U dobrého strojvedoucího cestující neví, že vlak jede, říká Pavel Židlík
Strojvedoucí Pavel Židlík. Pramen: archiv Pavla Židlíka
„Všeobecně je prestiž dráhy u nás nižší než v jiných zemích,“ říká strojvedoucí Pavel Židlík.
Pavle je okamžitě poznat nejen, že jsi celoživotní borec Pán strojvedoucí, ale i velice inteligentní člověk. ČD i tvá rodina na tebe musí být hrdi👍
S chutí jsem si přečetl váš článek, máte můj obdiv, váš styl jízdy je mi velice blízký. Ať se vám daří…
Chci poděkovat všem diskutujícími za názor. Kolegové z mašiny vědí, že „divočiny“ při zametání perónu během vjezdu do stanice se nedějí každý,den. Vědí přesně, že brzda vlaků musí být vyzkoušená během předchozích brzdění, musí být dobré adhezní podmínky a děje se tak v případě krácení zpoždění. Tímto chci uklidnit ostatní diskutující. Žádný z kolegů, které znám na mašině neriskuje. Za ta léta vím, že se každá souprava chová jinak a k tomu se pak přizpůsobuje technika jízdy. Stran dlouhých vlasů, můžu uklidnit diskutujícího v tom, že pokud by to mělo vliv na kvalitu řízení vlaku, tak to půjde dolů. Ale… Číst vice »
„Stran dlouhých vlasů, můžu uklidnit diskutujícího v tom, že pokud by to mělo vliv na kvalitu řízení vlaku, tak to půjde dolů. Ale to teď kecám. Nepůjde.“
Jo, takhle by se měl chovat normální pasažérský nádražák. Být přiměřeně zdravě sebevědomý a umět odrazit nefér argumentaci.
Délka vlasů u řidičů/řidiček lokotek opravdu cestující nezajímá.
Dobrý den, uživatelský komentář (cestujícího) k poslednímu odstavci, stran špatného obrazu drah… Může mě čert vzít, když má vlak zpoždění už na odjezdu z výchozí stanice kvůli čekání na zpožděný přípoj odkudsi ze severu, když za 5 min jede stejným směrem Os, za půl hodiny Ex, za 3/4 hodiny Arriva a za hodinu další R. Vím, že to není argument vůči fírům, ale to nevynucené zpoždění do příští stanice, kam pracovně dojíždím, mi nikdo nezkrátí, takže mi může být ukradené, že to pak celkově na trati do Práglu nažene.
Ony existují i nějaké čekací doby, a je jedno jestli to je výchozí stanice, nebo nácestná.
Navíc, nečekáním zas někomu můžete zkomplikovat cestu někomu jinému, protože můžou ujet následné přípoje.
Ještě k tomu, když další dálkový vlak jede až za půl hodiny.
Též díky za pěkný článek
Moc pěkné napsané ale nějak divně, fira má sice zodpovednost votom zadna, jenže se z nich dnes dělají mocipani a ridic autobusu je na tom stejně neli hůř při dnešním provozu.A za druhé pokud mu v dílnách mašinu stoprocentně nepripravime tak může tahat tak gumoveho kacera, a když vydim co dnes někteří jeho kolegové předvádějí tak to jsou rychlokvasky. Tak ať se už přestane z nich delat něčí víc než jsou!
Až dílna přestane psát obligátní odpověď – závada se neprojevila, tak se stane zázrak.
3 měsíce jezdí mašina s prasklým sklem ve dveřích 2x dílna napsala není ND, při dalších 2 pobytech se s tím asi ani nezaobírali.
O závadách, které lze najít napsané 4x za sebou, a vyjádření dílny vždy zní opraveno, snad ani nemá cenu zmiňovat. A dalo by se pokračovat, takže dílna kolikrát taky neodvádí zrovna ideální práci.
Jo prasklé sklo to má jít dílna ho nechat uriznout do sklenářství, nejsou od toho náhodou centrální sklady? A když fira neumí popsat závadu, nebo přiběhne ze mu nejede mašina a rve jak nevazanej a má motor na kabelu. A takovejch případů je. Dřív fira prošel všechno než začal hoblovat zálohu a dnes?
Jestli vy nejste rychlokvaška ze základky! Vidím, Petře. Vidím.
Jo máš pravdu Vendo po 40 letach na draze budo rychlokvaska ale důchodová 🤣
Ten kdo nebyl na dílně to nepochopí. Petře, chce to klid a trochu nadhled, i když je to někdy velmi těžké. Přesně vím o čem píšete. Také jsem dílenskej🤪.
Jen „houšť“ takových strojvůdců,pro které je práce koníčkem.Jen bych trochu ubral v té samochvále.Ono „vletět“ k peronu a zastavit jak říká Pavel je sice pěkné,ale nepřináší to celkem žádný benefit ve vedení vlaku.
Správně,samochvála smrdí. A fírování není jen o „lítání“ k peronu.
Ale fírování není jen o „lítaní“ k peronu. A samochvála s…í.
Ale v případě, že má vlak zpoždění se takto dají sbírat cenné vteřiny a balíkovat je do potřebné minuty, o kterou nemusí vyjít čekací doba …. a další vlak jede za necelé dvě hodiny …
Zkuste si vzít kalkulačku a trochu počítat.EC do Holešovic z traťové 80 km/h,pak Ústí ze 60 km/h, pak Děčín a Drážďany.Ono to nedá ani tu minutu.A pro jednu minutu vám přípoj neodjede.
1) jde o (ne) překročení čekačky. Pokud je dejme tomu čekačka 5 minut, je podstatné zda na příjezdu bude +4:59 nebo +5:01, podobně pokud čekačka není ale hraje se o možnost stihnout to. (bez zpoždění bych měl na hlaváku 10 minut)
2) Když už, tak to počítat pro každou změnu rychlosti (rychlostník) v úseku Drážďany-Praha.
