Tyrolsko couvá od plánů na vodíkové vlaky, pro úzkokolejku pořídí bateriové jednotky

Vlak na Zillertalbahn. Foto: Herbert Ortner / Wikimedia CommonsVlak na Zillertalbahn. Foto: Herbert Ortner / Wikimedia Commons

Celkové náklady na pořízení a provoz by v případě vodíku byly vyšší než u bateriových vlaků, ukázala studie.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Přitom tam už léta úspěšně používají lokomotivy, kde hnací látkou je kysličník vodíku.

SYN

Pokud by se jim povedlo natáhnout dráty alespoň mezi dvěma stanicemi někde „uprostřed“ tak by to těm baterkám výrazně zjednodušilo život (mohy by být menší=lehčí, levnější)…

Leinad

To by musel být docela dlouhý úsek, cestující by asi nebyli zvědaví na čekání na nabití v zastávce uprostřed.
Ale jo, jestli je tam třeba stoupání kde by dávalo smysl 🙂

Luboš Beneš

Jede to údolím….stoupá to zvolna podle vody

abc123

Neví někdo jak to vypadá s přestavbou nádraží Mayrhofen či s přeložkou trati blíže Karspitzbahn?

Jarda

Zadratovat by to nešlo?

ekonom

Přes všechny problémy s tím spojené by to zjevně bylo pořád mnohořádově jednodušší než naučit některé zdejší komentátory číst pořádně texty a k tomu dokonce i ještě aspoň trochu myslet.

xyz

Ty vysoké náklady by se ale vrátily do jednoduššího provozu (absence baterie).

Složité majetkové poměry u tratě – tak blízko od kolejnice, že by bránily v zapíchání sloupů? Nebo problém s dráty elektrického vedení? Škoda, že toto není popsáno podrobněji.

cenek

Zilertal bahm byla už před lety ukázkou rozumně moderní regionální tratě. Zcela opačně než v čr.
V místě křižování delší 2 kolejný úsek. Křižování zcela plynulé.. (Opak plánování modernizace Ostrava Frýdek Frýdlant. kterou po 15 letech nezačli ani v původní stopě) Naopak na přejezdy signalizaci dlabali. Každý se musí rozhlédnout a vlak musí při rozjezdu začínat pomaleji. Kupodivu to evidentně celkem funguje. V mezistaničních úsecích přejezdy často nejsou..
– Dlouhodobá logická práce. Opak čr.

Jiří Kocurek

Zkostnatělost SŽ: Vlaky se vždycky křižovaly ve stanici, tečka.

ekonom

Proč SE vlaky křižovaly, navíc jen ve stanici – to jsou tak pobožné a modlí se, aby nedošlo k maléru (který by N.B. na trati snad nastat nemohl)?

xyz

Včetně 30min. intervalu coby (pro kratší vzdálenosti) intervalu hodně konkurenceschopného s autem, srov. s 60min. intervalem, který už určité části cestujících nemusí pasovat do začátků/konců jejich přepravních potřeb.

Nicméně vidím, že i nyní (pamatoval bych si spíš stav před 10 – 15 lety, kdy jsem Tyrolsko projezdil vč. této tratě) tam mj. poslední večerní spoj jezdí docela „brzy“ – už po 20. h.

ekonom

Po 20. hodině už by asi byla frekvence tak malá, že by VHD „nezaplatila“, navíc místní obyvatelé stejně mají pro své nezbytné cesty i auta (a ani hospody asi po večerech příliš nenavštěvují).

xyz

To je ale obecně chybný postoj – absence okrajových (resp. v nějakých 21 h to ještě ani není vyloženě okrajové, že) spojů může znamenat nepoužitelnost spojení pro část lidí.

Na S-Bahnu přes Jenbach, resp. i výše směr Kitzbühel, jezdí vlaky i v poněkud pozdějších (ba dokonce velmi pozdních) časech.

Twix

Nejezdí pak večer bus ve stejné trase? Když jsem tam byl v roce 2009, rekonstrukce ještě nebyla hotová, takže 30min interval vlaků nebyl možný, tudíž to bylo proložené busy. A poslední večerní spoj z Jenbach jel snad už kolem 18:30.

abc123

Bus jezdí, jen má delší jízdní dobu. Obsluhuje vesnice jako např Stumm.

xyz

I tak poslední jede ze Schwazu ve 20:58 h (resp. z Jenbachu 21:15 h). https://efa.vvt.at/vvtadr/TTB/D_00002a72_TP.pdf (doufám, že odkaz bude fungovat)

Gejza
Gejza

Tedy záměr zavedení vodíkové trakce namísto čistě elektrické…

Opavák

Toto se nelíbí uživateli Jakub UNUCKA.

Jiří Kocurek

Jestliže nafta obsahuje 9,9 kWh v litru, tak je to 21 kWh vs. 23 kWh na 100 osobokilometrů. Z toho ten moderní a progresivní vodík budoucnosti nevychází zrovna nejlíp.

