Tunel metra rozsvítily další animace. Tentokrát se reklamní obrazovky objevily na lince B
Reklamně-informační systém v tunelech metra. Foto: DPP
Zobrazovací systém tvoří 386 LED panelů rovnoměrně sestavených v řadě dlouhé 200 metrů.
Smazáno pro tupost autora.
Zdopravy.cz je soukromý prostor, metro je veřejný prostor. Maitel Zdopravy.cz ať si dělá co chce. Navíc na Zdopravy.cz si můžete zaplatit verzi bez reklam, v metru to nejde.
Jsem zloděj a veřejně se tím chlubím. 16wilt@seznam.cz
213.235.133.42
Viděl jsem to jen jednou a přišlo mi to zajímavé a hezké.
Docela by stačilo, kdyby ty tunely byly trvale osvětlené (jako např. v Paříži) a ne všude jen tma.
Ono se ve vozech nesvítí, že je potřeba propalovat další zdroje? Mě by zajímalo, co budeme jako lidé dělat, až nám přijde i osvětlení zářivkami příliš tmavé. Lepší než reklama by to sice bylo, ale…
Nepodporujem reklamu v mhd, ale čisto z logického hľadiska, nebolo by jednoduhšie použiť projektor pripevnený na súpravu metra a premietať animáciu na stenu metra? Aj tak je animácia prerušovaná medzerami medzi panelmi. Úplne mi ušiel zmysel inštalácie toľkého množstva panelov a nutnosti synchronizácie.
V kině se taky animace přerušuje po každém snímku (bavíme-li se o celuloidu). Vadilo vám to moc?
Nebylo. Řešení je všechen reklamní hnus vymýtit.
Já s epilepsii mám z toho docela hrůzu.
Obtěžující reklama. Profit hlavně pro reklamní firmu.
Vyhodíš dveřma, vrátí se oknem. Konečně se podařilo alespoň na pár místech ve stanicích reklamní smog omezit, a ono to zaútočí jinudy.
Zajímalo by mne, kolik DPP z jednotlivých druhů reklamy má, a porovnat to, kolik má z jízdného. A přepočítat to na cenu jedné jízdenky. Jestli by při odstranění veškeré té reklamy musely jízdenky zdražit třeba o halíř.
příjem z reklam je asi 0,6 % nákladů. Podle mých odhadů by roční jízdenka nebyla dražší o více než 150 korun, tedy o čtyřicetník za den.
Z reklamy v metru je údajně asi 170 milionů ročně (viz loňský článek zde na serveru), což není zrovna málo. Až nebude MHD dotované nebo až bude mít Praha na rozhazování, tak bych začal řešit nějaké kompletní odstraňování reklam.
Jednak Praha evidentně na rozhazování má, protože financuje spoustu nesmyslů nebo si nechává utéct příjmy, na které by dosáhla velmi snadno a městu by to výrazně prospělo. Každopádně MHD je veřejný prostor a s veřejným prostor fakt není možné dělat cokoli, jenom když to přinese pár peněz. Pokud už má být nějaká reklama v MHD, tak jí má být málo, aby moc nekazila veřejný prostor, a má být exkluzivní. Když to vidím, kolik reklamních nosičů je prázdných, protože to nikdo nechce ani tak levně, jak to DPP prodává, tak to opravdu za to hyzdění veřejného prostoru nestojí. Vedle příjmů z… Číst vice »
Nějakých 220 milionů ročně Vám přijde jako pár peněz? Přijde mi, že jsme tu všichni hrozně nóbl, aby nám zlá reklama v MHD nekazila pohled na veřejný prostor, ale že to MHD je klidně řada 810 nebo 845 a že ten veřejný prostor je posprejovaný a plný příbytků bezdomovců, to nám už nějak nevadí.
Je zajímavé, jak ta částka postupně roste. Zajímavé je i to, jak ji záměrně držíte mimo kontext. Když si to dáte do kontextu, tak zjistíte, že je to pár peněz. Kdyby jednotlivé jízdenky zdražily o korunu (a odpovídajícím způsobem i dlouhodobé), bude z toho větší příjem, než z té reklamy. Když nepočítáte jen DPP, ale celou Prahu (DPP neprovozuje ani řadu 810 ani 845), kdyby zdražila hodinovou sazbu za parkování o hodinu, bude z toho řádově větší příjem. Takže ano, je to pár peněz. Jak by ten veřejný prostor asi mohl být neposprejovaný? Když si ho neváží ani vlastník, jak… Číst vice »
Roste s tím, jak jí chcete odstraňovat už nejen z metra.