Pan Strojvedoucí – palec nahoru
Díky za dobrý článek (y)
Ono je zrádné když všeobecnou situaci popisuje specializovaný odborník jako je tento pan řidič. Neboť kdyby si dal tu práci zjistit celkovou situaci, tak by možná změnil svůj názor.) Rád bych znal jeho názor třebas pokud jde o sortiment lokotek. Kdy v 1997 v tehdejší ČD bylo 2x víc elektrolokotek+dieslokotek než je stav v 2020 v dnešní ČD (myslím dnešní pasažérské i nákladní nádrážáky … nepočítám kolejové nádražáky). Protože by bylo dobré vědět proč si nechali tolik lokotek, když pasažérských i nákladních vagonků ubylo skoro 2/3 (součet za pasažérskou i nákladní ČD, bez dieslvagonků a bez elektrovagonů) Proč? 2. Také… Číst vice »
Bu bu bu
ble ble ble
0budliky budliky
Pane Pája, to je výsledek Vašeho poznání, že pasažérská ČD za posledních 25 let navýšila počet parních lokotek o dvouciferný počet? Také mě to udivilo. V pasažérské ČD o baterkolokotku A219 neměli zájem. O diesllokotky na zemní plyn z firmy Vítkovice už ČD nemá zájem. A nevšiml jsem si, že by pasažerská ČD experimentovala s protypy hybridních lokotek od CZ Loko. Holt, asi v pasažérské ČD považují parní lokotky za technologii budoucnosti. – : ) Neboť při letošním prodeji starých lokotek a vagonků z pasažérské ČD do Národního technického muzea bylo prodáno několik desítek elektro a dieslokotek plus dieslvagonky. Ale… Číst vice »
Běž se konečně léčit. Žádná pasažérská ČD neexistuje – viz rejstřík firem ….
Myslím, že spíše by duševního ranhojiče měl vyhledat člověk který do firmy která prý se živí dopravou cestujících, a ve které už nyní existuje početné zastoupení retrovagonků shání další parní lokotky aby se jejich počet navýšil.
To nevymyslíš.
Na první otázku: předpokládáte tedy, že mezi počtem vagónů a lokomotiv má platit jakási úměra. Mám tedy otázku na Vás – jaká je konstanta úměrnosti a z čeho jste vycházel při jejím určení? Pokud se náhodou dočkáte své odpovědi od dotazovaného, bylo by dobré znát i Vaši metodu pro okamžité srovnání. Druhá otázka: předjímáte, že důvodem ke zvyšování počtu parních lokomotiv je jejich perspektiva a z nějakého důvodu shledáváte toto zarážejícím a vůbec neuvažujete, že by mohlo existovat i jiné vysvětlení. Také neuvádíte nic o provozuschopnosti těchto lokomotiv a o jejich původním počtu – když například k tisícero strojům přibyde… Číst vice »
Pane Petas, nemůžu nahrazovat myšlenkovou lenost pasažérských nádražáků, kteří mají ODVAHU na všeobecné shrnutí, ale nezjistii si dost informací. Vycházel jsem z http://www.ceskedrahy.cz/pro-investory/financni-zpravy/vyrocni-zpravy/-26610/ A nemůžu nahrazovat nefunkční vnitrofiremní předávání zpráv, takže řadoví pasažerští nádražáci hladoví po informací, se nechají krmit nepravdami např. že před čínským virem činily „Tržby z osobní přepravy – jízdné Přeprava cestujících vnitrostátní“ 7,509 miliardy Kč… Ne, od cestujících v ČR utržilo v roce 2019 něco přes 5 miliard, dalších 2,5 miliardy dostali ze společné kapsy nás daňových poplatníků (v rámci celkového penězovodu cca 16,5 miliardy ze společné kapsy do pasažerské ČD v 2019) = nechápu jaktože… Číst vice »
Děkuji za Vaši interpretaci výročních zpráv firmy ČD, a.s., byť jsem si o ni nežádal. Nicméně vrátím se ještě k těm otázkám. K první: tuším, v čem je zakopaný pes. Pro vagóny máte parametr životnost deklarovaná firmou ČD, který však vůbec neodpovídá druhému parametru lokomotiv – staších 30 let, tj. po deklarované životnosti 20 až 30 let (sic!), který celkově nedává smysl. Z takhle určených parametrů, kde ten druhý je variabilní a ještě k tomu nesmyslný, Vám může vyjít celá řada výsledků. Právě zde bych hledal problém. Ke druhé: většina parních lokomotiv je sešrotována. Není důvod nepředpokládat, že Vámi zmíněné… Číst vice »
Opravím Váš omyl, že já „interpretoval“ dobu životnosti vagonků a lokotek v pasažerské ČD.
Nikoliv. Já to přesně opsal. Viz str. 170 výroční zprávy firmy České dráhy a.s. za rok 2019:
Životnost. Počet let
Lokomotivy 20 – 30
Osobní vozy 20 – 30
Nákladní vozy 25 – 33
Vy nemůžete nahrazovat ničí myšlenkovou lenost, neboť blábolíte prostřednictvím klávesnice bludy svědčící o počínající demenci …
Aha, takže pasažérská ČD blábolí?
Viz str. 170 výroční zprávy firmy České dráhy a.s. za rok 2019:
Životnost. Počet let
Lokomotivy 20 – 30
Osobní vozy 20 – 30
Nákladní vozy 25 – 33
Dementní debile, ty jsi nikdy na lokomotivě neseděl a nedělal to základní – umět zabrzdit … rozjet vlak může „cvičená“ opice, ale ani inteligentní opice ten vlak nezastaví ….
