Tunelem do Afriky. Ve Španělsku ožívají plány na podzemní spojení s Marokem

Nový razící štít pro budování Brenneského úpatního tunelu. Foto: HerrenknechtNový razící štít pro budování Brenneského úpatního tunelu. Foto: Herrenknecht

Stavba by mohla začít v roce 2030.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Trumway

Tomu říkám nápad.

Honza84

Okamuru ani Rajchla nevolim, ale nemeli bychom ty diry do Evropy spise ucpavat, nez vytvaret nove?

Gwann

jasně, tunelem se procpe celá afrika.

nechoďte na to sluníčko…

jurali

Jo, a nesnazi se docasny obsah Francie procpat mj. i tunelem do Anglie?

Lambert

Myslim že v týhle hloubce nebude stačit ani 300m v sedimentech a bude se muset jít až hluboko do skály, takže hloubka tunelu může jít klidne do další kilometrové hloubky, ten tlak bude enormní

Jiří Kocurek

Mno Gotthard má nadloží až 2400 m mocné, což znamená tlak v hornině cca 50 MPa, nebo taky 5000 m vodního sloupce. Skála je při tomhle tlaku plně zplastizovaná, takže se chová jako když teče asfalt, jen ještě pomaleji.

Zlámalík

A nebylo by lepší počkat, než se africká kontinentální deska nasune k evropské? Jo aha, ona to nestaví SprŽel, tak nic…

Otakar

Ale tak studii by udělat mohli …

Jiří Kocurek

A když si přečtete článek, tak zjistíte: Ano, dělají studii.

Kupodivu se studie dělají i v jiných zemích, není to výhradní vlatnost ČR.

Dejf

Tak já vaší volbu respektuji, ale co spd (i kdyby to nakrásně byla ta německá) udělá s projektem mezi špáňem a alžírem? Můžou se akorát stavět na uši…

Jiří Kocurek

Komu, čechům do zahraničí?

Gwann

nebyl jsem jako záklaďák u péesáků? odpovídalo by to, tam chodili ti nejprověřenější bolševici

Martin

No, je to extremni hloubka, melo by se jit az do 300m, pricemz by 2x sli pres sedimentacni vrstvu tou nemene hlubokou cestou…
Delka tunelu cca 39km, pod morem asi 27km, pres U. Camarinal.
Primou cestou s hloukou az 470m to podle me neni uplne realne, stejne by pak najezdy do tunelu museli byt dal od pobrezi…

Zapa

Pitomio kandiduje ve Španělsku?

Giorgio Cadorini

Nejsem technik, ale má živá představivost vidí strašnou katastrofu v případě zemětřesení, vzhledem k seizmické aktivitě v oblasti: https://www.volcanodiscovery.com/fr/seismes/maroc/tanger-tetouan-al-hoceima.html. Asi dnešní technika už to zvládá. Já bych se ale v tunelu i na mostě bál.

VTT

Už dnes funguje tunel Seikan, most Seto Óhaši, uvažuje se o mostu přes Messinskou úžinu, je tunel pod Bosporem… A ani Alpy nejsou úplně seizmicky klidné a tunelů tam je hodně.

Martin

Zemětřesení v Kóbe, které je známé také jako Velké hanšinské zemětřesení, bylo zaznamenáno v jižní části japonské prefektury Hjógo 17. ledna 1995, v 05:46 JST. Zemětřesení mělo sílu 7,2 stupně Richterovy škály. Otřesy trvaly přibližně 20 sekund. Epicentrum bylo na severním konci ostrova Awadži, 20 km od města Kóbe. Katastrofa si vyžádala přibližně 6434 obětí, přímo ve městě Kóbe bylo 4600 obětí. Toto zemětřesení bylo největším po Velkém zemětřesení v Kantó roku 1923, které si vyžádalo 140 000 obětí. V té době se stavěl most Akashi Kaikyo, který je druhým nejdelším visutým mostem na světě. Krajní pole mají rozpětí 960… Číst vice »

Michal Bartoníček

To snad není pravda. Žasnu, jak se lidé s vaším myšlením dokážou vůbec ráno obléct. Teda pokud to není nějaký vtip.

