Tři roky a 1,2 miliardy. Plotní ulicí v Brně dnes začínají jezdit tramvaje
Nová trať v Plotní ulici v Brně. Pramen: FB Markéty Vaňkové
Na zhruba 1,4 kilometru dlouhé trati jsou čtyři nové zastávky. Vznikl zde i prostor pro cyklisty.
Konečně pořádný přestupní uzel u Zvonařky. Ta pěší tůra na Hlavák nebo Zvonařku mě vždy týrala. Palec nahoru. Smím se zeptat místních, zda zůstala zachována smyčka Zvonařka alespoň pro busy, nebo byla kompletně zrušena spolu s tratí v ulici Dornych? Děkuji.
Trochu mimo tému:
V Brne boli dnes odstavené z prevádzky posledné 4 autobusy B931.
Nejhůř dopadl “zašpuntovaný” úsek Plotní u autobusového nádraží. Tam mělo dojít aspoň k demolici bývalé výpravní haly a posunutí tramvajových kolejí dál od protějších domů, tedy na stejnou úroveň jako ve zbytku Plotní. Už jenom podle tohoto paskvilu si lze domyslet, jak by asi vypadal odsun nádraží. Mimochodem v původním projektu se počítalo i s novým propojením Plotní a Dornychu podél nákladového průtahu. Tato spojka taky očividně vypadla…
Může mi někdo vysvětlit proč ten úsek s protihlukovými stěnami nemá použitelný přístřešek. Už ty „normální“ jsou dosti nepoužitelné pokud nemají bočnice ale tohle provedení má navíc prakticky neexistující střechu.
Nějaké fotky jsou tu
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/brno-salina-tramvaj-plotni-otevreni-nova.html
S tou zelení to teda nepřeháněli, asi měli strach, aby tam v létě nebylo zbytečně dýchatelno.
Neskutočne spackaný projekt.
No jo, vy na Slovensku jste prostě machři.
Tři roky to prý trvalo kvůli tomu, že první den bagrem někde překopli vodovod a tři roky tu díru v těch trubkách hledali 😀 …Je neuvěřitelné, že nápad z roku 1978 hodil někdo v roce 1997 do projektové dokumentace a již v roce 2021 se postavila stavba, která by byla schopná kapacitně té čtvrti ulevit až tak do roku 2006…ale v době svého postavení už 15 let kapacitně nevyhovuje :-/
Dornych bol prezentovaný ako kapacitná spojnica z centra na juh, ale výsledok tomu akosi neodpovedá. Prečo je tam dvakrát toľko semaforov ako predtým…
přesně tak. Tři roky oprav a oni vytvořili trochu uhlazenou alternativu se stejnou kapacitou, jako byla před tím, místo aby se snažili něco posunout kupředu.
Území kolem Zvonařky víc aut nepobere.
Gratuluji Brnu k dlouho očekávané stavbě!
„To jste v tom Brně trapní, pořád samá šalina šalina, a pak máte na přechodu napsáno POZOR TRAM.“
„Víš, ten nápis je tam pro cajzly…“
Proč tam ten nápis je, když podle jejich slov nikdo do obydlené zatáčky před Vídní nejezdí a dokonce i Trump se té vesnici obloukem vyhnul?
„Na Zvonařce vznikly zálivy pro autobusové zastávky tak, aby autobusy nebrzdily dopravu“ – na Zvonařce zatím vznikl jeden záliv pro směr Mendlák – u bývalé smyčky. Měl by snad vzniknout i pro opačný směr Černovice přimo o nové výpravní budovy, – tj. současná zastávka by se přiblížila k ÚAN, nevíte někdo, v jakém je to stavu?
Ano, záliv tam bude, celý předprostor nové výpravní budovy projde revitalizací…zeleň, mobiliář, nový autobus. záliv. Realizace v 1Q 2022
To by mě taky zajímalo. Tramvaj konečně zastavuje vedle, ale k autobusu je to furt několik set metrů. Místo by tam na ten záliv bylo
Je tam čtyřpruh a na čtyřpruhu se podle nové zastávkové normy žádné zálivy nedělají. Autobus na pár vteřin zastaví a přímou jízdou bez složitého manévrování pokračuje.
