Tramvaje Trolejbusy Železniční průmysl Zprávy

Tržby Škody Transportation překročily 11 miliard, skupina má zakázky na tři roky dopředu

Nová tramvaj Škoda ForCity Smart pro Plzeň. Pramen: Škoda Transportation
Nová tramvaj Škoda ForCity Smart pro Plzeň. Pramen: Škoda Transportation
Celkem skupina loni investovala 850 milionů do továren v Plzni, Ostravě, Šumperku a ve finském Otanmäki.

Strojírenské skupině Škoda Transportation loni vzrostly tržby meziročně o více než 11 procent na 11,03 miliardy korun. Zásoba práce vzrostla o 14 procent na 68,7 miliardy. Firma tak má zajištěnou práci zhruba na tři roky dopředu. Auditované výsledky byly zveřejněny dnes.

Provozní výsledek skupiny před odpisy a mimořádnými jednorázovými nepeněžními vlivy (upravená EBITDA) dosáhl 380 milionů korun, což představuje meziroční růst o 18,6 procenta. Do výsledné EBITDA (hrubý provozní výsledek před úroky a odpisy) však promluvily „jednorázové nepeněžní vlivy“ ve výši 1,17 miliardy. Šlo podle firmy zejména o opravné položky k dlouhodobému nehmotnému majetku, pohledávkám a zásobám materiálu.

„Výše zmíněné mimořádné opravné položky souvisí s historickými vývojovými náklady a zakázkami,“ uvedla firma bez podrobností. Se zahrnutím těchto vlivů činí EBITDA minus 790 milionů a výsledkem hospodaření je ztráta 1,42 miliardy. Skupina loni splatila dluhopisy ve výši 2,3 miliardy korun.

„Každému jednomu škodovákovi chci poděkovat za minulý rok, který byl nesmírně náročný. Bohužel současná pandemie Covid-19 a s ní související opatření měly negativní dopad na realizaci našich zakázek a investic. Byl například ovlivněn průběh technické a materiálové přípravy projektů, některé dodávky od subdodavatelů nebo z důvodu onemocnění se snížila použitelná kapacita ve výrobě, zkoušení a homologaci. U zahraničních zakázek hrála významnou roli zásadní omezení cestování a restrikce v jiných státech. Situace s mnoha omezeními také ovlivnila naše plány v oblasti náboru nových zaměstnanců. Celou dobu jsme se však snažili o to, aby tyto dopady byly minimalizovány. Naše ambice byly v roce 2020 s ohledem na kapacitní plán a souběh mnoha projektů vyšší, dosažený výsledek přesto považuji s ohledem na okolnosti za velmi dobrý,“ uvedl šéf Škody Petr Brzezina.

Celkem skupina loni investovala 850 milionů do rozšíření výrobních podniků v Plzni, Ostravě, Šumperku a ve finském Otanmäki. Šlo například o zkušebnu, lakovnu, podvozkárnu, obráběcí centra či montážní linky. Dalších 1,73 miliardy šlo do výzkumu a vývoje.

Za první čtvrtletí letošního roku je skupina v zisku. EBITDA dosáhla 260 milionů korun.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Asd

Kdo umí ten umí. Palec nahoru a klobouk dolů.

Luděk

Ono je v globále fajn že je tu tak úspěšná firma ale za předpokladu že už teď mají na některé projekty víc jak půlroční sekeru bych se ani nedivíl kdyby některé projekty byli vypovězeny a nebo penále nebyli vyšší než zisk

Kubrt

„Vypovězením projektu“ si zákazník nepomůže, protože vyprodáni jsou i ostatní relevantní výrobci.
https://www.cs-dopravak.cz/skoda-doda-tramvaje-do-mannheimu-o-dva-roky-pozdeji/

PvvS

Jen ať platí ..

rychlodráha

OK.
Pojďme to tedy udělat tak, že zrušíme výběrka. Dávejme to rovnou všechno ŠT s heslem „práce pro naše lidi“. Ještě tedy by to chtělo, aby ŠT měla vlastníka na našem území.
Když budou jasné podmínky, jak má vlak/tramvaj/trolejbus vypadat a za cenu běžnou v EU… Proč ne. Než si hrát na soutěžea podmazávat všechny kolem.

Jiří Kocurek

A ten vlastník má být Strana a Vláda, žejo? „Práce pro naše lidi“ a „veškerý zisk Straně a Vládě“. Přičemž práce špatně placená vůči Západu, zato „Strana a Vláda“ si bude financovat svoje rejdy ze zisků vyvedených z firmy, čímž bude Škodovku tunelovat. To aby si tamhle soudruh N.N. postavil vlastní hliníkárnu a nějak se mu ty 9x vyšší ceny za hliník sanovat musí.

Tak tohle tady bylo a zkrachovalo to.

