Návrat trolejbusů na Hanspaulku má pravomocné povolení. Místní stáhli odvolání výměnou za stromy
Původní trolejbusové stožáry na pražské Hanspaulce a autobus Škoda 706 RTO. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Zahájení výstavby DPP předpokládá nejpozději do konce letošního června.
Jako obecně s náhradou pokácených stromů souhlasím, ale že dělá největší povyk zrovna čtvrť, která je prakticky obrostlá lesem…hm…🤔
Udivuje mě i hloupost, kdy si lidi jen tak nechají nakecat, že kvůli drátům nad stávající silnicí padne 650 stromů…🧐
Pojďme místním nakecat, že v okolních lesích žije přísně chráněný aligátor tečkovaný a jejich psíci jsou v ohrožení…😈🤭
Kolik vůbec sloupů na nových místech bude potřeba? K čemu tam jsou lampy? Nestačilo by to celé nazvat jako „revitalizaci“ veřejného osvětlení?
Já tudy občas jezdil jako kluk. Částečně bylo vedení kotveno do domů (tu a tam je to vidět), což teď majitelé nedovolí. Bylo slíbeno, že „v maximální míře“ budou sdružovat trolejové vedení s lampami.
Mimochodem poslední památky na trolejbus byly ještě před pár lety na náměstíčku před bývalou poštou (Na pískách × Šárecká), kde byla jeden čas otočka.
Výměna povolení ke stavbě za stromy? Očividně jsou právníci u DPP velkými fanoušky OpenTTD. :))))
To je nezodpovědnost, takhle to vzdát. Kde jsou Patrik s Pepou Dvořákem? Kdo bude hájit zájmy medvědů, až konečně dorazí z Karpat a Beskyd a budou bezradně narážet do sloupů a zamotávat se do drátů?
Ekologie zase jednou selhala.
A těch syslů. V kolika lokalitách byli ohroženi. Skoro si říkám, že musí být přemnožení.
Medvědi uprostřed Prahy? No Patrik je najde všude
Nemluvě o těch drastických úbytcích kysliku: kdykoliv v Praze potkáte člověka s nápadně promodralým obličejem, budete si moci být jist – nebožák bydlí na Hanspaulce!
Mohu pozadat o vysvetleni, proc neni zatrolejovany i zbyvajici useku Zelena-Hradcanska? Pripadne odkaz, kde se probiralo? Dekuji predem
Zčásti protože se chce předejít dalším podobným tahanicím s místními, kteří by byli proti drátům, zčásti protože trolejbusy budou stejně parciální, jinak by se nedostali z depa a nejefektivnější jsou trolejbusy v kopci = Zelená – Bořislavka. To, že se budou tyčky shazovat/nahazovat 4x za kolo, je bohužel výsledek tohoto postupu.
já se spíš divím tomu, proč v ulici Na Pískách je trolejové vedení jen “dolů” z kopce na Bořislavku a zpátky nikoliv. Nemůžu si pomoct ale z Bořislavky je to směrem k Matěji částečně do kopce. A taky moc nechápu odbočku do smyčky Bořislavka (bude opravdu první pražská rozjezdová výhybka?) argument DPP s provozem historických trolejbusů moc nechápu s odkazem na to, že trať bude jednostopá, na Zelelenou se historický trolejbus sám nedostane, určitě ne ze zmíněné smyčky..a nebude to uzavřený okruh jako v Letňanech
Vždyť to je vidět na tom plánku, mezi čárkami pro baterkovou část 51 je světle fialovou zakreslená trať ze staré smyčky na Bořislavce směr Na Pískách, na druhé straně Na Santince je také smyčka, tj. okruh to je.
