Tři metry od tragédie. V Nice se na prahu ranveje málem srazila dvě letadla
Airbus A320 společnosti Nouvelair. Foto: Milad A380 / Wikimedia Commons

Piloti přistávajícího letadla na poslední chvíli zareagovali a provedli go around.
Nedivím se pilotovi, že nechtěl pokračovat. Z té představy docela mrazí, zvláště když to vidíte přímo nad/před sebou.
Pomohlo by kdyby se letectví vymanilo z používání pravěkých technologií, jako je třeba pokynování pilotů skrz chrastící simplexní vysílačku. Mnohem lepší by bylo kdyby dispečer mohl komandovat přímo letadlo, resp. autopilota (doleť do bodu na těhle souřadnicích, začni kolem něj kroužit a čekej na další instrukce). Něco jako takové ETCS L2 s virtuálními návěstními body.
Jo vy už máte vyšetřeno, sepsáno a fascikl pěkně svázanej?
O létání toho mnoho nevím, ale s ETCS jezdím a řekl bych, letadlo před vzletem je takový posun bez dohledu. Zkrátka průsery by na sebe dlouho nenechaly čekat.
Už se na to téma hodně namluvilo, byl na to téma i nějaký dokument (něco jako rušné nebe nebo přeplněné nebe nebo tak nějak). Ukazovali tam i nějaký systém, který testují. Problém je, že se musí dohodnout hodně států a že letectví je hodně rozsáhlé. Ono stačí jak jednotné je to „jednotné“ ETCS. Určitě by to pomohlo, ale zatím nikdo nepřišel na nic, co by se mohlo implementovat. Ale asi se na tom pracuje. Ta simplexní vysílačka, to je opravdu pravěk, to by mohlo zůstat jako záloha. Hlavní pokyny by měly jít z počítače řízení do počítače letadla nějakou tou… Číst vice »
Až na skutečnost – značně pochybuju, že jedno letadlo piloti navedli na začátek dráhy bez povolení věže/dispečera a druzí bez něj začali přistávat. Takže spíš to vypadá na chybu dispečerů v navigaci a přistávající pilot odvrátil její hrozící následky.
CPDLC (Controller Pilot Data Link Communications) je systém pro digitální komunikaci mezi řídícími letového provozu a piloty, který doplňuje tradiční hlasové komunikační linky o textové zprávy. Tento datový spoj snižuje chybovost, zlepšuje předvídatelnost a uvolňuje kapacitu VHF frekvencí pro naléhavější komunikaci, což přispívá k bezpečnějším a efektivnějším leteckým operacím. CPDLC je klíčovou součástí globálního navigačního systému pro leteckou navigaci (FANS) a v Evropě je již zavedeno pro lety nad určitou výškou.
Jinak to kroužení je pěkná blbost, to fakt nechcete, jen v krajním případě.