200 milionů je pár peněz? Můžou zdražit jízdné a parkovné, já jsem pro, ale to můžou i tak, takže pořád je to výpadek 200 milionů ročně. A to se bavíme o podniku, který je masivně dotován z rozpočtu města, takže těch 200 milionů ročně navíc pro DPP znamená 200 milionů ročně, které se seberou jinde.
Když je v Elefantu rámeček s reklamou, tak je logické, že bude mít počmárané záchody?
Proč si nenecháte za 350 Kč měsíčně umístit reklamy do každého pokeje v bytě? Zbytečně tak přicházíte o 350 Kč měsíčně, které berete jinde. Můžu hádat? Že by to bylo proto, že vám to za tu sníženou hodnotu bytu nestojí?
Jeden rámeček v Elefantu není veřejný prostor.
Docela pochybuji, že by mi je někdo zaplatil.
Já třeba akceptuji reklamu na zdopravy.cz, YouTube, Spotify atd.
Nic z vámi jmenovaného ovšem není veřejný prostor.
Já myslím že by si DPP mohl.uctovat 10x tolik a stále by si ji někdo zaplatil. A když ne aspoň bude čisto.
Jestli půjde pryč reklama z vozů metra a ze stanic, proč ne. Jenže mám pocit, že DPP na nás akorát hází další reklamní smog… A z jedné takové obrazovky bude mít 2000 Kč denně. To smrdí korupcí a zlodějinou, zatímco reklamní agentura si namastí kapsu…
On někdo někoho nutí se na to dívat? Chápal bych pokud by šlo o audio, ale pokud jde o vizuální vjem, tak se přece dívat nemusím ne?
Samozřejmě že nutí lidi na to zírat. Tím, že je to světelná reklama, není narozdíl od papírových plakátů možné ji jen tak ingorovat, stále cítíte, že tam něco je a ruší vás to, i když si třeba čtete. Navíc se světlo z reklamy odráží i v oknech na druhé straně vozu, takže nepomůže dívání na opačnou stranu. Kdybych opravdu chtěl jít do pozice, kdy tu reklamu neuvidím, mohli by si někteří lidé myslet, že jsem spící bezdomovec, což opravdu nechci.
Potvrzuji. Mě to vytrhlo ze čtení na mobilu – periferně jsem zahlédl jak to svítí do oken a mozek okamžitě přesouval pozornost. Papírové plakáty často ani nevnímám i když si nečtu, to ten mozek naopak umí celkem efektivně odstínit.
Možná by to chtělo referendum následujícího znění:
Souhlasíte s navýšením ceny jízdného pražské MHD o snížené příjmy z reklamy?
Já bych byl pro zcela určitě. Za ty tři stovky ročně nebo kolik si koupit čisté tramvaje, stanice, metra či tunely, to by bylo terno.
Klidně bych ještě přidal – za návaznosti mimo špičky, lepší preferenci a třeba i informace na zastávkách…
ono by to bylo možná ještě méně. Navíc by se ty peníze ušetřily na ceně těch propagovaných výrobků.
Vláda neví, co by zdanila a tenhle reklamní smog je pole neorané. Zdanit natolik, aby to mělo regulační charakter.
Reklamní smog
V Madridu jsou reklamní animace promítané v tunelu metra při cestě z letiště. Letos na podzim tam byla město pouštělo animace ve prospěch méně známých madridských ,muzeí, aby zamířili návštěvníci i tam a trochu ulevili slavnému Pradu. Působilo to vyloženě mile.
Jen aby se neozvala některá z cestujících dam, až bude příslušník opačného pohlaví hltat běžící reklamu a přitom upřeně zírat jejím směrem..
Naopak. Kdyby tam promítali spoře oděné ženy, tak by všichni chlapi koukali z oken, spolucestujících dam si nevšímali a ženské neziskovky by musely rozjet kampaň o toxické lhostejnosti.
Chtělo by to ještě i synchronizovaný zvuk přímo v soupravě.
Proboha ne!
Jako bysme všichni v metru stejně nečuměli furt do mobilu 😉 diskuze úplně irelevantní. A pokud na truc a z revolty čumíte do tunelu abyste si náááhodou nevšimli metroframu od Alzy, tak si s tim někam zajděte. Jestli z toho něco kápne, tak co? Furt lepší v tunelu než ve stanicích.
Jenže ono to bude tam i tam.
Jestli to bude znamenat vyšší získy dopravního podniku a přesun reklamy ze stanic do černých děr metra, budu to podporovat. Pokud se však jedná jen o hloupé navýšení objemu reklamy, budu proti tomu brojit.
