U Českých drah definitivně skončily vozy Btx a Bdtx
Osobní vůz Btx763. Foto: High Contrast / Wikimedia Commons
Vozy nahradí řada Bdtn, kterou České dráhy přesunou do Děčína z Trutnova.
Vozy nahradí řada Bdtn, kterou České dráhy přesunou do Děčína z Trutnova.
Já na nich kdysi jezdil do školy. Tedy občas. Měli je jako zálohu v době, když ještě sněžilo. Táhla to zamračená. Dokonce i holky, které technika nebrala kolem toho vlaku chodily a ujistovalay se, zdali je to vážně jejich linka a né luxus historická výprava. Bylo tam teplo a prostor ( kde se na ně hrabe pendolino). Na ty roky i podvozkove to bylo příjemnější než 810.
Mno a když se sníh vážně naštval a my tam tvrdli pár hodin, tak kytara, zpěv…
Škoda…. pokrok nezastavíš. Dají se někde koupit? 🙂
Kdyby takhle poslali na šrotište konečně všechny 810, 010 a všechno, co je na nich rekonstruováno, a co je z nich odvozeno!!! Na trati Kralupy – Most a mnoha jiných se donedávna ČD chvastali, jak jsou jedinečné a nejlepší a najednou jsou zastaralé a vyměňují se za 20 let staré ojetiny ze západu? A to samé platí o Honeckerech! Kolik jich už konečně zmodernizovalo na současnou úroveň? 1kus? Nebo rovnou 5kusu? Článek jen dokazuje zaostalost vozového parku ČD!
Životnost vozidel je cca 30 let a více. A protože dřív nebyla dlouhobá smlouva a u politiků se na to kašlalo, tak s investicemi se začlo teprv před dekádou.
Mezi lety 2009 – 2019 tato modernizace začla. Troufnu si říci, že mezi lety 2019 – 2029 nás teď čeká velká modernizace, která bude hodně vidět. No a to co ještě ani v téhle dekádě nezmizí, tak zmizí v té poslední třetí…
Mě to taky štve, ale bohužel vše nejde ihned.
Pamatuju původní vozy této řady jako rychlík z Brna na Jihlavu JIndřichův Hradec. Jako děcku se mi dělalo blbě ze spálený nafty už 5km za Brnem… Obvykle jsme nedojeli dál než do Bílé Cerekve, kde mě resuscitovali kolem rybníka.. Ale panoramatický okna dodnes pamatuji jako jednu ze skvělých disignovek drážních vozů. Prostorově rozumné a dobré vozy..houpalo to jako kolotoč, ale kam se hrabou dnes u nás jezdící Regio vozy.
Moje oblíbená designovka. Budou se prodávat nebo šrot?
Ještě honekry a bude blaze na té dráze. 🙂
Jojo, onehdy BV – Mikulov jsem měl (na tehdy ještě komplet neopravené, čti roze****é trati) docela obavy o těhotnou manželku – ta pro jistotu stála na špičkách a nárazy tlumila. No, dobře to dopadlo. 🙂 Ale jinak přeju příjemné teplo v hutích z celého srdce.
To dál bude ty vozy Bdtn757 tahat loko 714 ?
Podle plánů ano.
Ale koženka v Yčkách je věčná!! Dneska na R912 z Olomouce do Brna. Jen tak dál. Člověk si připadá, že nestárne!!😀😀🤣
Náhodou, dá se tam potkat i rekonstruované Bdt. A na Os z Nezamyslic i Bdt v červené kožence. To když nejede 460.
týjo, Bdt s koženkou jsem už dlouho neviděl, ty ex plzeňský jí už bohužel nemají.
Ví,někdo,jestli tyto vozy zůstanou jako zálohy nebo je zruší úplně.
Myslím ty z toho cyklovlaku.
Mimochodem pamatujete ten jejich průšvih v Praze na hlavním, kdy vadil vyklopený schůdek při posunu.
Copak jen při posunu, vyklopený schůdek přesahoval povolený průjezdný profil, takže se o nástupiště zarazil a dveře se neotevřely. Při posunu to bylo okořeněné snad ještě tím, že posunovač neměl odkud mávat, ve dveřích stát nemohl (automaticky se zavřely) a oknem hlavu neprostrčil.
Taky zajímavá připomínka.na starých Balm se otevřely dveře směrem dovnitř a posunovač tam mohl stát a ukázkovat signál, kam jet Po rekonstrukci musel stát na rohové stupacce,. protože dveře z výše zmíněných důvodu nemohl otevřít. A nejlepší na tom všem je, že všechny změny a opravy při rekonstrukcí ve Studenecké MSV odsouhlasovali zástupci ČD!!!