Označník

Proč mám pocit, že jste se v době toho popisovaného krachu “strany a vlády” pohyboval maximálně tak pomocí bičíku?

Jiří Kocurek

Argument k věci by byl? Mám totiž pocit, že Vás by nepřesvědčila ani občanka.

Označník druhý

Zkušenost, zkušenost – jak je viděno kolem takj největší znalci poměrů před rokem 89 se rekrutují z kategorie narozených po roce 2000

_Pavel_

A na koho území má ŠT vlastníka?

kakov

středočeský kraj 😀

vagonář

To je zajímavá otázka, po smrti Kellnera je to jeho rodina? A otázka asi měla znít, kde přiznává příjmy?

medical_examiner

Kdepak…Scheißewerke bude naopak rozprášena. Úplně, naprosto, dočista!
Veškeré zakázky si rozdělí Pragoimex, Pesa, Siemens, a Stadler, ev. další osvědčení výrobci.

Petr

Tak pokud nechceme jezdit v trabantech na kolejích, tak by ti osvědčení výrobci výrazně zvedly kulturu cestování.

Petr

Takže navrhujete místo sporného obcházení, zákon rovnou porušovat?

Krušky-Středohoří

Přesto se najdou jedinci, kteří si v jiných diskuzích neodpustí komentář, že vše dovážíme ze zahraničí zatímco dřív jsme si ve Škodovce a ve Studénce vše vyráběli sami. A do teď to jezdí a ještě jsme vyváželi.

Jiří Kocurek

I ty CD přehrávače by se v Tesle naučili vyrábět (kopírovat)! Hlavně za to nemuset platit… komu neplatit? Dělníkům?

Jiří Kocurek

To byla vzpomínka na prohlášení Jakeše: „Všecko by bylo, i ten internet by byl“.

ušatá

Budete se divit, ale byl jsem vždy zastáncem např. Tesly a znal jsem tam i dost lidí. A dodnes mám fungující radia, magnetofon, gramofon a ve vysoké kvalitě a funkční, na rozdíl od těch dovážených výrobků, které odcházely a odcházejí po velmi krátké době, nejsou náhradní díly apod. Takže trochu objektivity. My jsme tady měli vždy docela šikovné lidi, co něco uměli. A bohužel, to dnes schází, protože nikdo nechce pracovat, skutečně se vzdělávat a myslet. A na to dojíždíme.

PvvS

No a proto ty lepší výrobky obšlehli, nebo jen přeznačovali. A uvnitř minimálně okopírovaný polovodiče…

FrantaM

Teď ještě pořešit ty odchody zkušených lidí jinam, najít dostatek nových lidí a je to doma.

Anonym ze severu

Tak to je ve všech oborech, bohužel. Mít trochu štěstí, taky jdu taky radši za prachama do Německa než pracovat tady v ČR. 🙂

Kubrt

Co vám brání jít svému štěstí naproti?

Původní Pražák

Spoléhat s prací na štěstí je zajímavá životní strategie 🙂

medical_examiner

Dělníci odcházejí sami, i bez propouštění?
To zasluhují pochvalu, že jsou tak předvídaví…

PvvS

Ale dodávat včas nezvládaj doteď…

medical_examiner

A zvládají platit případné smluvní sankce?

Luke

Ke Škodě transportation mám takovej hořkosladkej vztah.

Na jednu stranu je to velý úspěch české firmy po celé Evropě.
Na stranu druhou maj monopol (což určitě dobře není), a když někde náhodou nevyhrajou, tak to zablokujou (půlka ÚOHS je zřejmě na výplatní pásce Škodovky, nebo nevim), proto máme takovej problém sehnat do Brna nějaký trolejáky.

Taky jsem neměl asi úplně rád pana K., ale nebudu tady flusat na zesnulého, to se nedělá

bkv

Prý nedělá, takže sis flusnul jen tak mimo řečí…

Luke

Já jen řekl, že jsem ho neměl úplně rád. Jen má osobní poznámka, nikde mu nenadávám, neříkám, že byl nějakej superpadouch, nevytahuju ne něj hnůj z politiky…

Kamui

Já bych řekl že tyhle státní monopoly jsou normální. V Polsku je to taky samý Newag nebo Pesa, v Německu zase Siemens.

Vojtěch

V Polsku monopol není. Mame trio: Pesa, Newag, Stadler, ktere se sobou soutěží.

Pražák

Myslíte tu Pesu, která byla před pár lety před krachem a musel ji zachraňovat stát z peněz daňových poplatníků? Tu samou Pesu, která sice podepsala smlouvu s RJ na EMU pro Ústecký kraj, ale pak v klidu řekla, že to nedodá včas, protože podepsala smlouvu v PL, sice později, ale domácí má přednost?

Luděk

Ne že bych se chtěl Škody zastávat ale u těch trolejbusů je jeden za 18 a druhý bez dvou za 20.
Jinak taky nejsem fanoušek Škody