Tunely na severním okruhu Prahy zdvojnásobí rozpočet a prodlouží stavbu. Zlomí však zbytky odporu

Varianty severní části Pražského okruhu 520. Foto: Zdopravy.czVarianty severní části Pražského okruhu 520. Foto: Zdopravy.cz

Tunelová varianta má kombinovat hned tři podzemní úseky.

Vláda minulý týden rozhodla, že přípravy úseku 520 Pražského okruhu mezi Satalicemi a Březiněvsí budou pokračovat už jen v tunelové variantě. Schválený posudek EIA přitom připouštěl i zahloubenou verzi, ta však čelila větším obavám okolních obcí.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla tak povede zhruba 40 procent ze 13 kilometrů dlouhé trasy v tunelech. „Pro nás je to klíčové rozhodnutí, abychom mohli pokračovat v přípravě stavby. Je důležité i proto, že tunelová varianta určitě přinese větší klid do projednávání trasy,“ uvedl Mátl ve svém podcastu.

Vyhrála dražší varianta. Vláda pošle auta na severní části Pražského okruhu do tunelů

Náklady oproti zahloubené variantě budou u tunelové dvojnásobné, podle předběžných odhadů až 38 miliard korun bez DPH.

Jen pro představu: zahloubená neznamená, že v sobě neměla tunely a že tunelová je jenom v tunelu. Je to kombinace. Tunelová varianta je níže položená a těch tunelů má vícero. Zhruba 40 procent trasy bude v tunelu, asi pět kilometrů tunelů na té třináctikilometrové trase,“ řekl Mátl.

O něco delší než při zahloubené variantě bude i doba výstavby, podle Mátla ale maximálně o měsíce, ne o roky. Tunelová varianta může zároveň podle šéfa ŘSD výrazně zkrátit přípravy, protože bude lehčí ji projednat: zástupci městských částí a dotčených obcí totiž jednoznačně preferovali variantu s tunely.

Ještě delší tunely neprošly

Tunelová varianta má kombinovat hned tři podzemní úseky: Třeboradice (1 330 m), Veleň (1 000 m) a Vinoř (2 710 m).

Vinoř, kde se loni v březnu konalo veřejné projednávání EIA, i ostatní městské části a obce dlouhodobě trvaly na tunelové verzi.

Největším strašákem občanů je i přes prosazení tunelů hluk. Na něj si na projednávání stěžovali hlavně obyvatelé Satalic, kteří jsou už nyní sevřeni mezi Vysočanskou radiálu a dálnici D10. Proto by se jim nejvíce líbilo zanořit okruh do tunelu hned u dálniční křižovatky Satalice.

Už aby to bylo. Na severu Prahy má dálniční okruh nepřátel jen málo, chtějí delší tunely

Podle projektantů to však není možné hlavně z důvodů nivelety současné MÚK. Navíc by prodloužení tunelu znamenalo jeho posunutí do vyšší kategorie například z hlediska nutnosti přístupových štol pro záchranáře, což by stavbu opět výrazně prodražilo.

Už nyní je v rámci tunelové varianty pro projektanty oříšek vyrovnat se gravitačním odvodem vody v tunelech, na trase také budou muset vzniknout rozsáhlé suché poldry z obav před velkou vodou místních potoků.

Termínový optimismus

Severní část Pražského okruhu chce ŘSD zprovoznit do konce roku 2031. Jsou to tři úseky: Ruzyně – Suchdol, Suchdol – Březiněves a Březiněves – Satalice. Podle prognóz projede pak po šestipruhovém úseku 70 000 až 80 000 aut za 24 hodin. Nyní jezdí na D0 průměrně 60 000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.

S přípravou úseků však bude mít ŘSD ještě dost práce. „Musíme doprojektovat, získat příslušná správní rozhodnutí, přesto bychom to rádi všechno stihli v horizontu tří let, abychom byli schopni stavbu zahájit kolem roku 2028. Cílem je mít severní část Pražského okruhu v provozu do konce roku 2031, abychom uzavřeli Pražský okruh jako okruh,“ řekl dodal Mátl.

Ministr dopravy Martin Kupka usiluje o společnou výstavbu severního úseku spolu se sousedními úseky 518 a 519, pro financování vláda stále zvažuje soukromý kapitál prostřednictvím projektu PPP. Stát by tak okruh postupně splácel v následujících desetiletích.

Nasaje dopravu z okrajů města

Mátl věří, že stavba přinese velkou úlevu celé severní části pražské aglomerace, přestože Pražský okruh bude pak hodně zatížený.

Ale díky tomu na sebe stáhne dopravu, která dnes jezdí tam, kde jezdit nemá: skrz městské části, skrz obce, města, pod domy lidí… A je to cesta, jak nasát tuto dopravu na kapacitní komunikaci, která bude od okolí oddělená jak tunely, tak protihlukovými valy, protihlukovými stěnami. Obyvatelé nebudou o okruhu prakticky vědět, a přitom doprava zmizí z míst, kde jezdit nemá,“ řekl Mátl.

Stavba Pražského okruhu je rozdělená do 11 úseků, v provozu je jich sedm. Loni v prosinci začalo ŘSD stavět 12,6 kilometru dlouhý úsek Pražského okruhu z Běchovic na D1. Až bude vnější okruh kolem Prahy hotový, měl by měřit 83 kilometrů.

Vizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSDVizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSDVizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSDVizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSDVizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSDVizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSDVizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSDTrasa úseku 520 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSDNavrhovaná trasa Pražského okruhu Březiněves - Satalice. Foto: ŘSD
Tagy Březiněves - Satalice D0 520 Březiněves - Satalice Pražský okruh Radek Mátl
159 komentářů