Tři roky a 1,2 miliardy. Plotní ulicí v Brně dnes začínají jezdit tramvaje

Nová trať v Plotní ulici v Brně. Pramen: FB Markéty VaňkovéNová trať v Plotní ulici v Brně. Pramen: FB Markéty Vaňkové

Na zhruba 1,4 kilometru dlouhé trati jsou čtyři nové zastávky. Vznikl zde i prostor pro cyklisty.

V Plotní ulici v Brně začínají dnes jezdit první tramvaje linky 12. Práce na přeložení tramvajové tratě z Dornychu do Plotní se po více než třech letech chýlí ke konci, projekt bude zcela hotový v půlce srpna. Na stavbě za 1,2 miliardy korun, která se podle původních plánů protáhla zhruba o rok, zbývá dokončit značení, nezbytný mobiliář a některé chodníky. Přeložka trati zlepší průjezdnost v jižní části města a napojí autobusové nádraží Zvonařka na tramvaj, řekl novinářům generální ředitel brněnského dopravního podniku (DPMB) Miloš Havránek.

Tramvaj jezdila před zahájením prací na jaře 2018 spolu s individuální dopravou ulicí Dornych. „Tohle je segregovaná trať, která bude ve dne sloužit tramvajím a v noci autobusům. Na jih města zajížděly v době stavby náhradní autobusy, všechny cestující jsme vozili po ulici Dornych. Byl to docela problém, stížnosti byly a myslím, že cestující si oddychnou,“ řekl Havránek.

Plotní je nyní nově vyhrazená MHD, chodcům a cyklistům. „Naopak rozšíření Dornychu přineslo více prostoru pro auta, kterých touto lokalitou denně projede velké množství. Právě souběh tramvajové a automobilové dopravy omezoval prostupnost oblasti. Nyní řidičům slouží na Dornychu dva pruhy v každém směru. Přesunutím městské hromadné dopravy do Plotní bude dobře dostupné jak autobusové nádraží, tak obchodní Galerie Vaňkovka a nové vlakové nádraží. Navíc to umožní budoucí rozvoj chystané čtvrti Trnitá,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Trať odděluje od obytných domů průhledná protihluková stěna. „V celé délce jízdní dráhy byla použita nejnovější technologie zabraňující šíření vibrací a hluku projíždějících tramvají. Na dvou místech plní protihlukové stěny zároveň funkci zastřešení dvou nově vzniklých zastávek Zvonařka a Železniční,“ řekl Havránek.

Na zhruba 1,4 kilometru dlouhé trati jsou čtyři nové zastávky. Vznikl zde i prostor pro cyklisty. Modernizací prošly také veškeré inženýrské sítě včetně kanalizace a vodovodu. Kabelové sítě vedou kabelovodem, což umožní jejich opravu v případě havárie bez nutnosti omezení dopravy. V oblasti pracovaly také Teplárny Brno. „Rekonstrukci Plotní jsme využili, abychom rozšířili stávající síť horkovodů, postavili jsme zhruba kilometr. Tuto lokalitu vnímáme jako rozvojovou,“ uvedl ředitel městské firmy Petr Fajmon.

Na Dornychu vznikl po přeložení tramvaje kapacitní čtyřpruh, což podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Davida Fialy lépe plní funkci silnice první třídy. Na Zvonařce vznikly zálivy pro autobusové zastávky tak, aby autobusy nebrzdily dopravu.

Městská část Brno-jih vybudovala v souvislosti s projektem nové parkoviště se 34 místy a zrekonstruovala přilehlý park. Dopravní podnik opravil tramvajovou smyčku, jejíž technický stav už nevyhovoval. Dělníci opravili tramvajový svršek, trolejové vedení a napájecí kabely. Nová trať je opatřena kolejovými mazníky, díky kterým se sníží hlučnost tramvajových souprav. Výstupní i nástupní zastávky jsou bezbariérové. Náklady na rekonstrukci činí téměř 32 milionů korun.

Generální ředitel zhotovitelské společnosti IMOS Robert Suchánek dodal, že stavba patřila k náročnějším. „Především proto, že jsme v centru města, kde je spousta inženýrských sítí, to zabralo spoustu času,“ uvedl.

S obnovením provozu tramvají do Komárova přestanou jezdit některé autobusy, které sloužily jako náhradní doprava. Tramvajová linka 9 se vrátí na svou původní trasu a bude zajíždět do Juliánova.