To, že tbusy pojedou z nové Bořislavky Evropskou na baterky, odbočí přes koleje a zvednou svěrače až v nejbližší zastávce přeci vychází z toho, že to nemůže provést za jízdy.
ten plánek je dost neaktuální a z roku 2023. navíc oficiální zpráva DPP hovoří o pouze jednostopé trati v ulici Na Pískách, proto ten můj dotaz: 🚌 ➡️ 🚎 ELEKTRIFIKACE LINKY 131 | Získali jsme pravomocné povolení elektrifikace autobusové linky 131 BOŘISLAVKA – HRADČANSKÁ. Linka č. 131 se poté změní na trolejbusovou č. 51. ▶ Na zhotovitele výstavby nabíjecí a napájecí infrastruktury určené pro elektrifikaci autobusové linky 131 jsme vyhlásili veřejnou zakázku v prosinci loňského roku. ✍️ Uzavření smlouvy s vítězem tendru předpokládáme na začátku letošního jara a zahájení samotné stavby nejpozději do konce letošního června s cílem dokončení a… Číst vice »
Úsek „z ulice Na Pískách…“ fakt nezahrnuje (celou) ulici Na Pískách, ale jde o usek Evropské ulice ohraničený krizovstkou s ulici Na Pískách. Jen si domýšlíte špatné zprávy, které hledáte.
Jinak tady je i projektová dokumentace:
https://www.dpp.cz/spolecnost/nove-stavby/trolejbusove-trate/elektrifikace-linky-131/popis-projektu
Díky za upřesnění.
Ta Evropská taky není v rovině. Zkuste se tam podívat, je to docela nečekané, ale od zastávky Na Pískách na Bořislavku je to celkem do kopce.
Jinak předpokládám že ve směru na Matěje by byl problém v křižovatce na Evropské, kde bude trolejbus odpočívat doleva přes tramvajouvou trať. A v ulici Na Pískách asi nenašli místo na záliv pro natrolejení hned za křižovatkou. Vyřešit by se to dalo, ale proč si neušetřit nejhorší úseky, když ty baterie stejně budou.
Zákulisí této dohody by mě tedy opravdu hodně zajímalo… 🙂 Ale jinak fajn.
prý více stromů a každých 50 metrů stojan s kyslíkovou maskou pro případ náhlého úbytku kyslíku. Sloupy natřené bezbarvou barvou aby je nikdo neviděl a dráty mají speciální úpravu pro neviditelnost shora protože to nejvíc kazí ráz místní NIMBY čtvrti
Takže už nebude nastávat „nepopsatelný kolaps“? 😀
A hlavně se nikdo neudusí.
Nepopsatelný kolaps měl být tady nebo v Tróji?
Pravděpodobně nastane popsatelný kolaps, takže to už se dá vydržet… 🙂
Twl, prvni alespon trochu racionalni nimby
Nic racionálního v tom nebylo.
Já bych šel ještě dál a v zájmu místních i siluety ulice začal tvrdě postihovat parkování na chodníku. Když už část místních upozornila na neduhy, tak to pojďme vzít fakt důkladně.
Nechte to na místních a reste si svou čtvrt. Taky vám do toho nebudou kecat lidi z Hanspaulky a klidne si tam zakazte auta úplne, a všechny cesty ve vaší čtvrt si zadratujte do aleluja- vám bych doporučil jak trolejbusy tak tramvaje a k tomu nakreslete v každém smeru aspon 3 cyklopruhy.
Racionální to bylo pouze v tom směru, že si stěžovali přímí sousedé. Tedy lidé, kterých se to bezprostředně může týkat, a nefigurovala v tom nějaká „Díra z Koněprus, z.s.“ apod.
Ovšem samotný předmět stížnosti byl mimořádně pitomý.
Tak sláva! Hloupost zase jednou dostala na frak. 🙂
Dostali rozum. Byl to zbytečný šprajc.
Zas trakční stožáry budou černé, jelikož jinak nebudou „čitelné“? Protože v současné Praze se jinak nestaví, jelikož aktuální městští architekti jedou na severské módě? „Čitelné“ cedule a nápisy fakt nemají nic společného se sloupy či mobiliářem.
a jaké ty sloupy chcete když ne černé nebo tmavé šedé? Každý nadává na to že je všechno černé ale jakou barvu si představuje nikdo nikdy neodpoví. A když se někomu nelíbí barva, tak co třeba bezbarvá? Bezbarvý lak se prodává tak proč by to nemohlo jít. To by byl panečku pokrok – bezbarvé sloupy, bezbarvé zábradlí, bezbarvé lavičky a odpadkové koše… Nebo si přejete průhledný bezbarvý odpadkový koš kterému třeba v Rusku říkají volební urna?
