Trolejbusový veterán zachráněný z Ukrajiny zamířil v Brně do lakovny
Trolejbus 9Tr v lakovně. Pramen: DPMB
Trolejbus 9Tr přivezl brněnský dopravní podnik z Ukrajiny před pěti lety. Oproti očekáváním byl v mnohem horším stavu.
By mě zajímalo, na kolik ta sranda nakonec vyjde…
Dělá se vůbec ještě nějaká větší údržba na 21Tr, nebo už jenom autogen a v dílnách maj tím pádem čas na výrobu historickejch replik?
Jestli mně paměť neklame, tak podle vzhledu tyto trolejbusy jezdily i v ČB na lince č.3 z Rožnova do S. Vrbného i v letech 1971 – 74. Tehdy jsem byl v ČB v učilišti. 🙂
To sotva, když druhý trolejbusový provoz v Českých Budějovicích zanikl 24. září 1971.
Potom tam do roku 1991 jezdily pouze autobusy.
„“ V Brně byl poslední vůz tohoto typu vyřazen z provozu s cestujícími v roce 1996. „“ Tak alééé …. mohli nechat ty cestující napřed vystoupit než ho vyřadili z provozu ….. No né ?
Zaujímavosťou tohto trolejbusu je, že bol od výroby vybavený tyristorovou reguláciou. Na Ukrajine mu implantovali výzbroj stykačovú. Pri rekonštrukcii v Brne samozrejme dostane pôvodnú tyristorovú výzbroj. Keď som v roku 2017 navštívil dielne v meste Černovice (tiež západná Ukrajina), a vyprával sa s dielenskými pracovníkmi, tak mi neverili, keď som im povedal, že posledné série Škoda 9Tr dodané do Bratislavy (9TrHT – H hydraulický posilňovač riadenia, T tyristory) mali od výroby ako oni vraveli „diódy“ a nie odpory. Mysleli si, že sme ich modernizovali (podobne ako tramvaje T3 na T3M). Okrem iného práve vtedy rekonštruovali historický trolejbus Škoda 9TrH č.… Číst vice »
Rivne je v tomto ohledu taky zajímavé. Po utlumení provozu ojetých 14Tr a 15Tr v Žytomyru díky dodávce nových vozů mají snad největší sbírku 14Tr v Rivne. Když jsem tam před pár lety byl na objednané jízdě s 9Tr 001, tak jsem se dozvěděl, že doposud všechny 14Tr, ať už z výroby dodané nebo koupené použité, si sami opravují a zatím žádný kus nevyřadili. Dle evidence vidím, že dodávkou 18x nových nízkopodlažních Dnipro T203 mohli vyřadit klasické 9Tr a také několik polských Jelcz, které jsem tam dřív vídal. Takže zbylo ještě pár jiných kousků, ale největší podíl má stále několik… Číst vice »
Na Ukrajine je toho zaujímavého oveľa viac! V Rivnom som bol v roku 2019 a okrem iného som mal šťastie vyfotiť si autobus „KAROCA LN736“. 🙂 Bol som tam až po tom, ako trolejbus č. 128 odviezli späť do Brna. Samozrejme ma teší, že v Brne dostal potrebnú opravu, ktorá je určite precízna a poctivá. Trolejbusy zo Szegedu mám v Rivnom samozrejme tiež odfotené, aj iné. Žiaľ, ani na Ukrajine už nie je žiadna Škoda 8Tr, ani v stave vrak, ktorá by sa dala získať. Bratislava tak nemá žiaden historický trolejbus Škoda 8Tr (jediný zachovaný kus je v Technickom Múzeu… Číst vice »
V pražském muzeu DP je Škoda 8Tr taky. Ale zase tam není „devitka“, která v Praze nikdy v normálním provozu nejezdila. Jen tu dělala zkoušky.
Proč Rovno? Rivne (nebo možna Rivné)
Rovno podle vzoru …..
Ukrajinské město, nazev musí být z ukrajinštiny
Ale tehdy se to město opravdu jmenovalo Rovno.
Vždy v ukrajinštine nazev byl a je Rivne
No…, ono je to s tím názvoslovím trochu pomalejší, když to 700 let budoval někdo jiný, třeba Haličské vévodství, Litevské velkovévodství, Polské království, carské Rusko s komunistickými pohrobky a Ukrajiny je to de facto od r. 1991. Takže si budeme na tu změnu holt nějakou dobu zvykat. Ostatně do roku 1991 to bylo v ukrajinštině taky Rovno. Problémy s názvoslovím na Ukrajině bude ještě hodně.