Stačí si uvědomit, že odborníci kteří „umí zabrzdit lokotku“ pasažerské ČD, jsou zaměstnáni ve firmě, kde jejich zaměstnavatel nevydělá od zákazníků dost, aby zaplatil výplaty těchto odborníků.
Holt, jde o chování připomínající chování pštrosa = když před problémem schovám hlavu do písku, tak problém se „vyřeší“
-:)
Buďto se výrazně změní = začnou efektivně prodávat zákazníkům (solventním cestujícím) svoji odbornou, poctivou práci.
Nebo skončí.
Stačí si uvědomit, že doba kamenná neskončila, že by snad vzniknul nedostatek kamenů
A pán je super, ale vizáží je tak v osmdesátých 😀
To je v pořádku. Pokud jezdí 40 let a léta strávil na Bastardech, tak je ta vizáž odpovídající.
Není to normální, vypadá jako ocas .
Vagonáři nikdy nebyli zrovna nejostřejší tužky v penálu, naopak to byli flákači a jeden vedle druhýho samej zjev. Být vámi tak mlčím.
Musím se pousmát, Einsteine.
Nepíšu, že je to normální, píšu, že je to v pořádku.
A že byste vložil vaši fotografii, ať můžeme my ostatní porovnat?
Ty jseš skinhead????? Že ti vadí vlasatý lidi no a co tak jsme tady takový co to máme rádi tobě to může bejt jedno!!!
Přejete si, aby všichni vypadali stejně, jako dle nějaké všesvazové směrnice, nebo je to jen reakce na vaše vysoké čelo?
Podle některých vašich komentářů z celkového počtu 17, by se dalo usuzovat, že jste bejvalej lampasák.
Vezměte se s Axelem za ruce a jděte někam hóóóódně daleko!
Pane Vašek, sice netuším co mám společného s „Vagonář“, ale k Vašemu snu … Klidně, pokud pasažerská ČD přestane brát 16,5 miliardy na svůj provoz z přímého penězovodu ze společné kapsy
Dosud totiž na adresu pasažérské ČD platí „machry děláte, ale „h***ly“ máte na pavlači“
Pozn… čínsko-virové dotace jsou předpokládám extra k těm 16,5 miliardy. Další částka (nezahrnutá do 16,5 miliardy) jsou ínvestiční dotace pro pasažérskou ČD.
Když už pochopíte, že žádná pasažérská ČD neexistuje ….
Když neexistuje, tak lze okamžitě vypnout těch 16,5 miliard dotací ze společné kapsy, ne?
Víte, já už jsem pouhý cestující. Ale umím ocenit plynulou svižnou a hlavně bezpečnou jízdu, někdy i rychlé zprovoznění na trati. Jak vypadá pan strojvedoucí v takovou chvíli vůbec, ale opravdu vůbec neřeším. /Taky jsem kdysi nosil podobný účes, takže teď do mně 😆
Pan je pohodar. A ma pravdu. Kazdy druh jezdeni si najde sveho kupce. Nekomu vyhovuje posunka, nekomu lokalky a jinymu zase dalky nebo naklady. Vse ma neco do sebe.
Němci, které znám, ani německé sdělovací prostředky, např. ZDF celkem soustavně, si nemyslí, že se u nich dráha hýčká, pokud se tím nemyslí to, že i s tím málem (v poměru k silniční a letecké dopravě) se nakládá, jako by bylo peněz více než dost.
Furt je lepší mít 120 než 40.
Na lokálce určitě 😁
taDY MÍNUS NENAPÍŠE NIKDO jiný než blbec…¨
No to jsou věci, rozdává jednu inzultaci za druhou a pak pána rozhodí mínusy a zkouší to negovat jak ve školce. 😀
Tak trochu namachrovaný borec.
Doufám, že ty mínusy mi tu dávají jen ti neschopní povozníci 😀
Podívejte se na interview s Jenifer z YouTube kanálu DreamPrague od Broni . Na otázku co by vzkázala nám Čechům je odpovědi – víc sebevědomí . Proč by ne . Já taky jsem hrdý na svoji práci a dělám ji co nejlépe . A ocenim, když mi fíra neshodí kafe do klína jako ten mamlas na Slovackem expresu před asi třemi roky . To jsem polil nechte i turistku vedle sebe .
OK
Viděl jsem kafe v klíně cestujícího, ale vylil mu ho tam jistý Mirel.
To nebyla chyba Mirelu, ale toho cestujícího …
Spíše ti, kteří umí vlak zastavit v určeném místě ….
Píšeš o sobě? Jestli jo tak je to opravdu odvaha jít na veřejnost s pravdou ven.
Ne, je mi to fuk, píšu tu, co si myslím.
Pak se nedivte, že máte minusy …
A hlavně nejsem fíra. Protože kdybych byl, tak by mě hanba fackovala za to vychloubání.
Ty musíš mít práci která stojí dost za hovno, co?
Jo, ale v pohodě mě uživí 🙂
Béďo, hlavně buď v klidu, jde o nic.
A ty budeš pěkný debil, co?
V každém je kus debila a v tobě teda pořádně velkej…
Zřejmě jste neprošel psychotesty. Nedivím se.
Čím se vychloubal ?
Ano, sebestředný egoista.
Tak to i na mě působí.
Nic namachrovanyho v tom tedy nevidím. Pěkně napsáno
Trošku s Vámi i souhlasím … když prozradil jak rychle jezdí „k peronu“ .. tak jsem se trochu vyděsil … 🙁 … navíc kotoučové brzdy u vozů jsou dosti záludné ….
Díky, přesně tyhlety kecy mě k tomuto komentáři vedly, a ještě ta pohádka z Ruska.
Jakýkoliv obdiv k Rusku je bláznovství a pomatenost. Ano, milují tam funkce a milují tam uniformy.
Rusko je pomatená země a bohužel už to tam mají v krvi všichni.
Což je logické, protože prakticky už nezije nikdo, kdo by prosel formativním obdobími života ještě před bolševikem. …
A bohužel i po něm.
Kdo z Rusů vám osobně ublížil, resp. byl jste tam vůbec někdy ?
Jenže ty vozy mají také magnetickou brzdu … koukněte se na vozy jaké jsou brzdící hodnoty … Zapomeňte na dobu, kdy se při přidání E přípřeže nebo lok do závěsu na osobáku do Benešova musela snižovat rychlost, protože předepsaných – tuším – 86 bzrdicích procent se nedostávalo, ze 100 na 90 …
Tak jsem tu asi trhnul rekord v mínusech 😀
Nestěžujte si, dost dlouho jste si o to koledoval.
A kolik jste toho za kontrolérem najel vy ….
Ja hlavne nechapu, proc se v rozhovoru zminuje Tonda Sehnal ?! Nekolikrat !! Ten mladej kluk se aspon snazi neco delat pro firy, zlepsit jejich podminky prace a to na ukor vlastniho casu. Skoda, ze nema vlastni odborovou organizaci, do ni bych jako fira sel, ale fscr je socialisticky aparat s neskutecnymi prispevky clenu vs aktivni cinnost. Ale to odbiham 😉
A co ti brání v příštích volbách kandidovat do vaší místní organizace a ukázat to všem jak se to dělá? A pak třeba do prezidia… Brblat umí každý.
Taky jsem to moc nepochopil, proč tam autor Tondu vůbec zmiňuje, jako by byl jediný strojvedoucí, který si stěžuje. Holt se u nás nevyplácí vybočovat z řady.
Právě proto že je mladý, má zato, že je spasitelem … v něčem má pravdu a vždy se může řídit předpisem D 1, zejména článek 264. „Revoluci“ na české železnici neudělá …
Pravdu má
A já mám zrovna rád, když je při rozjezdu nebo obecně při zvyšování rychlosti cítit to zrychlení. No s brzděním samozřejmě tak nějak rozumně, aby nepadaly kufry a lidi 😉
Třeba na Krušnohorech bych neřekl, že jsou špatní strojvedoucí, ale od Ústí dál na Cheb, to prostě poznat jde. Stejně jako je to poznat v Pendolinu, kde by mělo jezdit to nej co mají u modrejch k dispozici.
A to já zase kroutím hlavou nad Lounskými jezdci na regionovách. Stoupnu si ke dveřím u vzduchového rozvaděče a jen slyším jak to syčí sem-tam a nestačím se držet….
Tak to byste si měl zkusit Regionovu vést… Chcete-li jet plynule, na čas a chcete-li jet vůbec (při určitých podmínkách), nejde to často jinak…
Svižný rozjezd miluju už od mala. Tím nemyslím škubnutí jako v M152 , ale plynulý tah od nuly a to zrychlení musí být cítit ještě nad 130 km/h. Vectron a Taurus to umí. Takové ESO nebo Bastard dřív ztrácí dech. Ale chápu, že každý to máme jinak.
A co AVV nebo jen jízda na ARR, jak to ovlivní strojvedoucí ?
Ja uplne jako laik nerozumim jedne veci – jak je mozne jet plynule, tj. taky aby to cestujici necitil, a zaroven brzdit ze stovky na zacatku peronu? Pri takovem relativne prudkem brzdeni uz prece cestujici zrychleni (aka zmenu vektoru rychlosti) pociti.
Nebo se zde narazi spise na skubnuti pri zmene rychlostnich stupnu apod?
Je to uplne jednoduché.
Asi tak jako když jedete autem a blizite se k obci. Bud muzete jet 90 co nejdale a pak dupnout na brzdu, nebo dostatečně dopředu date nohu z plynu a na brzdu treba ani neshanete …
A s jakou variantou počítá jízdní řád?
To záleží na konkrétní trati, konkrétním vlaku … Nebo na co se ptáte?
A taky konkrétní stroj že.. 814 ,842 s vozem nebo 844 s každým se jezdí brzdí jinak.za mne jednoznačně kvatro..
Ptam se na to, ze v rozhovoru pan fira vyzdvihuje, ze dobry fira jezdi tak, aby to cestujici necitil a zaroven se chlubi, ze brzdi z pomerne velke rychlosti az na zacatku peronu, coz mi implikuje, ze brzdi asi dost intenzivne a tedy pro cestujiciho asi docela nepohodlne. Tak si nejak tyhle dve informace neumim dat dokupy 🙂
V článku se přece explicitně nikde nepíše, že začíná brzdit až na začátku nástupiště. Píše se tam že začátek dokáže projet 100, ale není tam nikde explicitně napsané v jakém stavu je brzda v daném okamžiku. Reálněji zní, že začne brzdit ještě před nášstupištěm a 100 tam má už v okmažiku kdy brzdí (a rychlost klesá).
Myslím, že Marek Hrdina má na mysli asi to, jestli např. pivo na stolku přežije bez úhony intensivní brzdění vlaku z rychlosti 100 km/h na 0 na vzdálenosti rovnající se délce peronu v Děčíně.
Tak „intensivní“ rozhodně.
Ač nesnáším prznění jazyka, myslím, že to s/z v tuto chvíli není podstatné. Podstatné je, zda to pivo zůstane nebo bude v klíně.
To není prznění. Obě verse/verze jsou správně. Jen mě to pobavilo.