Václav

Jo a tím eurotunelem taky jezdí do Británie davy migrantů.

M19

Ne, to je pro vás, abyste mohl emigrovat. 😉

Jméno.m

Vol, vole, a nikomu to neříkej.

PvvS

To se máte s čím chlubit.

Danny

Gibraltar je i navzdory kratší vzdálenosti přeci jen trochu jiný oříšek než tunel pod La Manche (hloubka, geologické podloží). Zatímco u jedné pohádky typu mostu na Sicílii bych se už nevsázel, že nevznikne, tady bych se klidně vsadil, že nic takového alespoň do roku 2050 nevznikne.

Yoss

Mno někdo na vás flákače tady vydělávat musí. To se nedá nic dělat.

Jan

V dokumentu mořském dně u Gibraltaru zdůrazňovali dost nevhodné geologické prostředí pro tento záměr…

Panda

Zlepšením ekonomické situace v Africe přibude migrantů, logika SPD. Ale k volbám chodit nemusíte – evropští poslanci za SPD tam stejně chodí jako vámi oblíbení ekonomičtí migranti pro dávky, jelikož je jejich aktivita v EP velmi mizivá.

Kubrt

Ony by ty vlaky byly mnohem snáze uhlídatelné, než čluny na moři.

DR 01 518

tak za jedno, těžko pojedou vlakem kde jsou kontroly a za druhé,mohlo by to pomoci Africe v rozvoji, tudíž menší tlak na migraci 😉

DavidS

To je moc složité na voliče SPD.

Honza

Vlak ve stanici zkontrolujete, ale do tunelu se budou snazit vlezt stejne. Jezdil jsem pravidelne (temer kazdy tyden) Eurotunelem v dobre nejvetsi migrantske krize a u Calais fakt to nebyla uplne sranda – skupiny migrantu tam prelezaly ploty s draty skoro porad, az tam museli dat 24/7 ostrahu kolem tech plotu, pak pridali armadu, pridali dalsi vrstvu plotu o kus dal, ale stejne tam casto vlak musel zastavit a cekat protoze nekdo vbihal do koleji nebo klidne i do tunelu. Nic prijemneho kdyz vidite skupiny 50+ statnych borcu, co se snazi ty prekazky prekonat a dostat se k/do vlaku.

Pepa z Depa

No děkuju pěkně. 😂

DR 01 518

uzavírám sázky,co bude dříve tunel do Berouna nebo tento😀

Palecek.m

Brnenske nadrazi…skoda ze se vyhry nedoziju

Gregyros

To snad nebude nikdy

Gwann

tak v Brně se nádraží stěhuje cca od roku 1930. A prakticky hned od stavby (tj. 1838) je jasné, že umístění má rezervy.

za chvíli oslavíme 100 nebo dokonce 200 let přemýšlení o stěhování

Pepa z Depa

V Brně se něco děje. Uz zavřeli podchod..Oh wait… 😂

Pavel

Vy blázni, vy tu Evropu chcete definitivně zamořit a zničit tím lidským virem z Afriky. Most by byl násobně levnější. I tak za 20 let stejně stát nic nebude.

Michal M

Lidský vir z Afriky je přesně co? Už mi senilní teta dlouho nepřeposlala řetězák pro důchodce, tak nejsem imbilde.

Pepa z Depa

To stačí zvednout zadek a zajet se podívat (klidně vlakem) třeba do Malmö. Budete zírat na tu proměnu za 30 let.
Kdyby to nestačilo, zkuste Marseille, nebo Paříž (to není jen Eifelovka a croissant).

Luboš Beneš

Paříž je furt stejná…dnes i před 30 lety. jen černoši neprodávají pod Eifelkou pohlednice, ale makety s ledkama.

