Železnice Železniční průmysl

Tvůrce lokomotivy Mikádo má na pražském hřbitově znovu důstojný náhrobek

Muzejní lokomotiva 387.043 "Mikádo". Autor: Rainerhaufe, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6969467
Muzejní lokomotiva 387.043 "Mikádo". Autor: Rainerhaufe, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6969467

Na německém evangelickém hřbitově v pražských Strašnicích se po letech znovu objevila důstojná připomínka života a díla železničního konstruktéra Oscara Dolcha. Německý inženýr, bádenský rodák, byl jako přednosta konstrukční kanceláře Škodových závodů od roku 1924 tvůrcem legendární prvorepublikové lokomotivy řady 387.0, známé pod přezdívkou Mikádo. O obnovení náhrobku se postaral milovník železnice Tomáš Tyll, který je profesně advokátem a mimo jiné též právním zástupcem sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.CZ. Své snažení popsal na svých soukromých webových stránkách, text zde s jeho svolením přetiskujeme.

V knize autorů Miroslava Petra a Karla Zeithammera „Mikáda – lokomotivy řady 387.0“, vydané péčí nakladatelství Bohumíra Goldy „Růžolící Chrochtík“, je v části, věnované životním osudům konstruktéra Mikád, ing. Oscara Dolcha, stručně uvedeno, že je pohřben na německém evangelickém hřbitově v Praze-Strašnicích. Vydal jsem se tedy v létě roku 2019 na místo posledního odpočinku tvůrce nejslavnějších československých parních rychlíkových lokomotiv doby předválečné, kde jsem zjistil, že náhrobek této význačné osobnosti se nedochoval.

To jsem považoval za kulturně neúnosné.

Díky ochotě a nezištné pomoci emeritního i současného ředitele Pohřebního ústavu hl. města Prahy, pánů Julia Mlčocha a Martina Vrzala, byl jak lokalizován zemní urnový hrob ing. Oscara Dolcha, tak dáno svolení k obnově jeho náhrobku, který byl pravděpodobně jako těžce poškozený při znovuobnovení a rekonstrukci hřbitova v letech 2006 až 2015 odstraněn. Hřbitov samotný má velmi pohnutou historii, o níž se lze více dovědět na stránkách např. Pohřebního ústavu hl. m. Prahy.

Nepodařilo se mi dohledat, zda žijí potomci či příbuzní ing. Oscara Dolcha, rozsáhlejší pátrání nebylo v mých možnostech a silách. Rovněž nebyla známa původní podoba náhrobku. Při rekonstrukci jsem vyšel z funerálních zvyklostí doby úmrtí velkého konstruktéra a z provedení blízkého náhrobku ing. Gustava Klapsii.

Nápis jsem po pečlivém zvážení zvolil česko-německý dle Saintgermainské smlouvy, podepsané 10. září 1919 v Saint Germain-en-Laye, účinné od 16. července 1920 v některých svých ustanoveních dodnes, a tedy v památném roce vzniku Mikád jazyce tehdy státním i menšinovém. Za konzultaci vděčím PhDr. Mgr. Janu Vandasovi, význačnému železničnímu právníkovi.

Náhrobek provedlo ve vzorné kvalitě Kamenictví Obelisk pánů Tomáše a Dominika Vystydových z Prahy – Horních Počernic mistrem kameníkem p. Daliborem Mandovcem za administativní péče paní Lenky Hašlarové z téže společnosti, nákladem pak sekčního zástupce sekce TT – provoz v Klubu Zababov, z.s.
TT-

Nový náhrobek železničního konstruktéra Oscara Dolcha. Autor: Tomáš Tyll
Nový náhrobek železničního konstruktéra Oscara Dolcha. Autor: Tomáš Tyll
13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Výborná zpráva a skvělý počin 🙂

Nováček

Klobouk dolů a veliké díky navrch. Je to, respektive bylo přesně, jak psáno – kulturně neúnosné. Jediná drobná připomínka k vysoce chvályhodnému počinu je, když už jsme u té kultury, že v našich končinách bývalo dobrým zvykem na náhrobku křesťanského pohřebiště odkázat se nějakým symbolem či zmínkou v textu na posmrtnou naději každého křesťana. Většinou to byl kříž, citát z Písma, u protestantů často kalich etc. Toto je takto pojato spíše pamětní deska než náhrobek. Jinak ještě jednou děkuji!

Tomáš Tyll

ad „když už jsme u té kultury, že v našich končinách bývalo dobrým zvykem na náhrobku křesťanského pohřebiště odkázat se nějakým symbolem či zmínkou v textu na posmrtnou naději každého křesťana.“ Dobrý den, poznámka je správná a touto okolností jsem se při obnově zabýval. Veliká obtíž je v tom, že zatím není dostupná žádná zpráva, jak vypadal, včetně textu, původní náhrobek, pouze víme a máme svědecky doloženo, že existoval ještě v roce 1975 a že už tehdy byl ve velmi špatném stavu. Protože jsem nevěděl, jaká byla přání zesnulého nebo pozůstalých, naprosto jsem se necítil oprávněn vymýšlet o své vůli… Číst vice »

Nováček

Takto tomu úplně rozumím. Děkuji za objasnění.
P.V.

Leipaer

Záslužný čin. Není nějaký odkaz, kde bylo víc informací o životě Oskara Dolcha? Na netu nemůžu nic najít a knížku o mikádách nemám…

Jakub Vážný

Na internetu o něm asi nic moc nenajdete. Jediný pořádný životopis je právě v té bichli. Zjednodušeně – Jak se traduje, že byl Švýcar, tak nebyl – byl to rodilý Němec. Vyučil se strojním zámečníkem a postupně vnikal do tajů konstrukce lokomotiv. Pracoval v asi 7 lokomotivkách ve Výmarské republice, poté se v roce 1924 stal přednostou konstrukční kanceláře lokomotivky. Jako německý státní příslušník tady působil na policejní povolení. Díky jeho předchozím zkušenostem dokázal mimo jiné zkonstruovat mikádo a založit specifickou českou konstrukci rychlíkových lokomotiv. Nikdy neměl vřelé vztahy se svými spolupracovníky. Neměl vysokou školu, zatímco všichni jeho (čeští) podřízení… Číst vice »

Tomáš

To je teda dost smutný a depresivní životopis… Díky za něj

Petr Šimral

Velice si vážím toho, že je zde někdo, kdo i této části dějin dokáže něco dát.

Díky, Tomáši.

Oldřich Sládek

O tom žádná, osobně se připojuji k Petrovi a za nás tento čin Tomáše jsme se pokusili trochu zviditelnit už v úterý na Twitteru ŽESNAD.CZ. Díky ale webu zdopravy.cz to má samozřejmě větší dopad. Díky Tomáši a Honzo.

No design

To je dobře.
Kdybytak to Mikádo co je v Lužný někdy vyjelo……

K.S.

Tak co na ni udělat sbírku na kickstarteru?

Honza D.

Palec nahoru, pane Tylle a další zúčastnění. 👍

Václav

Chvályhodný počin.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO