Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava

U D8 přibyla místa pro kamiony, končí jedenáctikilometrové omezení

Odpočívka Siřejovice na D8 po rozšíření. Foto: ŘSD
Odpočívka Siřejovice na D8 po rozšíření. Foto: ŘSD

Dvě velké novinky jsou od tohoto týdne na dálnici D8 z Prahy do Drážďan. U Siřejovic došlo k rozšíření odstavené plochy pro kamiony, o víkendu skončí na dálnici jedno z velkých dopravních omezení, které několik měsíců výrazně komplikovalo dopravu.

U Siřejovic na Litoměřicku ve směru na Německo vzniklo celkem 37 nových míst, celkem tak mohou řidiči využít 60 stání. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje stavbu dalších odstavných ploch na dálnici D8 i jinde v republice.

Nová odstavná místa ihned obsadily nákladní automobily. „V okamžiku, kdy řidiči postřehli, že je stavebně hotovo, okamžitě obsadili plnou kapacitu,“ řekl novinářům mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Právě na D8 je problém s nedostatkem míst na odpočívadlech podle analýzy ŘSD velký. „Prošli jsme obrovské množství dat z mýtného systému, která nám označila místa, kde je nejpalčivější deficit míst pro těžkou pro kamionovou dopravu. Ukázalo se, že kromě D1 u Brna a D2 je to právě na tranzitně velmi zatížené dálnici D8,“ uvedl Rýdl.

Rozšíření odpočívadla u Siřejovic stálo 35 milionů korun bez DPH. V provozu je zde čerpací stanice, do dvou let by ji mohla doplnit restaurace. Další velké stání pro kamionovou dopravu jsou v plánu u Koštova u Ústí nad Labem a rozšiřovat se bude odpočívadlo u Varvažova u hranic s Německem. „Dvě další místa vytipováváme mezi Lovosicemi a Prahou, ta budou spíše menší a budou sloužit hlavně pro osobní dopravu,“ uvedl ředitel odboru správy dálnic Jan Hoření.

Rozšíření odpočívadla v Siřejovicích se podle Hořeního obešlo bez větších komplikací. „Stavěli jsme na pozemku ŘSD, proto přípravy byly rychlé. Jinde máme problémy s výkupem pozemků,“ uvedl.

Ze studie ŘSD vyplynulo, že v České republice chybí zhruba 1500 míst na odstavných plochách pro nákladní dopravu. Letos jich vznikne podle Hořeního zhruba 200 a pak se bude pokračovat až do roku 2025. ŘSD připravuje nejen rozšíření velkých odpočívadel, ale také stavbu malých ploch bez čerpacích stanic, kde budou pouze toalety. „Těch lokalit budou desítky,“ uvedl.

Kromě stavby ploch by se měla podle Hořeního také zvýšit úroveň restaurací a vybavení na odpočívadlech, jako jsou nové lavičky, zastřešená posezení, hřiště, odcloněna od dálnice mají být místa, kde spí řidiči.

Kvůli nedostatku míst parkují kamiony na různých místech, na D8 je to třeba v průmyslové zóně Předlice, kde si firmy stěžují na nepořádek v okolí stojících nákladních aut.

Od neděle plně průjezdná D8

O víkendu navíc na Litoměřicku končí na D8 dlouhé omezení. Na jedenáctikilometrovém úseku pracovali dělníci od dubna a na jaře 2020 se sem opět vrátí. Omezení výrazně komplikovalo dopravu, ve všední dny se tvořily dlouhé kolony.

V sobotu se začnou odstraňovat dopravní opatření. „Nedělní návrat lidí z víkendu bude již bez omezení,“ řekla Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia, která práce provádí. Podle Studeckého bude celý úsek průjezdný bez omezení nejpozději v sobotu v 19:00.

Oprava zahrnuje výměnu asfaltu v úseku kilometru 37,3 – 48,3. „Současně probíhá výměna betonových žlabů, dílčí opravy mostních objektů, obměna meteočidel a výměna vodorovného i svislého dopravního značení včetně všech svodidel,“ uvedla Štočková. Cena za dílo je podle Studeckého 311 milionů korun bez DPH.

Hotova je podle Štočkové polovina plánovaných prací. S dalšími se začne po zimní přestávce na jaře 2020.

