Tvůrce lokomotivy Mikádo má na pražském hřbitově znovu důstojný náhrobek
Muzejní lokomotiva 387.043 "Mikádo". Autor: Rainerhaufe, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6969467
Na německém evangelickém hřbitově v pražských Strašnicích se po letech znovu objevila důstojná připomínka života a díla železničního konstruktéra Oscara
Výborná zpráva a skvělý počin 🙂
Klobouk dolů a veliké díky navrch. Je to, respektive bylo přesně, jak psáno – kulturně neúnosné. Jediná drobná připomínka k vysoce chvályhodnému počinu je, když už jsme u té kultury, že v našich končinách bývalo dobrým zvykem na náhrobku křesťanského pohřebiště odkázat se nějakým symbolem či zmínkou v textu na posmrtnou naději každého křesťana. Většinou to byl kříž, citát z Písma, u protestantů často kalich etc. Toto je takto pojato spíše pamětní deska než náhrobek. Jinak ještě jednou děkuji!
ad „když už jsme u té kultury, že v našich končinách bývalo dobrým zvykem na náhrobku křesťanského pohřebiště odkázat se nějakým symbolem či zmínkou v textu na posmrtnou naději každého křesťana.“ Dobrý den, poznámka je správná a touto okolností jsem se při obnově zabýval. Veliká obtíž je v tom, že zatím není dostupná žádná zpráva, jak vypadal, včetně textu, původní náhrobek, pouze víme a máme svědecky doloženo, že existoval ještě v roce 1975 a že už tehdy byl ve velmi špatném stavu. Protože jsem nevěděl, jaká byla přání zesnulého nebo pozůstalých, naprosto jsem se necítil oprávněn vymýšlet o své vůli… Číst vice »
Takto tomu úplně rozumím. Děkuji za objasnění.
P.V.
Záslužný čin. Není nějaký odkaz, kde bylo víc informací o životě Oskara Dolcha? Na netu nemůžu nic najít a knížku o mikádách nemám…
Na internetu o něm asi nic moc nenajdete. Jediný pořádný životopis je právě v té bichli. Zjednodušeně – Jak se traduje, že byl Švýcar, tak nebyl – byl to rodilý Němec. Vyučil se strojním zámečníkem a postupně vnikal do tajů konstrukce lokomotiv. Pracoval v asi 7 lokomotivkách ve Výmarské republice, poté se v roce 1924 stal přednostou konstrukční kanceláře lokomotivky. Jako německý státní příslušník tady působil na policejní povolení. Díky jeho předchozím zkušenostem dokázal mimo jiné zkonstruovat mikádo a založit specifickou českou konstrukci rychlíkových lokomotiv. Nikdy neměl vřelé vztahy se svými spolupracovníky. Neměl vysokou školu, zatímco všichni jeho (čeští) podřízení… Číst vice »
To je teda dost smutný a depresivní životopis… Díky za něj
Velice si vážím toho, že je zde někdo, kdo i této části dějin dokáže něco dát.
Díky, Tomáši.
O tom žádná, osobně se připojuji k Petrovi a za nás tento čin Tomáše jsme se pokusili trochu zviditelnit už v úterý na Twitteru ŽESNAD.CZ. Díky ale webu zdopravy.cz to má samozřejmě větší dopad. Díky Tomáši a Honzo.
To je dobře.
Kdybytak to Mikádo co je v Lužný někdy vyjelo……
Tak co na ni udělat sbírku na kickstarteru?
Palec nahoru, pane Tylle a další zúčastnění. 👍
Chvályhodný počin.