Tříčtvrtinové slevy končí, senioři a mládež budou jezdit za polovic
Cestující na pražském hlavním nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Rozdělování peněz a oprávněnost nároků dopravců přitom fakticky nikdo nekontroluje.
Rozdělování peněz a oprávněnost nároků dopravců přitom fakticky nikdo nekontroluje.
Za mě to rušení slev je špatně. Protože spousta mladých a seniorů sedne do aut což sebou ponese spoustu problémů. Myslím, že ve finále nás přijde levněji, když tyto kategorie budou mít veřejnou dopravu takřka zdarma. Byť uznávám že je potřeba šetřit a splácet dluhy.
Jízdné veřejnou dopravou s 50 % slevou je dražší než cesta autem (tím víc při drahých PHM)?
Do 31. 8. 2018 tito lidé tedy taky jezdili autem?
Samozřejmě že není. Ale pokud autem pojede více lidí tak ta ekonomika už vypadá jinak. Ruku na srdce. Důchodci a mládež jsou nejrizikovější účastníci silničního provozu a pokud využívají ve zvýšené míře využívají MHD tak jen dobře. Navíc v dnešní těžké době jsou to jedny z nejpostiženějších skupin.
V jakkoliv nejisté době mají důchodci jistotu v tom, že svoji penzi dostanou. Na rozdíl od lidí v produktivním věku, kteří v takové situaci můžou přijít o práci a tím pádem jít s příjmem výrazně dolů (obvykle při téměř nezměněných výdajích). Pokud autem pojede více lidí, tak jde o efektivní využití dopravního prostředku, proti kterému nelze nic moc namítat (na rozdíl od nevhodného stavu, kdy v nemalé části aut sedí jen řidič). P. S. Jak se liší rizikovost 20letého VŠ-studenta za volantem oproti rizikovosti 20letého pracujícího SŠ-absolventa za volantem, že by první z nich měl mít 75% slevy, zato druhý… Číst vice »
no prostě zdražení o 100%
Pane redaktore slevy pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně platí už přes 10 let, nějak jste to špatně napsal-
Na to zapomeňte. V MHD možná, ale v autobusech ne a ve vlaku si musíte koupit IN 50. Papírové průkazky byly zrušené právě někdy v roce 2011 -12.
Nemáte pravdu. Slevu na jízdné mají akorát lidé kteří vlastní průkaz ZTP nebo ZTP/P. O invalidech 3.stupně se zatím jen uvažuje.. Není dořešeno jakým způsobem se bude prokazovat nárok na slevu..
Vážení přátelé, řešíte tady slevy, jak kde , jaké tady a jaké jinde. S manželkou jsme dva senioři +65. Důchod dohromady máme podprůměrný. V životě jsme si nekoupili nic na co bychom si museli půjčit. Když chceme někam cestovat a máme na to tak cestujeme a je nám jedno jestli je to se slevou či ne. Když na to nemáme necestujeme. A navíc je pravda, že většinou autem. Pracoval jsem 47 let jako strojvedoucí , ze své praxe vím jak to na železnici funguje, proto se i vlakem tak trochu bojím, když vidím co tam nyní pracuje za materiál ale… Číst vice »
Velice rozumné, přeji hodně dalších let v pohodě a ve zdraví.
„Důchodci zaplatili státu za svoji práci snad dost na různých daních a poplatcích.“ … a podle toho mají stanovenu výši starobní penze. „Rovněž tak studenti až začnou vydělávat to státu vrátí.“ A pokud vydělávat nezačnou? P. S. Pro pracující lidi, nyní platící plné jízdné (přitom souběžně odvádějící sociální pojištění, z nichž jsou – v průběžném systému, který tu je – placeny penze nynějším penzistům, zároveň souběžně odvádějící daně z příjmů ze svých vydělaných peněz), byste našel jaké zdůvodnění? Jak se k nim mají vládní strany stavět? A pokud by se ty 2 mld. neušetřily, tak by se jinde tato částka… Číst vice »
Máte pravdu, ale nechci zde zabíhat do politické debaty tak jen na okraj. I nynější důchodci pracovali na úkor starší generace, tak je systém nastaven. A z odvodů nynějších důchodců se zde něco vybudovalo tak jako u jejich předchůdců, co se vybuduje z odvodů nynějších pracujících záleží na nich. A studenti, když nezačnou vydělávat budou parazitovat na společnosti podle toho co jim dovolí. A to tak jako např. některé neziskové organizace. A bude jen na pracujících jak se k danému problému postaví. A žádné slevy to rozhodně nespasí, 0-50-75%. Studenti budou cestovat stále, protože do škol dojíždět musí / zaplatí… Číst vice »
„I nynější důchodci pracovali na úkor starší generace, tak je systém nastaven“ Ehm, snad v její prospěch (?). „A z odvodů nynějších důchodců se zde něco vybudovalo tak jako u jejich předchůdců“ Přesně tak – již to bylo vybudováno, utraceno. A žádné, že „celé roky to bylo schraňováno, aby to nyní bylo vydáno za 75% slevy. „A studenti, když nezačnou vydělávat budou parazitovat na společnosti podle toho co jim dovolí.“ Právě – 75% sleva na jízdy veřejnou dopravou do škol/na alkoholové akce (apod.) nijak neimplikuje, že dotyčný pak začne vydělávat a mj. odvádět daně (které by při nezrušení těch slev… Číst vice »
Snad tato úprava slev nebude mít negativní vliv na hospodářský výsledek Leo Expressu. 🙂
Nezávisle na slevách by měl v Česku skončit hlavně přístup, že některé skupiny ve věku mezi 15 lety a smrtí nemohou pracovat a musí mít extra úlevy. Já začal osobně na brigády chodit ve 14ti letech. V 15ti jsem se stejně starýma kámošema postavil cca 200 metrů dlouhý plot, vykopal výkop pro veřejné osvětlení podél chodníčku v lese nebo natíral asfaltem střechu o rozměru cca 100 x 30 metrů. Na vejšce jsem dělal různý brigády po škole, v létě v zahraničí (GB, USA, Norsko, Čína). Fakt mi bylo jedno, jestli mám nějakou slevu na dopravu. A u důchodců v rodině… Číst vice »
Jsem z některých komentářů dost překvapený. Nejdříve byl řev, proč se to zavádí, že nebudou peníze na údržbu, že je to jen populismus a ať se to hned zruší. Tak se to ruší. A zase je to špatně, protože lidi nemají peníze, že zase přelezou do aut a tak dále.
Jako děláte si srandu?
Tahle babišovina nikdy neměla vzniknout.
Mám to přesně naopak. Ve chvíli, kdy vzhledem k vnějším vlivům tahle babišovská podivnost konečně dostala smysluplné opodstatnění, se ruší. A vy to schvalujete? Děláte si srandu? I kdyby jen kvůli té ochraně přírody. Už i to by byl důvod, proč tohle ponechat a ty potřebné prachy najít někde jinde. Víc zdanit banky, zefektivnit státní aparát. Možností jsou tisíce. Ale tohle by mělo být jedno z posledních.
Ta sleva neměla smysl, zvlášť když se dopravci naučily velmi rychle slevy zneužívat. Mě se zdá 50 procent naprosto adekvátní.
Dopravci zneužívají? Nemyslím si. A pokud ano, tak selhává kontrola.
Pokud by stát chtěl dotováním jízdného chránit přírodu, tak by finančně zvýhodnil obyčejné traťové (vlakové i autobusové) týdenní a měsíční jízdenky. Protože ta největší masa aut na silnicích nejsou studenti na cestě do školy nebo důchodci na cestě za slevami v hypermarketech. Největší množství aut jsou lidé, co denně jedou (obvykle sami) autem do práce a z práce, protože je to sice dražší, ale pohodlnější. Kdyby byl rozdíl mezi náklady na VHD a IAD ještě větší, přitáhlo by to do VHD další cestující.