Kvůli pracím se zavřel vždy jeden pás dálnice. Viníkem kolon byli často samotní motoristé. „Neukáznění řidiči jsou bohužel problémem na všech stavbách, kde působíme. Řidiči často nedodržují předepsanou rychlost nebo se dostatečně nevěnují řízení. Nekázeň vede k dopravním komplikacím, které zapříčiňují kolony. Málokdo si ale uvědomí, že kolony brzdí také zásobování stavby materiálem,“ uvedla Štočková.

Svou jízdou mohou řidiči ohrozit sebe, ostatní účastníky provozu a pracovníky na stavbě. „Ti nemají proti rozjetému vozidlu žádnou šanci,“ podotkla mluvčí. Po loňské tragické nehodě, kdy osobní vozidlo vjelo rychle do zúžení a při nárazu do auta před sebou překonalo mobilní betonová svodidla a usmrtilo pracovníka na stavbě, připravila Eurovia bezpečnostní kampaň. „Pevně věříme, že tato řidiče oslovila, aby si uvědomili, že kvůli několika minutám ohrožují sebe i lidi kolem na zdraví,“ uvedla Štočková.

ČTK

9
Diskuze

avatar
3 Komentáře
6 Reakce na komentáře
6 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
7 Autoři komentářů
LWQjirkaJiří KocurekMechMartin V. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
LWQ
Host
LWQ

Intenzivne zatizena D8 TIR … Protoze vlaky v Ceskem podani nejsou konkurence schopne. Tak jasne, investovat desitky a stovky milionu do parkovist, misto do infrastruktury v podobe modernich trati atp. Logicke.

mirekk
Host
mirekk

Jedno parkovací místo přišlo na 1 milion Kč. Napadla mě taková myšlenka, proč si velcí dopravci nepostaví vlastní odpočívky, na nichž by ostatním umožnili parkovat za poplatek? Oproti železniční dopravě,kde se za všechno platí jsou silniční dopravci tímto zvýhodněni z peněz daňových poplatníků

Martin V.
Host
Martin V.

Něco jako je v Ostrovačicích? https://www.d-1.cz/cz.html
Je pravda, že je to u nás ojedinělý projekt, chtělo by jich mít mnohem víc.

Mech
Host
Mech

Možnost tu je od roku 2004, a vznikly jich jednotky, viditelně to není pro soukromé investory zajímavé. Jen málo řidičů kamionů, zejména těch z východu, chce za platit za parkování a dodatečné služby. Návratnost investice v desítkách miliónů je tak velmi dlouhá.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Problém je v tom, že stát nařídil povinné přestávky. Tudíž je povinnen umožnit tyto přestávky…. Ukládání nesplnitelných povinností patrí do sadomasochitického salónu, ne do legislativy.

Martin V.
Host
Martin V.

Jak starý byl ten vyměňovaný asfalt? Ještě původní z roku 1998, tedy 21 let? Předpokládám s obnovovanou obrusnou vrstvou. Nebo se to měnilo v minulosti už víc do hloubky? A drobná připomínka k těm odpočívkám: Uvažuje ŘSD aspoň o reaktivaci malých odpočívek na D1, které před lety uzavřeli, protože se jim nechtělo se o ně starat? Tam by logicky odpadly problémy s pozemky. 🙂 Pro kamiony sice žádný přímý přínos, ale pokud některé osobáky budou upřednostňovat tato menší klidnější místa, o to víc prostoru zbude na velkých odpočívkách pro kamiony. A třeba na D1 u Kochánova směrem na Prahu (naproti… Číst vice »

Martin z Ostravy
Host
Martin z Ostravy

K těm malým, tak jak bylo popsáno to určitě nejde. Máme tady nějaké předpisy konkrétně ČSN 73 6101 a vyhlášku 104/1997 SB. kterou musí ŘSD dodržovat při projekci a hlavně je vyžadují dotčené orgány státní správy, a Vámi uvedené místa je nesplňují. Stejně jako je liché si myslet, že osobní vozy zabírají místa nákladním a jejich přesunem na ty staré malé se něco změní i kdyby, půjde o jednotky míst pro kamiony, při stovkovem deficitu. Je potřeba rozšířit stávající odpočívky a budovat kapacitní na nových dálnicích. Případně se zamyslet nad celkovým fungováním ekonomiky, jestli je opravdu třeba vozit vzhůru dolů… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Návrat k plánovanému hospodářství? Kilo banánů na osobu a rok?

jirka
Host
jirka

no to bolsewicke planovani je tu od 1918. Na D5 znicili stoupaci pruh, provoz zhoustl, autonehody narostly. Ale maji na to vyhlasku a Normu. Autor Tok a Kroupa

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll