Dopravci Železnice

České dráhy končí s dalšími modernizovanými vozy ze 60. let minulého století

Osobní vůz Btx763. Foto: High Contrast / Wikimedia Commons
Osobní vůz Btx763. Foto: High Contrast / Wikimedia Commons

Z pravidelného drážního provozu zmizí s nástupem nového grafikonu v polovině prosince aktuálně jedny z nejstarších vozů. České dráhy vyřadí osobní vozy řady Btx763, které prošly modernizací v polovině devadesátých let minulého století, původně jsou ale ze šedesátých let minulého století.

Zatímco na sociálních sítích kolují informace o tom, že ke konci dojde už v příštích dnech, zatím na několika vlacích tyto vagóny dál zůstanou. „K nahrazení vozů Btx763 dojde až se zahájením nového grafikonu 15. prosince,“ potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

České dráhy aktuálně provozují už jen pět těchto vozů. Dva jsou na trati Tábor – Bechyně, v pracovní dny slouží na vlacích 28401 / 28402 / 28405 / 28418, nahradí je vozy Bdtax782. Jeden jezdí v pracovní dny na trati 120 Praha – Kladno – Rakovník na vlacích 19860 / 19861 / 1883 / 19736 / 19735 / 1910, tento bude nahrazen vozem Bdtn756. Dva vozy na trati Praha – Vrané – Čerčany na vlacích 9013 / 9020 budou nahrazeny vozy Bdtn757

Vozy Bdtx766, tedy původní Btx předělané na vozy pro kola, zůstanou v provozu na trati 081 Děčín  – Rumburk  na letních víkendových cyklovlacích 1799 / 26024 / 1913.

Vozy Btx763 vznikly modernizací přípojných vozů Btx761, které se vyráběly v letech 1959 až 1968. Celkem se takto v devadesátých letech minulého století modernizovalo 68 těchto vozů, drtivá většina už z provozu zmizela.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LWQ

Nove sedacky, polostahovaci okna, pripadne klimatizace, bunka uzvareneho WC, idealne i nove podvozky (ale na spoustu lokalek zbytecne) a za par milionu na vuz je k dispozici „hned“ hromada privesnych vozu ci ridicich vozu. Ale jasne, sesrotovat a pak roky a roky soutezit nahradu na kterou stejne neni dost penez, aby byla v „rozumnem“ mnozstvi. Cesko, to je raj…

ViliamS

No ak to má nahradiť. 010 tak ďakujem pekne

MPE

No sláva, tahle rekonstrukce byl fakt nepodarek…Vzpomínám si, když jsem je spatřil poprvé, ještě v novoučkém nátěru – byli jsme z nich úplně paf, prostě UFO, do té doby na našich regionálních železnicích nevídaná věc. Vydrželo nám to do chvíle, než jsme si na ty neskutečně nepohodlné španělské sedačky sedli a museli na nich ujet pár kilometrů…Ale, jak už tu někdo napsal, ten výhled ze zadního panoramatického okna…(pravda, když vám zrovna do ksichtu nepralo sluníčko a vy jste se tím pádem nepotil jako dveře od chlíva…).

Martin

Vozy Bdtx766, tedy původní Btx předělané na vozy pro kola, zůstanou v provozu na trati 081 Děčín – Rumburk na letních víkendových cyklovlacích 1799 / 26024 / 1913.
To platí jenom pro letošek nebo tam budou jezdit i v příštích letech ?

Skinheads & Punks united

Ani se tady pořádně nedozvídáme, co Znojmo a jestli budou mířit do šrotu, nebo budou na zálohách.

Apollo 17

V Praze vybude asi 16x 854 z tratí Praha-Tanvald,Praha -Č Budějiovice ,Kolín-Rumburk,spolu s vleky+ soupravy vleků a řídících vozů z tratě Praha-Rakovník,tak snad zbude něco pro Znojmo-Břeclav

ALBATROS498022

Škoda, ten výhled ze zadního vozu stál za to „nepohodlí“

Petr

Sedačky v bifteku to byl zlý sen. Když to přišlo do Zdic, jako vlek místo Bixů za nové 842, každý se cpal do motoru, aby na tom nemusel sedět.:-)

VRT

Moc moderní. To chce dřevák a páru. To by teprve bylo blaho!

Jouda

Sláva, sláva, sláva….. Tenhle hnus a pohrobek dílen divokých devadesátých let vůbec neměl vzniknout. Větší hnus jsem neviděl. Sedačky z městské tramvaje, místa na nohy tak pouze pro lidi bez nich, v létě vedro k prasknutí a v zimě člověk věčně uzený ze špatně spalujícího bufika. A to nám tady 25 let!!!!! jezdilo každý den na lince Kladno – Praha!!!! Na spojení Prahy a největšího Středočeského města. V konkurenci mnoha autobusových dopravců. A když ten vlak přijel se všemi vozy s otočenými sedačkami opěradlem napřed, no to byla lahůdka. Pak se to rozjelo po do dnes nejrozbitější trati kolem Prahy… Číst vice »

Skinheads & Punks united

Až na ty sedačky a okna je to docela zdařilá modernizace, škoda, že se to tehdy neudělalo lépe, třeba jen přečalouněním původních lavic, to by z toho potom nebyly nechtěné vozy a beztak by ještě jezdily dále a nebo do té doby více.. Beztak po roce 2019 zmizí z provozu i jejich delší sestry.

Tronda

Problém je v tom, že skoro nic jiného než sedačky a okna se tam nemodernizovalo. 🙂 🙂

Skinheads & Punks united

Dveře, WC, kompletní interier., to obložení, podlaha je esteticky i kvalitou jinak docela dobré.

Maty

Podle mě teda ty sedačky nejsou zase až tak hrozný, jezdil jsem s tím půl roku každé pondělí a nikdy jsem s nimi neměl problém.
Já bych teda byl pro to aby byly alespoň 2 až 3 vozy včetně btx766 zachovány a zbytek pá pá lá lá

Hans

Sedačky sice nic moc, ale pořád na celé čáře prohrávají ty otřesné stísněné braky z 810 a 010, kterým nepomohlo ani přečalouněni, protože jsou dělané PROTI zásadám ergonomie, neboť jsou PRAVOÚHLÉ. A tyto šmejdy ČD pořád všude cpou a vnucují!!!

Skinheads & Punks united

Dosti jich má samostatné sedačky..

Petr

A kdy konečně vyřadí ty hnusné koženkové vozy Bdt,co jako snad poslední relikvie jezdí na trati z Ostravy do ValMezu?Ty k modernizaci ani nečuchly a kvalitou,pohodlím a havně bezpečností jsou na tom určitě hůř,než tyto vyhazované….Ale lidem v Moravskoslezském kraji tento 50 let starý hnus asi musí stačit,kraj bude raději řešit nesmysly,než to,aby čd nasadily alespoň trochu snesitelné soupravy.Zajímavé,že kdekoli jinde to jde a tyhle popelnice se vyřazují….Chápu nasazení starých rychlíkových Béček jako posily či náhrady na nedělní/páteční expresy,proti tomu ani slovo,lepší něco než nic,ale toto fakt ne …

Apollo17

Vozy Bdt nemají zdaleka 50 let.Byly vyrobeny na přelomu 80. a 90. let ,podobně jako Honekry a jsou mnohem novější než Béčka.Kraj řeší jejich náhradu už nějakou dobu nahrazením patrovými soupravami.

Petr

Tak pokud se něco takového vyrábělo v 90 letech a v té době to platilo za moderní vůz,tak to o lecčems vypovídá 😀 … Pamatuju ještě dobu,kdy to ČD nasazovaly na posilové rychlíky Praha-Ostrava,kolem roku 2008 ještě naprosto běžně.A to byl teprve zážitek,4 a půl hodiny v tomhle,zlaté Béčka 😀 …. Ale v dnešní době,kdy všude jinde už jezdí z 90 % alespoň trochu modernizované soupravy(alespoň s blokováním dveří!!) je to vážně ostuda a nebojím se říct nedůstojné…Jako náhrady pro případ nouze ok,ale do pravidelného provozu na nejvytíženější neelektrifikované trati?

Apollo17

To máte pravdu.V době výroby to byly již zastaralé vozy bez centrálního zdroje,předsuvných dveří s blokováním a dálkovým zavíráním.Jediný moderní byly podvozky s kotoučovou brzdou.
Asi je prosazovali zastánci hesla“vždycky se to tak dělalo“.Těch je dost i dnes a v jiném článku na tomto vebu horují proti podchodům ve stanicích,protože jsou zbytečné,když se vždycky couralo na nádraží v kolejích.

MirekP

To jsou poměrně nové vozy, cca 30 let. Jejich interiér je ale tragický. U části proběhla jejich modernizace na Bdtee a u nich je interiír na osobáky a spěšňáky přijatelný a ještě nějaký ten rok použitelný. O původních Bdt se to říct nedá a něco takového bychom potkávat neměli.

MirekP (jiný)

Co by jste chtěl? Jste horší než zpovykaný Pražák…
Zlaté Bdt na těchto výkonech! Jen to blokování dveří chybí kvůli bezpečnosti.