I tady můžu připomenout, že kritériem pro použití dopravního prostředku na cesty do/z práce obvykle není cena jízdného (resp. ten rozdíl, jestli jde o cenu přiměřenou či velmi nízkou), ale další faktory jako např. cestovní doba „ode dveří ke dveřím“, vhodné časové polohy spojů atd.
Už teď je VHD a zejména MHD mnohem lacinější než IAD. Já pracuju z domova většinou, ale i tak se fakt bavím, když přes to sídliště občas jdu, jak všichni lezou do aut a na autobus jen důchodci nebo děti. Problém totiž je, že ten autobus stojí ve stejné zácpě jako auto…
To je plamenný projev jak z 50.let. Zkuste nějaký konkrétní příklad a nejlépe ze svého okolí.
Sleva tak vysoká, že vyloženě podněcuje k takříkajíc bezdůvodnému jezdění, nemá s ochranou přírody nic moc společného.
U slevy „jen“ 50 % už o dost víc platí, že na jednu stranu znamená sociální citlivost pro skupiny, jichž se týká, na druhou stranu pořád to jízdné bude natolik „ne-nízké“, že lidé budou přemýšlet nad tím, jestli „fakt potřebují jet“.
Zamyslete se nad příjmy důchodců a nad cenami celkem, zdravotní péče a léků a jízdného….. A to nemluvím o nákladech na bydlení.
Říkalo se kdysi, že důchod nemá být něčím, co vás zabezpečí. Že je to takový malý bonbonek od státu, ale lidi maj makat a vydělávat si až dokud nezhebnou…s touhle vládou to bude platit dvojnásob, tak je s tím třeba kalkulovat 😉
Zejména při očekávaném demografickém vývoji to bude platit dvojnásob.
Paradoxně ke změně tohoto vývoje by mohlo dojít, pokud by u nás ve větší míře zůstali např. Ukrajinci (apod.), pokud by zde pracovali a odváděli zde sociální pojištění.
Však jsem se nad tím v jiném zdejším komentáři zamyslel – a to, že jestli je v něčem problém, tak v samotné výši penzí.
A ne v tom, jestli penzisté mají mít nárok na velmi levné poskytování jedné konkrétní komodity, a to jízdného ve veřejné dopravě, přičemž v naprosté většině dalších výdajů platí stejnou cenu jako lidé z kterékoliv jiné věkové kategorie.
Jenže když na ty penze není a systém jinak nastaven není, tak pak nějaké ty výhody jsou nutné a logické. A rozhodně nejsou nákladné. Ono se tím i něco ušetří jinak.
a povedlo se tam zase vratit i jednicku? s malym ditetem slo jednickou cestovat jen za plnou cenu a z nejakeho duvodu predposrany jancura taky neumel vyuctovat jizdenku do spaciho vlaku se slevou…
Děti a i jiné skupiny se slevou nemají v jedničce nárok na slevu a je to naprosto v pořádku.
Není to v pořádku. Cena za jedničku by se měla rozdělit na dvě části – část odpovídající jízdnému ve dvojce (a tam uplatnit slevu) a rozdíl jízdného (tam žádnou slevu neuplatnit). Vím, že by to za současného tarifního stavu bylo složité, ale při dobré vůli by se to dalo uplatnit.
Takto to kdysi bývávalo u žákovského jízdného.
tak to je zajimave, ze az do babisovych slev to nejak fungovalo… vite, na detech je zvlastni to, ze necestuji samy 🙂
Jo, rozeřvaní fakani v jedničce, to fakt chceš..
Sláva. Tohle byl fakt nesmysl, kterej nemělo smysl podporovat.
Ta věta o invalidech třetího stupně nedává smysl. Dosud měli slevu 75%, takže ne že neměli a nově ji budou mít. Jinak 50% je taky fajn. Prokázat se dá běžně ZTP nebo ZTP/P, pokud ji invalida má, je to normálně plastová kartička stejného formátu, jako nové občanky. Ještě by teda systémy jako Ids-Jmk nebo PID mohly umět měsíčník pro ZTP nebo důchodce, aby si ho člověk nemusel kupovat na přepážkách a stačilo jen proklikat příslušné obrazovky v PID lítačce nebo na eshopu Kordisu. Mimochodem Poseidon je pro nevidomé na pár facek, přitom by měl splňovat podmínky přístupnosti webů a aplikací… Číst vice »
Co je to za nesmysl s tou přístupností? Zákon přece uvádí, že se vztahuje na stát, územní samosprávu, právnickou osobu zřízenou zákonem a právnické osoby zřízené státem, územní samosprávou a právnickou osobu zřízenou zákonem. A dále na všechny školy.
Pokud jde o právnickou osobu zřízenou krajem a městem, tak se jich přístupnost týká zcela určitě.
No ,ne každý invalida3stupně má ZTP
Co já vím,tak ZTP nebo ZTP-P nemá každý ID 3 st. O ZTP se žádá zvlášť a vůbec ho nedostane každý invalida 3 st. To znamená,že by musel tahat posudek o invaliditě, protože nic jiného v ruce nemá,aby dokázal že ID 3 st. je.
Proboha to tady diskutují sami asociálové, bezdětní, bez rodičů, či topící se v penězích anebo závistivci. Máte vůbec představu kolik stojí denní cesty do škol, máte představu kolik stojí studium více dětí, kolik můžou procestovat peněz důchodci z těch almužen oproti Švýcarům či Holanďanům. To snížení slev je pomsta Babišovým voličům. Po tom co se nic neděje s energiemi a nárůstem cen už by měli otevřít oči voliči co je volili. Skončí to lidmi v ulicích a totálním rozpadem ekonomiky. Snižte si teplotu v bytech, oblečte si svetry a je to důsledek války na Ukrajině, to snad nemá ani středoškolské… Číst vice »
Vaše první věta je dobrej blábol. A ano, představu skutečně mám.
Tvl. jak může být někdo tak vyplatlaný jako vy Pavle … ?
jako ze deti po novu zaplati misto tri korun sest?
to musite fakt vybirat popelnice, abyste prezili.
A nebo důchodce cestou na výlet 100 místo 50.
Zavedení slev byla – vašimi slovy – pomsta voličům středopravých stran?
Za růst cen energií a PHM nemůže přímo vláda (a u energií zavedla v době největší nestability dvouměsíční osvobození).
Jestliže důchodci berou – vašimi slovy „almužny“, tak je eventuální problém v tomto. A ne v tom, že je jim jedna konkrétní komodita (pro část důchodců nevyužitelná např. pro jejich nepohyblivost či např. obecně špatné spojení veřejnou dopravou v okolí jejich bydliště) nabízena velmi levně.
Vystihl jste to dobře. Nedivte se ale, lidé počítající každou korunu, ti nejsou cílovka tohoto webu. Tím pádem tu nemohou být zastoupení ani v diskuzích. Přičemž ten web za to nemůže, je to v tématu – sledovat veřejnou dopravu jako koníček je obvykle hobby lidi s vyšším vzděláním a příjmy.
Pojďte bydlet do (v mnoha jiných ohledech „drahé“) Prahy, zde školáci jezdí za nulu. Senioři nad 65 dtto. Jinak durdit se nad slevou „polovic“ – tomu říkáte asociální politika? Jaképak byly slevy v minulosti – děti, vojsko, důchodci? Na základě Vašeho příspěvku jsem si vzpomněl na jednoho ANOdůchodce, který se okázale chechtal na celý vagón v EC vlaku, že jede z Olomouce do Prahy a zpět za 80 korun. S čím se dá souhlasit, že už i středněpříjmoví s rodinami (a často s hypo) to s vyjitím nyní nemají úplně snadné. Ovšem schopnost chápat souvislosti, co by se stalo, kdyby… Číst vice »
Pomsta babišovým voličům? Ráčil jste si všimnout, že u mladých lidí, které jako povětšinou bezpříjmovou skupinu snížení slev postihne ze všech nejvíc, babišovci prohráli na celé čáře?
