Tři metry ozubnice za tisícovku. SŽ nabízí k prodeji unikátní zbytky z nestrmější české trati

K prodeji se chystají i další historické díly.
Případný zájemce o originální kus železniční historie může koupit jeden zhruba třímetrový kus ozubnicové tyče, ale také 50. „Pokud někdo bude mít zájem o víc, tak se určitě dá individuálně domluvit,“ odpověděl na dotaz ČTK Milan Sejkora ze Správy železnic, který má prodej na starost. Zatím jsou podle něj na prodej jen ozubnicové tyče, do budoucna se ale počítá i s prodejem dalších částí historické technologie, které se budou nahrazovat novými díly.
O části ozubnice a některé další díly včetně nájezdů nebo kusy kolejí i s pražci už projevila zájem Železniční společnost Tanvald, která provozuje muzeum ozubnicové trati v Kořenově a organizuje také na takzvané Zubačce historické jízdy. „Máme také starou výhybku z Desné, která tam byla od začátku provozu, a bude také exponátem muzea. V Kořenově chystáme novou plochu muzea, kde ty exponáty budou a stavíme i novou výstavní halu,“ doplnil ředitel společnosti Petr Prokeš.
Trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v České republice a jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě. Jezdí se na ní od 30. června 1902. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati kvůli vysoké ztrátovosti zastavit, díky protestům veřejnosti se podařilo provoz zachovat.
Unikátní železnice byla v havarijním stavu, její obnovu připravovala Správa železnic několik let. Rekonstrukce přijde na 447 milionů korun. Samotná obnova úseků s ozubnicí bude stát zhruba 47 milionů a zajišťuje ji Pražská strojírna.
Součástí rekonstrukce trati, na kterou získala Správa železnic dotaci z evropských fondů, je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace v Dolním Polubném. Oprava čeká také Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku, zvýšit by se měla bezpečnost provozu na celém úseku. Stavba je největší investiční akci financovanou EU z programu Interreg Česko – Polsko 2021–2027. Správa železnic získala na projekt z programu 11,995 milionu eur (300 milionů Kč).
Obrazem: Zubačka bez ozubnice. Na unikátní trati začala kompletní oprava