Autobus řídím, výjezd ze zálivu nelze ani ze srandy nazvat složitým manévrováním 😀 to je samozřejmě nesmysl.
Každopádně hledal jsem a nepovedlo se mi najít, že by na čtyřpruhu nešlo zřídit záliv… nějaký konkrétní zdroj/číslo,verze normy?
To byla mírná nadsázka, složité manévrování to pochopitelně není. Leč pro dnešní komfort se vyžaduje co nejtěsnější nájezd k nástupní hraně (v zájmu snadné a rychlé výměny cestujících a bezbariérovosti). Toto je snadnější a spolehlivější v případě přímého nájezdu do zastávky, nikoli formou nutné dvojice oblouků (kdy často poslední dveře kloubáku zůstanou i půl metru od hrany). Též návrat autobusu do hustého dopravního proudu bývá náročný (stačí si vyzkoušet na zprasené zastávce Židenice-kasárna). Úhrnem, zálivy nepodporují preferenci MHD, proto se dnes zřizují jen „v opodstatněných případech“ (zatímco dříve se požadovaly dost paušálně). Nikdo neříká, že by na čtyřpruhu „nešlo“ zřídit… Číst vice »
Děkuju za odpověď.
Takto s tím souhlasím.
Norma upravuje nezbytné minimum. Pokud to norma nevyžaduje, udělat by se to mohlo, je-li to ku prospěchu plynulosti.
Není to ku prospěchu plynulosti autobusů, které se musí z proudu vyřadit a pak složitě čekat, až se najde obětavý řidič, který dodrží literu zákona a umožní řidiči autobusu se zařadit zpět. Proto tahle řešení v auditech škrtám.
Linka a44 bude zastavovat, resp. začínat a končit přímo v areálu ÚANu u proslaveného stanoviště č. 48 do Bradavic. Konečná z Mendláku se tam přesouvá kvůli rekonstrukci náměstí. Informace o tom je na dpmb.cz
To je fakt, ale není mě úplně jasné, jestli je to dočasná nebo trvalá úprava. Ale ta zastávka by se tam hodila i pro linky směřující do Černovic (49,77)
Tipoval bych to na trvalou úpravu (kvůli výrazným změnám na MN), ale předpokládám, že si DP udělal průzkum, zda počet kaštanů tranzitujíích přes Zvonařku je nižší, než těch, co by rádi projeli Mendlákem bez přestupu.
Kéž by tam ukončili i 84. Ty zástupy autobusů na Staré osadě nevypadají nejlíp a dost tam překážejí.
Nemáte pravdu, na Zvonařce opravdu vznikly zálivy dva, tj. v obou směrech proti sobě. Jeďte se tam podívat. Proto je mi záhadou, bude se tedy budova to nový záliv přímo u ÚAN, když by ten současný zůstal nevyužitý (jsou tam mimo jiné ne úplně levné kasselské obrubníky).
Je to historický okamžik! Když se v roce 1978 uvádělo do provozu nové Ústřední autobusové nádraží Zvonařka (a autobusové spoje odsunuly od Grandu skoro kilometr jižním směrem), tak vedení města slibovalo, že „v dohledné době“ přeloží tramvajovou trať na Plotní a přivede k odsunutému nádraží tramvaj. A hle – po 43 letech se tento sen opravdu dnešním dnem splnil! Člověk má tak hmatatelný důkaz o tom, jaký reálný význam a časový rozsah má při výstavbě dopravní infrastruktury ono kouzelné slovo „výhled“. Do detailů se v této slavnostní chvíli pouštět nehodlám, ovšem ta skleněná stěna je opravdu úděsná a až se… Číst vice »
A to je problém (nejen) Brna. Že se řídí dopravními koncepty z roku 1978.
V lepším případě. Nemysl s R43 přes Bystr je tu už od Hitlera.