To máte těžký, na jedné straně škudlivá vláda 5K „ušušní“ 2-3 mld na slevách, na druhé straně nechává ležet ladem 20 mld nevybíráním daně silniční (= poplatek za použití dopravní cesty) ve výši sazeb z roku 1993.
Pokud by sazbu valorizovala jen o inflaci (od roku 1993), vybrala by minimálně jednou tolik a pokud by zatížila poplatkem „za ošoupání silnice“ a služby dopravní policie i zahraniční vozidla, tak se lze dostat na 50 mld … o tyhle peníze, doslova ležící na silnici není jaksi zájem … a tak šušníme a šušníme až „se ušušníme“ ….
Pokud by tu částku vůbec vybrala – pokud by to přinejmenším část firem nepoložilo (resp. nebylo by to pomyslným jazýčkem na vahách).
Zejména takových firem, které nyní pociťují ve svém podnikání skokové zdražení PHM.
A zejména v situaci, kdy to zdražení PHM znamená, že stát získá o to víc peněz z DPH právě za ty zdražené pohonné hmoty.
Mmch zrušení silniční daně současnou vládou je podle mě úplně stejný populismus, jako Babišovy slevy, akorát udělá do eráru ještě větší sekeru v ještě nejvhodnější době.
chybejici vynosy jsou kompenzovany dph, ktera roste s cenou paliv. a proto se ta silnicni dan rusila…
Přesto je absolutně nesystémová a fakticky pomůže minimálně. A nerušila se u kamionů ale právě naopak. Za mě špatně.
Jistě, místo toho, aby zrušila osvobození, valorizovala sazby a poplatek za ošoupání silnice inkasovala i od zahrančních vozidel, co by hodilo „směšných“ 50 mld ročně. Ale od vystudovaného informatika není zájem ….
„místo toho, aby zrušila osvobození, valorizovala sazby a poplatek za ošoupání silnice inkasovala i od zahrančních vozidel“
Už ho inkasuje – formou mýta (dálnice i mnohé silnice 1. třídy) i formou spotřební daně z PHM, které zde jsou do těch zahraničních vozidel natankovány.
Tím to celé je ještě spravedlivější než silniční daň, jejíž výše nemá souvislost s tím, kolik to které vozidlo v onom roce najede; a jejíž výběr u zahraničních (tzn. ne v Česku registrovaných) vozidel by byl úředně složitý.
Ty 75% slevy byly hodně dobré, budou mi celkem chybět, i když uznávám, že 75 % je moc, 50 % jako v Polsku bude také rozumná sleva. Právě proto mám tento týden nakoupeny jízdenky na dojíždění na VŠ až do začátku května. 😉 Pokud je využiji všechny, ušetřím pět stovek (teď platím za cestu +/- 50 Kč jeden směr).
Tak to jste opravdu borec! Gratulujeme.
Srážka z realitou, před zavedením „75%“ slevy jezdili děti z místa bydliště do školy a zpět s slevou „67%“ nedokážu odhadnout jaký podíl z peněz státního rozpočtu jdou na „výletníky“ a kolik bylo reálné vynaloženo na úsporu při dojíždění za vzděláním. Rozumím tomu že stav kdy řidič kontroloval na prukazce odkud kam dítě jede a zda má.narok na slevu 50 nebo 67 je zdlouhavé a neefektivní. Tady je každá rada drahá a vymýšlet funkční a efektivní řešení pro všechny asi nejde. Snad možná zavést dotovanou dětskou týdeníku nebo mesicenku, ale tady zas narazíme na nekompatibilitu jednotlivých dopravců a jejich systému.
Vzpomeňme si na „obcházení“ slev a dojení státu. Příklad ČB-Praha akční jízdenka 119Kc a dítě se 75% slevou za 54, protože ta se počítala z tarifu TR 10 a kilometrového jízdného.Tuto praxi dovedli k dokonalosti u jednoho nejmenovaného dopravce Písnici se Švýcarskou kvalitou…
To byla prasarna ze strany akciove spolecnosti Ceske drahy, za tu Babis, byt ho nesnasim, fakt nemuze 🙂
Tohle dělali všichni dopravci. Bylo to legální, proč by to nedělali.
Ne, vsichni dopravci pocitali slevu ze skutecne ceny jizdenky na dany spoj, jen narodni dopravce ceske drahy, akciova spolecnost, ho pocital ze zlodejskeho kilometroveho tarifu TR10. To je dost zasadni a nechutny rozdil 🙂
Ovšem toto se týkalo dětí do 15 let, které povětšinou – pokud vůbec potřebují dojíždět – jezdí do školy na krátkou vzdálenost, tzn. ten rozdíl 67 vs. 50 % je opravdu minimální.
To je pravda. V našem případě to jsou jednotky korun. Ale.urcite se toho někdo chytne a udělá z toho titulek na první stranu.
Neříkám, že omezení slev je dobré, nebo špatné. Bohužel, takovéto kroky ženou vodu na komunistické mlýny, takže si pište, že po příštích volbách máme komouše zpět ve sněmovně. Přidají se i ti, co Petrovi skočili na tu jeho slibovanou změnu. Nehlásal totiž, že bude k horšímu.
Vodu na komunisticé mlýny ženou primárně ti, kdo tak nesmyslné slevy zavedli. Že komouši+socani nejsou teď ve sněmovně je jen náhoda, nemůže to vydržet dlouho. Dřív nebo později se jejich voličstvo trochu přelije na jednu nebo druhou stranu i kdyby se jinak celkem nic nezměnilo.
Jakože kdyby nějakým omylem Fialova pracka zavedla nějaké slevy pro plebs, tak plebs začne volit komunisty? Není to protimluv?
Znáte předvolební vtip : Tak asi budu volit komunisty, ale nevím které, zda červené nebo modré ….
A vláda 5K snad není „kryptokomunistická“ ?
Většina z nich už to nestihla. Jsou mladí.
Jste si jistí těmi invalidy třetího stupně?? A čím se budou prokazovat?
že by potvrzením orgánu sociálního zabezpečení?
Invalidita 3. stupně se odsouvá. Nebude aktuálně platná. A Průkazem to nebude.
Nějaké existuje ?
ZTP?
ZT
Myslím, že 50% je fér s přihlédnutím k tomu, že ani studenti ani důchodci se většinou v penězích netopí, ale nejsou to vesměs ani žádní žebráci, které by cesta veřejnou dopravou měla zruinovat. A vzhledem k tomu, co přichází, nás brzo bude zajímat spíše to, zda bus/vlak vůbec pojede.
Dobře, to máme studenty a důchodce. A co děti 6-15?
Rodiče?
Ve 14 letech snad dítě dokáže jet samo do školy.
Nehledě na to, že ani rodiče nemají děti už dávno zapsané v občance.
Takový slib se plní velmi snadno.
Oni se tím snížením snaží ušetřit třeba 2 miliardy ročně, ale zrovna včera jsem četl, že na začlenění ukrajinských dětí do škol příští rok vláda vyhradila 5,3 mld korun. Nic proti ukrajinským dětem, ale poukazují na to, že v rozpočtu jsou desítky miliard pro případ „co kdyby“ a tady se šetří ušmudlané 2 miliardy nekoncepčně na špatném místě.
Co je Babišově slevě koncepčního?
No já uznávám, že Babiš je populista, ale řekněte mi, jak jinak byste motivoval rodiče 10-leteho dítěte, tedy takového, co si samo nevydelava, aby ho do školy nevozili autem a jezdili s ním na výlety též jinak než autem? Ne všem v té skupině je totiž přesně 65 nebo 26 😉 😁
Lidskou pohodlnost jde namotivovat jen velmi ztěžka a na razantní motivaci (jakože zadarmo) by stejně nebylo. Mám doma 2 děti do 15 let a tu padesáti procentní slevu beru. Pravda, školu máme 300m. Pokud bych se rozhodl bydlet někde v „lepším“ satelitu, tak bych musel dopředu počítat i s dojížděním dětí.