Pitrys

Ta Bdtee tu jezdí v kombinaci s Bdt280 a i těch je už dost „humanizovaných“, dokonce si do něj šednu raději protože mají kotoučové brzdy a šetří mé uši.

jerry

Přesně Bdt280 jsou pohodlné a poměrně tiché vozy,jen bych u nich kompletně vyměnil interiér.Myslím celý obložení stěn podlahy , sedačky a nové wc.Interiér odpovídá 80 letem. Modernizace zhnilých vozu z 60 let si dráhy fakt pomohly,Btx763

Skinheads & Punks united

Jestli tohle považujete za pohodlnější, než Bdt, tak to znáte jen z o obrázku, navíc aby to kapacitou vycházelo, tak by to muselo být dost dlouhé, nedá se mezi těmito vozy moc dobře přecházet..

Martin

Jezdí taky stále na OS Olomouc – Přerov, taky nic moc. Panteru je stále málo holt.

BoH

Nahradit Btx763 za Bdtax782 nepovažuji úplně za nejšťastnější.

Rampa

Kdysi to řadili na přímý vlak Praha – Volary (-Nové Údolí), pěkně přes Zdice. To byla panečku jízda, už si přesně nepamatuju, kolik hodin v tom člověk strávil, ale zážitek to byl silný.

MJS

Na Bechyňku seděly určitě lepší…

Martin z Moravy

A co ve Znojmě?

Rtep

Je škoda, že se leckteří dopravci nebo výrobci a renovovači u starých vozů nepoučí a nehledají to, co v nich bylo dobré.
Kdyby to dělali, tak by se na kolejích nemohl vyskytnout takový paskvil, jako je 654 – hlučný, leckdy špatně topící motorák bez dostatečného prostoru pro zavazadla, bez háčků na kabáty.

Hans

Co byste chtěli, helikoptéry 854 byly vynikající oproti kraksnam 830, které ještě v roce 2000 jezdily na rychlíku Ostrava- Jeseník!!! Nejhorší čtyřnápravové vozy JSOU Honeckery řady Bymee. Stísněné malé sedačky tak leda pro děcka a nevetratelne. To od Desetinu vůbec neměli přebírat.

Rtep

854 jsou určitě výborné vozy, to souhlasím. Já ale psal o hrůze 654 (Regiosprinter).

Človek

Nejsou pohodlné, ale výhled vzadu byl fajn.

Marek

projížďka tímhle vozem na Lipence byla naprosto úchvatná. Člověk si usedl jako do divadla do řady sedaček nasměrovaných k velkému oknu dozadu a celou trať a její úchvatné okolí kolem Vltavy měl jako na dlani 🙂

zdenek102

A v létě měl i zadarmo saunu.

Kajman

Zaplať pámbu, další příšernost mizí z kolejí.

železničář v důchodu

Hloupá řeč – příšerností je totiž (a to vždy i v jiných případech), když se čehokoli používá k účelům, pro které to nevyhovuje: do souprav všelijakých „výletních“ vlaků, kde je součástí cíle výletu i cesta, jsou to vozidla docela vhodná – jen ty „tramvajové“ sedačky byly naprostým omylem, a technický stav těch vozidel je, bohužel, už naprosto tristní, takže se nelze divit, že je ČD už nechtějí udržovat a nasazovat do pravidelného provozu. Doufám, že těch vozů aspoň několik uchovají nějaké spolky, aby se i dnešní ještě maličké děti měly i v budoucnu možnost poučit se i „fyzicky“ o tom,… Číst vice »

Kubrt

Představa, že vezmu rodinu na výletní vlak a pojedeme biftekem, mě tedy vůbec neláká – sedadla, větrání – neee.

železničář v důchodu

Samozřejmě jsem neměl na mysli půldenní cestu, ale třeba hodinu v tom přežít lze – pochopitelně v tom oddílu s vyhlídkou na trať, zejména vede-li nějakým zajímavým terénem, protože ten střední oddíl v takové úpravě, jakou z něj rekonstrukce udělala, se ani na ty výlety nehodí, to máte pravdu: bylo by možná dobré využít toho středního oddílu jako „kolovozu“, ale na to jsou tam zase všechny dveře příliš úzké …

Anonym

KŽC má 2 nemodernizované ve sbírce.

železničář v důchodu

Původních „krátkých Balmů“ je zachováno jistě víc (třeba i v Tanvaldu, apod.), ale jde o zachování i této vybavením interiéru dost nepovedené rekonstrukce.