A co zelené? Třeba jako ty na úvodní fotce nebo v jiném odstínu. V HK máme na dvou místech u zeleně pár sloupů zelených 🙂
https://mapy.cz/zakladni?pid=102435667&newest=1&yaw=5.428&fov=0.686&pitch=-0.074&x=15.8378790&y=50.2111857&z=16&ovl=8
https://mapy.cz/zakladni?pid=102434141&newest=1&yaw=3.096&fov=1.088&pitch=-0.142&x=15.8296572&y=50.2122880&z=16&ovl=8
kdysi byl pokus s tmavě zelenou a nevypadalo to úplně nejhůř. Červeno-žluté fakt ne. V ulici to má vypadat opticky čistě a aby to nerušilo a nikoliv lunapark z různé barevných sloupů. Červené zábradlí v tmavším odstínu by asi taky nebylo zlé ale dost dobře si pamatuju, jak byla Praha plná červenobílého trubkového zábradlí, věcně zrezlého, občas už i urezlého a vizuálně děsného…Červenožluté sloupy jsou jak z 80.let…
Bílo-červeno-modré se žlutou baňkou. Ty by to pěkně rozjasnily a vůbec by nebyli jako pěst na oko 😉
Na barvu nemám osobní názor. Ale do možností tu máme červené se žlutými kryty dole – místy, kde se loupe barva na starých lampách je takto vidět starý pražský nátěr. Vycházel z pražské vlajky. Takový opak Hradce, kde je sloup žlutý a bižuterie červená.
Tak to bychom tedy opravdu nechtěli. Zlatá černá.
Zlatá taky ne, jen černé prosím 🙂
Ano, to je původní barevné provedení sloupů v Praze
A co treba svetle seda, stribrna…
Červený spodek a žluté sloupy? 🙂
Černožluté šikmé pruhy dole a růžová nahoře? 😀
Ještě je možnost ty sloupy provést z cortenu, ale to by se v Praze asi nesetkalo s pozitivním ohlasem 🙂
https://i0.wp.com/misfitsarchitecture.com/wp-content/uploads/2013/05/railway-electrification.jpg
Osobně s černou nebo šedou nemám problém.
Stačí že z toho mají pár laviček. Na tom musí být echt posezení…
Z cortenu není dobré mít cokoliv nosného a svařovaného. To je lepší nechat zreznout obyčejnou ocel. Sice to trvá dlouho, ale zase se to nemusí po deseti letech měnit.
Budou chvíli remcat při stavění sloupů a tahání drátu, ale po pár týdnech provozu už si ani nevzpomenou.
Třeba je DPP ještě „mile“ překvapí, a aby „nehyzdil“ ulice sloupy, upevní nosná lana trolejoveho vedení na stěny tamních nemovitostí. 🫢
To není v projektu. navíc je to v dnešní době a s ohledem na domluvu s několika desítky až sty vlastníky věc naprosto neprojednatelná.
U nás v ČR hlavně chybí nějaká pozitivní motivace, která by majitele nemovitostí motivovala k tomu, aby s umístěním kotev TV souhlasili.
Motivací je, že nebude mít před barákem sloup 😉
Nevíte, zda existovala nějaká pozitivní motivace v letech 1895–1990, kdy se trolejové závěsy tramvajových a trolejbusových vedení v Čechách, na Moravě, ve Slezsku i na Slovensku zcela běžně kotvily do okolostojících baráků?
Dovolím Zákonsi mírně poupravit Váš komentář a to na základě Zákona č. 266/1994 Sb., § 9, odst. 5,
cit.:“Vlastník nemovité věci přilehlé k dráze tramvajové nebo dráze trolejbusové je v nezbytně nutných případech na nezbytnou dobu povinen za jednorázovou úhradu strpět omezení vlastnického práva ke své nemovité věci spočívající v umístění a provozování pevných trakčních, signalizačních nebo zabezpečovacích zařízení.“
Svůj komentář jsem myslel s mírnou nadsázkou a nemyslím, si, že by tak DPP postupoval v tomto případě, ale pro některé jiné, ať již existující, či budoucí tratě zakon na nemožnost využití sloupů pamatuje.