Děkuji, že jste se mně zastal. Ono to bylo spisovně v polovině 20. stol. Je to zkrátka jen archaismus.
Ano, presne tak jsem to myslel, diky 🙂
Souprava s Mg brzdou se brzdí jinak než vozy s jednorázově odbrzditelnou brzdou Knorr …..
Tomu jaksi neodpovídá za stovka na začátku nástupiště, to by výběrem bez brzdy nástupiste projel.
U brzdění zapomínáte na ono „cuknutí“ a zpětný ráz po zastavení některých vlaků. Klidně stačí 40 km/h. To pak není „jak do maminy“ a ne vždycky jsou na vině vozy. Plynule zastavit do klidu znamená plynule zpomalovat až do úplného klidu. Rozepisovat to nebudu.
On pan strojvedoucí sám zmínil, že zastavování ze stovky ke konci perónu se v jeho stylu vedení vlaku objevuje spíše výjimečně, například při dohánění zpoždění. Jak jej ale znám, při pravidelnostech v dopravě preferuje klidný, ekonomický způsob jízdy. A jeho technické znalosti jsou nezpochybnitelné.
Optimální průběh jízdy zajistí AVV …. se zastavením s přesností na metr podle délky soupravy …. např EJ 471, pokud je schodiště uprostřed nástupiště zastaví vždy uprostřed, bez ohledu na to, zda jede 1x EJ nebo dvojmo či dokonce trojmo ….
Já osobně jsem to pochopil tak, že mluví o ryvu (změna zrychlení za čas, m/s^3)
Většina fírů to taky tak bere. Hlavní je přistát jak do peřinky, ale s decelerací okolo 1m/s^2. Ono každý máme někde jinde nastaven ten termín komfortu. Jinak existuje služební rukojeť, kde jsou definovány decelerace pro výpočet jízdních dob, pro různé typy vlaků.. u rychlíků to bylo 0,3m/s^2 (tj cca 55km/h na začatku peronu), což je velmi komfortní decelerace. Jenže všichni dnes honíme čas, a když mame to kilo na začatku peronu tak pokrátíme užasných 32 sekund. Každý fíra má jinak nastaveny preference, pro někoho je dobrý fíra ten co hodně zkrátí, jiný zas co jede ekonomicky, třetí co si umí… Číst vice »
Nejsem strojvedoucí, ale mezi tím „jet ekonomicky“ a „zkrátit“ bych nedělal přímý rozpor.
Když je zpoždění tak krátit, když je čas tak šetřit. Obávám se, že takhle doslova to dělá avv.
Hodně dobré vyjádření člověka ke své profesi jenž ji vykonává celý život. Bylo by pro mě velkým potěšením aby si takové vnímání své práce osvojili právě nastupující strojvůdci. Vězte že STROJVŮDCE není povolání jako každé jiné, to je POSLÁNÍ! Děkuji Pavle.
řidič je poslání, kapitán je poslání, pilot je poslání….
tak dam raděj holku na medinu ať normálně vydělává prachy
Přesné! 👍
Jo, aby až zase bude nějaká krize jako teď, aby padala na hubu a antivaxové a antirouškaři jí na kyslíku nadávali, že je za to královsky placená a oni na to mají nárok a že je to stejně podvod.
P.S.: Stále doufám, že jste to myslel ironicky.
Za většinu zpoždění nemůže ČD, potažmo fírové. Ale pro lidi je ČD celá železnice.
I když to někdo rozlišuje, tak je zákazníkem ČD (Arrivy,…) a se Sprželí nemá cestující moc vztahů.
Už jsem to psal dřív a napíšu to zas: je nešťastné, že se největší český železniční dopravce jmenuje České dráhy, když se o dráhu, jako takovou, stará někdo úplně jiný: Správa železnic. Není pak divu, že si cestující České dráhy spojují i s činnostmi, se kterými ČD nemají nic společného.
I kdyby se to prejmenovalo ,lidí budou furt nadávat na ČD.
Na neexistující firmu?
Co?
Přejmenování ČD na nějaký neutrální název (třeba AktivTrans) imho příliš nepomůže.
Důležitější je samotné vnímání tradiční značky.
U fabriky vyrábějící náklaďáky v Kopřivnici nikdo neřeší že název firmy spíš napovídá že jde o firmu která dodává horským turistům
A fabrika v M. Boleslavi taky neřeší, že názvem spíše odkazuje do oblasti pojišťovnictví.
Proč ? Proč? Tatra se jmenuje podle toho že ty kopce zdolala.ale to máte zase příklad jak noha.oni vám ten internet na stavědle nevypli .
Mnohem logičtější něco pro mobilitu je nazvat dle něčeho pohyblivého než statického
Viz pojmenování rakouské bezlicenční kopie tatrovácké koncepce … podle silných kraviček, kterým nedělá problém za pastvou chodit do rakouských podhorských kopců ( Pinzgauer )
Uff, doufám, že si to tady nečte Kolovratník.
To nemohu vyloučit 😂
V zácviku si pan víra uvařil kafe, postavil si ho na pult a musel jsem jet tak, abych mu ho nerozlil. Když to při zastavení cuklo, dostal jsem dloubanec pod žebra. Ten styl jízdy mi zůstal i při řízení auta.
Dá se to učit i trochu líp tohle dost lidí odradí.
Za mne,který sloužil na dráze jako vozmistr 41 let se
říkalo strojvedoucímu Pan fíra.
Tak u takového člověka bych opravdu jezdit zácvik nechtěl. Vytknout chyby, či dát doporučení, to je v pořádku, ale nějaké mazácké dloubance, s tím jděte někam.