Kajman

Ale já nekritizuju původní Bixy, to bylo (je) pěkné retro svezení se vším všudy. Příšernost je tahle rádoby rekonstrukce, zejména zmiňované sedačky – to je zoufalství, proti kterému je i nerekonstruovaný šukafon ergonomickým zázrakem.
A já doufám, že tuhle hrůzu neuchová žádný šotospolek, protože je vhodná maximálně tak do muzea tortury.

watslaw

chápal bych nostalgii po tý verzi před „modernizací“, ale vám opravdu bude chybět třeba tohle? https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200701/PB250144.jpg

Martin

Tak to je maras, to jsem u nás nikdy neviděl, to je fakt jak tramvaj 🙁 dyt tam do té druhé řady se nemůže nikdo ani narvat, nehledě na to, že jsou blíže sobě.

Martin

Tak furt lepší jak bdtax… Pamatuji si je na trati Opava – Krnov, jako malí jsme s nimi jezdili každý víkend a o prázdninách, tehdy mne nepřišly nějak hrozne, a to měly ještě pořád koženku. Tahaly je 820, jo to byly časy 🙂

Miro

Hurá, hurá a ještě jednou hurá! Do Třebové na železniční hřbitov, popř. do Milína do šrotu anebo kamkoliv jinam do kopřiv. A za nimi 810, 814, vysokopodlažní panťáky a podobné relikvie…..šup šup šup.

Ondra

Vůz Bdtax782 je bohužel konstrukčně horší nežli Btx763 (dvě nápravy vs. čtyři).

ApolloXI.

A obdobně stejně staré. A v tom je ten rozdíl, ČD coby stále ještě největší dopravce s největším počtem spojů podědily dědictví let minulých (jenže v době uvádění do provozu to byly vozy moderní), tím pádem by musely najednou investovat ohromné sumy peněz na výměnu všeho, narozdíl od všech těch soukromníků (a ani ti nemají zrovna poslední výkřiky techniky).

Hans

Na to se nelze vymlouvat, komunismus skončil před téměř 30 lety! A projděte si, kolík peněz se zbytečně promrhalo právě takovými rekonstrukcemi jako na vozech Bix020! První,co cestující hodnotí jsou anatomický pohodlná sedadla a příjemné klima!!!

Skinheads & Punks united

Tak zrovna do Bixů zahučelo z toho celku jen pár drobných..

ApolloXI.

Hurá, hurá a ještě jednou hurá, jásají potomci Mira, již starého a nepotřebného dědka, odstavujíce jej do důchoďáku. Ach, Bože, ty to vidíš.

Dan

Budete oplakávat svoje třeba 25 let staré auto, až ho povezete na vrakoviště a pořídíte si novější?

HonzaEM

Ano, 31 let staré auto teta obrečela, když ho odváželi do šrotu.

Tuzemák

Proč jsem si vzpoměl na Mládka? 🙂
Ach, ty mý embéčko, bolí mě srdéčko, musím tě do šrotu dát, máš jen dva výbrusy, teďka tě na kusy rozřežou, chce se mi řvát…..

Martin V.

A víte, že já asi jo? Dodnes se slzou v oku vzpomínám na naše staré embéčko. První auto, se kterým jsem jezdil (kromě autoškoly, tam tenkrát měli už stodvacítky)… To auto bylo sice staré a příšerně hlučné, ale já byl tenkrát mladý. 🙂
Embéčko už dávno nemám, ale moderní železniční vozidla z mých dětských vzpomínek jsou tu s námi pořád (bohužel) – laminátky, pantografy z tišnovky, i tyhle „bifteky“, co jezdily na Znojmo. Ten výhled z poslední řady na trať, to bylo lepší než v kině.

Lektor

Ze Znojma sem tím jel ještě v létě.

Standa

Ani budu. Protože před 25 se ještě vyráběla normální , poctivá auta a druhé takové již dneska nekoupím.
Mimochodem 25 bylo mému autu loni, upřímně doufám, že oslaví alespoň tu třicítku

Miro

To přirovnání trochu kulhá. Člověk nebo vagon, je v tom rozdíl.

Kirschner

A budeme to nahrazovat čím? Smím li se zeptat jistě odborníka přes žkv. Léta odstavenými kopřiváky z BRD?

