Dopravci Železnice

Trilex spouští velkou modernizaci vlaků, úpravami projde přes třicet jednotek a vozů

Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Společnost Die Länderbahn (DLB) začne s modernizací prakticky všech motorových jednotek a vozů, které má pro provoz v česko-německo-polském pohraničí pod značkou Trilex. Cestující se dočkají například nových sedaček, zásuvek nebo informačního systému. Modernizace proběhne během příštích dvou a půl let.

Modernizace se týká celkem 26 jednotek Siemens Desiro a 8 motorových vozů Stadler RegioShuttle. Aktuálně v síti Trilex jezdí 22 jednotek Desiro, později přijdou ještě další čtyři z jiných provozů, které nahradí Stadlery.

Úpravy jsou podmínkou nového kontraktu pro provozní soubor Ostsachsennetz II. Ten zahrnuje vlaky ze saských Drážďan směrem na východ k české a polské hranici a také provoz vlaků z Liberce do Varnsdorfu či Drážďan.

Začali jsme s modernizací první jednotky v rámci její velké opravy po nehodě způsobené spadlým stromem na trati,“ řekl mluvčí DLB Jörg Puchmüller. Podle něj jsou celkové náklady na modernizaci čtyři miliony eur, tedy zhruba 100 milionů korun. Modernizace proběhne v depu DLB v saském Neumarku.

Vizualizace interiéru Siemens Desiro pro Trilex po modernizaci. Foto: Die Länderbahn
Vizualizace interiéru Siemens Desiro pro Trilex po modernizaci. Foto: Die Länderbahn

Podle Puchmüllera modernizace každé jednotky zabere zhruba osm týdnů, celkem bude trvat dva a půl roku. Zahrnuje kompletní proměnu interiéru, jednotky budou mít nový lak. Uvnitř dojde k výměně podlahy či polstrování sedaček. Na okna budou instalovány speciální fólie, které mají zamezit přehřívání v horkých měsících. V jednotkách budou USB dobíječky (nikoliv zásuvky na 230V), nově bude také palubní wi-fi. Součástí změn bude i vnější a vnitřní informační systém. Výměnou projde také osvětlení, které přejde na LED technologii, upravena bude i klimatizace. K některým změnám dojde i u motorových vozů Stadler RegioShuttle, většina zde bude podle současného plánu nasazena zejména v prvních dvou až třech letech smlouvy.

Nová smlouva začne platit od příštího jízdního řádu až do roku 2031. Pokrývá tyto linky:

RE 1 Drážďany hl.n. – Bischofswerda – Görlitz
RE 1 Bischofswerda – Görlitz
RE 2 Drážďany hl.n. – Bischofswerda – Žitava – Liberec
RE 60 Drážďany hl.n. – Bischofswerda – Görlitz
RB 61 Drážďany hl.n. – Bischofswerda – Žitava
L 7 Liberec – Hrádek nad Nisou – Žitava – Varnsdorf – Seifhennersdorf (od 12/2020)
(od prosince 2020 nebudou vlaky zajíždět až do Rybniště)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
pozorovatel
Host
pozorovatel

Jezdí to i na dost velké vzdálenosti, takže by ovšem tam především měli dosadit aspoň malé stolky (i když, chtějí-li tam zavést i WiFi, tak raději větší) – to je to, co tam teď chybí nejvíc (a co mají i „šukafóny, ale“ nemá třeba ani Chrdle v těch svých „modernizovaných“ křápech na Švestkové dráze): jinak totiž ani „desiro“ žádným zázrakem není, takže právě takové relativní drobnosti to mohou aspoň trochu zakamuflovat.

Martin t
Host
Martin t
Štěpán
Host
Štěpán

A kdy se zase bude jezdit z Varnsdorfu do Seifhennersdorfu? Už minimálně druhý rok se tam nejezdí.

xyz
Host
xyz

Nejezdí se tam od předjaří 2015.

Do prosince 2019 byla v úseku Varnsdorf-Pivovar Kocour – Seifhennersdorf vedena náhradní minibusová doprava, od prosince 2019 již není vedena ani ta.

michal0044
Host
michal0044

Náhradní doprava je vedena i nadále, tam nedošlo k žádné změně. Viz https://www.laenderbahn.com/downloads/Fpl_20_nach_1.1.pdf

xyz
Host
xyz

O. K., jediným rozdílem od 12/2019 tedy je, že „vlakové“ spoje v úseku Pivovar Kocour – Seifhennersdorf již ani nejsou uvedeny v traťovém jízdním řádu.

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Rád bych věděl kdy, event. jestli, se těch 100 milionů korun za modernizaci vrátí. Málo také chápu nutnost modernizace relativně nových jednotek.

Kubrt
Host
Kubrt

Ty desira jsou 20 let stará. Dalších 10 let mají jezdit. To je na obnovu interiéru vhodný čas. Zda to je či není nutné, vnímá každý jinak. Někdo doma maluje každé tři roky, někdo vydrží 20 let. Někdo po 20 letech přečalouní ošoupaný gauč, někdo přes něj hodí deku. Zda se to vyplatí – komu? Cestujícím ano. Objednavatelům – to je otázka, co od „svých“ vlaků chtějí; pokud socka službu, nevyplatí se to. Pokud relevantní dopravní alternativu, tak holt je třeba do těch vlaků něco nasypat. Dopravci – má to ve smlouvě, kterou dobrovolně podepsal, takže lze předpokládat, že celý… Číst vice »

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Děkuji za vysvětlení. Jasně, taky nový polstr. I tak je 100 miliónů docela hodně. Nemyslíte?

