Trolejbusem do Brandýsa či Kostelce. Pražští radní odsouhlasili troleje do středních Čech

Úsek do Staré Boleslavi má vyjít na 566 milionů korun, do Kostelce nad Labem na 385 milionů korun.
Radní hlavního města udělali další krok v plánu na zavedení trolejbusového provozu mezi Prahou a některými městy a obcemi ve Středočeském kraji.
Má jít o kombinovaný provoz parciálních trolejbusů s bateriemi, které se budou nabíjet při jízdě pod trolejí a částečně budou poháněny z akumulátoru. „V následujících dvou letech se počítá s podrobnou projektovou přípravou a majetkoprávním zajištěním záměrů, od roku 2024 by měla začít postupná elektrifikace,“ uvedla Praha v tiskové zprávě.
První úsek má spojit dopravní uzly Letňany, Prosek, Vysočanská a Českomoravská s Brandýsem nad Labem-Starou Boleslaví. Dosud na této trase jezdí autobusová linka 375. Ta zároveň tvoří páteř obsluhy městských částí Praha-Vinoř a Praha 19. Praha by ráda na tuto trasu kvůli rostoucí poptávce nasadila i velkokapacitní tříčlánkové trolejbusy. Pod trolejí má být zhruba 70 % trasy.
Praha i Středočeský kraj chce evropské dotace
Druhý zamýšlený projekt se týká úseku mezi terminálem Letňany a Kostelcem nad Labem, kde aktuálně funguje linka 377. Podíl části trasy pod trolejí by se zde pohyboval v rozmezí 50 až 88 %.
Odhadované investiční náklady na realizaci stavby jsou v prvním případě zhruba 566 milionů korun a druhém 385 milionů korun. Hlavní město by však hradilo pouze podíl odpovídající délce trolejbusové dráhy ležící na jeho území. Oba projekty by také mohly být spolufinancovány z dotačních titulů fondů EU.
„Cílem elektrifikace je zlepšit stav životního prostředí, kdy budou naftové autobusy nahrazeny bateriovými trolejbusy. Nezatěžují okolí žádnými emisemi, jsou tiché, a tím zlepšují životní prostředí místním i cestujícím. Mají také mnohem delší životnost než běžné autobusy,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Středočeský kraj nechal už dříve vypracovat ověřovací studii rozvoje parciálních trolejbusů na svém území a v návaznosti na to vznikl i podrobný dopravní model a ekonomické zhodnocení obou záměrů. Středočeští radní už v prosinci rozhodli o zajištění další investorské činnosti, tento týden stejný krok učinili pražští radní. Město se do spolupráce zapojí prostřednictvím Dopravního podniku hl. m. Prahy.