst vice »
A pak ten zaměstnanec jde do obchodu, zaplati za jídlo a z toho si stát taky vezme nějakou korunu. Koupí si nabýtek. Nabytkářké firmy zas odvedou nějaké daně a tak to jde dokolečka…..
zdroj těch „ekonomických analýz vojenské výroby“ v Ruské federace? A pokud jde zbytek Vašeho tvrzení – tak si pročtěte to co jsem napsal do tohoto vlákna i do vlákna k článku https://zdopravy.cz/iljusin-ma-prvni-zakazku-od-dopravce-na-nova-letadla-il-114-300-kupuji-je-aurora-airlines-88097/?comments=1#comments. V zásadě jde o to megalomanské pojetí rozsáhlých investic (dotací) ruským výrobcům pro aerospace…. 1. Spousta SOUČASNĚ běžících programů na vývoj, prototypové ladění, TPV a rozběh výroby, zavedení do praxe 2. Nejde o reakci na požadavky dopravců/uživatelů. Viz např. zájem Aurora Airlines o Q400, kterých jsou desítky k mání po světě… Nicméně MUSÍ koupit Il-114-300…Což bude dobrodružství až budou nasazeny na přeshraniční linky této aerolinky působící v nejzápadnější… Číst vice »
me by zajimala jedna vec – proc do diskuse o vojenském nákladním transportním letadle taháte „osobní“ letadla? 😀
tady jde o vojenské transportní letadlo – jako že by si ruská armáda mela budovat závislost na „západních“ technologiích? to je docela vtipná představa.
Primárně proto, že Il-112 by měl snad být jak ve vojenské (-112V tak v civilní verzi (-112T). Analogie jako obě verze Herkulesu: C-130 a L-100 (uvidíme jak se ne/bude dařit souběhu civilních a vojenských SuperHerkulesů).
Sekundárně proto, že sortiment vyvíjených letadel v Ruské federaci – zmíněných výše – je primárně dle rozhodnutí vlády Ruské federace tj. nejde o reakci na zájem uživatelů… srovnej např. se snahou o odstranění vrozeného nedostatku Jak-40 (=tj. remotorizace těch stovek uskladněných letadel, u kterých je údajně dostatečná rezerva životnosti draku) https://www.rusaviainsider.com/insight-yak-40-switches-western-engines/
co máte porád s tím Jak-40 ?? létají ještě dodnes, nedávno ještě i u AČR. I já s ním párkrát kdysi kdyl bylo u ČSA letěl.
Mluvím o provozu těchto letadel, o jejich ekonomice… Není náhodou, že zhruba 50 Jaků-40 je v provozu a zhruba 350 je mimo provoz (=parkovaných/uskladněných), tj. z 8-mi existujících Jaků-40 je v provozu jen jeden.
Když si to člověk srovná se zhruba současníkem Jaku-40, tj. s Tu-134, tak dle statistiky je provozován každý třetí Tu-134….
Masová výroba Tu-134 i Jak-40 končila zhruba stejně = v první polovině 80.-tých let
Jaka je zivotnost draku Jak-40?Rusove to meli driv omezene letovyma hodinama nebo dobou.Ze ma letadlo nalet 1000 hodin a 30 roku stoji na desti neznamena,ze muze jeste do vzduchu.Jak-40 je koncepci draku davno po smrti.Turboprop odveze 2x tolik lidi,rychleji a spali min paliva.
Pointa mého názoru je v tom, že v dnešní Ruské federaci se velmi moc hledí na vylaďěnost konstrukce a na provozní ekonomiku letadel… Právě proto, mám tak velkou pochybnost k megalomanskému plánu vlády Ruské federace… Kdyby draky Jaku-40 neměly perspektivu, tak už by byly ve šrotu. Když vezmem statistiku z russianplanes.net, tak je v provozu zhruba 5% Jaků-40 a 10% Tu-134. Mimo provoz (uskladněno/parkováno) je cca 35% Jaků-40 a cca 28% Tu-134. Zbytek je ve šrotu/havarovaný, tj. cca 60% Jaků-40 a cca 70% Tu-134. Tj. vlastníci Jaků-40 doufají, že se najde vhodná remotorizace, která umožní opět zprovoznit uskladněná letadla, neboť… Číst vice »
Jak 40 byl nesmysl od počátku, udělat regionální třímotorové proudové letadlo pro pár lidí a ještě s rovným křídlem, to může opravdu jen idiot, který o ekonomice neslyšel ani z rychlíku.
„Ekonomika je buržoazní pavěda.“ Stalin.
A tak převáželi ovce vrtulníkem z vesnice do vesnice.
Jak-40 lita nejakych 50 let.V dobe vzniku,byl v SSSR kerosin mozna levnejsi,nez je ted v Kataru.Rovne kridlo s relativne tlustym profilem dostal proto,aby mohl na kratsi drahy a to i travnate.Proto ten podvozek s jednou montazi na noze.To bylo zadani.
Právě že Jak-40 skoro vůbec nelétá. A přesto je obrovské množství těchto letadel skladováno, tj. drak je asi OK (vzhledem k nízkému zájmu), zatímco argegáty (zejména motory) nejsou konkurenceschopné…
Jasně, jenže to zadání byla prostě pitomost, to neokecáte. To co popisujete se v civilizovaných i méně civilizovaných zemích řeší dvoumotorovým turbovrtulovým letadlem. Ale v Severní Asii to holt řeší po svém, proto to tam už stovky let vypadá jak v Horní Voltě.
Pražák … ono hlavní problém je, rozhodování „od stolu“, nikoliv rozhodování dle praktických potřeb uživatelů…
Prostě tak jako (proti vůli výrobce) probíhala a probíhá spousta konverzí motorů, které již nevyhovují, za vhodnější (např. Cessna 421, Beechcraft King Air/SuperKingAriy i HawkerJety 400), tak podobně i v dnešním Rusku je poptávka po podobném vylepšení (výměně motorů) nynějších nepříliš chtěných letadlel jako An-2 či Jak-40, kterých je k dispozici spousta … a téměř „za pár šupů“…
Kolik dnes po svete lita L-100,Hercules je military cargo plane.L-100 je vedlejsi produkt.Rusko potrebuje nejakym zpusobem drzet krok.Hold to neco stoji.Nedelaji to,aby se jim to vyplatilo.Nemaji momentalne jinou moznost.
Nerozumím pointě Vašeho názoru… Resp. nechápu na co konkrétně reagujete. Jestli na něco, z toho co jsem napsal, tak na co?