Chcete říct, že 75% sleva na jízdné pro dítě motivovala rodiče(kteří by stejně platili plné jízdné) k výletu veřejnou dopravou a 50% sleva už k tomu motivovat nebude?
I ta „výhodná“ 50 % sleva bude finančně nedostupná …
To máte jako v krámě, kde podmanivý hlas láká na zboží …. „jen za …“
Jenže i pro někoho je „jen za …“ drahé …
Ve většině případu nejde o finanční motivaci, ale buď lenost a pohodlnost nebo nedostatečný rozsah jízdních řádů
Ta jízda toho auta každopádně není zadarmo.
10leté děti většinou navštěvují školu v místě bydliště, vyjma menších vesnic beze škol (byť aspoň s 1. stupněm), tzn. v součtu se to týká jen menšiny dětí.
Pokud „stát“ (ve skutečnosti kraj) z ekonomického hlediska nemůže objektivně mít (provozovat) v obci školu, tak by měl nést náklady na dojíždění dětí „školní docházkou povinných“, tak by měl nést náklady na dojíždění dětí do školy.
Proč mají rodiče nést náklady na dojíždění, protože v místě kde žijí není škola … Stanoví-li stát – pod trestní sankcí – zajistit povinnou školní docházku, musí nést náklady s tím spojené …
Jsou země, kde to tak je ….
Zajímavá úvaha. Jako jednu z protinámitek bych uvedl, že školní docházka na ZŠ u nás je sice povinná, ale v naprosté většině případů jde o formální povinnost v tom smyslu, že rodiče by – v zájmu svých dětí – posílaly děti na ZŠ i v případě, pokud by povinná nebyla (ostatně srov. s nepovinným středním vzděláním – jaké to minimum mladých lidí nepokračuje ze ZŠ kamkoliv dál). Tzn. pro naprostou většinu lidí by nešlo o pohled „státe, stanovil jsi nám tu ZŠ-docházku zákonem, tak se starej“, ale „naše dítě/dětí jezdí do školy, aby se něco naučilo/naučily, což je dobře; a… Číst vice »
zadna data, ktera by tuhle vasi hypotezu podporila, ale nemate.
Auto vers. VHD obvykle není o ceně, ale o pohodlí až o lenosti. Vozit děti do školy je velice drahé, zejména když započítáte i svůj čas (uznávám, že to jde optimalizovat s cestou do práce, ale vždy je tam nějaká zajižďka nebo zdržení).
Na to se muste zeptat iniciátora té slevy 75 % … zlé jazyky tvrdí, že to byl majitel jedné společnosti provozující drážní dopravu … podnikatel si s podnikatelem porozumí …
Není šprochu, aby na něm nebylo pravdy trochu ….
Právě. To „co kdyby“ nastalo vlivem ruské agrese.
Zato do „co kdyby“ nepatří to, aby slevy byly ve výši 75 %.
Začal jsem psát podobnou odpověď a Vy jste to napsal stručně, jasně a výstižně. Naprostý souhlas.
A těch 5,3 miliardy spalo z nebe. Nebo snad že by bylo potřeba ty peníze ušetřit jinde, aby na to bylo?
Tak ono to není jen o tom kolik stát ušetří, to je fakticky marginální, ale také o to, že když má být služba považována za kvalitní, tak musí také něco stát aby aby to nebyla z principu socka.
Důležité je, že čerpaní slevy nikdo nekontroluje. Studenti nebo důchodci by se měli v autobuse, ve vlaku prokazovat kartou typu In-karta, ODISka, ….. s platným profilem a až po načtení do systému by stát slevu proplatil. Takto si může každý dopravce vykázat slev, kolik uzná za vhodné. Důchodci v MS kraji mají cenu ročního síťového kupónu za 900 Kč, což si nemyslím, že je tak strašná cena.
Nemáte pravdu. Správnost jízdenek vydaných dopravcem kontrolují revizoři pracující pro IDS. Podsouvat dopravcům, že jízdenky se slevou prodávají ledabyle nebo snad záměrně chybně, postrádá logiku. Dopravce (natož jeho jednotlivý řidič) z chybně přiznané slevy nic nemá, akorát se vystavuje riziku postihu. Kompenzaci slev proplácí stát na základě detailního přehledu veškerých prodaných jízdenek, v případě časových kupónů nemá na výši kompenzace žádný vliv, kolikrát jej cestující ve skutečnosti využije.
A kdo kontroluje dopravce, ze si nevymýšlí?
Ministerstvo dopravy si najímá společnost Controlling Petr Fiala, která jako jediná může kontrolovat slevy na jízdném. Z krajského úřadu – odboru dopravy kontrolují pouze dodržování trasy atd. dle licence a platného jízdního řádu.
Pane Sůro, proč by si dopravce vymýšlel, co by z toho proboha měl? „Tržby“ soukromého dopravce ve veřejném závazku jsou definovány smlouvou s veřejným objednatelem, a to jako fixní cena za kilometr. Tuto cenu dostává zaplacenou ve 3 částech – tržby z prodeje jízdenek, kompenzace slev od státu a doplatek objednatele. Jakýmkoli nesprávným prodejem jízdenek se fixní cena za kilometr nemění, pouze se může přesunout nějaká částka mezi cestujícím, státem a objednatelem. Tohle platí pro soukromé dopravce. U erárních firem typu městských dopravních podniků je výše dotace výsledkem politického rozhodování, ale ani u nich neoprávněným přesunem části platby z cestujícího… Číst vice »
Jsou i dopravci mimo závazek. O těch mluvím.
Ještě malé připomenutí – prodaná jízdenka je zároveň zjednodušeným daňovým dokladem, takže kdyby teoreticky si někdo „vymyslel“ nějaké jízdenky, které ve skutečnosti neexistují, jen aby získal od státu kompenzaci za slevu, tak samozřejmě jednoduchá kontrola z finančního úřadu na to okamžitě přijde.
Představte si, že jste dopravce. Sám si „koupíte“ za své 20 jízdenek pro děti v hodnotě 25 Kč, zaplatíte 500 Kč. Stát vám pošle 75×20 Kč, tedy 1500 Kč. Znáte lepší byznys se zhodnocením 300 % během pár dní? Přijít se na to nedá.
Jedině v systému mimo veřejný závazek by tohle dávalo smysl. Jenže prvotní příspěvek @Martin OVA se kontextově dost zřejmě týkal právě klasických linek ve veřejném závazku. Jinak ještě ten „vejvar“ nemůže být 300%, protože z tržeb včetně kompenzací odvádíte DPH 10%
Souhlas, na DPH jsem zapomněl.
A proč by to nedávalo smysl i v závazku veřejné služby ?
Nelze -li zkontrolovat podle čísla osobního dokladu, v centální evidenci obyvatel věk, neboli nárok na slevu, tak tento švindl může dělat každý …. i v silniční dopravě ….
Pane Zikmunde, zkuste si přečíst odpověď na svůj dotaz v tomto vláknu o pár příspěvků výše. Dopravce ve veřejném závazku má celkové tržby předem dané a oč více by zaplatil stát na kompenzaci slev, o to méně by doplatil objednatel.
Kolik revizorů pracujících pro IDS denně potkáte … Pokladní vydá slevu podle slov zákazníka, kdokoli může koupit jízdenku komukoli …
Viděti revizora v MHD Praha i při denním používání – zázrak … maximálně by to měl kontrolovat štiplístek …
Nicméně „občanku“ neboli úřední průkaz prokazující věk / nárok na slevu by měl mít každý 6+, třeba i s údajem o ZP. Které dítě s sebou nosí kartičku ZP …. V Polsku musí mít děti „řidičák“ na kolo, takže ONO TO JDE ….
Studenti? Musejí ve vlaku ukazovat průkazku, že jsou studenti. Stejně tak při zakoupení kuponu na MHD předkládají potvrzení o studiu. Je nesmysl chtít po nich předkládání průkazu (nikdo nekontroluje) při každém nástupu do vozidla.