No jako jestli ty zisky jsou pár tisíc denně tak je to docela ghounu…
Já nechápu ty řeči, že je to vizuální smog a tak podobně. Kde jinde by měla být reklama, než tam kde je teď doslova nic? To vás fakt tak baví čumět na kabeláž? Vždyť do blba se dá koukat úplně kamkoliv, třeba na něčí boty, nebo klidně na nějaký bod uprostřed reklamního banneru. V reálu vůbec o nic nejde. Národ který z většiny čumí do zblbnutí na bednu, kde je čtvrtina času reklama, která vám reálně ukrajuje z času co zde máte, si bude tak mocně stěžovat na světýlka přes kabeláž, podivné….
Jinak dodám, že kdyby to bylo ve všech možných tunelech, bude to určitě alespoň 70 milionů ročně při dnešních cenách, v budoucnu a při poctivé soutěži určitě i víc. To je minimálně jedna nová 52T nebo 10 kloubových Ivec. Já myslím že to za to „zakrytí“ bordelu na ostění tunelu stojí.
A k tomu ve všech možných tunelech, myslím že by nebyl problém dát tuto technologii prakticky do každého tunelu, ne jen do těch 26 z článku. Tomu rozumím tak, že tam je možné nasadit pouze tu technologii kterou má aktuálně tato firma. Ale proč by to nemělo jít na většinu úseků, až na vyjímky typu Muzeum – Hlavní.
70 mil ročně je za takovou reklamu na exponovaném místě směšně málo
Kabeláž v metru není hezká, ale neoslňuje. Podle těchto argumentů by bylo fajn dát reklamu na strop a podlahu vozů, tam je taky prázdno a člověk může vždycky zavřít oči…
Ono je to dost nepříjemné na oči, jak to bliká. Daleko víc rušivější, než nějaký plakát na zdi nebo uvnitř vozu.
Kecy, docela dlouho sem sledoval jak na to reagují lidi, když se to zavedlo na A. Drtivá většina nijak, občas se někdo kouknul a překvapivě se usmál, neviděl sem nikoho, kdo by se na to mračil. Tolik k bublině pár internetových kecálků versus realita
Tak to prrr… Zírání je obtěžování a zírání na boty dokonce fetišismus!
A je to napájeno elektřinou z OZE nebo je za tímto „užitečným“ zařízením uhlíková stopa?
Myslím, že odpověď znáte sám dobře.
Dnes jsem tu někde zachytil pojem „zelená energie vyrobená ze zelené přesličky“. Dívejte se na to tímto pohledem a budete veselejší.
Zeleného dinosaura. 😉
Jelikož je to nový odběr, tak to jde čistě na vrub uhlí a plynu.
Moc dobře to z pohledu vestujícího nevypadá – Dřív kdyš jsem nechtěl sledovat reklamy tak jsem koukal do tunelu jenže teť budou / jsou reklamy i v tunelu.
Kupte si knihu, můžete zírat do ní. 😉
DP může získat celkem “až” 20 mega za 26 vytipovaných ploch. Takže 760 000 Kč za jednu takovou plochu. To je naprostý vtip. Kolik vydělá poskytovatel reklamy na jedné takové ploše? Desetinásobek? Billboard v centru Prahy vydělá 10 milionů.
Tohle je krádež za bílého dne.
Neboli 2000Kč za plochu za den
V low cost verzi rovnou můžeme obří obrazovky instalovat místo oken. Efekt stejný. Fuj.
Nechápu, že DP do něčeho takového jde.
Naopak, tohle je low cost verze. Jediné, co je na tom složitější je to spočítat a správně synchronizovat, ale oboje se jednou udělá a pak už se to prakticky nemusí udržovat. Namísto toho instalovat LCD obrazovky do všech vozů je dost drahá záležitost
Obří obrazovky na míru okenních otvorů by byly nesrovnatelně dražší, než pásové zobrazovače v tunelu. Nehledě na to, že některá okna slouží jako nouzové východy a „zazdít“ je ničím nemůžete, to pak neschválíte vlak vůbec do provozu.
Další věc je účelnost. Vy nepotřebujete lidem něco promítat kontinuálně a ze všech stran, to by se spíš zbláznili, než cokoliv jiného. Ještě byste nakonec čelil žalobě za zdravotní následky. Vy potřebujete upoutat jejich pozornost, jako když se projíždí kolem něčeho zajímavého.
V Madridu i Barceloně používá reklamní animace v tunelech metra velmi často samo město. Třeba tam inzeruje místní galerie, zoo, město různé kulturní akce.