Škrpál

Uložení energie do vodíku a její udržení v něm bude vždy dražší než jiné skladovací metody.

Dejf

Ne, určitě se najde i zoufalejší metoda. Ale nebudu dávat příklad, aby se toho nikdo nechytil…

Jiří Kocurek

Vagon se stěrkem zvyšující setrvačnost motrového vozu 810.

To nemám z vlastní hlavy, to vymyslel někdo jiný.

Sch

Zastánci vodíku říkali, že bude skvělý pro těžké dopravní prostředky a jeho čas ještě přijde. A Rakouští vědci už říkají, že jde o překonanou techniku.
Já jsem vodíkový optimista, jejich budoucnost vidím v bezemisních orbitálních raketách.

Hoermalmeister

Tak záleží hodně na oblasti, o které se bavíme. Pro osobní dopravu na úzkokolejné trati vodík není ideální. Navíc bateriové jednotky pro tento účel už jsou vyvinuty.

Například ale pro provoz napříč USA není možné použít bateriové jednotky, ale vodík ano. Všechno má své pro a proti v různých oblastech

SYN

Ale ten vodík pro pohon JE docela vhodný, troskotá to „akorát“ na zajištění jeho dostupnosti „všude“ a za přijatelnou cenu…

Jan Tichavský

Můj pocit je, že vodík se snaží protlačit ti samí, kteří budou tratit na odklonu od fosilních paliv. Za každou cenu chtějí zachovat model rafinace a distribuce pohonných hmot, na kterém je zákazník závislý.

Oproti tomu elektrickou přípojku si může zákazník zřídit skoro kdekoliv, může si vybrat dodavatele elektřiny, odebírat dle ceny na trhu, může si vybrat různé modely nabíječek a hlavně může si tu elektřinu vyrábět i částečně svépomocí třeba ze solárních panelů plus bateriového úložiště. To mu dává mnohem větší volnost.

Jiří Kocurek

Ale houbeles ropná lobby, ten vodík si může doma vyrábět taky a že na čerpacích stanicíc neexistuje konkurence? Ehm…

Na vodík tlačí zastánci větrné energie, aby mohli prodat nahodilé přebytky. Instalovaný výkon v Nměcku již převyšuje i špičkovou spotřebu a elektřinu není komu prodat.

tarten

Noto víte, soláry mají v červnu 10× vyšší produkci než v prosinci, takže ty přebytky nejsou nic, čemu by se mělo vyhýbat. Používání solárů znamená sezónní (zimní) zastavení náročného průmyslu nebo velké letní přebytky nebo masivní skladování energie.

JGR

já zase v modulárních kapesních reaktorech palivo plutonium

cenek

No. Jestli nakonec není nejlepší stará dobrá švýcarská elektrifikace na tratích, kde se aspoň trochu jezdí. A vodní elektrárna:-). Tak jak to mají už aspoň 80 let.

ekonom

To může určitě docela dobře fungovat v Alpách (tedy i v Tyrolích), ale třeba na Hané nebo v Polabí (nebo třeba i v Burgenlandu, abychom zůstali v Rakousku) byste s pouhým tímto řešením asi velkou díru do světa neudělal.

SYN

Samozřejmě myšlenky na nějaký „ostrovní provoz“ napájení z přehrady už jsou dneska překonané… pominuly důvody (napětí, frekvence).

Luboš Beneš

Ono i na Labi jsou jezy, kam se dá dát turbína.

SYN

No oni už v Evropě moc velké možnosti pro další vodní elektrárny (aspoň ty méně konfliktní, které nezatopí několik městeček a/nebo chráněné oblasti) nejsou… ale na tom to přímo nevisí, el. zdroje jsou samozřejmě i jiné.
Připomínám že ZDE v tomto úseku bylo v článku uvedeno že vyhlídky na kompletní elektrifikaci úseku jsou špatné, takže odpovědět na to „klasická elektrifikace“ je trochu divné. Jinde asi ano…

watslaw

Rozchod 760mm? To by ty vyřazované dieselové jednotky (podle fotky nízkopodlažní a s klimou) mohl odkoupit nový vlastník JHMD. Po všech stránkách lepší než hašišbedny a s výjimkou nostalgické stránky lepší než souprava túčka s balmem.

Míření

Proč JHMD normálně by se měla udělat soutěž na dopravce.

mic

To by šlo jen obtížně, když koleje nejsou státní …
I když podle mého názoru místní neturisty odveze lépe autobus.

M19

Co je na tom obtížného?

watslaw

Můj příspěvek se neměl týkat ani tak majetkoprávního uspořádání, jako spíš toho, že klasická věta „vhodná vozidla z druhé ruky nejsou“, možná brzy nebude platit (kdoví, jestli něco vhodného nevřadí již dříve třeba někde ve Švýcarsku).

BND30

Tam, když se jede na úzkém, tak na metrovém rozchodu (v drtivé většině).
Waldenburgbahn, kde nakoupila ČHŽ byla opravdu spíše výjimka.