Zrovna v MS kraji je to KODIS, kdo předává ministerstvu dopravy vyúčtování slev, a to na základě dat o prodaných jízdenkách, které má přímo (online) z odbavovacích zařízení ve vozidlech dopravců (dopravce si na tato data nesáhne), takže v úvahu přichází jen varianta, že jedna erární instituce by podváděla druhou.
Všude v Evropě se snaží dostat lidí do veřejné dopravy, jen mi se snažíme je z ní dostat. Nechápu proč to vláda ruší, zvláště v dnešní době.
50% sleva na službu poskytovanou pro její příjemce ve stejném rozsahu a kvalitě jako u „nepříjemců slevy“ je slevou ažaž.
Obdobně se dá namítnout, že na chléb, maso apod. nemají studenti/senioři slevu žádnou. Ba ani těch 50 %.
Tak si kupují potraviny ve slevě, třeba ve slevě „datum“ spotřeby …
To není pravda, co dotované obědy v zařízeních? Školy, domovy, nemocnice. Navíc, ve vlaku si slevaři 1.třídu nemohou využít.
– Ne všechny vlaky mají oddíl 1. třídy.
– Jednoznačně je dobře, že 1. třídy se tyto slevy netýkají.
– O. K., s těmi dotovanými obědy máte pravdu do té míry, že se to týká „jen“ těch obědů + zároveň pro některé oblasti může být tato služba geograficky nedostupná (resp. jedině za cenu rozvozu, ale ten je také – pochopitelně – zpoplatněn).
O. K., abych tedy uvedl jiný příklad – obdobně se dá namítnout, že senioři/studenti nemají slevu 75 (ani 50) %, když si chtějí pořídit např. pračku. Nebo třeba nějaký stůl.
Znám i několik ne zrovna bohatých studentů, kteří říkali, že je to nesmyslně levné.
Mate i nemate pravdu… Vlada by se mela snazit do verejne dopravy dostat vsechny skupiny cestujicich, nejen ducjodce a studenty. Tzn pro studenty je sleva 50 procent za me ideal, nicmene to, ze se vlada vykaslala na jakoukopi motivaci zbytku cestujicich, je tristni. Idealni cestou se vydalo Rakousko se svym clima ticketem, tzn neomezenym cestovanim za rozumnou cenu, ktery hodne lidi muze dostat z aut do VHD, zvlast pri dnesnich cenach pohonnych hmot…Toho se ale od sucheho antipatickeho skrblika strejdy Stanjury nedockame, on radeji vyvtvori velice uzitecne ministerstvo pro evropske zalezitosti, aby dokazal, jak „setri na statu, a ne na… Číst vice »
Rakousko s nadále dost vysokými tarify, nadále s vesměs prachbídnou nabídkou autobusového spojení mimo okolí velkoměst…
Ministra pro evropské záležitosti mělo Česko již v minulosti (Vondra).
Motivací pro využívání veřejné dopravy – při zvyšujících se cenách PHM – je samo o sobě už nezvyšující se jízdné ve veřejné dopravě; mimochodem v české výši – ve srovnání s cenami PHM – už tak jako tak relativně nízké (+ totéž ve srovnání s Rakouskem).
Evidentne je „nezdrazujici“ jizdne motivaci jen ve vasi hlave, protoze statisticka data hovori uplne jinak. Pro cloveka jezdici autem je motivaci levne jizdne, aby se mu oproti autu VHD vyplatila i pri ceste s rodinou ci vice lidmi, coz ted proste neplati. Jizdne na soucasne urovni proste pro Cechy motivaci neni a nebude, at uz vase pseudoanalyticke uvazovani si mysli cokoli, tak proste neni a nebude.
Tato nesmyslná 75% sleva měla být zrušena co nejdříve a právě v dnešní době je to podstatné víc, než kdy jindy.
Proč, vláda nemá zájem o miliardy ležící „na zemi“, jen ohnout hřbet při sepisování novelizace zákona a pak zvednout tlapku a druhou stisknout hlasovací tlačítko …
Zbrojit, vyhazovat prachy za vykazování nějaké činnosti, na to výdaje samozřejmě navýšíme. Ale na lidi musí být přísnost, že?
Je válka.
Je dobré, že nejsme neutrální zemí, že naše země stojí proti válečnému zločinci Putinovi a jeho hitlerovsko-stalinovským choutkám.
Pomoc obětem ruské invaze a pomoc Ukrajině je pro nás myslím prvořadou morální povinností a vše ostatní není tak podstatné.
Budeme se muset smířit s tím, že na mnoho let nebo i desetiletí nebo i napořád se naše životní úroveň velmi výrazně sníží.
Dosud mnoho z nás utrácí za naprosto zbytné věci bez ohledu na cokoli. Jednou toto období prostě skončit muselo. NIKDY v dějinách to nebylo jinak.
Jako že čím větší sleva pro děti a důchodce, tím více lidí v dopravě? Na Slovensku se toho nebáli a nastavili 100 % slevu, což mělo za následek spíš vyhnání spousty těch platících. Ono těch zemí, kde se jezdí vlakem především kvůli zákonným slevám, je docela dost, a nevím jestli jsou to příklady hodné následování.
nesmysly.
U studentů by se hlavně opět mělo zavést omezení pouze na cesty bydliště škola, jako tomu bylo dříve.
Ať si studenti jezdí autem….
Nastesti studenti, zejmena VS, jsou dost casto moderni progresivni lide, kteri auto k zivotu nepotrebuji 🙂
tak nějak. Stejně jsou pořád pod parou (samej mejdan), tak ať se nemotají s auty a skútry na silnicích.
Promluvila nějaká moudrá postava z někdejšího televizního seriálu? 🙂
a to byl prece karel, ne honza.
Tak určitě na koleje jezdilo autem tak 70% z kolejí na školu většinou MHD, VŠ jsem chodil (2008-2013) v Praze, tak si nemyslím že se něco změnilo. A dnes jezdí autem všichni co pracují a nebo mají děti. Samozřejmě tam byla úzká ezo skupina, která cestuje a užívá si a nic pořádného z nich moc nevypadlo, ta samozřejmě auty opovrhuje.
A ze svého okolí vím že na regionální VŠ ( UHK, TUL, UPCE) to byl ještě větší podíl.
Vidite, ja studuji na VSE a bydlim na koleji 🙂 Fakt je ten, ze tu autem kezdi naoroste minimum lidi, takze mily Lektore bud lzete, coz je dle meho vice pravdepodobne, nebo je nase skola nekaka vyjimka a jinak se vsude jezdi do skoly autem(uz jen z pohledu toho, ze snad u zadne vs ani koleje neni velke parkoviste je vas komentar absolutni bullshitem, pardon, nesmyslem :-)).. Ale tak co, zkusil jste to…
Minimum jezdí autem proto, že u VŠE není kapacitní parkoviště pro stovky aut, spíše tak o desítky … za předpokladu, že nejsou na parkovačky VŠE. Veřejné parkování je možné pouze u chodníku v Italské „dole kopcom“ a končí před zastávkou BUS 135 ….
A stejne tam temer nikdo neparkuje, aspon ja osobne v zivote nikoho takoveho nepotkal, a to mnohdy ani z ucitelskeho sboru ne. Moderni prazsky clovek holt zije jinak, nez je by rano jel do prace autem protoze „sockou nejezdi“, vecer do hospody nadavat na politiku a drahy benzin a rano zase to same znovu 🙂
… a když potřebují, koupí si nějakou smrdutou šunku za 20 000.
A u důchodců na cestu k lékaři, aby to bylo fér.
Zavedeme systém, že důchodci jedoucí k lékaři budou předkládat řidiči svoje chorobopisy, ale když pojedou s nákupní taškou na kolečkách nebo evidentně taškou s nákupem zaplatí plné jízdné. 😀 Opravdu nechápu, proč tady někdo mluví o omezování, když tady v téhle zemi bez jakékoli veřejné kontroly se cálují zbraně ze soukromých skladů za bůhví kolik miliard, škrtají daně těm nejbohatším, ale hlavně, že babča s dědou to zatáhnou, že je budeme omezovat na jízdném v autobuse.