Pepa z Depa

Však říkám, že to není jen Eifelovka. 😜

Samo

V piatok som sa zrovna vrátil z Malmö. Pridávam sa k vašej rade, je to krásne mesto a bolo nám tam super, určite sa oplatí navštíviť.

micat1

Ohledně první části komentáře už asi není třeba se vyjadřovat, to je naprosté dno, nicméně co se týče toho mostu, k tomu jste došel proboha jak?

Jiří Kocurek

V tom proudu co tam je zakládat pilíře ve 1/4 kilometrové hloubce a navrhnout je tak, aby ustály nejen ten proud ale taky bouře a náraz lodi, to by byl docela kousek.

A každý zk- diktátor v tom uvidí výtečný cíl…

Ojin
DavidS

Ještě vám tam chybí: Nejsem rasista, ale….

DavidS

Zatím si tu Evropu ničíme akorát lidským odpadem, jako jste vy.

esc

Možná je to hloupost, ale nedávalo by z politického hlediska větší smysl vést ten tunel z pevninského Španělska raději do Ceuty než přímo do Maroka?

Pán jeskyně

Vzhledem k tomu, že zřejmě půjde o tunel železniční, dává smysl ho napojit na existující železniční síť. Do Ceuty koleje nevedou a k nejbližším je to přes kopce.

Bram

Pro začátek by stačilo přerozchodovat a elektrizovat trať do Algeciras a zavést trajekt pro nákladní dopravu mezi Algeciras a Tagerem.

Movia

Ten trajekt už tam dávno jezdí.

Jiří Kocurek

Pokud je nákladka vnitrozemská, tak je rozchod vcelku jedno. Ale raději v kontejnerech a přeložt na loď jenom ty. Namísto každého vagonu se může naložit 1 krátký 20stopý navíc.

Frantisek X

Jen ta překládka se nejspíše protáhne a prodraží. Ono se to nestane nějakým kouzlem…

Jiří Kocurek

Pokdu se nakládají i vagony, tak trajekt uveze o 1/4 až o 1/3 méně zboží při stejné váze. Moc rychlé to nebude a vybudovat molo pro železniční trakjetk není levná záležitost.

A pak je tu problém s rozchodem, kdy vyložíte vlak z Maroka a co dál? Přerozchodování celého Španělska vyjde o dost dráž. Ve výsledku poveze mrtvou váhu v podobě železničních vagonů.

Pokud to fakt spěchá, tak silniční vozidlo najede na trajekt. Kamion je zhruba polovic mrtvé váhy oproti železničnímu vagonu, platí se tuny.

Jiří Kocurek

A ještě „drobnost“: Kamiony projíždějí přes váhu, aby se vědělo, který kolik veze kvůli vyvážení lodi, podle toho je skládají.
Se železničními vozy je nutné udělat totéž, jinak půjde loď dnem vzůru a ke dnu.

Samozřejmě se to řeší i u kontejnerů smotných.

EM*

Průměrný sklon přes 14 %? Aby se pak dole nehromadili kamiony 😀

„Nejkratší možná délka tunelu je 14 kilometrů. Mořské dno je v některých místech ale až 1 000 metrů pod hladinou.“

pony

V samotne uzine je dno strasne hluboko, nekdo to vysvetloval v podstate bernoulliho efektem, proste tam voda tece rychleji a vic to vymele. Tunel na zapad od Tangieru by sice mel ~60km, ale byl by podsatne mene hluboko.

Kyz

Tak hlavně se to tam asi vymlelo, když se po zlomové linii valila voda k zaplnění vyschlého Středozemního moře.

Ondra

Ale v čem, v písku nebo ve skále?

Honza1 a 1

V kontextu cen současných železničních staveb se zdá být částka uvedená v článku až k smíchu. 🙂 Ano, vím, že se jedná o pár let starý odhad.

mgr.pavel

Mně skoro napadlo, že nejde o sumu v korunách, ale eurech.

Pak by to smysl dávalo.

Jiří Kocurek

Odkazovaný článek uvádí: „una horquilla milmillonaria, de entre 5.000 y 10.000 millones de euros“

Takže ty částky jsou v €.