Turecký trolejbus Bozankaya už v Praze najezdil 10 tisíc kilometrů. S cestujícími vyrazí v září

Trolejbus Bozankaya SNG 12T během homologační jízdy v Letňanech. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTrolejbus Bozankaya SNG 12T během homologační jízdy v Letňanech. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Homologační jízdy pod dohledem Drážního úřadu mají za sebou první fázi.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Rozhodne to vypada lip nez ty rachotiny od firmy srot-SOR.

Václav Pašek

Jestli se ukáže, že tyhle „turecký křápy“ jak jim někteří rádi říkají, jsou spolehlivější než cokoliv co kdy dokázal zbouchat dohromady tandem SOR/Škoda, tak tu bude ještě veselo.

Juraj

Prosímvás, proč si pořád hrajeme na to, že do toho musí mluvit Drážní úřad? Někde jsem četl, že MD uvažovalo o změně legislativy, aby trolejbusy nepatřily mezi drážní vozidla, ale dopravní podniky to prý nechtěly, že jim to takto vyhovuje.

V čem má být jakože ta výhoda, prokristapána?!

Speciálně o bateriového trolejbusu je ten rozdíl oproti čistokrevnému elektrobusu tak mizivý, že to postrádá veškerý smysl. Ale hlavně, že se pak ulice bez trolejí musí prohlašovat za trolejbusovou dráhu, aby tudy mohl vůbec na baterky projet? 🤦‍♂️

Jan Sůra

Protože to jednomu výrobci maximálně vyhovuje:-)

Kuba1

No hlavně v některých městech se schválí za trolejbusovou dráhu celé území města a v jiných městech to nejde a musí se v nich schvalovat konkrétní ulice. Tohle by snad mělo být jednotné.

Radek

Rozdíl mezi trolejbusem a elektrobusem není zas tak mizivý. U trolejbusu se například vyžaduje dvojitá izolace (že aby se nám nedělo to, co ve vídeňských elektrobusech, nebo kdysi v Plzni).

Modré zábradlí

To snad řeší elektrotechnické normy (ochrana před nebezpečným dotykem), k tomu nemusí být trolejbus drážním vozidlem.

N.N.

Nemá v tomto ohledu Dráha nějaké vlastní normy? Nepřekvapilo by mě to.

Twix

Dvojitá izolace není nutná, pokud se to galvanicky oddělí DC/DC měničem, což bylo uplatněno u trolejbusů Irisbus Cristalis a dodnes to snad dělá HESS. Ale to je vedlejší, otázka je zda i do tohoto mluví drážní normy a tudíž je opravdu nutné schvalovat parciální trolejbus drážním úřadem a vyžadovat desítky tisíc kilometrů zkušebních jízd.

KrizeVychodniSpolecnosti

Tak teď to hned dává větší smysl…

Miloš

Nešlo o poruchu trolejbusů, ale v jednom případě o statickou elektřinu a v druhém případě v zimním období o příliš nasolenou neuklizenou břečku, která se postupně dostala kam neměla.
Ten problém byl velmi rychle nalezen a odstraněn, jak na trolejbusech tak i město lépe řešilo úklid komunikací a zastávek. Sůl má velice dobrou vodivost, neblahý vliv zejména na kovové materiály, ekologicky na přírodu a základy budov…
Automobilky jí milují.

Y.K.

Sice se to nabízí, ale to je věc legislativy. Nezdá se že by to někde výše rezonovalo jako věc ke změně (definice v zákoně, co je dráha). MD se zdá je to taky jedno. Pak se těžko dočkat změny. Někdo by se toho musel ujmout a začít změnu lobovat.

Jan Tichavský

Líbí semi jak Bozankaya umí udělat trolejbus, kde je místo na sezení i v zadní části a dokonce je tam velké okno přes celou šířku. Jiní výrobci mají zabraný prostor pro technologii na úkor sedaček. A nejhůř na tom je dokonce autobus Iveco Urbanway, kde je zadek souvislá plná stěna a není ani vidět ven – když potřebuju přestoupit na jinou linku, nevím co jede za náma.

MHD

Iveco je zcela jiná liga. Počínaje teplovodním vytápěním, konče 25tr ve Zlíně, které měly v interiéru dodělávánou nádrž na močovinu na úkor dvousedačky.

Y.K.

Popravdě mě také pozitivně udivil počet sedaček v nízkopodlažní části.

_mm

No, uvidíme jaký interiér bude u těch finálních podle požadavků DPP. Je možné, že budou chtít více místa na vozíky a kočárky a širší uličku (2+1,5). U posledních dodávek autobusu to tak je v SOR 18 taky, tak to tak asi bude i u těchto trolejbusů.

JanM

Vývoj se blíží k tomu že brzy vznikne první 100% nízkopodlažní trolejbus. I když fyziku oblbnout nejde, ty kola se musí někam vlézt

Twix

Už si nevzpomínám na 21Tr, ale ten byl také dost nízkopodlažní a měl velké zadní okno, ne?

N.N.

U posledních dveří byl 1 nízký schod. Na svoji dobu výborný stroj.

JanM

Solaris to umí taky, velké okno a vzadu 5 sedaček

Kuba1

No minimálně v podání Škody s bateriemi ne.

duch

Když tam jsou baterie, tak bez sedaček, stále však s průhledem dozadu.

Petr Šimek

Bateriové trolejbusy os Škody s karoserií Solaris 3. generace v Českých Budějovicích mají vzadu velké okno přes celou šířku, jen tam chybí sedačky. Takže i Škoda to umí, pokud zrovna nepracuje s JZD Libchavy.

_mm

SOR+Cegelec nebo Rail Electronics taky.