No vida, ani ne půl století, a už máme autobusové nádraží připojené na MHD (ty předchozí parodie nepočítám). Vzpomeňme si na to, až nás zase někdo bude ujišťovat o tom, jak bude na MHD připojené odsunuté hlavní nádraží…
Přesně tam ideově mířím, z tohoto příkladu lze opravdu odhadnout časový horizont, kdy bude na MHD kvalitně napojeno případné nové (odsunuté) nádraží vlakové.
taky tomu přestávám věřit když vidím jak krásně stíhají napojit na mhd nádraží ve starým lískovci
Tristní je, že nejen neexistuje přestupní terminál (resp. jeho stavba ani nezačala), ale zastávka snad zatím ani nebude napojena na okolitou zástavbu pěší trasou a nebude tedy zatím sloužit ani obyvatelům Lískovce (kdyžtak mne prosím opravte).
Opravím poslední větu. SŽ doprojektovala provizorní chodník podél Leskavy do staré zástavby Lískovce mimo plánovaný terminál. Takže někomu sloužit může. Tomu významu ale bude odpovídat počet zastavujícíh vlaků.
Děkuji za upřesnění, nakonec zaplaťpámbu aspoň za to.
Protihlukové stěny si vymohli místní, protože by jinak se stavbou nesouhlasili. Občas je nejhorší věci co se vám může stát to, když se vám splní vaše přání. A tady to o místních platí dvojnásob.
Paradoxně na Dornychu, kde dnes jezdí mnohem více aut, žádné protihlukové stěny nechtěli.
Zatím je to v pohodě, ale až budou počmárané…
A takhle vznikají urban legends. Máte pro to nějaký zdroj? Na Dornychu ani žádné stěny chtít nemohli, protože tam nedošlo ke stavbě nové tramvajové trati. Byla tam „jen“ zachována a opravena vozovka (a ano, převedena na ní hlavní dopravní zátěž, ale to naše normy, pokud se nejedná o novostavbu nebo rozšiřování, nepostihují). Tudíž se nemusely naplňovat žádné nové hlukové normy. Majitelé nemovitostí = účastníci stavebního řízení, moc dobře věděli, že na Dornychu nemají žádné páky. Na Plotní mohl projektant nebo město přijít s jakýmkoliv jiným řešením eliminace hluku. Vyjednávat. Prostředky existují. PHS jsou v takovém místě a podobě absolutně neobhajitelné.… Číst vice »
A s jakým technickým řešením – prosím konkrétně. Tedy předpokládám, že o nějakém víš. Jako laika by mě jiné technické řešení splňující normy dost zajímalo. Od povolanějších jsem (vícekrát) slyšel, že v podmínkách Plotní žádné jiné řešení prostě k eliminaci hluku na požadovanou úroveň nevedlo.
Existují konstrukce pohlcující hluk na úrovni kolejového svršku, např. zatravnění, to je velmi efektivní. Hodně také dělá snížení rychlosti (30 km/h v jednom mezizastávkovém úseku nedělá žádnou tragédii).
Zajímavé také je, že západní strana ulice je nezastavěná, mohlo zde dojít k rozšíření a rekultivaci veřejného prostoru.
Další možností je investice přímo do nemovitostí, nová okna, atd.
Co je ovšem nejdůležitější, to je komunikace s účastníky stavebního řízení.
Fajn, ale to jsou jen obecná řešení, já se ptal konkrétní řešení pro lokalitu Plotní.
Ono obecně po trávě jezdí autobusy a IZS dost špatně….
Vždyť tam jsou po obou stranách předjízdné pruhy!
Fajn, takže na trati k hlavnímu autobusovému nádraží snížíme rychlost na 30 km/h. To určitě pomůže lepšímu využití MHD.
Obmedzenie rýchlosti mohlo byť len na úseku medzi zastávkami Autobusové nádraží a Železniční, ktorý je najbližšie k domom, tých 400 metrov so zníženou rýchlosťou by veľmi nevadilo.
Není ten problematickej úsek, kde jsou ty šílený PHS ve směru z centra až za tím autobusákem a navíc na úseku, kde je to k další zastávce 300 metrů? Tam by třicítka IMO nijak výrazný zdržení nepřinesla (i při povolený padesátce tam myslím šalina reálně pojede přes 30 jen na velmi krátkým úseku), ale výpočet hluku by to mohlo ovlivnit dostatečně. Navíc jestli jsem to dobře pochopil, nevycházelo to hlukově jenom v noci, takže by stačilo to omezení rychlosti dát na dobu, kdy platí přísnější noční limity pro hluk.
