U Hustopečí vznikl benzenový bazén, odsávat se bude i za provozu. Ministr řekl, kdy se vrátí vlaky

Hygienik popsal, jak probíhá absorpce a čerpání do cisteren. V polovině května začnou opravy samotné trati.
Kvůli uzavření železniční trati u Hustopečí nad Bečvou vznikají v nákladní a osobní dopravě každý den škody. Ministr dopravy Martin Kupka to uvedl po jednání krizového štábu řešícího důsledky únorové nehody cisternového vlaku s benzenem.
„Zahájení prací na obnově železničního tělesa a trakce směřujeme do období kolem poloviny května. Do poloviny června pak předpokládáme obnovení provozu,“ řekl ministr.
Záležet však podle něj bude na průběhu odtěžení kontaminované zeminy pod tělesem dráhy. „Musí se sledovat předpověď počasí a nesmí se ohrozit bezpečnost lidí pohybující se na stavbě,“ podotkl Kupka.
Jíl, stěny a cisterny
Harmonogram připravovaných prací popsal pro Zdopravy.cz Matyáš Fošum, zástupce hlavní hygieničky a ředitel odboru ochrany veřejného zdraví ministerstva zdravotnictví.
Vlaky se podle něj mohou do Hustopečí vrátit už v horizontu 14 dnů. „S tím, že 14 dnů bude trvat položení železničního svršku, ovšem předtím musí samozřejmě proběhnout jistá sanace toho území, kde byl benzen vylit,“ uvedl Fošum.
Na místě jsou nyní dokončeny štětovnice neboli Larsenovy stěny. Tím se vytvořila obvodová stěna kolem celého území, kde se vylil benzen. Ve spodní části je jílový podklad. „Připomíná nám to bazén, kde obvodové stěny jsou larseny,” popisuje Fošum.
„Máme zde tedy uzavřenou nádobu, do které budou nyní čerpány tekutiny. Bude tam čerpána voda s další látkou, která do sebe bude absorbovat benzen,“ popsal proces hygienik.
Z jedné strany tak podle něj přijde k místu železniční cisterna s vodou a absorpční tekutinou a z opačné strany pak další cisterna, která do sebe bude čerpat vodu ze země s absorbovaným benzen.
Čerpání za provozu s cestujícími
„Předpokládáme, že celý proces bude trvat maximálně dva měsíce. Mezitím však již mohou po kolejích jezdit vlaky,“ upřesnil Fošum.
Během prvních pěti dní čerpání totiž podle něj hladina benzenu v podzemí klesne o 20 až 30 centimetrů a první svrchní část půdy bude odbagrována. Následně se na místo naveze štěrk a vše, co je potřeba pro položení železničního tělesa.
V další fázi po narovnání půdy se položí koleje a vlaky budou moci místem jezdit i s cestujícími. Na vedlejší koleji pak bude dál probíhat čerpání a odčerpávání benzenu z podzemí.
„Současně jsme dělali hodnocení rizik, abychom posoudili, zda je tam nějaké riziko pro cestující. Ale v tomhle případě neexistuje, jinak bychom to nedovolili,“ uzavírá Fošum.
Nákladní vlak převážející v cisternách 1020 tun toxického benzenu vykolejil v Hustopečích na konci února. Část cisteren začala hořet a chemikálie kontaminovala okolní půdu.