V ukrajinštině Rovno? To si nemyslím, to nemá ukrajinskou koncovku.
Do ukrajinštiny ten ruský nazev byl nasazen sovětskou vladou. Proto bojuju za normalní ukrajinský nazev
Ono je to takové složité. U některých měst jsou české názvy dost zažité (Lvov, Kyjev, Záporoží), někde je to tak na rozhraní (Rivne/Rovno, Černivci/Černovice), přičemž ty ukrajinské budou časem spíš převládat (u Černivců mj. kvůli jednoznačnosti). Použití h tam, kde v ruských názvech bylo g, podle mě dominuje (Užhorod, Luhansk, Černihiv/Černihov) – ale ta hlásková změna o => i je pro nás nepřirozená. Podobně třeba Vinnycja, Chmelnyckyj asi většina lidí stejně vysloví měkce kvůli podobnosti s českými slovy, Mukačeve bysme neuměli skloňovat, tak pro nás asi zůstane Mukačevo.
S p. Cechem by byl jiste zajimavy podcast, stejne jako s p. Spacilem (take z kominske vozovny) ci s jeho kolegou, jehoz jmeno jsem ted zapomnel, Dulek, Dulka, Dudka, nejak tak, omlouvam se za pamet, pripadne s Ing. Cernym, ktery ma hlavni zasluhu na tom, ze zminovane vozidlo 9Tr je vubec v Brne, samozrejme i s Ing. Kocmanem z TMB… Je to jen namet, nevim, zda by jmenovani souhlasili, ale sam vim, ze jejich znalosti (nejen) o (historickych) vozidlech jsou naprosto nepredstavitelnych rozmeru, ve svem oboru neco znamenaji, a take se dobre poslouchaji, urcite by si to zde naslo sve… Číst vice »
Kolega se jmenuje p. Dulka. Hodně lidí jistě znalo i jeho taťku, pana Václava Dulku, který prakticky všechen volný čas strávil udržováním především autobusů v TM Brno. Bohužel nedávno si ho zavolali tam nahoru, a bez něj bude v Řečkovicích tak nějak neúplno.
Já se přiznám, že s tou 9Tr 3136 nemám z pozice pracovníka lehké údržby nic moc společného, a musím jmenovat člověka, který bude mít největší zásluhu na tom, že to auto možná jednou bude funkční. A to je Broňa Mauer, náš kolega. On je ten, který to má na starosti, a bez něho by se to nikdy nedostalo do dosavadního, byť zpožděného stavu. Všechno se vymýšlí znova, ten trolejbus je novostavba, hodně věcí se předělává, rýsuje, upravuje, zkoumá jak to má být, kde co čemu zavazí, kde co má která série. Také Lukin Tuček v tom má prsty, jeho zásluhou… Číst vice »
Pokud vozidlo z roku 1980 jezdilo do roku 1996 v Česku a pak ještě 23 let denodenně na Ukrajině a chtěli ho tam seštotovat, tak proboha jaképak divení, že „oproti očekáváním byl v mnohem horším stavu“. Spíš by se to dalo formulovat tak, že očekávání DPMB byla nemístná.
https://www.busportal.cz/images/stories/2011/9349_sCIMG0833.jpg
Tak v Rivne se o své trolejbusy starají dobře (v rámci možností), jejich první vůz 9Tr přešel plynule z pravidelného provozu na autoškolu až muzejní vůz, po nějakých 40 letech služby. A ty novější 9Tr vyřazovali teprve nedávno, před pár lety. Ale je fakt, že to už je na hraně životnosti celé konstrukce a pokud si vybírali lepší kus jen letmou prohlídkou zvenku, tak na všechno nepřijdou. Na Ukrajině je zvykem, nebo spíš nutností dojíždět vozidla až do stavu, kdy se začnou rozpadat samy. Viz KT4 ve Lvově, které jsem viděl v provozu jezdit s prasklým rámem, celé se to… Číst vice »
Výstižně jste formuloval myšlenku, že „na Ukrajině je zvykem, nebo spíš nutností dojíždět vozidla až do stavu, kdy se začnou rozpadat sama“.
To jasné každému laikovi, který se jednou podíval na fotky starších vozidel MHD odtamtud.
O stavu tamních komunikací nemá význam diskutovat.
Proto jsem se divil, že se experti z DPMB diví.
https://i0.wp.com/dopravacek.eu/wp-content/uploads/2020/01/Ukrajina-Rivne-13.jpg?ssl=1