To je sileny, jak jsou dnes jsou vsichni zpovykani 🙁
Co je na tom za zpovykanost? Když by mi to udělal nějaký kamarád z žertu, tak ok, ještě se to dá, ale aby mi to udělal cizí člověk? Nejsem splachovací, a každá akce vyvolá reakci, a je dost možné, že při dalším brzdění, bych mu tu kávu schválně vylil ještě víc. Pletete si dobu, časy mazáků, kteří dávali bažantům zabrat, dávno skončila. A víte, co je zajímavé? Nejvíc mi vždy dal zácvik s člověkem, který se ke mně choval, jako k sobě rovnýmu, třeba mi i řekl, jak by si to představoval, ale nepovyšoval se Znám takového cvičného, co si… Číst vice »
Jen aby vám ta tolerance vydržela. Až budete mít věk mazáka a bude s vámi zacházeno jako s bažantem, jestli budete spokojený.
Evidentně se u nás zachází s lidmi docela dobře, když většina chlapů je v pohodě a nemají potřebu se zahojovat na nových.
A jen s jedním moc do zácviků nechtějí, protože u něho člověk neví, co čekat.
To že jste ale mazák neznamená, že jste dobrý strojvedoucí, což zmiňuje i pan strojvedoucí.
Kolikrát se nadává na řidiče důchodce a ti by měli mít už hafo zkušeností.
To je šílený, jak všichni propagují dlouhodobě tolerovány nemístné a nevhodne chování.
No taky vzpomínám na laskaveho parťáka , co mi všechno ukázal a uměl dělat , víc než na toho magora co nás v dílnách mlátil hadicí od pračky . A dodnes někteří nevědí za co , třeba mu nedala manželka . Teplou večeři .
Nic nás to mlaceni nenaučilo, maximálně tak někteří se naučili lépe zašivat , aby je nepotkal.
V době kdy začínal, tak se naučil jezdit jako pomocník. Pravda bylo to proti předpisu, ale pokud pomocníka za kontrolerem nedrapl ortodoxní cvičný nebo dopravní kontrolor či kontrolor vozby, tak se nic nedělo. Dělali to tak všichni. Na „Žilině“ bylo celkem normální, že půlku šichty odjel fíra, půlku pomocník … Ono točit na bobině kontrolerem furt nahoru a dolů …hlídat stahovačky nebo chybějící propojky TV mezi první a druhou nebyla žádná láce… zejména v noci …. Dneska se nemá naučit jezdit kde … předněji řečeno mohl by mít, kdyby v každém „depu“ byl lokomotivní trenažer s reálnými a nikoli vymyšlenými… Číst vice »
Vy jste nějak všichni cimprlich. Bylo to samozřejmě v době, kdy ještě mistr skutečně považoval za samozřejmost naučit učedníka poctivému řemeslu. Za celou svojí kariéru jsem nezažil, že by se někdo nějak povyšoval nebo buzeroval mladé. Případný frajer vždy brzo s ježděním skončil, když se dopustil závazné chyby nebo nedbalosti. Chtěl bych vidět dnešní oslavované rychlokvašky, jak dokáží na př. na první dobrou zastavit tzv. na hodinky byť jen s mašinou, natož s vlakem. Což bývala oblíbená kratochvíle na záloze nebo v cílové stanici vlaku, kde posunovač praporem označoval místo zastavení. Nárazník se musel praporku jen dotknout. 😀
Neřekl bych, že jsem nějaký cimprlich, ale všechno má své meze. Jak jsem řekl, pokud by to byl dloubanec žertem od kamaráda, či to bylo nějak dohodnuto (s oboustranným souhlasem, ne vždy má člověk náladu, na nějaké žerty), jako nějaká výzva, tak fajn, ale ne, že ti fíra suše oznámí, jestli rozliješ, tak dostaneš dloubanec. Na první dobrou na hodinky? Ano, to moc neumím, ale ono to je ze skla, aby se to hned rozbilo? Od té doby, co jsem vícekrát slyšel (jak od fíry, tak posunovačů): „Ježiš, zas se toho tak neboj, od čeho to má nárazníky?“ Si hlídám… Číst vice »
Spatřit na Mn vlaku v současnosti hytlák,tak to mi přijde ,že Vánoce jsou do roka častější-
A řekl bych, že to, zda to při zastavení trochu cukne, nebo ne, či zda to při najíždění trochu ťukne, je to nejmenší v provozu.
Jasně, všichni jsou rychlokvašky, jen my stáří poctiví to umíme pořádně.
A pak se tady dočtu, že si neumí ani na Vectronu ohřát jídlo.
Nedávno jsem byl na Taurusu u jednoho zahraničního státního dopravce a přesně jsem v knize oprav poznal, kdo je zasloužený strojvedoucí. Zápisy jako seřiďte špalky, nebo dolijte olej do kompresoru, a podobně…
No, dloubání do žeber bych nemusel, ale zažil jsem něco obdobného. Fíra postavil na pult zapalovač a řekl: Pokud spadne (bez ohledu na rozjezd nebo brždění), mám u tebe panáka 🙂 Bohužel jsem dojíždějící, tak nebyla příležitost spolu popít… Ale vždy, když jsem jel zácvik s ním, snažil jsem se aby těch panáků moc nebylo 🙂
Tohle jsem slyšel u autoškoly: „Když mi nevylijete kafe, tak vám to dám“.
Zní to jako vrchol školitelství, ale v reálu je to hrůza: Projetí stopky: kafe nevylito, do cesty skočí dítě: buď ho smeťte nebo to zkusíte příště, …
Skvělý chlap. A výborný rozhovor. Jen tiše sedm a užívám si to. ….
Nechci nějak urazit strojvedoucí, ale u šrotů, jako je 810 a 814, to nemá vliv.