Tak když už tu někdo navrhoval, že u dětí jenom cesta do školy, tak u důchudců jenom cesta k lékaři. Nadto důchdcům se důchodcům se důchody každoročně valorizují a na tu jednu cestu do obchodu jistě mají. Pokud tráví čas objížděním slev, tak už si mají platit ze svého.
Jo, když si důchodci můžou platit cestu ze svého, tak si může správu Čr převzít rovnou vojenská správa, sebrat jim důchody a ať si žijí z čeho chtějí. A to co zaměstnaci dají. tak nedávat do škol, zdravotnictví, údržbu infrastuktury, ale pochybným firmám třeba na zbrojení. Slevy na jízdném jsou ta největší marginálie. Opravdu už asi politiky nepotřebujeme.
Cestou míněno celé své životní náklady ze svého.
Důchodci nejsou chudí. Mají zaručený příjem, minimální náklady, posudek na řidičák 600Kč/2 roky, nádrž benzinu za 2000-na to mají….Tak roční kupon za 1000 je marginálie. Ano jsou i výjimky chudých samostatně žijících penzistů na min. důchodu-ale příspěvek na bydlení na který mají nárok pobírá jen 1/3 z těch co mají nárok.
Jak kteří nejsou chudí.
Ti co jsou na průměru chodí nejsou, ale ti, co mají 2000 na jídlo za měsíc asi chudí budou, takže chodí fasovat sociální podporu a na nějaké cestování nemají ani pomyšlení. Leda tak, kdyby bylo „zdarma“ … jako třeba v Praze. Tady se neřeší penze, ale 65+.
Ono asi ve vlastním bydlení budete těžko pobírat příspěvek, úřad jej Vám zamítně, vždy si něco vymyslí, ale živořit můžete i ve vlastním bytě či domě.
V Praze odoby 65+ z jakékoli členské / přidružené země EU jezdí „zdarma“, v Maďarsku osobní vlaky pro osoby 65+ opět pro občany EU „zdarma“ ….
A Maďarsko to nezruinovalo, vlaky nejsou zaplněny nudícími se osobami 65+ ….
Na což lze pohlížet i opačným způsobem – tedy že dokonce ani „bezplatnost“ ty lidi 65+ do vlaků nepřitáhla (mimochodem, v autobusech to tam neplatí? tzn. diskriminace dle dopravního prostředku včetně diskriminace vůči autobusovým dopravcům?).
Přesně tak, žádné rajzování, natož poznávání světa. Domů, do kolbenky, tedy chtěl jsem říct do školy, a zpět!!!!
Poznávat svět mohou i s 50% slevou.
Mohou, ale z toho, co jim zbude po zaplacení mandatorních výdajů ani tu výhodnou slevu 50 % neutáhnou ….
Můžou mít brigádu (možností pro studenty je spousta) a z ní si na to cestování s 50% slevou vydělat.
P. S. Zrovna u studentů je těch mandatorních výdajů spíše méně.
To je jak z reklamního sloganu Čd. Ještě bych dodal, o 100% zdražujeme ale Čr s námi můžete poznávat dále. To je výsměch a arogance moci.
Dodal bych, že ta sleva je pořád vyšší než před 1. 9. 2018.
Pokud nechtějí poznávat ČR, ale jiné země, můžou si koupit InterRail se slevou (ta se týká dokonce lidí až do 26 let věku) a jezdit po Evropě. Akorát tam ta sleva je „jen“ asi 1/4 (tzn. ani k těm 50 % to nedosáhne).
Zdroje jsou!
To víte, pro dělnickou pěst je inteligence nežádoucí. Stačí správné politické přesvědčení.
Proboha proč, to je, jako kdyby jste vnucoval lidem nevýhodné zastaralé typy kilometrické jízdenky namísto pásmových, zónových či zónově-relačních.
Nevím, co je na kilometrické jízdence nevýhodného… pokud je ta kilometrická cena nastavena podle toho, kolik kilometrů by ten autobus jel NEJKRATŠÍ cestou.
Přečtě si studie, či dokumenty, které se zabývají tarifní problematikou. Kilometrický tarif je v mnoha případech nevýhodný, nevhodný a svým způsobem i v některých nevhodně a neodpovídajíc nastavený. A to co píšete, tak to právě je zónově-relační tarif. To počítá s nejkratší možnou cestou, ačkoli je možno jet časově nejvýhodnějším spojením.
V IDS se tarifní km nepočítají, jezdí se na pásma.
Podivný je tarif DÚK, kde je pásmový tarif, ale ještě jsou tam „jakési“ jednice. Tudíž na rozdíl od tarifu PID / IDSJMK (zahraničí), kde si i dítě spočítá počet pásem jímiž projede a podle toho kolik stojí jedno pásmo zjistí cenu, IDS DÚK něco podobného neumožňuje.
Musíte mít tarifní kalkulačku ….
IDS DÚK není podivný a žádnými pásmy se neřídí. A naopak, zjistit cenu i povolenou cestu lze i bez počítadla – Viz dokumenty Matice tarifních jednic a Přehled (dříve Seznam) povolených cest. Když víte jak na to, nebo Vám to někdo ukáže, jak s tím pracovat, tak je to poměrně jednoduché. Viz:https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1765482 a
https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1765478
Co je na ní nevýhodného? Nutnost přepočítávat každou jízdu, nutnost „pípat“ každou jízdu i při výstupu, přepočítávat každou jízdu, zda by nebyla kratší a za kolik hodin by byla kratší… no strašná otrava.
Oproti tomu nasednu a jedu. Mám roční šalinkartu, neřeším.
Udělal bych to tak, že by každý včetně dětí platil stejně a řešilo by se, kdo by chtěl, čtvrtletně přes sociálku/pracák formou „cesťáku“… Vydrbávají s tím obě strany, tudíž by to chtělo nějak ošetřit…
Jo jasně, a fungovalo by to stejně skvěle a efektivně jako třeba žádost o příspěvek na bydlení ne?
Aha, takže kvůli jízdnému by se Vám pletli do rodiny a zjiťovali, zda-li jste dostatečně bez peněz. Chodit na ÚP je dehonestující před ostatními. Je to absolutně mimo mísu.
Když chcete čerpat sociální dávku…
Veřejná doprava, to nejsou žádné sociální dávky, to, že rozpočty dotují hromadnou dopravu má hospodářský význam. Zkuste si o tom něco přečíst.
a zaměstnat desítky ouřadů, co to budou kontrolovat.
Jako že abysme ve výsledku platili slevy jen určité skupině apoluobčanů, která pracáku jako doma.
Nestačilo by, kdyby své děti naučil, že mají požadovat plné jízdné a slevu nevyužívat? Slyšel jsem, že prý příklady táhnou či co…
Ve světě, kde to děti platí z peněz, které si vydělaly…
A kolik úředníků by to vyžadovalo ?
Připomíná to někdejí ideu MUDr. Ratha …. pacient zaplatí doktorovi a s účtenkou půjde pacient do ZP, kde mu účtenku proplatí …. MUDr. by nemusel nic vyplňovat, akorát pacient by musel chodit k MUDr. s balíkem peněz ….
A pamatujete ty doby v 80.letech kdy důchodci neměli ve vlacích žádnou slevu. Takže mají být rádi i za 50%.
To není pravda, jistá sleva třeba i bezplatná u některých MHD existovala pro seniory už i v 80. letech.
sleva v některých MHD vyvrací neslevu ve vlacích jak?
Kdo mluvil o slevě ve vlacích, pouze a jen, že v některých MHD bylo už dříve jízdné po dosažení určitého věku bezplatné.
Tak na co jste reagova, zvlášť když jste začínal že Není pravda…? Nepochopitelné.
MHD se ale tyto státem nařízené slevy netýkali.
Není to pravda, některé krajské samosprávy do toho MHD zahrnuli a rozložili mezi sebe a města náklady za zvýšenou prokazatelnou ztrátu.
