Tyrolsko couvá od plánů na vodíkové vlaky, pro úzkokolejku pořídí bateriové jednotky

Vlak na Zillertalbahn. Foto: Herbert Ortner / Wikimedia CommonsVlak na Zillertalbahn. Foto: Herbert Ortner / Wikimedia Commons

Celkové náklady na pořízení a provoz by v případě vodíku byly vyšší než u bateriových vlaků, ukázala studie.

Dieselové soupravy a jednotky na rakouské úzkokolejce Zillertalbahn nenahradí v budoucnu vodíkové vlaky. Tyrolská vláda se rozhodla, že od plánů na vodíkový pohon kvůli vysokým nákladům ustoupí.

O rozhodnutí informovala tyrolská zemská vláda. K jejímu verdiktu došlo na základě studie Technické univerzity ve Vídni, která prověřovala náklady na pořízení, údržbu, infrastrukturu a provoz.

Podle studie budou nejlevnější pro přechod na bezemisní provoz buď čistě bateriové jednotky (bez jízdy se sběračem, čistě na baterie) nebo bateriové elektrické jednotky. Jejich provoz by vyžadoval částečnou elektrizaci 32 kilometrů dlouhé tratě.

Tyrolsko ještě loni tlačilo pro tuto trať  pohon takzvaným zeleným vodíkem. Podle autorů studie taková myšlenka nebyla dříve špatná, vodíkové vlaky jsou ale podle nich již překonány technologií baterií. K výměně vlaků má dojít do roku 2030.

Není zatím jasné, zda Tyrolsko půjde cestou čistě bateriových nebo bateriových elektrických jednotek s částečnou elektrizací tratě. Tyrolsko upozornilo, že kvůli složitým majetkovým poměrům podél trati a vysokým nákladům nepůjde nikdy celou trať elektrizovat. Podle studie by náklady na provoz vodíkových vlaků za 30 let byly se všemi investicemi až o 180 milionů eur vyšší než v případě částečné elektrizace a bateriových vlaků.

V regionu má dojít postupně i k přechodu autobusů na elektrobusy. Zillertalbahn měří 32 kilometrů, spojuje Jenbach a Mayrhofen po trati s rozchodem kolejí 760 mm.

Tagy BEMU Tyrolsko vodíkové vlaky Zillertalbahn
57 komentářů