Kuba2

To, co je na fotce by na JHMD bylo trochu velký.
Kromě toho na nějakou ZDO na úzkokolejkách už nevěřím, přepravní toky už byly přesměrovány a těžko by se vracely zpět. Tam to dopadne přinejlepším obnovením parního provozu, který si na sebe dokázal i komerčně vydělat.

Frantisek X

Kdyby se chtělo, tak by se dalo. Když to šlo přesměrovat tehdy… Jižní větev je tedy částečně problematická směrováním, ještě tak zvýšit rychlost a dostavět to do Rakouska, byť tam ani já nevěřím v davy, ale severní by byla celkem v klidu, ještě tak třetí kolejnici k Pacovu a pak třeba odbočku do města, když ne pokračování nach Pelhřimov.

Chronosphere

Původně jsem chtěl reagovat už na původní dvě věty,,ale když jsem dočetl zbytek,tak musím konstatovat, že takový záchvat šotoušství,jsem snad ještě neviděl. Ale k tomu začátku. „Tehdy“ nikdo nic nepřesměrovával,to šlo samo, když cesta autobusem najednou je o polovinu kratší. To by mě zajímalo, jakým chtěním chcete ty lidi donutit cestovat dvojnásobnou dobu. To jsou normální občané,ne magoři do úzkorozchddk.Tady nepomůže ani to vaše oblíbené chtění.

SYN

No on by postavil hafo nových kolejí a složitě zvednul rychlost tak aby se cestovní doba přiblížila tomu autobusu… a pak to zadotoval aby jízdenka byla za polovinu. Ekologický krásné, ale investičně vražda.

xyz

Pro JHMD se mohly hodit sólo 5090. Ani nevím, co se s nimi stalo – ? O. K., nějaké jsou na Waldviertelbahn, něco možná pořád na Pinzgaubahn, jeden asi na torzu Ybbstalbahn, ale dál – ?

Radim Škopec

Zatím se v Rakousku zbavily jen jedné 5090, ta je teď v Německu na Döllnitzbahn, na Mariazellerbahn mají z 5090 udělaný Hilfzug. Na Murtalbahn stále „předchůdci“ 5090 jezdí, to samé Zillertalbahn. Až se v AT budou hromadně zbavovat 5090, tak se o to strhne velký boj.

Swariner

Je to souprava s loko a řídícím vozem. Samozřejmě by to na JHMD anebo na Osoblažce působilo jako zjevení, ale zase by to bylo jen na čas, protože nových motorových jednotek je málo a na úzké ještě míň, jsou-li vůbec. Nehledě na schvalování atd. Ale jako jo, pokrok by to byl bez debaty.

Twix

To nejsou úplně dieselové jednotky, jsou to samostatné řidicí a vložené vozy, vyrobené ŽOS Vrútky cca 15-20 let nazpět, které jezdí s podobně starými lokomotivami výrobce Gmeinder. V menší míře tam jezdí i starší vysokopodlažní motorové vozy. Zajímalo by mě, jestli to chtějí skutečně nahradit jednotkami, a nebo si ty vrútecké vozy zatím nechají a změní jen hnací vozidlo. U této frekventované dráhy jsem se vždy divil, proč ji během té rozsáhlé modernizace (zrychlení, částečné zdvoukolejnění) rovnou nepřestavěli na normální rozchod, žádným dramatickým terénem to nevede. Ale když tady čtu že i pro zapíchání trakčních stožárů jsou pozemky okolo dráhy… Číst vice »

Kubrt

Ještě bych připodotknul, že ty lokomotivy Gmeinder se používají i v nákladní dopravě, takže při aktuálním stavu 3 kusy to na nějaký velký výprodej beztak nevypadá.

Radim Škopec

Gmeindery se v nákladní dopravě nepoužívají už dlouho, jsou trvale na osobních vlacích, na náklady je na Zillertalbahn zapůjčena 2095 z Pinzgaubahn a z Murtalbahn VL23 (ex JŽ740).

platamond

Zastávek tři tentononc, náklady stejně jen v noci (ve den není kapacita). Zkuste si představit tramvaje, ala Nice – nabíjení jen ve stanicích za 20 s cca 15% baterie. Ta trať je téměř v údolí, žádné hory. Takže ideálně lehká nízkopodlažní vozidla dobíjecí místa na zastávkách a nákladka ať si jezdí čím uzná nákladově za vhodné, elektrika to nebude…

Radim Škopec

A ty tři páry nákladních vlaků v pracovní dny z Jenbachu do Fügenu jsou teda co? V sedle je na ně dost místa a výhyben je na trati dost 😉

Rušňovodič Peter

tam majú tušim aj dve dvojkoľajné useky

Radim Škopec

Ano, ale oba jsou až za Fügen, takže pro nákladní dopravu naprosto nevýznamné, ale pro osobní dopravu a popřípadě pro parní provoz super.

Pája

Protože parní vlak…..