Zajímavé… Domníval jsem se, že tyto vozy byly konkrétně požadovány na jejich letní turistické lince do Rumburku objednané Ústeckým krajem Nejlepší příklady tohoto omezeného letního provozu nelze udržet. Jsou hlavním důvodem, proč používám tento vlak.
Škoda, panoramatická okna byla super, stejně jako balancující průvodčí mezi vozy.
Ptal se někdo průvodčích, jak se jim to líbí?
Ne, platila v tom přeci režijka.
A že ji na takových linkách muselo ale využívat tolik % zaměstnanců!
Vlastně máte pravdu, za cirkusové představení se jinak muselo platit.
Ptal se někdo štiplístků, jak se jim líbilo přecházet mezi vozy „rodiny“ Rybák …
Sloužil jsem na obojím a nedělalo to řádný problém ….
Dokud to mělo koženková sedadla, tak jsem rád v těch panoramatických místech jezdil. Jak to předělali na tramvajová sedadla, tak to šlo s úrovní cestování v těchto vozech úplně do kytiček.
To jo. Ty novejsi sedacky bez podrucek nahnacany v tom pomerne malem interieru, tim to moc nevylepsili. To uz to mohli nechat dojezdit v ty kozence, to melo aspon styl.
Legrace by byla tam toho průvodčího zavřít a počkat na výhybky…..to jsme při cestách do školy udělali jednomu spolužákovi u „velkého vlaku“ s B vozy. Měli jsme hroznou srandu z toho, jak tam v prostoru mezi vagony skáče a lítá….njn puberta…ale naštěstí se nic nestalo.
Ještě pamatuju když přišly po rekonstrukci do Kladna. S Krávou, výkřik nejmodernější techniky.😄 Co jsem tam oceňoval, tak byl výhled, ale jízdní vlastnosti zrovna na 120 příšerné. Člověk se vždycky bál jestli nás podvozky navštíví už na přejezdu Karlovarky, nebo až na Jenečku.😂
Na Buštěhradce tahle hrůza nahradila klasické soupravy, částečně i 830 a 853. Velký úpadek v kultuře cestování. Jediné co se mi na nich líbilo, když průvodčí zapomněl zamknout přechody mezi vagony, já jsem tam vlezl a užíval si jízdu na otevřeném představku.
Taky na ně na 340 vzpomínám jako na to nejhorší, s čím sem tam kdy jel.
Naprosto trefné a ještě pamatuji, jak se u Pleteňáku vždy začaly trískat o sebe přechodové můstky, až z toho šel strach 😂😂
Konečně zmizí symbol nuzných devadesátek- kdy se nekoukalo na komfort, žilo se z ruky do huby, platy měly zpoždění podle toho, jak přišly peníze z ministerstva a jezdilo to, co se ten den v depu podařilo nahodit.
Čili stejně jako dnes.
Přesně !
Vám chodí pozdě výplata? Tak proč tam ještě pracujete?
Ne to ne, ale že se všude kouká jen aby to bylo co nejlevnější a nějaký komfort je až hodně daleko.
A proto například požadují objednatelé nízkopodlažní vozidla. Páč to lození do schodů není vůbec nic pohodlného, především pro starší lidi. A s kočárem to bez pomoci nejde.
Požadovat můžou, zaplatit musí, zatím si na to dopravce půjčuje.
Interpanter není zrovna symbolem komfortu.
Zrovna panter je z toho novodobého zla to nejmenší zlo.
Vozy vyráběny v letech 1958 – 1969 …. máte nějako popletené letopočty
Ale ta rekonstrukce byla typicky devadesátková. Jako všechny takové akce v té době, myšlenka nebyla úplně špatná, ale mělo se to provést výrazně dříve. Skoro třetinu z těch Bixů, co do Studénky přivezli, čekala po analýze jejich kondice místo modernizace akorát šrotace.
Byť jsem devadesátkové dítě, vzpomínám na jejich ploužení za kvatry na protivínce s jistou dávkou nostalgie… Ty skleníky na čelech a sedačky z tramvaje měly zkrátka svoje kouzlo!
Jsem rad, ze konci. Je to ostuda tohle vubec prpbozovat. Kdyz tom pak jedete, tak se bojite sedmout Si na zachod nebo na sedacku a kdyz tim jede cizinec, tak aby se clovek jeste vic stydel. 🙁 Boze, pojdme zrusit tohle stary a dat do muzeii.