Díky těmto „šrotům“ s minimálními náklady přežívá doprava na spoustě lokálek.
Což je hodně smutné. Viníkem je stát, který na to kašle. A že dal pravomoci krajům, která na to taky často kašlou.
Stát je viníkem maximálně do toho okamžiku, kdy dlouhá léta podporoval IAD na úkor veřejné dopravy. Přitom veřejná doprava umí být spolehlivá, kvalitní i rychlá. Je ekologická, moderní a cool, jak dnešní doba žádá. A ano, mohlo by to být lepší. Vždycky to může být lepší. Kraje jsou právě ty, které regionální dopravu zachraňují (často až třetinou vlastních rozpočtů). Nebýt krajů, stát by tratě dávno zakonzervoval. Příklad? Místní továrna, 2.200 zaměstnanců, spojení autobusy s okolními obcemi co 30 minut, po městě jezdí MHD, vlak co 20 minut. Veřejnou dopravou z asi deseti směrů jezdí dohromady desítky lidí, přestože obě nádraží… Číst vice »
Stát by měl do vlaků (a obecně hromadné dopravy) dostat v prvé řadě ty, co jí cestují nejméně – pracující. A co udělal? Nejen, že hromadnou dopravu už dlouhá leta diskriminuje, navíc ještě přišel s vyhazováním miliard za z*urvené slevy. A OneTicket? Přišlo asi o 20 let později a je předražené jak prase. A ČD? Škoda slov, asi jako když zaplatíte iphone, a dostanete tlačítkový mobil.
Uveďte prosím konkrétní příklad, kde na to kraje kašlou.
Středočeský
Fakt? A znáte nějaký jiný IDS, který funguje líp než PID? Středočeský kraj se naopak poslední dobou snaží dost. Pokud je ale pro vás kriteriem kvality lití peněz do prázdného šukafonu, pak se mnou nejspíš souhlasit nebudete.
A to rušení tratí, které SŽ pracně opravilo, Vám přijde v pořádku?
Pokud by tomu tak bylo, tak ne. Ale ono tomu tak není. Kraj žádnou trať nezrušil. Ani nemá jak ji zrušit.
A to omezení vlaků z Berouna na Hořovice je taky lití peněz do prázdných šukafonů?
Zlínský! A Jihomoravský tak trochu taky.
Honzíku… To přece není pravda
Je otázka, jestli je to dobře…
Protože ten vlak jezdí pro naprosto neadekvátní množství lidí (méně než 10 lidí na spoj). Tím pádem se žádný jiný vlak provozně nevyplatí.
Jo, můžete chtít těm lidem příkázat, aby jeli 810 a ničím jiným, ani autobusem. Pro ochranu ovzduší zvolte vozidlo s vyšší spotřebou a nižší emisní třídou než má autobus.
A pro rozorávače vesnických cest dodám, že chůze je na provozované koleji zakázána. Zatímco po cestě je dovoleno chodit, jezdit na kole, táhnout vozík či jet s traktorem na pole.
PS: Jídlo nevzniká v kantýně v Dlážděné, ale na tom poli za Prahou.
Má a velký. Vlastní zkušenost.
Jak jsem řekl, nedovolil bych si urazit strojvedoucí, zvláště ty u ČD, ale žádný rozdíl jsem nezaznamenal. Je to jak režisér a scénář. Pokud je scénář špatný, tak s tím sebelepší režisér nic neudělá. A to samé jsou i zastaralé soupravy.
Ne. Právě 810 je příkladem toho, jak strojvedoucí ovlivňuje chování vozidla. Není to Vektron, nabitý elektronikou, ale řídí se to lankem, ani regulátor to nemá. Řazení v S bez cukání nepraktický nemožné. Jezdil jsem s ní 10 let, pořád s jednou.
Cestování 810 by mělo být zdarma.
Je to jak říká, jsou strojvedoucí a jsou formani.
Udělat rozhovor s Lumírem o jeho dalších činnostech (klidně na pokračování), trhnete čteností idnes se seznamem dohromady 🤣
Ano, jsme předběžně domluveni, že se ještě potkáme 😉
To je dobře. Jak jsem znal Lumíra, samostatný rozhovor s ním nepochybně zaujme.
Pavel je borec a moc děkuji za hodně pozitivní článek. Škoda, že se to děje jen o vánocích.
To je pozoruhodný názor. Já tady nacházím hodně pozitivních článků i mimo vánoce.
Dal jsem si trošku námahy počíst tvé myšlenkové pochody v komentářích…. Jsi genitální…
Krásný rozhovor, děkuji . Každému povolání hrozí riziko zpychnutí , ať je to chirurg nebo strojvedoucí . Vždy musí mít člověk respekt před fyzikálními zákony a vyšší moci . Zároveň je skvělé jak dokážeme posunout své dovednosti .
Hodně bezpečných tisíců kilometrů přeji .
S panem Zidlikem se v praci potkavam a beru jo jako prijemneho a zkuseneho strojvedouciho. Podepsal bych se snad pod vse, co tady rekl. 🙂
A co se tyce Cechu, souhlasim – tady mnozi lidi nadavaji i kvuli 5 minutam zpozdeni, pritom oproti MNOHA statum sveta tu mame zeleznici a sluzby lepsi. (Treba i v Portugalsku jsem platil vice penez za horsi sluzby.)