Není pravda, v 80. letech nic jako zvýšená prokazatelná ztráta neexistovalo.
Nejde jen o 80. léta … DP měl nějaký rozpočet, na to dostal peníze a obvykle mu stačily … Když nestačily – málo tržeb, mimořádné výkony, investice (ty se stejně musely plánovat), tak se TO docvaklo … V rozpočtu byl „plán“ tržeb z jízdného, fungoval jako prémiový ukazatel vedoucích pracovníků. To byl základní důvod, proč jízdenka DPP nemohla platit v Ostravě / Brně / Bratislavě nebo naopak. Podle vedoucích pracovníků by totiž nemuseli plnit plán tržeb. Jedinou výjimkou byly PU a HK, tam se vzajemně jízdenky uznávali, protože finančně MHD v obou městech dofinacovával kraj – tedy KNV VČ kraje… Číst vice »
Bavil jsem se o současných slevách nikoli v 80. letech, to se samozřejmě řídílo výměrem tehdejšího MD a spojů.
Cena jízdného MHD byla stanovena výměrem Federálního cenového úřadu na 1 Kčs.
DPMG mající Gottwaldov a Otrokovice historicky za samostaná tarifní pásma inkasoval za jízdu 2 Kčs, pak byl klepnut přes prsty a jezdilo se kačku …
Do ceny síťovek se stát nešťoural ….
80. léta tady opravdu už moc lidí nepamatuje. To jste zašel moc do minulosti.
Cože? To jako že ve 40 létech všichni umřeli?
Brát si příklad z doby kdy to stálo za h….? To jako proč?
Právě můj příspěvek směřuje k tomu. Že značná část důchodců řekne zlatí komunisti, ale ona realita byla jiná.Ale skutečnou realitu si nepamatují.
Ale oni si to právě pamatuji moc dobre. Slunce svítilny lépe, tráva byla zeleň jsi, lahváč stal dvě koruny, jim ještě stál a holky na ne letěli. A nemuseli vubec o nicem premyslet ani rozhodovat. No nebylo to tehdy lepší?
Spíše si to nepamatujete vy nebo nemůžete, protože jste nebyl na světě a znáte TO z vyprávění …
Tu dobu bych vrátit fakt nechtěl, ale co tak poslouchám některé lidi kolem sebe, tak určité věci jsou na h. ..o spíš teď. Třeba nedostatek zubařů a platby za všechno, seškrtaná zdravotní péče včetně pohotovostí atd.
No když lékaře blbě platíte, chodíte tam s každým zaraženým prdem tak se nedivte, že jdou jinam. Máme nejvyšší počet návštěv pacientů u lékaře. Někteří pacienti jsou schopní během týdne zajít na internu, kardiologii a k praktikovi-přitom vše by mohl vyřešit 1 lékař při 1 návštěvě.
Dám jiný příklad. Náš nejmenší čekal několik hodin, protože dětská pohotovost byla ještě zavřená a z urgentního příjmu ho vyhodili zpět na dětskou pohotovost. Po jejím otevření ho odeslali kam? Na urgentní příjem kvůli vyšetření. Pak už ho konečně na operaci se slepákem vzali. Krajská nemovnice… Dokud to bylo OÚNZ, tak se tohle alespoň nám opravdu nedělo. Mně se žlučníkem taky odmítli, nakonec mně doslova zachránilo Uherské Hradiště. Puberťáka nám operovali v Kroměříži a synovce v Brně. Opravdu jsou tohle všechno zaražené prdy, které zvládne každý obvoďák? Tak to je teda frajer, klobouk dolů.
Je tady dost diskutujících, kteří ze života mnoho neznají a vše tak jen teoreticky nebo sobecky.
A jaké ceny / důchody byly v 80. letech socialistického století ?
I benzín byl dražší než „předražený“ v těchto týdnech.
Jízdenka MHD za 1 Kčs, rohlík 0,30 Kčs, dvojka máslo 8 Kčs za kostku, kilo chleba 2,80 Kčs, modré mléko za dvojku, fialové tuším za trojku …. jogurt 1,30 Kčs, s marmeládou 1,60 Kčs, teplý oběd v závodce 5 Kčs …
Omyl, jogurt 250 ml ve sklenici – bílý 1,10 Kčs, a s marmeládou 1,30 Kčs. Oběd v závodce 3,60 – 3,90 Kčs – cca polovina nebo celé období 80. let.
Ja si to nepamatuju
Jen možná pro lepší formulování textu. Slevy pro osoby s 3. stupněm invalidity neplatí od 1.4. Jejich zavedení se odkládá.
To jsem z článku vůbec nepochopil, díky za informaci.
A u studentů bych to ještě omezil na cesty do školy a zpátky.
Dřív to tak (skoro) bylo, ale nebyla dřív ta sleva menší (25%)?. Mohlo se jezdit jenom mezi domovem a školou ale mohlo se jezdit „furt“ (i o víkendu). Nikdy mi to jako nefér nepřišlo.
Ten, kdo dojížděl denně, právě nemohl jezdit i o víkendu, bylo mu proškrtnuta kolonka víkend. A sleva byla 25%
Tak já denně nejezdil, jezdil jsem tak 3-4x za týden. O kolonce „víkend“ ani nevím, zřejmě jsem ji proškrtnutou neměl, když jsem jezdil i o víkendu a nikdo nic neříkal
Což byl problém při střídání škola/praxe. Na intr jel člověk v neděli, ale vysvětlujte to někomu, kdo se nesnaží to pochopit.
Za socíku byla studentská sleva 75 %, ale výhradně na cestu do a ze školy. A platila jen ve školním roce, na letní praxe jsem musel mít extra potvrzení, že v daném období cestuji za studijními účely.
Aha, takže němci zavádí jízdenky za 9EUR za měsíc na Slovensku jezdí vlaky zadarmo v Lucembursku též nebo Estonci, ti mají téže dopravu bezplatnou a Vy byste to studentům ještě omezil. Přitom právě díky studentům je udržována široká síť spojů protože právě oni ji nejčatěji využívájí a v některých odlehlejších místech naplňují požadované kapacity pro koordinátory, aby ty spoje vůbec byly zachovány. Navíc, díky tomu je pak zřetelnější kladný vztah k HD, tj. i jejich děti pak budou tento typ dopravy v budoucnu využívat. Jeďte do Karlovaského kraje a zkuste si za obyčejné jízdné dojet třeba do městeček v horách,… Číst vice »
A např. Švýcaři to mají jak? 🙂
Mimochodem, leckde na Slovensku či v Estonsku ty vlaky ani nejezdí, resp. pokud, tak v mizerné četnosti. Ale pravda, někteří to mají (skoro či zcela) zadarmo.
A z dob svých SŠ-let znám vícero lidí z vesnic (holky/kluci dojíždějící do okresního města busem) a všichni si v 18 udělali řidičák a od té doby využívali auto (i když asi O. K., do čtvrťáku tím busem přece jen do školy jezdili).
Ve švýcarsku děti platí cca 42% ceny dospělého (tedy omezím-li se na GA).
To už tak na vesnicích chodi….
Ve Švajcu jezdí dĕcka za půlku plné ceny (kterou ale moc Švýcarů neplatí kdo aspoň trochu jezdí, byť jenom MHD, tak si pořídí HalbTax Abo a jezdí za půlku taky). Pro děti do 16 let se dá ale pořídit roční JuniorKarte za 30 CHF a pak jezdí zadara.
Švýcarsko je pozoruhodné … před lety jsem počítal „rentabilitu“ GA (za tehdejší cenu) u cestujícího jezdícího denně do zaměstnání na trase Basel – Zürich (čili dva cesty) Po – Pá podle ceny jízdenky pro jednoduchou jízdu. Výsledek byl úžasný … investice o roční jízdenky GA v základní ceně se vrátila, tuším po 50 pracovních dnech (= zbylých 315 dní jezdil držitel zdarma). A když se podíváte na http://www.sbb.ch, tak najdete přehršel kombinací GA – partner, senior, pes, junior, rodina …. navíc platné i většině podniků MHD provozovaných municipalitami … Výjimkou je IDS TPF, veřejná doprava kantonu Fribourg, která provozuje všechnu… Číst vice »
To víte, závist. Zdůvodnit si to už nemají problém, třeba zneužíváním, aneb podle sebe soudí tebe/ostatní.