A tímhle se chlubí primátorka Vaňková na svém Facebooku. Směšné, a myslí si, že jí to někdo sežere. Skoro bych řekl, že tu monstrózní stěnu podél tramvajové zastávky si snad museli vylobbovat sprejeři, aby měli další plochy.
Uprimnou soustrast vsem obyvatelum i navstevnikum Brna, kteri se v teto silenosti ocitnou.
No nevím, kolik lidí by chtělo zpátky bludiště u smyčky Zvonařka a proplétat se po schodech na zastávku bez nástupního ostrůvku.
No a pak se tady řve jak se nedodržují zákony, jak na to každý kašle … a když se dodrží stavební zákon a závazné vyhlášky, tak je zase zle, že se mělo s lidma vydrbat.
Nemělo se s lidma vydrbat. Měl se najít způsob, jak dodržet hlukový normy bez té skleněné zhůvěřilosti. Ne, nevěřím, že to nešlo. Je možný, že by to stálo víc a je možný, že by to musel dělat lepší architekt (nebo vůbec architekt a ne dopravní inženýr). Ale tenhle paskvil nemělo město jako investor nikdy schválit a nechat postavit.
Druhá věc pak je, že ty PHS, který tak strašně bijou do očí na první pohled, zdaleka nejsou jedinej problém, kterej tam je. Podle fotek, který jsem viděl, je to zprasený totálně, od těch velkejch věcí po detaily, u kterejch je je jedinej důvod, že to všichni zúčastnění měli totálně na salámu. V podstatě se dá říct, že totální vydrbání s lidma je celá ta rekonstrukce od začátku do konce…
Naprosto bizarní komedie, která jen bude podtrhovat pravdivost vtipů o Brnu. Technokratická dopravácká stavba za 1,2 mld., která jen převedla trať o jeden blok do vedlejší ulice, zato nastavěla do uličního prostoru transformující se lukrativní čtvrti (jižní centrum) několik berlínských zdí. Nedivím se, že se nikde nechlubí fotkami.
Cena 1,2 mld. Kč je za celou akci (tedy nejen tramvaj, ale i Dornych + všechny inženýrské sítě). Přeložka tramvajové trati byla za tuším 320 mil. Kč.
A ty protihlukové stěny jsou požadavek hygieny; nikdo jiný je tam nechtěl….
A tu stavbu snad projektovala hygiena?
Od toho je projektant, aby z různých požadavků udělal použitelnou stavbu. A ne zrůdnost.
No zrůdnost to bezesporu je. Ale dle znalejších české normy a fyzikální zákony nic jiného neumožňují….
V tom případě je zajímavé, že tato stavba je první v Česku (a snad i na světě), kde je takové řešení uplatněno. Asi ty známé „specifické podmínky“, na které se u nás tak rádi vymlouváme.
Tak se z Moravy zajeď podívat třeba do Plzně…
Mně stačí se podívat před svůj barák a vidím novostavbu tramvaje v intravilánu bez metru PHS (Olomouc, Nové Sady, II. etapa)
Tak potom nekvákej nesmysly, že na Plotní se takové řešení použilo poprvé…
Ty seš tydýt, viď 🙂
Praha – Radlická
Praha – barrandovská trať
Korýtka kolem železnic ani rozebírat nebudu…
Prehlizite zasadni rozdil. V Plotni je poprvé pristoupeno k PHS mezi vozovkou a zastavbou v radove, blokove zastavbe kde stavebni cara lemuje primo komunikaci.
To v Radlicke neni. Tam kde jsou baraky u silnice, neni PHS (s jedinou vyjimkou, vchod 138, kde je kratka sklenena stena. V porovnani s Plotni nepostrehnutelna)
Stavebně nový je třeba kousek tratě v Podbabské – prodloužení od bývalé smyčky k nádraží Podbaba. Nejen že tam nejsou žádné stěny ale ani ten provoz mi tam nepřipadá hlučný.