Ale kdo chce psa bit, hul si vzdy najde… 🙂
Otázka je jestli to je železnicí nebo lidmi. Znám jedince, kteří jako řidiči mluví o cyklistech jako o plevelu silnic a když jedou na kole stěžují si na agresivitu řidičů. Tak je to i s železnicí. Železnice se kvalitou vlaků výrazně posunula kupředu. Jednak díky konkurenci, která je efektivnější a i díky nákupům nové techniky a nabídce služeb. Na druhou stranu je zde problém lokálních tratí, kde vzhledem k počtu cestujících je kapacitně 810 a její deriváty velký vlak a bohužel alternativa se nevyrábí, takže stejně tyto lokální tratě budou omezené a cestující budou jezdit autobusy. To co značně poškozuje… Číst vice »
Já bych řekl že spousta lidí je negativních ve stylu „všechno na houno“. Na všem si něco najdou proč je to blbý, špatný.
To je česky národní rys a sport . Kniha stížnosti je , ale pochvalné recenze ? Těch je jako šafránu .
Jenom jedno k panu strojvedoucímu. Očividně se ještě nesetkal s byrokracií vyšetřujících orgánů.Potom by mluvil jinak.
Souhlas, no a taky si i vyšetřovací orgán nedovolí být tak agresivní k někomu, komu je 60 a jinak se chová k někomu, komu je 25. Stejně tak i strojmistři.
No nevím.. Ke mě si nikdo nic nedovolil ani v tom věku a ani později…
Asi spíš záleží na lidech. Blbec bude agresivní skoro na kohokoliv. Pak se jen člověk nesmí dát.
Vyšetřovacím orgánem není čerstvě vylíhlý kravaťák s osychajícím diplomem … obvykle někdo, kdo se to této funkce propracoval kariérním postupem a bylo mu to nabídnuto – vzhledem ke zkušenostem a odbornosti, mnohdy „z nouze ctnost“ > neprošel na persce pro dosud vykonávanou práci … oči, sluch, zvýšený tlak, přechozený infarkt … pak se hledá náhradní uplatnění ….
Myslíte si, že za 40 let na mašině je možné nesetkat se s vyšetřujícími orgány a jejich byrokracií? To jste velmi naivní.
Neříkal že by měl předpis porušit.
Jenom na hlášku „za stahovačkou je hákovinice“ reagovat podobně jako na hlášku „za přejezdníkem je přejezd“, podepsat a udělat si legraci.
První stupeň vyšetřovacího orgánu sedí v depu … Tam se chodí zodpovídat ze svých „hříchů“ každý … ale jinak záleží na tom, jaké má štěstí .. na „skokany, autíčkáře“ …
Dobrý rozhovor !!
Ano souhlasím s nadpisem článku. Jsou mezi námi takové hovada brzda plyn brzda plyn ..kolikrát je dobré říct vlakvedoucímu ať zavolá strojvedoucímu a srovná si ho !
Nechtěl byste zavolat fírově mamince nebo manželce 🙂 ?
Proč? ať si každý uvědomí, že zákazník, kterého veze ho živí
Pokud jezdí na EC do Drážďan, tak jeho zákazník sedí v Praze na nábřeží. Že je blbost, aby ministerstvo tyhle výdělečné spoje objednávalo a platilo jsem tady už taky dřív psal.
Jak jste přišel na výdělečný spoj ? Vy znáte ekonomiku každého vlaku … pak jste génius.
Hele to je jako když za by za mnou v autobuse někdo přišel a začal mi vysvětlovat jak mám jezdit. Za bezpečnost jízdy a cestujících je vždy odpovědný ten kdo má “ opratě “ ať už řidič busu nebo fíra a on si to musí v hlavě srovnat sám jak jede. Ano sám jsem nesčetněkrát přistihl že jinak jedu když mám “ na palubě “ hezký mladý maminy s kočárkama a jinak když je bus plnej puberťáků nebo nedej bože “ fotbalovejch chuligánů „. Ale to je jak píšu na každém a každý se s tím musí srovnat. Pamatuju si… Číst vice »
No a pak jsou brnensky rozjezdy, kde se v noci jezdí rallye i s kloubovými autobusy. Nebo Istanbulská MHD… 😆
Nevšiml jsem si, že by v těch rozjezdech padali lidi i ze sedaček a každou noc docházelo k desítkám zraněných.
Narozíl od Ikarusu za kloubem.
Vlek Ikarusu „uměl“ zatáčky i po jednom kole. Nic příjemného být v tu chvíli uvnitř.
Napůl nadsázka, napůl pravda. Ale 50 nejezdí určitě, spíš 60 – 70. Na Cejlu ještě na panelech se to otřásalo..
Ten Istanbul bych prosil trochu rozvést 😀
A pak jsou mezi strojvedoucími tací, kteří se rojíždějí i brzdí velice jemně a nechávají vlak jen tak klouzat po kolejích… jenže zatímco se takhle kochají krajinou, jedou pozdě a na jednokolejce rozklíží jízdní řád na půl dne.
Vlakvedoucí srovná strojvedoucího? Ale no tak 😀 Ale pěkné pobavení k večeru 🙂 Děkuji.
No to si opravdu nedovedu představit. Možná že bych byl u některých fíru vyhozen z okna.
No z hlediska dopravních povinnosti v podstatě ano … K tomu mnohdy posunovač spojující / rozpojující soupravu …
Po dopravní stránce byl vlakvedoucí „náčelníkem“ vlaku, strojvedoucí jeho podřízeným …
A od kdy je vlakvedoucí nadřízeným strojvedoucího?
Takže bych tedy chtěl vidět vlakvedoucího, který bude „srovnávat“ fíru 😀
Třeba jenom když je vlakvedouci jeho “stará” :-DD
To takhle měl spolužák. Po čase šel raději ke Cargo. Klid doma byl mocný motiv. 😆
Po dopravní stránce býval vlakvedoucí „šéfem“ vlaku, strojvedoucí jeho podřízeným. V rámci subordinace byl strojvedoucí nadřízeným pomocníka strojvedoucího / topiče.
Vyplývá to i z názvu funkce …