Tronda

Milý Kirschnere, v prosinci se ČD uvolní takové množství jiných vozidel, že po nahrazení těch posledních 021 ještě spousta zbyde. 🙂

HonzaEM

A nebo do šrotu s vámi a bude pokoj xD

Hans

To je pravda, připadá mi že české dráhy nám cestujícím chtějí za každou cenu vnucovat ty svoje hrůzy jako 810,010,honeckery Bymee, vysokopodlažní vysavače 460 a 560 a další. A ještě se chválí ve svých časopisech tím, jak jsou kvalitní jak zachránily regionální dopravu!!! A nasazení modernizovaných Rakušanů na expresech se SMEJI, neboť říkají, že doprava v Rakousku byla před 30 lety kvalitnější, než je na mnoha spojích ČD dneska

MRC

A co takovej jančura? Ten nic jiného, než „nové“ rakušáaky nemá 🙂

Hans

Ano, Janča začínal právě s rakusaky, ale dokoupil i nové vozy z vagónky Astra v Aradu a ty staré nechal zrenovovat tak, že je amatér od nových nerozezná, zatím co ČD provozovaly rakusaky na trase Praha- Ostrava nezrenoované a dokonce v původním zbarvení OBB jež pouze přepsali na ČD, čímž na sebe prozradil to, co píšu výše. Několikrát jsem to viděl.

Skinheads & Punks united

Jančurovi sice nejezdily v původním laku, ale originální interier má drtivá většina, včetně problému s původní CZE, klímou, záchody, které už ČD vozů tak moc nejsou… 😀

Zdeněk

Měly by ty vozy dát někde na památník, jaké hrůzy nás vozily. Pamatuji si je z jejich nasazení na R Olomouc – Opava. O kvalitě sezení ani nemluvě, občas to vypadalo, že to vyskočí z kolejí a smrad z topené nafty, která nešla vyvětrat těmi minisklápěcími okny.

Ondra

Žádný jiný vagon neposkytuje takový výhled jako Btx (Balm). Rekonstrukce původních Balmů na Btx se bohužel ale příliš nepovedla (tramvajové sedačky a uspořádání).

HonzaEM

Ano, ty sedačky z tramvaje, to byla největší hrůza, měli tam nechat ty původní.

železničář v důchodu

Nemýlím-li se, byla to tehdy nějaká „hospodářská pomoc“ Španělsku, kterou tam v 90. letech minulého století vyjednal tehdejší ministr zahraničí Dienstbier při návštěvě u španělského krále a vlády …

Kubrt

To zní jako pěkná historka, ale – Diensbier byl ministrem ještě za federace, zatímco nákup sedček Fainsa se ralizoval cca od roku 1994 – T6A5 pro Prahu i Bifx běžely od roku 1995. Spíš tu Fainsa tehdy měla schopného obchoďáka s laciným výrobkem, který ho dokázal prodat v ČKD i (tehdy ještě ne-ČKD) Vagónce Studénka.

Hans

T si při renovací ve Studénce vybrali samí zástupci ČD!

Vojta

A na odpoledních posilách mezi Brnem-Slatinou a Nemoticema teď jezdí co?

liposh

Taky si říkám, protože tohle Btx763 na fotce vedle toho , co jezdí směrem na Nemotice ,vypadá úplně hypermoderně. 🙂

Kubin

Pravděpodobně přípojáky ještě od krokodýlů (050 – Bmx). Stejně se rozpadající šrot, akorát trochu delší a s trochu lepšími sedačkami.

Skinheads & Punks united

A vsadil bych se, že taky už jen poslední rok.

Kuba

Takže České dráhy s modernizovanými vozy ze 60. let minulého století nekončí. Chápu, že titulek musí zaujmout, ale pak se člověk v článku dočte, že to vlastně není pravda. Bdtx jsou taky modernizované vozy ze 60. let, ze stejné řady a cestující prakticky nepozná rozdíl.
Jinak mě překvapuje, že na ten pacifik někde nevyškrábou trionovu, kvůli sjednocení. Nějaké by měly přebýt po příchodu GTW do Olomouce.

Apollo 17

Od prosince vybudou Regionovy nejen v Olomouci,ale i ze severních Čech.To bude okolo 15 dvojdílných souprav z tratí Rakovník-Most-Osek,Ústí-Bílina,Most-Žatec,Jirkov-Lužná…..
Od nového GVD určitě vozy ze 60.let zkončí.

xyz

„České dráhy aktuálně provozují už jen pět těchto vozů.“
Není to pravda ani v celkovém, ba ani v turnusovém počtu.

V celkovém počtu mají v SÚ Znojmo v provozním stavu 12 vozů řady Btx či Bdtx, byť turnusová potřeba činí v letošním roce již jen 1 vůz, viz http://www.alanbutschek.cz/obehy1819/ob_021_1819.html.

Gremli

Možná jen rozlišují provozní zálohu od pravidelného provozu…