Tady máte cca 380 panelů a jejich využitelnost je 20 sekund během hodinového oběhu každého vlaku.
Na Áčku jezdí cca 25 vlaků, tj. 125 vozů. Když dáte 6 obrazovek na vůz, vyjde vás to na dvojnásobek obrazovek (750 ks), ale máte je využité po celou dobu jízdy (hodinu během každého hodinového oběhu).
Furt si myslíte, instalace do tunelu je efektivní???
a víte, že skrz to okno je potřeba někdy vidět? Třeba kouknou, kde jsem, kdy vystoupit, nebo kam nastoupit atd. Okno nekouká vždy do stěny, když jede vlak zpět, je směrem k perónu.
Já ale nemyslím obrazovky místo oken (ač jsem to explicitně nenapsal), s tím, že skrz okna se má dát koukat, kupodivu souhlasím.
6 obrazovek bych umístil tak, jak jeden čas jezdil reklamní systém Unicontrolsu.
No co, to se občas stane, že někdo přijde s naprosto brilantním řešením problému, který nemáte. V tom případě je na místě to ocenit alespoň jako zajímavou technickou hračku.
až na to, že toto jsem osobně spatřil v metru budapešti někdy cca 1988
Toto jste v roce 1988 spatřit nemohl. V té době měly LED diody mizernou svítivost a používaly se leda jako kontrolky. A modrá LED, která umožnila sestavit RGB obraz (a též bílá, která se někdy používá), byla na trh uvedena až v roce 1992.
Je možné, že jste nějaký zobrazovač v tunelu viděl, ale toto technické řešení to rozhodně nebylo. A jiné řešení zobrazovače znamená i jiný způsob řízení, prostě úplně jiný výrobek.
Tenhle vynalez byl poprve instalovan v roce 2001 v USA a pracoval na trosku odlisnem principu.
No nevím, spíš by měl být trend reklamu v metru omezovat a zvyšovat její cenu. Všudypřítomná hnusně zpracovaná levná reklama (hlavně polepy) a hodně podfinancovaná údržba jsou největším problémem pražského metra a když se řešit nebude tak se k západním systémům metra nepřiblíží (mimochodem na tuto LED reklamu jsem v Barceloně narazil jen jednou a to těch linek tam mají 11) .
Vzhledem k cenám jízdného se nemůžete divit obojímu.
Tak ta reklama se dá řešit, redukovat – třeba že místo 4 bannerů bude jen jeden a za cenu těch 4 a stejně se zájemci najdou
A pokud ne, aspoň bude v metru čisto. DPP si prostě neumí nebo nechce stanovit minimální hranici.
Kdyby to bylo tak, že by se z interiérů vozů a vestibulů metra odstranily všechny ty reklamy, plakáty a poutače a místo toho by tam byly ty dynamické reklamy za jízdy, byl by to pro mě krok k lepšímu.
Očekáváme však, že se nic takového se nestane a bude to jen další vizuální smog extra.
Ať si tohle klidně dají do všech tunelů, ale ty stanice by reklama hyzdit nemusela…
Chybí mi zásadní informace: kolik za rozšíření tohodle reklamního moru DPP dostává? Jestli to zas nejsou jen drobný jako u klasický reklamy v metru.
Jsou. Viz údaj v článku.
Sypu si popel na hlavu, četl jsem nepozorně a přehlídl, díky za upozornění.
Jenže k čemu to je?
Někdo na to vydělá.
Tom, samozřejmě.
A který Tom? Zajdeme si pro něj. 🙂
K namasteni kapes reklamnich firem. Bohuzel.
Jen doufám, že se tenhle reklamní mor nerozšíří do všech těch 26 úseků! Opravdu to má DPP za ani ne promile svých příjmů zapotřebí? Není už toho vizuálního smogu kolem nás dost?
Tak zrovna toto mi vadí výrazně méně, než všemožně otapetované stanice. Jiřího z Poděbrad budiž hezkým příkladem toho rozdílu.
Když na to přijde, z okna soupravy obvykle nekoukám, protože si třeba něco čtu. Nekoukat kolem sebe ve stanicích úplně nejde.
Tohle je špatný přístup. I oblepené stanice začaly tak, že to nikomu nevadilo. Dnes sklízíme trpké plody…
Chci tím říct, že pokud by byl toto způsob, jak nahradit výpadek tržeb z reklamy ve stanicích, tak jsem s tím naprosto v pohodě.
Sice to jsou promile příjmů, ale jak se říká korunka ke korunce a dpp se hodí každý možný zisk navíc, za těch 20 milionů se mohou pořídit třeba 3 autobusy, i to se počítá.