Já mám dojem, že cizinec psal tyto řádky. Pokud je to však vaše mateřština, pak Bože běda!
🙂 ja proste nechapu, proc se v roce 2021 ma podporovat stary spinavy osumtely vlaky, kde zachody jsou totalni tragedie a kde clovek se boji cehokoli dotknout. Proc tohle vubec jezdi? Proc to nekdo plati, kdyz to jsou spoje dotovane krajem treba. Za co To ten kraj utraci? A cizinci? Chudaci tohle zazit. Si musi myslet, ze tu jsme jako za komunistu porad
Proč by se měl člověk před cizincem stydět? Nutíme ho dnad jezdit horšími vlaky než jezdíme my sami? Nenutíme. Nutíme ho platit vyšší jízdné než platíme my? Nenutíme.
Ano, používají se finty, aby cizinci platili více, aniž by k tomu byli nuceni.
Tramvajové sedačky byla „pomsta“ firmy provádějící modernizaci … Odbor kolejových vozidel svého času vypsal podmínky modernizace tak, aby se modernizace nepovedla a vozy mohly být zrušeny;
bohužel firma dokázala „zdánlivě“ nemožné a dosadila tam ty prasecké sedačky, ještě s tím debilním rantlem …
„Jó a to se dřív dostaneš v tu nebeskou říš, než-li tímhle blbým vlakem z Prahy na Dobříš“
Tam bohužel skončily už v roce 2012 a nahradily je reginy, který jsou na prd. Tak ať to tam nedopadne takhle taky. Btx byly super.
V čem jsou dle Vás Regionovy horší? To by mě zajímalo. 😀
Co se týče „měkkosti“ tak určitě.
Drncání, vrzání, skřípání.
Tyhle vozy na Dobříš téměř nejezdily, jen občas nějaký víkendový obrat, co si vzpomínám. Jinak tam byly samé dvounápravové vlečňáky, takže tady je Regína zlepšení (pokud se do ní vejdou cyklisti).
Staré „Bixy“ jezdily na Dobříš samozřejmě hojně, ale ty musely dojezdit už dříve. V posledních letech provozu byly tak silně posprejované, že se nedalo poznat, jaký měly vlastně nátěr. Ale něco do sebe to mělo, zvlášť když se jich šest kousků houpalo za zamračenou.
Nesmysl, jezdily tam pravidelně na MOS vedených M 262.0 / M 296.1.
19063/19065/19050/19051/19052, 19056, 19055/19060/19059/19064,
všechny výkony na větvi do Čerčan – M 262.0 + Balm-k, SS Čerčany,
Libeň 9063/9065/9071 po hlavní do Prahy a zpět / 9054/9056, M 296.1 + 2 Balm-k 9057/9076,
RL+ 19050/19051/19054, 19058, 19062/19061/19066
Občas jely i na „klasických“ vlacích, když „došla“ patra ….
Však to píšu jasně, že nerekonstruované vozy tam jezdily hojně, o nich tento článek ale není. A ty zřejmě do roku 2012 nevydržely. Soupravu modernizovaných Btx jsem na Dobříši taky někdy o víkendu viděl, ale nejspíš šlo o nepravidelnou výpomoc z kladenské tratě. To mohlo být v době, kdy tam začínaly jezdit první dvě Regionovy (dvouvozové, ty co v pracovní dny jezdily Městskou linku), a tohle byla za ně náhrada. Nyní tam jsou třívozové Regionovy.
Asi už tolik pamětníků, resp pamětníků co tyhle vozy měli rádi, není, ale když na ně nostalgicky vzpomenu, mám úsměv na tváři. Za řadou M 262 , s otevřenými okny, rychlost 80.km/h a nemotorně se pohupující na hrbatých kolejích… 👌🙂
Pozor, ty s otevíratelnými okny byly v pohodě (akorát celkově starý a opotřebovaný). Tady je článek o konci rekonstruovaných vozů, kde se okno otevřít nedá a sedačky by mohly celkem spolehlivě sloužit jako mučidla 😀
Samozřejmě. Přesně o téhle době píši… 😉
Na rovinaté a přímé trati z Břeclavi do Znojma dobře udržovaná dvaašedesátka jela těch svých 80 …. trať „střední dráhy“ taky dobře udržovaná, na dlouhých úsecích perfektní, u Mikulova mezi třemi signálkami na dohled od zakázaného světa ….