Estoncům či Slovákům nezávidím v četnosti jejich železniční dopravy vůbec nic.
Rakouský/německý odezdikezdismus z dost vysokého jízdného na (jen v některých druzích tarifu!) velmi nízké jízdné (s nadále zachovanou drahou variantou) také nepovažuji za systémový.
Závist? Proboha proč? Proč tady mluvíte o nějakém zneužívání? Tak pardon, ale zda-li jedu do práce, školy, či výlet k lékaři či sem tam pro akce v obchodech je buřt. Politici jsou tady pro občany, nikoli občani pro pár vyvolených, aby jim ostatní sypali do kapes. A lidi omezovat s takovou marginálií, když se tady vynakládají násobně větší veřejné prostředky na jiné zneužíváné věci je blbost. Tohle totalitní myšlení některých spoluobčanů je hrozné. Prostě na obyčený lid musí být přísnost.
Však politici těm skupinám občanů zavedli 50% slevu. I to je značný sociální přístup.
(Zajímalo by mě, co byste kdo říkali ve chvíli, kdy by ty slevy snížili např. na 25 % nebo zrušili úplně.)
Mimochodem, některé články zmiňovaly i (další) zhoršení postavení vesnických prodejen po zavedení této slevy – že důchodci začali za pár korun dojíždět do levnějších, městských super/hypermarketů.
Budou mít kladný vztah k VHD ? Ale no tak, nenechte se vysmát. Je vidět, že jste vzdálen realitě. Mimochodem, v ČR je registrováno více jak 6 mio vozidel pro individuální přepravu a běhěm těchto SUPR slev jenom loni v ČR přibilo 140 000 osobních automobilů A počet obyvatel je něco málo přes 10 mio. Takže to asi nefunguje a tento systém je pouze skrytá podpora dopravců, aby na ni nomohly orgány EU.
A není to právě proto, že veřejná doprava není atraktivní a kvalitní, pohodlná a levná, zatímco jezdit auty se plně vyplatí? A důsledky takové dopravní politiky platíme všichni, bez ohledu na to, zda auta využíváme nebo ne.
Tak oni zdaleka nejvíc projezdí právě do školy a zpátky, u zbytku je pak otázka, jestli byrokracie ohledně omezení platnosti nesežere víc prostředků než ponechání slevy plošně.
Kdyby bylo na průkazu zřetelně vyznačené odkud kam to platí, tak to snadno zkontroluje řidič autobusu nebo průvodčí, případně revizor.
A co různé trasy se stejnou nástupní i výstupní zastávkou? Musí student např. 4 hodiny čekat na jiný spoj jenom proto, že daný spoj nejede „nejkratší trasou“? Populismus.
Někdo hledá způsoby, někdo hledá důvody.
Né. Dřív to bylo jedno. Jezdil jsem ze Vsetína do Ostravy a bylo jedno jestli jsem jel vlakem přes Hranice, vlakem přes Frenštát a dokonce busem přes Rožnov. Nikdo nemechtal ani průvodčí ve vlacích a ani řidiči v busech.
A cestou s několika přestupy se objevit ve spoji, který zdánlivě nesouvisí s danou cestou.
A dojet do zastávky v katastru „cizí“ obce a pokračovat pěšky.
Někdo to musí vydat, ověřit, kontrolovat, někdo řešit padělání, atd. Je klidně možné, že to ekonomicky vyjde hůř než ponechat plošnou slevu.
Ondráš sází doma brambory a 4 ouřadové ho kontrolují, jestli tam ty brambory skutečně zasadil a nesnědl je syrové. Jeden z nich je finančák, rovnou počítá DPH z úrody brambor. To aby se Odráš nevymlouval na neúrodu až bude sklízet. Druhý z nich každou bramboru váží a sčítá zasazenou hmotnost. Po půl hodině má Ondráš zasazeno a chystá se na vedlejší záhon vysévat mrkev. Úředně je měřeno opotřebení motyky.
Oni mají především dohlížet na bezpečnost, ne si vylévat nervy na studentech.
Takže byste platil spoustu nákladů na velmi pracné kontroly a musel řešit tisíce věcí typu, jestli uznat dojíždění od prarodičů, když třeba dítě měsíc jezdí od nich, protože trvalý bydliště rodina rekonstruuje, co dělat s případem, kdy dítě jede ráno do školy, ze školy jede/jde na nějaký kroužek nebo za zábavou ve městě, kde má školu, případně do sousední obce a večer zas zpátky do té své, co dělat se síťovými předplatními jízdenkami, přespáním/společným učením se u kamaráda. Co když ho kus sveze rodič, který jede výjimečně do práce autem (takže student do školy zamíří veřejnou dopravou z trochu jiného… Číst vice »
Přesně, mnohé školy jízdné využívá na exkurze i výlety, někdy je to i jedniná možnost výjezdu, aby jeli všichni.
V případě cest do školy se mohla nechat i ta větší sleva. Každý má právo na bezplatné vzdělání, ale děti z venkova, zejména ty starší, co navštěvují SŠ a VŠ jsou oproti těm městským dost znevýhodněné právě náklady na dojíždění, protože cestují mnohem dále.
Naopak ta plošná sleva pro děti a studenty je blbost a stát by ji neměl vůbec regulovat. Nechat to na krajích, případně ať si dopravci udělají komerční slevy.
Oproti tomu je jejich rodina zvýhodněna levnějším bydlením.
Každé má svá „pro“ i „proti“.
A VŠ jsou jen ve velkých městech + jejich studenti mají fůru možností si (při)vydělat peníze sami.
Levnější bydlení, ale většinou i menší plat.
Dobře, tak najděte jeden jediný dokonalé správný balanc, který pokryje všechny miliony případů v téhle zemi.
Pokud dojíždějí za prací do onoho (např. okresního) města, ve kterém je bydlení dražší, tak mají v tom městě stejnou mzdu jako ti pracující, kteří v tom městě jak bydlí, tak i pracují na stejné pracovní pozici.
Mnohem dále? Ona je nějaká povinnost studovat na nejbližší SŠ nebo VŠ?
A co brání rodičům, kterým leží blaho jejich dětí odejít z toho fuj kraje za lepším ? Paragraf 1
Třeba více dětí než jedno, přičemž každé studuje jinde? Vlastní práce? Povinnosti k rodičům? Těch důvodů je mnoho.
A hlavně, kdo pak bude na tom venkově bydlet a pracovat???
Sorry, ale nejen já jsme byli rádi, ze se dal využít ISIC konečně. A ne nutně ty velké oranžové průkazky. Zbytečný papírek, kvuli kterému se každé září zabilo par hodin čekáním na razítka.
A u důchodců na cesty k lékaři, žadné objíždění obchodů se slevami.
Jo. Jen ke svému registrujícímu lékaři, jen tak abych dojel v jeho ordinačních hodinách, odjezd domů maximálně prvním spojem po zavíračce.
A když má dovolenou a akutní pacienty posílá ke kolegovi v sousedním městě, taky si to štíplístek všechno ověří.
Když má štíplístek ověřovat školy, školky, atd. tak proč ne toto, když už tu někdo vymýšlí zbytečnou byrokracii, tak ať je aspoň pořádná, že by se za ni ani v Rakousku-Uhersku nestyděli.
Takže místo léčení budu ještě potvrzovat papíry, že senior jel k lékaři. No tak jo, ošetřím zase o 2 lidi míň. OK.
Jak u režijek, u ročního kuponu taky! Jen do práce a zpátky!
Už jsem si myslel,že na režijky po 145 reakcích nedojde.