To ten hluk počítali z původního stavu s auty nebo podle staré trati z Dornychu? Pokud je samotná trať stavěna tak, aby provoz na ní co nejméně hlučel, pak ty bariéry nechápu. Podobně jako nutnost tramvajový pás asfaltovat, když autobusy mohly klidně jezdit vedle po vozovce – v ulici určené prý výhradně MHD, cyklistům a pěším. V létě se tam člověk pěkně propeče. Asi je potřeba dostat víc lidí do aut, když jim z vedlejší ulice udělali čistou autostrádu. 🙂
Stavební expert se pozná podle toho, že nepotřebuje vidět rozpočet, ani položkový výpis, aby stanovil cenu práce.
Stavební expert se pozná podle toho, že nemá ani stavební vzdělání, ani praxi na stavbě větší než garáž. Držel lopatu!
„Na Dornychu vznikl po přeložení tramvaje kapacitní čtyřpruh, což podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Davida Fialy lépe plní funkci silnice první třídy.“
No, nevím, jestli je nějaké štěstí zavlékat si provoz ze silnice I. třídy až do města – čtyřpruh budiž, ale jinak podle mě průtahy městy raději odstraňovat.
A ještě poznámka k názvu zastávky „Železniční“: jistě, leží u ulice tohoto jména, ale „cizince“ Brna neznalé to bude mást v případě, že budou potřebovat dojet na dolní nádraží, když od ní nelze dojít legálně na dolní nádraží „zadem“.
Podoba Dornychu je daň za nekompletní VMO. Kdyby existovala východní část okruhu mezi D1 a Husovickým tunelem, Dornych by v této podobě vůbec vzniknout nemusel.
Bohužel musel; ten dopravní proud po Hněvkovského se z velké části snaží v Brně zakončit, a nikde dřív nemá dke.
Tu východní část okruhu supluje Gajdošova a Svatoplukova, takže kdo nechce přes centrum, tak nemusí. Ale samotné centrum generuje silnou pooptávku, navíc Dornych představuje jedinou rozumnou spojnici D2 (plus Avion, Olympie a Decathlon s městem.
S názvem zastávky máte naprostou pravdu.
Ad silnice první třídy – to je těžké, když dopravní proud z jihu je hodně silný, obchvat pro tranzit z tohoto směru prakticky neexistuje (částečně po D1, ale ta taky nemá kapacity nazbyt), a pro dopravu končící v Brně (a že té je spousta) není na jihu ani žádné kapacitní záchytné parkoviště, natož pak napojené na kapacitní MHD.
Obchvat z Jihu po D1 přivede člověka buď na Husovu nebo na Mendlák a ve vzdálenějších případech na Žabovřeskou, to když jede do Komína nebo za něj. Ale jet po Žabovřeské od Vyškova do Černých polí, to je nesmysl.
Do Kr. Pole i do Černých polí jezdím od Vyškova po Žabovřeské dost často (podle provozu ve zúžení a na D1), většinou už je to teď rychlejší a pohodlnější než po Gajdošově. Po dokončení VMO za výstavištěm to bude Žabovřeská jednoznačně vyhrávat (pokud nebude nějaký zádrhel na D1 kolem Brna)
Tak značnou část dopravy z Brna na jih generují ty dvě nákupní centra, která tam správně vůbec nemají co dělat.
Oni v centru bydlí lidi a je tam spousta obchodů. A dokonce i s čerstvou zeleninou. Asi sotova poveze bábi Haptáková čerstvý salát na trh z Tuřan vlakem na Dolní a pak se teleportuje na Zelný trh.
Ona by totiž z toho Dolního jela s dvoukolákem po silnici, kdyby nemohla se synem dodávkou. A dva dvoukoláky za sebou, to je jako půdorys dodávky.
Prostor pro cyklisty je dost nadsazená formulace. Je to něco mezi slalomem a parkourovým hřištěm
Zdá se mi, že ty protihlukové stěny v blízkosti baráků vypadají dost nehezky. Ulice Plotní tak dostojí svému názvu.
A na zastávce bude jak ve skleníku.