Tady pravděpodobně ty nemovitosti nebudou přilehlé, protože mezi dráhou a nemovitostí bývá ještě chodník, případně zelený pás. Pokud by byla vozovka (tedy trolejbusová dráha) hned vedle domu, tak by to tam platilo, takhle to ale platí na ten chodník nebo zeleň.
V nezbytně nutných případech na nezbytně nutnou dobu. Ono se to hlavně vztahuje na mimořádné události, ne na trvalý provoz.
Nezbytně nutný případ bude asi jen pokud tam není místo pro sloup. A nezbytně nutná doba znamená, že jakmile tam ten sloup dát jde, tak to musí z toho baráku zase sundat.
Nezbytnou dobou se asi nemyslí prakticky natrvalo, byť by to někde mohlo být nezbytné natrvalo.
Stačila by odpovídající legislativa, ve Vídni třeba lze…
No, taky nelze. Kdysi bylo v DP kontaktu, jak se Praha chce jet inspirovat do Vídně. Po několika letech jsem poslal dotaz na magistrát a odpověď nepřišla úplně potěšující, ani v té Vídni to není tak jednoduché, jak si tady mnozí myslí…
Ale nee, ono to v zahraničí není tak snadné, jak se tu furt omílá? Že to jsou jenom výmysly lidí, co si mají neustálou potřebu si jen stěžovat? Jaké to překvapení.
Jo, to by místní byli hned radši 🙂
Ale za tu málem ztracenou miliardu to remcání přece stálo, ne?
Bude zde i odkaz na příslušné rozhodnutí prosím?
Sláva. Tohle bylo opravdu NIMBY, respektive BANANA jak vyšité – navíc s obzvláště pitomými argumenty proti (úbytek kyslíku).
Teď ještě aby na těch linkách mělo co jezdit a netočily se tam jen zbůhdarma přečíslované autobusy, jako tomu zhusta bylo na Palmovce.
taky jsem zvědavý co tam bude jezdit. Trolejbusy DPP nyní pro linky na Malvazinky ani pro Hanspaulku nemá a prosakují zprávy o tom, že sám DPP nechce objednat víc než 15 trolejbusů od Bozankaye, což ale ani nestačí na provoz na Malvazinky a proto jedná se SORem na kompenzaci za TNS18 pro linku 58 ve formě neodebraných TNS 12 pro Zlín. Ale ty jsou jen snad čtyři. A nové výběrko na trolejbusy bylo vypsáno před pár týdny a byl by zázrak kdyby se stihlo cokoliv dodat příští rok ( při tom jak jsou nastavené podmínky tendru a možná odvolání)
Proslýchá se i proč nechtějí vzít alespoň tu jednu linku kompletně Bozankaya?
to bohužel ne. Je k tomu myslím i docela pěkný komentář v ČS dopravákovi – i když autor sám je nyní už zástupce Bozankaye, tak píše právě o tom o čem jsem slyšel ještě před jeho článkem. I proto trvalo uzavření smlouvy tak dlouho, oddalovalo se co nejdále s doufáním, že se nic neuzavře. Další dopravní podniky raději soutěže zrušili, než aby dopustili vítězství Bozankaye. Důvod je asi “špatný vítěz – rozuměj není to z Plzně ani z Libchav a “špatné” zkušenosti z Turecka + PR na mínusu že se nekupuje český výrobek. Objednané Bozankaye nepokryjí ani denní vypravení k… Číst vice »
cituji “ vtírá se však odpověď, že z jedné ze smluv se zřejmě bude čerpat jen nejnutnější minimum, což v případě kontraktu s firmou Bozankaya znamená aktuálně pokrytí potřeby budoucí linky č. 52, a to nadto ještě ne celé, protože část místní výpravy by rád DPP zaplácl čtyřmi trolejbusy SOR TNS 12 z neodebrané zakázky pro Dopravní společnost Zlín–Otrokovice z roku 2022, a to v rámci vyrovnání penále, které SORu vzniklo za opožděnou dodávku trolejbusů TNS 18 pro DPP”
Ale mají žádost o dotaci na ty tratě + nákup 40 ks bateriových trolejbusů z akce „Nákup až 70 ks bateriových trolejbusů“. Tak by ta dotace měla být vázaná k tomu VŘ, které vyhrála Bozankaya a na to další VŘ by neměla jít uplatnit 🙂