X 1
Host
X 1

100 milionů za modernizaci cirka 30-ti kusů motorových jednotek, není zase tak příliš.
Pro srovnání zde máme motorové jednotky Stadler GTW, které zakoupil dopravce ČD pro provoz v Olomouckém kraji. Celková kupní cena za 12 starších jednotek byla cca 160mil. Kč. Modernizace, dle odhadu dopravce má přijít na cca 300mil. Kč.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

No tak jo. Člověk když vidí jaké tady lítají částky za ledacos jiného, už se nediví ničemu. U nás je zvykem, když se za má zacálovat za něco smysluplného, je zvykem kroutit se jak žížala. Tady to asi neplatí. A taky kolem nás sprintuje inflace.

X 1
Host
X 1

Ale kdepak. Rozdíl v ceně modernizace je sice na první pohled enormní. Ale je potřeba říci, co obnáší. Siemens Desiro je velmi jednoduchý stroj. Kdy výrobce počítal již při vývoji takovéto jednotky, s jejím budoucím upgradem. Zatímco u Stadler Gtw je situace horší. Horší nejenom konstrukčně ale i co se výchozího stavu týče. Zatím co Trilex se o svá Desira ukázkově staral a věnoval jim důslednou péči, tak o strojích Gtw státního koncernu DB (divize DB Regio), toto říct nemůžeme. Péče, odpovídající státnímu molochu, nebyla tak mateřská jako spíš macešská. A pokud se pohybuješ v mezinárodním provozu, tak si nemusíme… Číst vice »

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

A tím bylo řečeno co?

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Jo aha. Že 100 melounů za onu modernizaci je přijatelných. No tak jo. Ostatně co je mi do toho?

kix
Host
kix

Zajímavý, že jinde sou olitana desira spasou z nebes a můžou tak jezdit dalších 10let.. Dokonce lepší než pár let staré sharky..

Kubrt
Host
Kubrt

Kde jinde platí to, co jsi napsal?

pozorovatel
Host
pozorovatel

Například u (českého) dopravce ARRIVA vlaky s.r.o. …

Jarek
Host
Jarek

Liberecký kraj dostal to, co požadoval a zaplatil. Pohádka o sharkách, které se seberou jinde, je už trochu ohraná a jen pitomec může takovou verzi podporovat – desiry se do ČR dostala další vozidla, která tu chybí…

A jelikož jak vidím makáte u dráhy, co kdybyste se zasnažil, aby se na Jizerskohorské železnici letos v létě dodržovalo řazení? Po novu po těchto věcech objednatelé prý dost půjdou…

Mirvald
Host
Mirvald

Jakto, že vlaky nebudou zajíždět až do Rybniště? Kdo tam tedy bude jezdit?

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Já se obávám, že nikdo, což je vážně děsivá zpráva pro tento už beztak těžce zkoušený region…

Jenda
Host
Jenda

Co je na tom děsivého? Největší poptávka do Liberce je z Varnsdorfu kam jsou směřovány páteřní autobusové linky DÚK z celého Šluknovského výběžku a pro místní obsluhu Rybniště – Varnsdorf je trať nezajímavá, protože vede na periferii Varnsdorfu, kdežto autobusové linky DÚK jedou ve špičkovém intervalu až 30 minut přímo do centra.

Mirvald
Host
Mirvald

To je na petici, na vyjádření občanské nespokojenosti.

svojsin
Host
svojsin

Mirvald: ŚOTOUŠSKÉ NESPOKOJENOSTI, občany bych do toho moc netahal…

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Občany nikam netahát ! 😃

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Do toho, do toho !

Kubrt
Host
Kubrt

Tak to dejte dohromady.

svojsin
Host
Kubrt
Host
Kubrt

To mi linkovat nemusíš, najdu si to sám, kdybych chtěl 🙂 Byl to šťouch do Mirvalda a jemu podobných křiklounů „žeňte to vejš“, „tady musí někdo zakročit“, „škandál“ apod.

svojsin
Host
svojsin

Já to dal ve skutečnosti „pro všechny“.
U Tebe předpokládám, že si dokážeš takové věci najít .)

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Prokletí Sudet.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak jasně, kraj má raději zaplatit 3x tolik za 810, než aby provozoval autobus. Protože 810 se žádný autobus nevyrovná, ikdyby stavěl na návsi. Jen z 810 bude kraj bohatý.

Zapa
Host
Zapa

Proslýchá se cosi o přímých vlacích DC-VANSDORF, ale v režii ČD.

Zapa
Host
Zapa

vaRRRnsdorf😉

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Ale k čemu tó?

Jenda
Host
Jenda

Ústecký kraj tam využije nějaké volné kapacity z provozního souboru Šluknovsko. Takže náhodné spoje s 810.

Petr
Host
Petr

Retro ČD . Abychom nezapomněli .

Zapa
Host
Zapa

Ale tak buď něco nebo nic. Jo mít všude nové vlaky je krásná představa, ale musí to někdo zaplatit.

Vlado
Host
Vlado

No já bych to až jako takovou pitomost neviděl,Augusta má kousek od tama dráhu do Šenova a 810 ku má taky a s hejtmanem je docela kamarád …

pamětník
Host
pamětník

Jestli i s hejtmanem, to nevím, ale v minulosti se „po známosti“ vnutil nakonec právě do Ústeckého kraje, když to předtím neúspěšně zkoušel v Pardubicích …

-TR-
Host
-TR-

Vlaky v úseku Varnsdorf – Rybniště budou řešeny v rámci samostatné smlouvy s Ústeckým krajem.

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

V tomto fóru lze souhlasit se vším.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Rybniště obec se zrušuje. Nevyplatí se ji udržovat při životě. 😃