Trolejbusy, Draky i seniorbusy. Brno ukázalo nákupní seznam na příští rok, utratí půl miliardy
Brněnský dopravní podnik zatím nedůvěřuje elektrobusům. V roce 2024 vsádí na bateriové trolejbusy a skládačky tramvají.
Brněnský dopravní podnik zveřejnil svůj nákupní seznam nových vozidel MHD na příští rok. Celkem chce na „strojní investice do vozů“ utratit 565 580 000 korun.
Zároveň město zahájí pilotní projekt rozvoje elektromobility. Bude spočívat hlavně v rozšíření provozu parciálních trolejbusů, které by díky prodloužení trasy linky 30 měly nahradit autobusovou linku 43. A právě do trolejbusové dopravy zamíří příští rok největší část investic.
Dopravní podnik chce navázat na letošní nákup 20 parciálních trolejbusů Škoda 32Tr a rozšířit jejich flotilu o dalších 20 vozů. Celkem by tak mohl provozovat 50 bateriových hybridů, zatím však nemá zajištěné financování nákupu.
V současnosti probíhá dodávka deseti kusů, na které město uplatnilo opci. První z nich dopravní podnik slavnostně převzal od Škoda Group na veletrhu Czechbus. Během následujících dvou měsíců bude doručena celá desítka.
„Parciální trolejbusy jsou ekologické vozy, které nám dávají velkou variabilitu ve využití. Vzhledem k tomu, že na bateriový pohon ujedou minimálně 10 kilometrů, můžeme je využívat nejen při výlukách, ale také pro ně hledáme využití na běžných linkách,“ uvedl ředitel DPMB Miloš Havránek.
Konkrétně zmínil například spojení linek 30 a 43 nebo obsluhu logistické zóny a brněnského letiště. Hybridní trolejbusy jsou podle něj ideálním mezistupněm k elektrobusům, jejichž vlastnosti zatím nejsou pro provoz MHD dostačující. Jeden kus modelu Škoda 32Tr vyjde město na 11,8 milionu korun bez DPH.
Skládačka Mario
Další trolejbusy si pak Brno kompletuje v dílnách dopravního podniku samo. Podle Havránka má DPMB s montáží dvou kusů trolejbusů SOR TNS 12 přezdívaných Mario zatím dobré zkušenosti.
Během příštího roku je tak v plánu nakoupit a uvést do provozu dalších osm kusů. „Vlastní kompletací vozů z dodaných komponent ušetříme na jednom trolejbusu 2,5 milionu korun. Pokud bychom pořídili všech 40, které máme zajištěné rámcovou smlouvou, uspoříme 100 milionů korun,“ vysvětlil Havránek.
DPMB dokončil první trolejbusy Mario, které si skládá ze stavebnice
Trolejbusy SOR TNS 12 jsou standardní nízkopodlažní vozy o délce 12 metrů s celovozovou klimatizací. Kromě ceny 7,7 milionu za kus si město pochvaluje i jejich design.
DPMB chce také pokračovat v projektu Drak, v rámci kterého má možnost v letech 2019–2024 nakoupit komponenty na 41 tramvají typu EVO2.
V ústředních dílnách dopravního podniku se zatím sestavilo 29 těchto tramvají, letos přibyly čtyři. „V příštím roce přibude dalších šest a v roce 2025 poslední šestice. Plně tak využijeme možnosti rámcové smlouvy,“ vysvětlil technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek. Včetně materiálu a práce vyjde jeden Drak na 35 milionů korun.
Nová mola
Kromě elektrického pohonu však město bude investovat i do dieselu. V příštím roce vypíše výběrové řízení na dodávku až 20 midibusů, polovinu jich chce získat už během roku. Nahradí vyřazené minibusy Stratos a minibusy Dekstra.
Podnik je nasazuje na linkách, jako jsou 62, 65, 68, 80, 211 a 302, kde se nevyplatí nasazovat standardní autobusy. Jeden kus vyjde na pět milionů korun bez DPH.
I přes dosavadní skepsi k elektrobusům Brno přece jen část část rozpočtu do elektromobility investuje. Ve druhé polovině roku 2024 má dostat dva elektromobily pro službu Seniorbus. Ta přepravuje seniory nad 70 let a osoby se ZTP.
Naftové seniorbusy už podle DPMB dosluhují, elektrické nováčky bude podnik dobíjet ve vozovně Medlánky, která je vybavena nabíjecí stanicí. Každý z nich bude stát 1 188 500 Kč.
Město chce také investovat do zázemí pro svou lodní flotilu, kterou provozuje na Brněnské přehradě v městské části Bystrc. V příštím roce se za 5,6 milionu dokončí obnova přístavních mol, která podle DPMB nevyhovovala technickým požadavkům platné legislativy. Mola se rozšiřují už od roku 2019, slouží k nočnímu stání a nabíjení celkem sedmi lodí.