Jj, 3 roky jsem to tam trpěl. 262 měla v salonu žárovky a divně páchla. Ty Balmy byly na výhled ven za hezkého počasí a zázrakem čistého okna. Naštěstí tam nasadili úplně nové autobusy a já jsem si často přesedl z Vámi popisované soupravy do novotou vonící Karosy s turbem. Pravý opak toho, co dělám dnes…
Přiznám se, že jsem vozil letos Posázavský motoráček, kde jsem nejednou jel se 721 a s dvěma Balmy. Ale vždy jako strojvedoucí. Takže jsem se někdy před čtrnácti dny svezl jako cestující ve druhém voze z Čerčan do Pikovic a čumákoval na trať z proskleného čela a měl jsem radost jako malý kluk:-). Tyto vozy měl moc rád a do té doby, co na dolním pacifiku jezdily, jsem se s nimi vozil. No vzpomínka na mládí jak vyšitá, byť spíš na osmdesátá a devadesátá léta, po roce 2000 už moc nejezdily, byly to už docela vraky. Posprejované, shnilé, vytápěcí agregát… Číst vice »
Kolem roku 2005 bylo ve Vršovicích ještě 8ks, byl tam jeden i po dílnách jak by jsme dnes řekli v retro nátěru s krémovou střechou, jinak zbytek v dost otřesném stavu. Měl jsem obrovskou radost když je jednoho dne odvezli všechny do Olomouce.
Byly to strašný krámy, ale kde jinde se dá „pohodlně“ sedět a kamerovat, nebo jen tak koukat na trať za sebe, že?
A nebo fotoaparátovat, ne?
Honza toho v hodinách češtiny evidentně moc nepochopil ….
To je podle vzoru „běžkovat-sjezdovat“.
To asi taky, ale to je celke nevýznamný, bych řekl. Akorát problém je, že to bylo dost špinavý, takže video je docala bída (mám to natočené z Děčína až do Mikulášovic).
Hevlín, Mladějov, Ratíškovice… znalejší doplní.
Ooh happy day! 🙂
Co bude s těmi děčínskými vozy? Na hřbitov do České Třebové nebo jinam?
Jeden bych si hodil na zahradu 🙂
Tohle je třeba oslavit. Tyhle vozy byly pomsta, živě si je pamatuju, jak přišly jako nové na trať Protivín – Zdice a po první jízdě je každý nenáviděl. Tvrdé, nepohodlné sedačky z tramvaje, vyklápěcí okna a vevnitř v létě horko na padnutí. Z 810 se rázem stalo oblíbené vozidlo. A brutálně ohnilá 830/831 v unifiku a s mříží vepředu, která jezdila jako záloha byla najednou velmi vyhledávaným vozidlem. A to nezmiňuju dveře, to bylo taky dílko ďáblovo, hlavně v začátcích provozu.
U nás jezdily za turnovskymi 842 a potom za 714. Normálně jsme si všichni přáli ať jedou ty před rekonstrukcí. Od lidí bylo slyšet to nemohli přečalounit původní sedačky a nechat otvírací okna. Zároveň to byli první u ČD ala autobus, taky nenáviděné, kdo seděl u okna měl problémy vylézt.
Všude stejné koukám. Nejlepší je, že když kolem roku 2010 dojížděly v Klatovech 831, tak spolu s nima byly v provozu i původní nereko bixy. V depu měli i tyhle rekonstrukce, ale mezi lidmi byly tak neoblíbené, že stály v kopřivách a i s řadou 842 jezdily ty původní koženkové, kde se dalo otevřít okno.
Přesně zlatá 830.040 olezlá a ohnutý rám, ale všichni se tlačili do ní. Vzadu jen plastový smrad. Každý chtěl uděl s tou sedačkou to co hlavní hrdina filmu Grandhotel.:-D
Ano. Ovšem největší „vraždou“ bylo nasazení těchto vozů na rychlíky vedené motory řady 842 na této trati – od 2.6.1996 na tzv. „Antibezdrev“ neboli „Malý Bezdrev“ Č.Budějovice – Rakovník – Most – Rakovník – ČB – Č.Velenice (o rok později zkrácen jen do Rakovníka) a hlavně od 10.6.2001 na Bezdrev ČB – Rakovník – Most. Toto rameno bylo dlouhé 262 km a jízdní doba trvala více než 5 hodin. Ve vozech tehdejší řady 021 Bifx (později Btx763) bolela (_)(_) již po 40 km kodrcání. Na Bezdrevu nahradily tyto vozy „klasiku“, takže kam šla kultura cestování? No do (_)(_). Což vedlo… Číst vice »
Hurá..ty zhnite kramy mnely zmizet už dávno.